2023-03-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Apropå "fantasifulla teorier".

Ditt "supervittne" blir inte begripligare för att Engström är gärningsman. Skulle mördaren Engström vara så naiv att han tror sig kunna störa ut besvärande uppgifter från riktiga mordvittnen genom att dribbla med nåt uppdiktat perifert struntvittne? Typ, den här personen som ni garanterat inte har några dokumenterade uppgifter på såg mig tre minuter efter mordet och blandade in mitt utseende i signalementet. Har ni fått liknande information från folk som verkligen såg mördaren kan ni fimpa det med...

Det kan så klart vara som Engström beskriver det. Han har sprungit in i gränden. En person finner det värt att påpeka för poliserna. Märkjligare saker har hänt.

Jag tror personligen inte den här personen finns så som Engström beskriver... honom, tänkte jag säga, men grejen är väl att Engström inte ens könar vederbörande. Vilket kanske är intressant i sig.

Det kan vara hans sätt att sätta form på diverse uppgifter han snappar upp som han misstänker inte har med GM att göra utan honom.

Det kan vara helt igenom uppdiktat att det sprids uppgifter på platsen som direkt går att härleda till honom. Han hittar på en uppgiftslämnare och ser nån sort poäng i att kunna avfärda ett vittne. Ytterligare en piruett på scenen.

Han kan vara allmänt bekymrad över att han varit borta från mordplatsen när det börjat samlas in information från vittnen och han märker att även sådana som han själv, som inte sett mordet, lämnar signalement hit och dit. Han försöker som klassens ordningsman ställa till rätta.

Det går att hålla på så här rätt länge.

Det är så otroligt enkelt eg...

Som GM så försöker Engström att plantera in sig på brottsplatsen med en händelsekedja...För att han är redan bunden sig till Sveavägen mellan 23:19 till 23:40

Jag tror inte på hans beskrivning av hans händelsekedja medans du mer eller mindre tror på den...!

Vad är problemet med att jag inte tror på hans berättelse?

Jag gör honom enbart till misstänkt GM och inget annat !

Finns det en prestige i att tro på Engström?

Vidare så måste man göra som KP att lägga ner utredningen för att även om det finns signalement och att man tror Engström ljuger så kommer man inte längre mer än misstänkt...
Senast redigerad av Problem2020 2023-03-03 kl. 15:00.
Citera
2023-03-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så det är alltså därför som Engström går hårt ut i Media om att han blivit förväxlad som GM ?

För att han vill vara klassens ordningsvakt ??

Det är ju eg det din långa text faktiskt handlar om...

"Går hårt ut i media..."

Håll inte på så där.

"Varför är han superduperangelägen om att få reda på sin utstämplingstid."

"Varför ljuger han tokmycket precis hela tiden om absolut allt."

"Om han nu är så fantastiskt kollosalt enormt mån om att synas och ta plats varför springer han inte runt bland journalisterna på mordplatsen"

O s v.

Vi kan nöja oss med att konstatera att Engström gärna själv söker upp journalister och inte har något emot att bli kontaktad av dem. Räcker inte det? Det behöver inte betyda att han kommer kutandes så fort han ser nån med anteckningsblock och kamera.

Förväxlingsbiten så klart en tacksam grej om han vill sälja in sig själv i media. Han har inget emot att synas där men vet att han inte är journalistiskt högvilt i stil med Hage och Björkman, som han så klart passar på att ge gliringar. I förväxlingen har han nåt. Den bygger på en dum premiss men det bryr sig inte mediadramaturgin om. Det tror jag Engström vet. Se t ex det famösa Rapport-inslaget.

Observera att han börjar spela på det här när han är utagerad som mordplatsvittne. I SvD mordhelgen räcker det med att han varit där för att han ska vara intressant. I den följande mediarapporteringen krävs nåt mer.
Citera
2023-03-03, 15:09
Medlem
Citat:
Jag tycker faktiskt att Engström följer en logisk bana om han är GM..

För att göra det väldigt enkelt så försöker han enbart plantera in sig på brottsplatsen...!!

Han har lyckats att befästa sig på brottsplatsen i 20min utan att varit där..enligt mig

Så enkelt är det eg...

Oj. Du får en fråga och börjar prata om nåt annat. Ovanligt. Not.
Citera
2023-03-03, 15:14
Medlem
Citat:

Fast alla frågor och svar handlar ju om samma sak...

Vi ska ge någon logisk förklaring..

Eller ska ni ge en logisk förklaring ...

Alltså på Engströms beteende eller berättelse...

Men om du tar ett djupt andetag så handlar allt om en enda sak...

Vi tror inte på Engströms berättelse...

Därför anser jag att Engström ska misstänkas...

Sen kan man lägga till att en del signalement träffar honom ..
Citera
2023-03-03, 15:17
Medlem
Citat:

Kanske är det såhär enkelt att du inte vill att det bara ska handla om att tro eller inte tro på hans berättelse....

Kanske det då blir svårare att försöka gå in i tråden som normalbegåvad och försöka känna sig som Einstein bara för att man väljer att tro på Engström...

Det kan alltså vara så simpelt
Citera
2023-03-03, 15:18
Medlem
Citat:
Fast alla frågor och svar handlar ju om samma sak...

Vi ska ge någon logisk förklaring..

Eller ska ni ge en logisk förklaring ...

Alltså på Engströms beteende eller berättelse...

Men om du tar ett djupt andetag så handlar allt om en enda sak...

Vi tror inte på Engströms berättelse...

Därför anser jag att Engström ska misstänkas...

Sen kan man lägga till att en del signalement träffar honom ..

Ja, vill man koka ned riktigt ordentligt så ger jag dig rätt. Misstankarna mot Engström bygger på en enkel tankekedja:

Engström ljuger > Han döljer nåt > Han sköt palme.
Citera
2023-03-03, 15:20
Medlem
Citat:
Kanske är det såhär enkelt att du inte vill att det bara ska handla om att tro eller inte tro på hans berättelse....

Kanske det då blir svårare att försöka gå in i tråden som normalbegåvad och försöka känna sig som Einstein bara för att man väljer att tro på Engström...

Det kan alltså vara så simpelt

Det var väl signaturen Ursprungligen som på frågan varför han var här svarade att han såg ett visst nöje i att som något under normalbegåvad få känna sig überintelligent.
Citera
2023-03-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Du missar att livräddningen samt löprundan in i gränden sannolikt ej har inträffat eftersom de som befann sig nära OP samt gränden ej har sett honom.

Och skälet till att han kollar utstämplingstiden vet vi inte.

Då återstår all uppmärksamhet i media och där kan man ju argumentera för att han bygger en bild av sig själv som vittne.

Nu tror jag inte det är så, men jag kan förstå resonemanget. Finns viss logik i det.

Jag menar att om Engström är GM och han är ju bunden till Sveavägen 23:19 till 23:40 så han har ju eg bara ett alternativ..

Bli ett vittne och befästa sig på brottsplatsen....

Vidare i denna tråd så handlar det om att tro på hans berättelse eller inte...
Citera
2023-03-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ja, vill man koka ned riktigt ordentligt så ger jag dig rätt. Misstankarna mot Engström bygger på en enkel tankekedja:

Engström ljuger > Han döljer nåt > Han sköt palme.

Ännu enklare...

Ljuger han så ska han misstänkas...

Sen får man se vart det leder...
Citera
2023-03-03, 15:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Teorin behövs inte för att förklara varför väktarna inte rusar ut på gatan. Det blir helt enkelt inte bara av. Men ditt resonemang är ett bra exempel på hur man kan hålla på för att hitta förklaringar till allt som på nåt sätt avviker från det förväntade.

Behovet att bringa ordning, lägga till rätta och eliminiera slumpfaktorer är uppenbarligen stort. Märks inte minst i sättet många närmar sig brottsplatsen på. Det är som ett spelbräde som förutsätts vara iordningsställt snyggt och prydligt enligt ett gällande mönster. Alla pjäser har sina bestämda platser och rörelsemönster och de förhåller sig till varandra på ett förutsägbart och logiskt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Om någon säger att statsministern just blivit mördad utanför huset. Då ska man vara bra
kaffesugen för att inte ens öppna dörren och titta. Ja jävlar. Väktarnas beteende är väl tusen gånger
konstigare än Engströms.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han ringer alltså om utstämplingstiden för att ge sig själv ett alibi på sekundnivå? Och placerar sig rätt antal sekunder från skottögonblicket?

Oavsett hur rimligt detta förefaller, så måste väl envar medge att det är inget enkelt scenario?

Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är min bedömning i dagsläget att det går till.

Han arbetstid var från 20.45 och lönen han ska ha är från den tiden. Han skriver in 20.45 när han kommer runt 23 från bridgen. En rimlig förklaring tycker jag.

Herr Bemp:

Japp. Det är Cluedo.

Du menar att det aldrig har hänt i arbetets historia att folk täcker in för andra, som råkar falla ifrån?

Nåja, det var en testballong ... Vi får se om jag får anledning att återkomma i frågan.

Herr Henrik:

Konsensus förefaller vara att HO anlände runt kl. 23 till receptionen.

P.S. Är inte uppdaterad. Blev det någon framställning på konferensen? Finns den på YouTube eller nåt?

Herr Niocentimeter:

Där har du en poäng. De flesta hade nog skjutit upp sina sysslor för att få en glimt av vad som händer.

Av intresse:

BÅDE HO och AK nämner, vid olika tillfällen, att SE anlände i receptionen, på vägen ut, kvart över ...

Det jag hur som helst inte fattar: SE gör en del väsen i media över att han inte blev bjuden till rekonstruktionen, och att polisen visade ett ointresse "hela tiden". Han kände sig trampad på tån av Anér och i en intervju 1992 är han bestört över att det gick ut ett rikslarm efter honom.

Men alla de här omfattande förhören av personalen på Skandia då, de måste väl ändå ha kommit till hans kännedom vid något tillfälle? Men han nämner aldrig detta med ett ord, trots att det är rena straffsparken för att sätta rollen som offer rakt upp i krysset. Han hade kunnat säga: "Tänk, polisen var så oduglig att den började undersöka mig, som var ett viktigt vittne, som gärningsman. Kan du tänka dig något så dumt? Hahaha!"

Precis som efter kl. 23:30 på mordkvällen, valde SE denna gång att hålla sig ifrån rampljuset.

Precis som LJ stod blick stilla, var SE knäpp tyst.
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-03 kl. 15:30.
Citera
2023-03-03, 15:25
Medlem
Citat:
Det var väl signaturen Ursprungligen som på frågan varför han var här svarade att han såg ett visst nöje i att som något under normalbegåvad få känna sig überintelligent.

Jo...Han tror på sin grej om Bohemia..

Alla får ju iofs tro på sin grej..

Men att inte tro på Engströms berättelse eller händelsekedja är inte smartare eller mer korkat än att välja att se Engström som oskyldigt vittne..

Det konstiga med Engström är kanske snarare att just hans berättelse kan gå och se från två helt motsatta håll...

Tänkt på det ?
Senast redigerad av Problem2020 2023-03-03 kl. 15:31.
Citera
2023-03-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Apropå tendensen i vissa kretsar att tolka det mesta SE företog sig som "märkligheter" och som pekar pekar mot honom som GM, så funderar jag fortfarande på den i denna tråd ständigt återkommande märkligheten utstämplingstiderna han lämnade.

Poängen gällande variationen är att han på något sätt försökte ge sig själv alibi genom att lämna felaktiga utstämplingstider?

Varför placerar han då sig själv intill skottögonblicket när han lämnar tiden i andra förhöret? Och där noterad och korrigerad tid blir omslängda.

Varför placerar han sig på ungefär samma sätt i rättegångarna, samtidigt som han lämnar utstämplingstider som motsäger det han vid samma tillfälle berättar? Och detta, som GM, medvetet och för att ge sig själv alibi.

Dessutom är det ju så att han som GM vet att han stämplat ut i tid för att råka stöta på makarna och skjuta Palme. Varför alls kolla saken och på ett helt indiskret sätt styra uppmärksamheten mot denna känsliga omständighet?

För att på det här anmärkningsvärt förekommande och dristiga SE-viset "ta kontroll över utstämplingen" som föreslås?

Hade gärningsmannen Stig Engström inte kontaktat kollegorna för att få sin utstämplingstid hade ingen intresserat sig för den på flera månader. Det hade bara varit en siffra i systemet. Som Skandia-personalen tvingades säga var ungefärlig eftersom den brukade diffa mot fröken ur. Man kan dra av en minut. Man kan lägga till en. Där kan man tala om att Engström tar "kontroll över utstämplingen".

Nu ser mördaren istället till att få den så dokumenterad för eftervärlden som det bara är möjligt.

Men det är säkert inte "konstigt"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in