2023-03-04, 20:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
1. Det finns människor som är stora utan att vara vältränade och muskulösa. Men då är de stora, inte små.

Eh ja?!

Det finns individer som framstår som vältränade/muskulösa med kläder på som inte nödvändigtvis är det.

Varför upprepar jag det här hela tiden?! Vad exakt är det som är oklart?

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det du inte ville svara på vad dessa människor är när de inte är vältränade och muskulösa. Stora och feta kanske är det vi andra tolkar det som i så fall.

Vad vill jag inte svara på?
Citera
2023-03-04, 20:04
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har sett bilder på Engström i för korta byxor, huruvida han hade snygg kropp går tyvärr inte att avgöra på grund av den där tjockrocken han har på sig. De två vittnen som kunnat studera gärningsmannen under en något längre period, Nieminen och Jeppsson, menar att det stämmer in på Engström. Det tyckte även Palmeutredarna.

Allt det där förstår nog du också.

Precis. Eftersom AH kan avgöra och säga "snygg kropp" så kan det då inte vara Engström. Tack för den.

Källa bilder med för korta byxor?
Citera
2023-03-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det finns en egen tråd om denna dokumentär.
Men tilläggas bör väl ändå att dokumentären hoppar över en mängd vittnen, vilket gör den och hypotesen ytterst tveksam. Rätt märkligt av en sådan som Bo G Andersson som borde veta bättre.
Ja dess syfte tycks varit att ge LP nån sorts upprättelse som vittne.
Man struntar helt i vissa vittnen,,och man bortser helt från vad vittnen så under tidiga förhören i närtid, utgår enbart från vad de säger idag 37 år senare.

INGET vittne såg två springande män i gränden. LJ såg och hörde endast EN flyende man som han dessutom är helt hundra på att det inte var CP. Dokumentären har stora brister i sin hypotes.
Citera
2023-03-04, 20:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hurvida folk kan möjligtvis se vältränade ut i vinterkläder eller inte, ändrar inte faktumet att det lutar åt, enligt vitnnesmålen, att gm är åt det tränade och grova hållet. Det kan såklart vara SE de menar och har fel om, om man bara kollar på det här enskilt. Men sannolikheten är inte jättehög.

Ska vi kika på de första förhören vad vittnen säger om GMs kropp?

Anders B: Smidig, spänstig.
Anders D: Otymplig, klumpig, stel, kraftigt byggd, bred ryggtavla.
Anna H: Bredaxlad, huvudet verkar vara för litet för kroppen.
Ann-Charlott H: Mediär kroppsbyggnad.
Cecilia A: Relativt smal.
Charlotte L: Lite kraftigare.
Egon E: Klent byggd, eller ganska smärt iaf.
Jan A: Smalare än korpulent.
Jan N: Ordinär kroppsbyggnad.
Jan-Åke S: Normal kroppsbyggnad.
Lars J: Tämligen kraftig över axlar och rygg.
Leif L: Kraftig hellre än smal.
Lisbeth P: Kompakt kropp med kort hals.
Yvonne N: Inte tjock. Snarare satt och grov.

Vi har alltså 6 individer som säger smal eller normal kroppsbyggnad och 7 individer som ger ett vittnesmål som lutar åt en grövre kroppsform (bred över rygg och axlar etc).

Jag är med på noterna att det är sannolikt att GM är "påbyggd" på överkroppen med bred rygg & axlar. Och det baserar jag inte på en majoritet utan placering hos vissa vittnen. Tex LJ.
Men jag kan inte sträcka mig till vältränad eller muskulös. Det kräver en subjektiv värdering av vittnesmålen som jag inte är beredd att göra.
Citera
2023-03-04, 20:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ska vi kika på de första förhören vad vittnen säger om GMs kropp?

Anders B: Smidig, spänstig.
Anders D: Otymplig, klumpig, stel, kraftigt byggd, bred ryggtavla.
Anna H: Bredaxlad, huvudet verkar vara för litet för kroppen.
Ann-Charlott H: Mediär kroppsbyggnad.
Cecilia A: Relativt smal.
Charlotte L: Lite kraftigare.
Egon E: Klent byggd, eller ganska smärt iaf.
Jan A: Smalare än korpulent.
Jan N: Ordinär kroppsbyggnad.
Jan-Åke S: Normal kroppsbyggnad.
Leif L: Kraftig hellre än smal.

Vi har alltså 6 individer som säger smal eller normal kroppsbyggnad och 7 individer som ger ett vittnesmål som lutar åt en grövre kroppsform (bred över rygg och axlar etc).

Jag är med på noterna att det är sannolikt att GM är "påbyggd" på överkroppen med bred rygg & axlar. Och det baserar jag inte på en majoritet utan placering hos vissa vittnen. Tex LJ.
Men jag kan inte sträcka mig till vältränad eller muskulös. Det kräver en subjektiv värdering av vittnesmålen som jag inte är beredd att göra.

Det låter ju som en rimlig slutsats att landa i ändå.
Men om du är med på att det är sannolikt att han är "påbyggd" på överkroppen. Då måste du ju vara med på att det sannolikt inte är SE. För han är ju inte "påbyggd" på överkroppen.
Citera
2023-03-04, 20:48
Medlem
MrBarnabys avatar

Alltså ungefär som mannen här
https://www.hbl.fi/artikel/8cb89912-6355-46a9-a715-4d4836b1d29a

"... en bild säger mer än ..."
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-04 kl. 20:54.
Citera
2023-03-04, 21:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det låter ju som en rimlig slutsats att landa i ändå.
Men om du är med på att det är sannolikt att han är "påbyggd" på överkroppen. Då måste du ju vara med på att det sannolikt inte är SE. För han är ju inte "påbyggd" på överkroppen.

Nja, riktigt så enkelt anser jag inte det vara.

Jag kan sträcka mig till att rent objektivt så skulle man med största sannolikhet inte klassa Stig Engström som "bredaxlad". Skulle man klä av honom vill jag påstå att han besitter en klassiskt otränad gubbkropp.
Lite små-satt, deg runt magen, smala armar etc.
Han påstår att han vägde runt 80 kg på 182 cm om jag minns rätt.
Det ger ett BMI på 24,2. Alltså inom ramen för normalvikt på gränsen till övervikt (25 och uppåt).

Men man måste skilja på Engströms "objektiva kropp" och hur vittnen möjligtvis uppfattade honom (nu spekulerar vi om ett GM-perspektiv).

Ponera att du ser följande man springa i motljus under några sekunder från ett avstånd:
https://proletaren.se/sites/default/files/styles/inlinehalf/public/22_skandiamannen_helkropp.jpg?itok=IobAd7K0&timest amp=1527068663

Addera också en psykologisk effekt där denna man precis har mördat någon på öppen gata framför dig (det finns en dokumenterad psykologisk effekt där offer och vittnen kan uppfatta förövare vara fysiskt större än vad de egentligen är).

Menar du att det är helt omöjligt eller är det kanske till och med rimligt att man kan uppfatta honom som en individ med påbyggd överkropp?
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-03-04 kl. 21:21.
Citera
2023-03-04, 21:33
Medlem
Citat:
Nja, riktigt så enkelt anser jag inte det vara.

Jag kan sträcka mig till att rent objektivt så skulle man med största sannolikhet inte klassa Stig Engström som "bredaxlad". Skulle man klä av honom vill jag påstå att han besitter en klassiskt otränad gubbkropp.
Lite små-satt, deg runt magen, smala armar etc.
Han påstår att han vägde runt 80 kg på 182 cm om jag minns rätt.
Det ger ett BMI på 24,2. Alltså inom ramen för normalvikt på gränsen till övervikt (25 och uppåt).

Men man måste skilja på Engströms "objektiva kropp" och hur vittnen möjligtvis uppfattade honom (nu spekulerar vi om ett GM-perspektiv).

Ponera att du ser följande man springa i motljus under några sekunder från ett avstånd:
https://proletaren.se/sites/default/files/styles/inlinehalf/public/22_skandiamannen_helkropp.jpg?itok=IobAd7K0&timest amp=1527068663

Addera också en psykologisk effekt där denna man precis har mördat någon på öppen gata framför dig (det finns en dokumenterad psykologisk effekt där offer och vittnen kan uppfatta förövare vara fysiskt större än vad de egentligen är).

Menar du att det är helt omöjligt eller är det kanske till och med rimligt att man kan uppfatta honom som en individ med påbyggd överkropp?

Denna diskussionen är troligen det märkligaste då Engström inte är en man som är 170cm och väger 63kg..

Engström är medellängd och ser lite kraftigt byggd ut..

Ändå så har vi här en dialog att Engström ska diskas för att något vittne menar att Engström såg stor ut..

Fattar ingenting...
Citera
2023-03-04, 21:41
Medlem
Vad vet vi om GM ?

Vi vet att GM gick bakom paret Palme...

Vi vet att GM hade en längre rock/jacka och troligen huvudbonad..

Vi vet att han vände sig om och kan ha sett LJ...

Vi vet att GM sprang i gränden...

Vi vet att GM troligen hade en liten väska...
----------------------------------------------------------------

Vad vet vi om vad Engström påstående ?

Han påstår att han går bakom paret Palme...

Han har troligen längre Rock/jacka och huvudbonad...

Han påstår sig sett LJ från brottsplatsen...

Han påstår sig och sprungit I gränden...

Han har troligen haft en liten väska...

Är detta två personer eller samma person...

Jag misstänker att det är samma person
Citera
2023-03-04, 21:50
Medlem
Citat:
Fast nu krånglar du igen.

Vänligen om du vill fortsätta samtalet upphör med alla referenser till vad TP hade för incitament enligt dig. Det är vansinnigt ointressant för mig. Det går säkert att få kontakt med TP via Filter om du känner ett behov att prata av dig. Jag heter inte Thomas Pettersson och kan varken bekräfta eller förneka.

Men oj, det här var visst känsligt. Jag nämnde Thomas Pettersson eftersom du okritiskt hämtat det här från honom. Det var inte meningen att göra dig generad.
Citera
2023-03-04, 21:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men oj, det här var visst känsligt. Jag nämnde Thomas Pettersson eftersom du okritiskt hämtat det här från honom. Det var inte meningen att göra dig generad.

Jag är en sådan där jobbig typ som gärna håller mig till sakfrågan istället för att lyssna på andra människors munbajs du vet.

Vad du har för känslor för Thomas Pettersson, Filter eller vem som helst är fortfarande vansinnigt ointressant och framför allt irrelevant.

Vill du svara på frågorna så vet du var jag finns.

Vill du prata om dina känslor för Thomas Pettersson så kan du vända dig hit:

https://sverigesradio.se/ringp1
Citera
2023-03-04, 22:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Denna diskussionen är troligen det märkligaste då Engström inte är en man som är 170cm och väger 63kg..

Engström är medellängd och ser lite kraftigt byggd ut..

Ändå så har vi här en dialog att Engström ska diskas för att något vittne menar att GM såg stor ut..

Fattar ingenting...

Enig.

Engströms var av normallängd och gränsar till övervikt.
Adderar man en kostym + rock ser jag inga konstigheter i att man möjligtvis kan uppfatta honom som lite "påbyggd"/kraftig etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in