2023-03-03, 14:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Skulle vi gemensamt kunna säga såhär då ?

Innan han fick tiden av RB så var hans utstämplingstid viktig på en skala 1-10 en stark 9a då han ringer först ett samtal för att få kontakt med RB..

Efter han fått sin utstämplingstid så sjunker vikten av tiden till en svag 2a...Det blir plötsligt inte viktigt att förmedla den vidare och när det frågas om den så lämnas fel och olika tider !

I relation till PU-kontakten så har han förhört sig om utstämplingstiden innan denna, men ännu inte fått besked. Inte otroligt är att han nämnt att han kan ha en tid på gång när han pratar med PU. De meddelar att de ska återkomma och han lämnar nr till stugan. De väntar dock tills han kommit hem.

Det andra alternativet är att han som GM förhör sig om något han redan vet - att han stämplade ut i tid för mordet. Och han har då väckt denna sovande björn som han nog som GM tycker är av intresse minus några hundra.

Som sagt, utstämplingsintresse är kanske i någon grad i linje med GM-SE:s agerande i övrigt, men det är inte den enkla förklaringen.

Man får också ha i åtanke att vittnet SE agerar mycket tokigt i många avseenden.
Citera
2023-03-03, 14:17
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Väntar fortfarande på din vetenskapliga analys av vittnernas signalementbeskriving. kommer ingenting.
Bara repitativa saker om "fryntlig 52 grafiker bla bla"
När ska du släppa din vetenskapliga analys?

Om du inte förstår skillnaden på,

vittnesmål som får stöd av andra vittnesmål när man bygger scenario (vetenskapligt tänk)
vs
välja ut ett vittnesmål när man bygger ett scenario (TP/Filter tänk)

om du inte förstår den skillnaden då kan jag inte hjälpa dig.
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-03 kl. 14:19.
Citera
2023-03-03, 14:22
Medlem
Gösta Söderström hade också problem med tiderna på mordkvällen

"Själva tidsproblematiken fick sin upprinnelse redan under natten till den 1 mars 1986, då poliskommissarie Gösta Söderström ringde upp vakthavande kommissarien på Stockholmspolisens sambandscentral (SBC), Hans Koci, för att ytterligare kontrollera tidpunkten för polislarmet, d v s det områdesanrop som han och hans kollega Ingvar Windén hade hört på polisradion i kommissariebil 2520 en kort stund före deras ankomst till mordplatsen.
Tvärtemot Söderströms och Windéns samstämmiga uppgifter om att larmet ifråga gått ut kl 23.29 hävdade Koci att det var larmtiden 23.23 som gällde. Det skilde sig alltså så mycket som sex minuter mellan de båda versionerna - sex minuter som kunde ha varit av avgörande betydelse för polisens möjligheter att gripa gärningsmannen."

http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
Citera
2023-03-03, 14:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl att historierna växer fram och anpassar sig lite också, i takt med vad som blir känt via media. Och till slut blir det riktigt finurligt. Lite som det här med evolutionen, där många protesterar och tycker att det måste finnas någon intelligent plan bakom så komplexa saker som t.ex. ögat. Men får man bara lite tid på sig så går det nästan av sig själv. Lite slumpmässiga variationer och ett hårt tryck från omgivningen.

Jag vill nog mena att relevant analogi med GM-SE:s agerande är nog intelligent design snarare än darwinistisk selektion.

Anpassningen sker ju inte genom att SE slänger ut en stor mängd test-ageranden med lite variation och använder det som råkade "överleva" i rådande omständigheter. Det är väl snarare så att han har slutresultatet (kameraögat) klart för sig och agerar förekommande och uttänkt med detta som mål?
Citera
2023-03-03, 14:25
Medlem
Citat:
Skulle vi gemensamt kunna säga såhär då ?

Innan han fick tiden av RB så var hans utstämplingstid viktig på en skala 1-10 en stark 9a då han ringer först ett samtal för att få kontakt med RB..

Efter han fått sin utstämplingstid så sjunker vikten av tiden till en svag 2a...Det blir plötsligt inte viktigt att förmedla den vidare och när det frågas om den så lämnas fel och olika tider !

Ja den finns inte med i tipset när han ringer in.

Inte heller med i artikeln i Aftenposten. Här kan han ha lämnat den men dom inte tagit med den iofs. men känns inte rimligt.

hypotetisk dialog med aftenposten

SE: Ja jag stämplade ut 23:19 och det kan vara intressant för när mordet begicks.

AF-p: jaha intressant. och hur lång tid tog det fram till mordplatsen

SE: ja jag gick snabbt och sen ut ur receptionen innan. Lägg på en minut ungefär.

Af-p: Väldigt intressant. Då skedde mordet 23:20 ungefär?

SE: Där nånstans. kan återkomma med mer exakta uppgifter
Citera
2023-03-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I relation till PU-kontakten så har han förhört sig om utstämplingstiden innan denna, men ännu inte fått besked. Inte otroligt är att han nämnt att han kan ha en tid på gång när han pratar med PU. De meddelar att de ska återkomma och han lämnar nr till stugan. De väntar dock tills han kommit hem.

Det andra alternativet är att han som GM förhör sig om något han redan vet - att han stämplade ut i tid för mordet. Och han har då väckt denna sovande björn som han nog som GM tycker är av intresse minus några hundra.

Som sagt, utstämplingsintresse är kanske i någon grad i linje med GM-SE:s agerande i övrigt, men det är inte den enkla förklaringen.

Man får också ha i åtanke att vittnet SE agerar mycket tokigt i många avseenden.

Men är du inne på att vittnet Engström blir missförstådd helt...

Han är oskyldig och försöker hjälpa till med livräddning...Han försöker hjälpa polisen med signalement han fått från LP och ger sig av i gränden...

Han vill lämna vittnesmål men blir nekad...

Dagen efter så vill han hjälpa till ännu mer genom att få ut utstämplingstiden...

Han vill även ringa och berätta om en möjlig förväxling samt vara med i media och TV..

Sen har dom mage att i Palmerummet 1986-1987 prata om Engström som möjlig GM..

Detta skulle möjligen kunna hända i något avsnitt av typ Seinfeld...
Citera
2023-03-03, 14:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det faller väl inte bara för att RB dubbelkollar tiden med fröken ur...

Det var ju inte så att RB visste...

Eller du menar att Engström ändå visste att RB skulle dubbelkolla...?

Frågan man bör ställa sig är snarare varför SE skulle tänka sig att detta var något endast han kände till och om tiden i sådana fall inte kunde tänkas dubbelkollas i ett såhär avgörande fall om saken blev aktuell. Han ska ju ha agerat utifrån föreställningen att en felaktig tidsnotering kunde ge statsministermördaren alibi med bara nån minut.
Citera
2023-03-03, 14:36
Medlem
Citat:
Här menar du att "supervittnet " inte finns och att det är en påhittad figur av Engström....!

Men denna person är ju anledningen till att Engström tror sig blivit förväxlad ..

Då finns inte supervittnet eller att Engström har känt sig förväxlad...

Då har han ju troligen inte heller sprungit i gränden efter polisens heller för det var väl då han isåfall skulle blivit förväxlad enligt honom själv ?

Är du inne på att stora delar av Engströms händelsekedja är en lögn för att Engström gärna vill bli ihågkommen som "förväxlad " som palmesmördare ?

Grejen med en sådan teori är att den är väldigt fantasifull och att man måste känna Engström personligen för att tro detta !!

Apropå "fantasifulla teorier".

Ditt "supervittne" blir inte begripligare för att Engström är gärningsman. Skulle mördaren Engström vara så naiv att han tror sig kunna störa ut besvärande uppgifter från riktiga mordvittnen genom att dribbla med nåt uppdiktat perifert struntvittne? Typ, den här personen som ni garanterat inte har några dokumenterade uppgifter på såg mig tre minuter efter mordet och blandade in mitt utseende i signalementet. Har ni fått liknande information från folk som verkligen såg mördaren kan ni fimpa det med...

Det kan så klart vara som Engström beskriver det. Han har sprungit in i gränden. En person finner det värt att påpeka för poliserna. Märkjligare saker har hänt.

Jag tror personligen inte den här personen finns så som Engström beskriver... honom, tänkte jag säga, men grejen är väl att Engström inte ens könar vederbörande. Vilket kanske är intressant i sig.

Det kan vara hans sätt att sätta form på diverse uppgifter han snappar upp som han misstänker inte har med GM att göra utan honom.

Det kan vara helt igenom uppdiktat att det sprids uppgifter på platsen som direkt går att härleda till honom. Han hittar på en uppgiftslämnare och ser nån sort poäng i att kunna avfärda ett vittne. Ytterligare en piruett på scenen.

Han kan vara allmänt bekymrad över att han varit borta från mordplatsen när det börjat samlas in information från vittnen och han märker att även sådana som han själv, som inte sett mordet, lämnar signalement hit och dit. Han försöker som klassens ordningsman ställa till rätta.

Det går att hålla på så här rätt länge.
Citera
2023-03-03, 14:40
Medlem
Citat:
Sen måste man sätta saker i perspektiv..

När Engström vaknar på morgonen och dom ska iväg till Idre så är det väl märkligt att han skjuter upp resan för att få tag i RB ....

Problemet med den tiden är att den ändå inte blir någon exakt tid för mordet...

Skjuter han på resan för att få denna tid ?

När han sen får tiden så kontaktar han ändå inte polisen !

Men jösses. Jag påpekade hur folk droppar en massa "konstigheter" utan att förklara varför det är konstigt och hur det blir mindre konstigt om han är GM.

Du svarar genom att fylla på med ett nytt exempel på nåt "märkligt" utan att ge minst lilla hint om vad det märkliga består i...

Men se så, försök. Du tycker det är märkligt. Berätta för mig varför det är det.
Citera
2023-03-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Frågan man bör ställa sig är snarare varför SE skulle tänka sig att detta var något endast han kände till och om tiden i sådana fall inte kunde tänkas dubbelkollas i ett såhär avgörande fall om saken blev aktuell. Han ska ju ha agerat utifrån föreställningen att en felaktig tidsnotering kunde ge statsministermördaren alibi med bara nån minut.

Jag tror inte att anledningen är så direkt utan att han vill först och främst ha en tid att förhålla sig till...

Sen vidare tar han mkt hellre 23:21 än 23:19..

Även om risken är stor att tiderna dubbelkollas..

Men kanske Engström eg hade isåfall redan blivit diskad som GM innan någon kom på idén att dubbelkolla hans utstämplingstid!
Citera
2023-03-03, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Apropå "fantasifulla teorier".

Ditt "supervittne" blir inte begripligare för att Engström är gärningsman. Skulle mördaren Engström vara så naiv att han tror sig kunna störa ut besvärande uppgifter från riktiga mordvittnen genom att dribbla med nåt uppdiktat perifert struntvittne? Typ, den här personen som ni garanterat inte har några dokumenterade uppgifter på såg mig tre minuter efter mordet och blandade in mitt utseende i signalementet. Har ni fått liknande information från folk som verkligen såg mördaren kan ni fimpa det med...

Det kan så klart vara som Engström beskriver det. Han har sprungit in i gränden. En person finner det värt att påpeka för poliserna. Märkjligare saker har hänt.

Jag tror personligen inte den här personen finns så som Engström beskriver... honom, tänkte jag säga, men grejen är väl att Engström inte ens könar vederbörande. Vilket kanske är intressant i sig.

Det kan vara hans sätt att sätta form på diverse uppgifter han snappar upp som han misstänker inte har med GM att göra utan honom.

Det kan vara helt igenom uppdiktat att det sprids uppgifter på platsen som direkt går att härleda till honom. Han hittar på en uppgiftslämnare och ser nån sort poäng i att kunna avfärda ett vittne. Ytterligare en piruett på scenen.

Han kan vara allmänt bekymrad över att han varit borta från mordplatsen när det börjat samlas in information från vittnen och han märker att även sådana som han själv, som inte sett mordet, lämnar signalement hit och dit. Han försöker som klassens ordningsman ställa till rätta.

Det går att hålla på så här rätt länge.

Så det är alltså därför som Engström går hårt ut i Media om att han blivit förväxlad som GM ?

För att han vill vara klassens ordningsvakt ??

Det är ju eg det din långa text faktiskt handlar om...
Citera
2023-03-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men jösses. Jag påpekade hur folk droppar en massa "konstigheter" utan att förklara varför det är konstigt och hur det blir mindre konstigt om han är GM.

Du svarar genom att fylla på med ett nytt exempel på nåt "märkligt" utan att ge minst lilla hint om vad det märkliga består i...

Men se så, försök. Du tycker det är märkligt. Berätta för mig varför det är det.

Jag tycker faktiskt att Engström följer en logisk bana om han är GM..

För att göra det väldigt enkelt så försöker han enbart plantera in sig på brottsplatsen...!!

Han har lyckats att befästa sig på brottsplatsen i 20min utan att varit där..enligt mig

Så enkelt är det eg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in