2023-02-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Skulle hon mätt med linjal? Sedan när ska den angripna precisera HUR LÅNGT IN någon varit?Kommer det bli praxis? Blir det år i fängelset per centimeter framöver? Så kortkukade får lägre straff och välutrustade får sitta längte bakom lås o bom?

Sveriges rättsväsende är så jävla dåligt

Det är redan den praxis som råder, och kan alltså inte bli det.

Inte det där om cm = år, utan om hur långt in.
Citera
2023-02-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nja, då flickan också medger att hon inte vet hur långt inne han varit, så köper jag hovrättens tanke med att försöka definiera begreppet.

Det medger hon ju inte alls. Hon säger att fingret varit lång inne. Vad kräver du, ska hon behov svara i ett exakt mått?
Citera
2023-02-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller så kunde åklagaren förberett åtalet bättre, till exempel säkerställa att ingenting i flickans berättelse riskerar att misstolkas.

Kanske hade varit bra om åklagaren säkerställt ett förtydligande från flickan i utredningsfasen och inte chansa på att alla domare definierar snippa likadant.

Man trodde väl att folk som sitter och dömer är smarta överlag.
Citera
2023-02-28, 19:46
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fast i detta fallet är det osäkert om gm ens kommit in i slidan alls eller om han stannade vid de yttre blygdläpparna.

Nä det är inte alls oklart. Flickan säger ju i förhör att han var inne i henne. Klart o tydligt säger hon det. Nä nu vill jag inte diskutera detta mer för hela det här fallet ger mig äckelkänslor. Fy vilken gris. Må han få ett helvete.
Citera
2023-02-28, 19:48
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är redan den praxis som råder, och kan alltså inte bli det.

Inte det där om cm = år, utan om hur långt in.

Men om du trycker in en hel kort kuk så kommer den kanske inte hälften så långt in som en halv lång kuk. Hur bedömer man då?
Citera
2023-02-28, 19:50
Avslutad
Citat:
Nä det är inte alls oklart. Flickan säger ju i förhör att han var inne i henne. Klart o tydligt säger hon det.
Vilket inte nödvändigtvis betyder slidan. Vet tioåringar ens hur det känns att penetrera slidan?

Citat:
Nä nu vill jag inte diskutera detta mer för hela det här fallet ger mig äckelkänslor. Fy vilken gris. Må han få ett helvete.
Det är nog bra om du undviker det om du inte kan hålla känslorna i styr. Fler borde följa ditt exempel.
Citera
2023-02-28, 19:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ok. Jag ser det inte som det minsta konstigt. Det här är en typisk sådan grej där alla ser det de vill höra och det krävs att någon kommer och påpekar det hela för att man ens ska tänka på det.

Och som sagt, det avgörs hundratusen fall om året. Ibland blir det flera instanser som gör fel samtidigt.

För övrigt är det ju rätt uppenbart att det har hänt i just den här specifika situationen. Det är därför vi har den här diskussionen.

Japp, den detaljen är jävligt mysko. Hoppas vi får reda på mer där.
Menar du på fullt allvar att en utbildad barnförhörsledare skulle tolkat flickans påstående om ett finger upp i snippan, när hon dessutom visar med sitt finger, felaktigt och stofilerna i HR tolkat rätt när de ifrågasätter huruvida det var en penetrering eller ej?

Nog tycker jag att HRherrarna agerat mer som försvarsadvokater åt pedofilen än som oberoende part. De har endast grottat ner sig i ett möjligt tvivel och bortsett från helheten.
Citera
2023-02-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Senast nu, Anna Kaldal, professor i processrätt vid Stockholms universitet i uttal:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/juridikprofessorn-om-fallet

Anna säger ju exakt samma sak som vi i tråden, det har funnits oklarheter kring vad flickan menade. Hennes slutsats att hovrätten hade kunnat göra mer för att reda ut det, är jag fel person att ge mig på. Tycker dock att hon ger mig helt rätt i min uppfattning.

Dock kan jag faktiskt lite känna att jag ställer mig tveksam till att hovrätten har som ansvar att utbilda åklagaren i hennes arbetsuppgifter.
Citera
2023-02-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man trodde väl att folk som sitter och dömer är smarta överlag.

Kan ju i och för sig tycka det är ganska smart att ifrågasätta uppgifter som kan tolkas på olika sätt eller anses som osäkra. Då kanske vi slipper Sture Bergwall och Kaj Linna i framtiden.
Citera
2023-02-28, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du på fullt allvar att en utbildad barnförhörsledare skulle tolkat flickans påstående om ett finger upp i snippan, när hon dessutom visar med sitt finger, felaktigt och stofilerna i HR tolkat rätt när de ifrågasätter huruvida det var en penetrering eller ej?
Betydligt konstigare saker har hänt, så det skulle inte förvåna mig speciellt mycket nej.

Citat:
Nog tycker jag att HRherrarna agerat mer som försvarsadvokater åt pedofilen än som oberoende part. De har endast grottat ner sig i ett möjligt tvivel och bortsett från helheten.
Att grotta ner sig i möjliga tvivel är precis vad domstolar ska göra i brottmål.
Citera
2023-02-28, 19:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja jag blir fundersam. För om pungen ingår i kuk men våldtäktsmannen inte trycker in pungen under samlaget så får vi frikänna om den våldtagna påstår att han tryckte in kuken eftersom det bli en osanning.
Snippa ska ju ha tillkommit för att ha ett ord på flickors könsorgan som pojkar redan haft, snopp.
Snopp är både ollon, penisskaft och pung, alltså allt som krävs för att genomföra ett samlag efter könsmognad.
Citera
2023-02-28, 20:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Nej, den gubben går inte med mig. Du kan inte förvänta dig att jag skall tolka en kryptisk bisats som stöd för din tes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Uterus#/media/File:Figure_28_02_01.JPG

Där har du en bild på hela paketet. Om du kan producera en källa som säger att något liknande det som visas på min bild är en snippa så ska jag överväga att ta den källan i beaktande.

Det handlar inte om dig, utan om tjejen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in