2023-03-04, 12:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Tar vi bort åldern har vi fortfarande tränad, mörkhårig och blå täckjacka kvar. Även tecken på god kondition.

Oj vad man kan dra olika slutsatser av materialet.

Tränad? Mörkhårig? Blå täckjacka? God kondition?

Vore mer än spännande att få insikt i din analys här.
Citera
2023-03-04, 13:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Oj vad man kan dra olika slutsatser av materialet.

Tränad? Mörkhårig? Blå täckjacka? God kondition?

Vore mer än spännande att få insikt i din analys här.
Slutsatser och slutsatser. Det är för lite att dra definitiva slutsatser på. Men det pekar på att gm ser ut så om man går på vad vittnena säger.

Mörkblå täckjacka säger majoriteten och alla av de som såg gm från närmast håll.

Barhuvad eller med mörk mössa säger majoriteten och alla utom ett av de närmsta vittnena, som öppnar för att någon huvudnära kepsliknande huvudbonad är möjlig.

Tränad, bredaxlad, snygg kropp, muskulös är några av observationerna gör oberoende av varandra och utan att bli pressade i frågan.

Mörkhårig säger alla som kommenterar hårfärg.

Gm verkar inte ha några tecken på att sakta ner eller ger några observerade tecken på att han tycker språngmarschen och trappspringandet är särskilt jobbigt.

Det stämmer mycket dåligt på SE. Även om man tar bort åldern, som också stämmer dåligt.
Citera
2023-03-04, 13:28
Medlem
Citat:
Du svarade inte min fråga.

Varför ser den på polisbilden svart ut och utan dubbelknäppning?

Engström ägde ju en blå rock också.
Både väktare samt ME vittnar ju om den blåa "noppriga" rocken.

Rocken på polisbilden har ju ingen knäppning alls. Bilden återger inga kontraster. Du ser inga knappar, inga detaljer. Fanns de inte där? Var det en sopsäck trädd över huvudet på honom?

Pettersson incinuerar att bilden väljs bort för att de vill bli kvitt Engström. Anledningen till varför den inte används är uppenbar. Den är värdelös.
Citera
2023-03-04, 13:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Mörkblå täckjacka säger majoriteten och alla av de som såg gm från närmast håll.

Tittar vi på majoriten landar vi på en lång mörk rock.

Vilka är det som faktiskt säger mörkblå täckjacka?

LJ, LL och LP?

LJ.

1 mars: Mörk jackliknande plagg. Mörk dunjacka.
4 mars: Osäker. Vet inte om det var en dunjacka eller annan.
4 april: Mörkblå täckjacka.

LL.

1 mars: Rock.
27 april: Blå täckjacka.

LP.

1 mars: Mörkblå täckjacka.

Ska man hårddra det har vi egentligen bara 1 person som på mordnatten pratar om en mörkblå täckjacka och det är LP (som med stor sannolikhet kan ha blandat ihop observation med AB). Det är först 4 april LJ säger det och det är först 27 april LL gör en vändning från rock till täckjacka. En rungande majoritet hävdar fortfarande mörk fladdrande rock.

Citat:
Barhuvad eller med mörk mössa säger majoriteten och alla utom ett av de närmsta vittnena, som öppnar för att någon huvudnära kepsliknande huvudbonad är möjlig.

Är du inte lite oärligt i ditt tillvägagångssätt nu?
Gällande ytterplagg förlitar du dig på de närmsta vittnena, men nu förlitar du dig på de som är längre bort? Du behöver vara mer konsekvent i din metodik.

Citat:
Tränad, bredaxlad, snygg kropp, muskulös är några av observationerna gör oberoende av varandra och utan att bli pressade i frågan.

Jag kan sympatisera med "påbyggd" överkropp och ev bredaxlad. Men tränad och snygg kropp är nog fraser som bör strykas i resonemanget. AH såg GM bakifrån under en väldigt kort tid.

Citat:
Mörkhårig säger alla som kommenterar hårfärg.

Japp. Men i motljus skulle även en blondin se mörkhårig ut.

Citat:
GM verkar inte ha några tecken på att sakta ner eller ger några observerade tecken på att han tycker språngmarschen och trappspringandet är särskilt jobbigt.

Tar du 100 friska individer garanterar jag att i princip samtliga klarar den löprundan utan att sakta ner eller pausa. Adderar du adrenalin och en självbevarelsedrift klarar utan tvekan alla det.
Jag har själv sprungit rundan säkert 10 gånger och jag löper aldrig på fritiden.
Var jag tagen? Absolut! Men du har ingen insikt alls i GMs fysiska upplevelse av löprundan.
Så god kondition är ju en ren spekulation från ditt håll.
Citera
2023-03-04, 13:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Rocken på polisbilden har ju ingen knäppning alls. Bilden återger inga kontraster. Du ser inga knappar, inga detaljer. Fanns de inte där? Var det en sopsäck trädd över huvudet på honom?

Pettersson incinuerar att bilden väljs bort för att de vill bli kvitt Engström. Anledningen till varför den inte används är uppenbar. Den är värdelös.

Fast nu krånglar du igen.

Vänligen om du vill fortsätta samtalet upphör med alla referenser till vad TP hade för incitament enligt dig. Det är vansinnigt ointressant för mig. Det går säkert att få kontakt med TP via Filter om du känner ett behov att prata av dig. Jag heter inte Thomas Pettersson och kan varken bekräfta eller förneka.

Rockarna på bilderna ser inte ut att vara samma rock.
Den i Expressen upplever jag som tjockare och med dubbelknäppning.
Den på polisbilderna ser tunnare ut och man ser ingen knäppning.

Där med min fråga som du nu har duckat i vad, 2 inlägg?
Är det på grund av bildkvalitén som gör att det ser ut som 2 olika rockar?

Du säger att jag är "blåst".
Vad är din källa till att det rör sig om samma rock? För jag kan inte komma till den slutsatsen enbart av att titta på bilderna.

Och uppenbarligen äger Engström mer än 1 rock då vi har vittnesstöd på att han bar en nopprig mörkblå rock den kvällen. Inte en svart.
Citera
2023-03-04, 13:39
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jag är helt öppen för att diskussionen möjligtvis är infekterad av språkbruk.
...
Det rimmar dåligt enligt mig när det kommer till vad Engström säger i första samtalet.
Även om han säger att han inte har någon "klar bild" av mannen tolkar inte jag det som att det rör sig om en figur där han enbart ser konturer/silhuett. Han ser en man i 20 års åldern med mörkblå täckjacka.
Självklart får man ta i beaktning att samtal 1 är en sammanfattning av ett kortare samtal.
Och då det inte är ett dialogförhör kan vi bara spekulera om faktiskta ordval och ordning.
Det är mer än möjligt att Engström faktiskt använde ordet silhuett i samtalet men att uppgiftsmottagaren inte antecknade detta. Jag kan dock bara utgå från vad som finns antecknat.
Samtal 1:
Mot denna vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka.
Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning.
Samtal 2:
Vid detta Kulturhus står en man, som Engström endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blixt stilla. I konturen ser det ut som om mannen har täckjacka. Åldersmässigt som en ung man cirka 20-25 år gammal.
Samtal 3:
När Engström befann sig framme på platsen och uppskattar det som 20 sekunder efter skottögonblicket fick höra en flyktväg Tunnelgatan bort så såg han längst bort vid den mörka platsen vid barackerna konturen av en som han uppfattade det yngre man, med relativt smala byxor och något möjligen typ bulsig täckjacka, barhuvad och i 20-årsåldern.

Rostiga-Lee, ett bra inlägg. Det finns hopp.

Tilläggas är att det även i det fjärde långa dialog förhöret pratas om siluett.

Eftersom blå täckjacka bara nämns i första förhöret, så kan analysen vara
att fhl missuppfattar lite. Men antagligen kan Engström fört över det han hörde
LP prata om "mörkblå täckjacka" och tog för givet att det var gm han såg i gränden.
Det trodde ju LP också i ett första skede. Så egentligen inget märkligt här.

Case Closed
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-04 kl. 13:44.
Citera
2023-03-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
OM han sattes under press.
Han sattes aldrig under press av förhörsledarna, det tror jag alla kan skriva under på.

Så det kan inte bli ett argument att han inte kan varit GM.
Citera
2023-03-04, 13:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Hej!

Jag missade/glömde att svara på detta inlägg.
Jag ställde ju rätt många frågor till dig och försvann sedan.
Lite otrevligt av mig !

Tack för svar.

Jag vill egentligen inte göra någon poäng av frågorna. Dock anser jag att ditt svar lite bekräftar min tidigare ståndpunkt. Även om kulorna är ovanliga finns de i “rotation”. De gick alltså att införskaffa dem lagligt på tex en skytteklubb. Andra skribenter tenderar att måla upp en annan bild.

Jag tänker inte spekulera hur sådana kulor möjligtvis kan ha hamnat i Engströms händer.
Men jag kan inte känna sympati för åsikten som många verkar hålla att scenariot är så pass osannolikt att kulorna mer eller mindre diskar Engström.

Ja. Man kan dela upp frågeställningen i två bitar.

1, Det fanns inga särskilda regleringar eller restriktioner gällande denna ammunition, som en del verkar ha för sig. Hade klubben/innehavaren ammunitionslicens för .357 fick man köpa tillhörig ammunition, hur än inadekvat för målskytte. På så sätt förekom den.

2, I vilken utsträckning den förekom är en annan fråga man kan ha viss uppfattning om. Var den sällsynt eller försvinnande sällsynt kan diskuteras. Och vilken slutsats man skall dra av graden av sällsynthet. Det får väl statistikern fundera på. Säger denna grad något om sannolikheten att en person utan koppling till skytte är GM, allt annat oaktat?
Citera
2023-03-04, 14:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag är helt öppen för att diskussionen möjligtvis är infekterad av språkbruk.

Silhuett för mig är:

Bilden av en person, ett objekt eller landskap som enbart består av en kontur medan det övriga är formlöst, tvådimensionellt och där det som är i silhuett ofta är svartfärgat.

https://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/publishedmedia/uhkpolfnbry42mnc1wth/1.jpg

Det rimmar dåligt enligt mig när det kommer till vad Engström säger i första samtalet.
Även om han säger att han inte har någon "klar bild" av mannen tolkar inte jag det som att det rör sig om en figur där han enbart ser konturer/silhuett. Han ser en man i 20 års åldern med mörkblå täckjacka.

Självklart får man ta i beaktning att samtal 1 är en sammanfattning av ett kortare samtal.
Och då det inte är ett dialogförhör kan vi bara spekulera om faktiskta ordval och ordning.
Det är mer än möjligt att Engström faktiskt använde ordet silhuett i samtalet men att uppgiftsmottagaren inte antecknade detta. Jag kan dock bara utgå från vad som finns antecknat.

Samtal 1:

Mot denna vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka.
Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning.

Samtal 2:

Vid detta Kulturhus står en man, som Engström endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blixt stilla. I konturen ser det ut som om mannen har täckjacka. Åldersmässigt som en ung man cirka 20-25 år gammal.

Samtal 3:

När Engström befann sig framme på platsen och uppskattar det som 20 sekunder efter skottögonblicket fick höra en flyktväg Tunnelgatan bort så såg han längst bort vid den mörka platsen vid barackerna konturen av en som han uppfattade det yngre man, med relativt smala byxor och något möjligen typ bulsig täckjacka, barhuvad och i 20-årsåldern.

”Föremål/person betraktad mot upplyst bakgrund” får ses som ett vitt begrepp vari snävare företeelser som ”silhuett” eller ”konturer av någon/något” ryms?

Jag ser inte någon uppenbar anledning till att de tre utsagorna inte skulle kunna avse en och samma reell observation.

Man får dessutom kanske ha möjligheten att vittnes-SE i den upprivna situationen kan ha påverkats av möjliga uppgifter från LP i åtanke.
Citera
2023-03-04, 14:10
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
”Föremål/person betraktad mot upplyst bakgrund” får ses som ett vitt begrepp vari snävare företeelser som ”silhuett” eller ”konturer av någon/något” ryms?

Jag ser inte någon uppenbar anledning till att de tre utsagorna inte skulle kunna avse en och samma reell observation.

Man får dessutom kanske ha möjligheten att vittnes-SE i den upprivna situationen kan ha påverkats av möjliga uppgifter från LP i åtanke.

Jag är enig kring att samtliga uppgifter kan rymmas under en och samma observation.

Dock blir jag störd av uppgiften kring färgen.

Och jag är inte riktigt helt bekväm med att lösningen på problemet är LP
Citera
2023-03-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han sattes aldrig under press av förhörsledarna, det tror jag alla kan skriva under på.

Så det kan inte bli ett argument att han inte kan varit GM.

Låt mig förtydliga: jag menar OM han hade satts under press. Alltså rent hypotetiskt om det hade tagit den vändningen. Är medveten om att han aldrig hamnade under press.
Citera
2023-03-04, 14:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja. Man kan dela upp frågeställningen i två bitar.

1, Det fanns inga särskilda regleringar eller restriktioner gällande denna ammunition, som en del verkar ha för sig. Hade klubben/innehavaren ammunitionslicens för .357 fick man köpa tillhörig ammunition, hur än inadekvat för målskytte. På så sätt förekom den.

2, I vilken utsträckning den förekom är en annan fråga man kan ha viss uppfattning om. Var den sällsynt eller försvinnande sällsynt kan diskuteras. Och vilken slutsats man skall dra av graden av sällsynthet. Det får väl statistikern fundera på. Säger denna grad något om sannolikheten att en person utan koppling till skytte är GM, allt annat oaktat?

Helt enig.

Tack för ett bra inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in