2023-03-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är inte ensam om ha konstaterat att du ljuger rakt av, hur det nu än uttryckts. Domen blir friande för att det enligt domarna saknas bevis, inte pga dina påhittade skäl. Det finns inget glashus, det finns bara dina medvetna lögner.

Fast både TR och HR har ju konstaterat att bevisningen håller, HR har ju bara ansett att gärningsbeskrivningen (brottet) har varit felaktigt framställt av åklagaren.
Och sen har de låtsats att de inte kan döma för annan påföljd, vilket de kan om den ingår i gärningsbeskrivningen.

HD kommer skicka tillbaka detta till HR som kommer att fälla JS med nuvarande bevisning.
Citera
2023-03-03, 19:18
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är inte så processkunnig att jag vill ge mig in i den diskussionen, heller inte i diskussionen om åklagarens strykande av alternativ rubricering.

Dessutom tycker jag att den egentligen är överflödig, då rekvisitan för våldtäkt är uppfyllda, enligt mig. Sedan bör åklagare kanske alltid gardera sig med både hängslen och livrem, vad vet jag?
Överåklagarens poäng är just att hovrätten - enligt 30 kap 3 § RB - faktiskt hade kunnat döma mannen för det sexuella övergrepp på barnet som man ansåg var bevisat. Om överåklagaren har rätt återstår att se.
Citera
2023-03-03, 19:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Överåklagarens poäng är just att hovrätten - enligt 30 kap 3 § RB - faktiskt hade kunnat döma mannen för det sexuella övergrepp på barnet som man ansåg var bevisat. Om överåklagaren har rätt återstår att se.
Jo, huvudregeln är väl så, men det finns troligtvis en del om eller men som jag inte har koll på.
Citera
2023-03-03, 19:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag hävdar med bestämdhet att bevisen är starka nog för fällande dom och ni är ett gäng som hävdar motsatsen.

Att du/ni försöker försvara er ståndpunkt med att envist påtala att jag ljuger, hittar på och gud vet allt är bara ynkligt.
Tyvärr är detta ännu ett av de fall som bygger på trovärdighet. Flickan säger si, och mannen säger så. Jämför med all dessa fall av "balkongflickor", där kvinnor fallit från en balkong och dött eller skadats svårt. Inga vittnen finns, inget uppenbart motiv. Hur ska domstolen döma? I fallet med "balkongflickorna" är det nästan 100% friande domar. Här hörs inga protester, här är inga "folkstormar". Inga krav på att domare skall avgå. Så varför denna kritik när det gäller svenska män som förgripit sig mot flickor? Är det andra krav här..?
Citera
2023-03-03, 19:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Moget.

Åklagaren utgår från att rätten på egen hand begriper vad det handlar om, i förhållande till gärningsbeskrivningen samt att det är en liten flicka som pratar/visar hur det gick till.

Åklagaren får inte/skall inte på eget initiativ göra om ett endaste ord som är lagt utan målsägare, och det får faktiskt inte rätten heller.
Uppstår en sådan oklarhet, ligger det på rätten att verka för ett förtydligande, då det är rätten som inte förstår.
Sådant sker hela tiden i rättssalar.

Vad pratar du om egentligen?

Att åklagaren påstår att en målsägande menar något betyder precis noll för att klargöra vad målsäganden faktiskt menade. Det måste du väl fatta?
Citera
2023-03-03, 19:33
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka

Det där har varit gällande i Sverige, men tydligen ska något skitbeslut från Europadomstolen göra det svårare att tillämpa nu. Läs en av de senare artiklarna i fallet av Oisin Cantwell. Han nämner det.
Citera
2023-03-03, 19:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
En snopp har ingen springa din jävla idiot!

Haha va?

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför frågar du da vad flickan annars skulle ha använt istället för inåt. Du menade väl att fingret kunde lika väl varit bara in i översta blygläpparna? Då hade emellan varit bättre än inåt, så usel på grammatik är inte en tioåring så att hon inte förstår skillanden, inne i, inuti och emellan.

Hon kallade hela sitt könsorgan för snippa, det är då rätt naturligt att säga att ett finger är i snippan om fingret är i vulvan. Att man skulle säga att ett finger är mellan snippan är ju helt jävla utvecklingsstört. Du framstår väl inte som särskilt intelligent så jag tror faktiskt att du är seriös med att du tror att barn skulle säga ”mellan snippan”.
Citera
2023-03-03, 19:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tyvärr är detta ännu ett av de fall som bygger på trovärdighet. Flickan säger si, och mannen säger så. Jämför med all dessa fall av "balkongflickor", där kvinnor fallit från en balkong och dött eller skadats svårt. Inga vittnen finns, inget uppenbart motiv. Hur ska domstolen döma? I fallet med "balkongflickorna" är det nästan 100% friande domar. Här hörs inga protester, här är inga "folkstormar". Inga krav på att domare skall avgå. Så varför denna kritik när det gäller svenska män som förgripit sig mot flickor? Är det andra krav här..?
Jag tror att de allra flesta reagerar i kubik just för att det är ett barn som är BO.
Sedan tänds alla stubiner då det är ett sexualbrott, en "äckelgubbe" som varit i farten. Få är väl de som har något positivt att säga om pedofiler och vad jag förstått har de lägsta rang i våra fängelser.
Citera
2023-03-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Fast både TR och HR har ju konstaterat att bevisningen håller, HR har ju bara ansett att gärningsbeskrivningen (brottet) har varit felaktigt framställt av åklagaren.
Och sen har de låtsats att de inte kan döma för annan påföljd, vilket de kan om den ingår i gärningsbeskrivningen.

HD kommer skicka tillbaka detta till HR som kommer att fälla JS med nuvarande bevisning.

Man kan ju hoppas. Men det är väl inte fullt så enkelt, om jag har förstått det rätt så åberopade försvaret promemorian där flickan säger "att hon inte vet om fingrar var inne" först i HovR. Vilket sänker bevisvärdet för målsägaren utsago i HovR.
Citera
2023-03-03, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En viss poäng har du, men jag skulle inte säga att fallen är jämförbara.

Har du något sådant fall där en balkongflicka vittnat? För annars är det jävligt svårt att dra en jämförelse.

Extra bonus om du hittar ett fall där domstolen anser det klarlagt att A.A har lyft upp målsägande, svingat henne över balkongen och hållit henne där mot hennes vilja, men de anser att det inte är fullt bevisat om det var A.A eller målsägande som släppte taget först.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-03 kl. 20:08.
Citera
2023-03-03, 19:59
Bannlyst
Citat:
Jag tror att de allra flesta reagerar i kubik just för att det är ett barn som är BO.
Sedan tänds alla stubiner då det är ett sexualbrott, en "äckelgubbe" som varit i farten. Få är väl de som har något positivt att säga om pedofiler och vad jag förstått har de lägsta rang i våra fängelser.

Det handlar om ett barn här som def än mindre kan ta för sig eller värja sig. Ingen 10000 kronorsfråga du kommer upp med. Föreslår att du framåt kräver dommares avgång på balkonghopp.
Citera
2023-03-03, 20:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Det handlar om ett barn här som def än mindre kan ta för sig eller värja sig. Ingen 10000 kronorsfråga du kommer upp med. Föreslår att du framåt kräver dommares avgång på balkonghopp.
Jag sätter en 50-öring på att du citerat fel skribent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in