2023-03-03, 13:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
ja att dom skulle titta ut senare efter att han gått är rimligt.

Men det är också rimligt att dom inte tror på honom att det är statsministern som är skjuten.

Se pratar osammanhängande. Får dom ens klart för sig var det inträffat?

Inte omöjligt att dom startar sina arbetsuppgifter efter dom pratat ut om vad som SE sa.

Inledningsvis att dom tror att det måste vara nån annan som blivit skjuten.

Saken är osäker och de sitter väl till att börja med och väntar på bekräftelse från radion?
Citera
2023-03-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jo, jag har noterat det.

Jag tycker att det är en krånglig förklaring full med antaganden.

Det cirkulerar alla möjliga tider dagen efter mordet och spannet är stort. Finns ingen tid att förhålla sig till.

Om SE vet att klockan går en minut fel så vet givetvis de ansvariga för installationen det likaså och det kommer fram om utstämplingstiden senare skulle aktualiseras av någon anledning.

Nog för att GM-SE var exceptionellt förekommande, slug och dristig, men att han skulle förutse ett sekundklockat mordplatspusslande är kanske att gå för långt?

Fast jag hade kunnat tänka likadant som GM...

Alltså att vilja förhålla mig till en exakt tid som jag dessutom (kanske) vet går fel till min fördel...

Så krångligt är det väl ändå inte ?
Citera
2023-03-03, 13:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det verkar som du inte förstått händelseförloppet.

På morgonen så gick polisen ut i media med att de vill ha in tips. (inget konstigt)
Engström som ser att olika tider cirkulerar och felaktiga signalement, vill hjälpa till. (inget konstigt)

Jag vet inte vad som sades på morgonen. Men man kan notera att cirka tio minuter innan SE ringer PU kl. 12.20 sänder radion följande från presskonferensen kl. 12:

"Vi har nu öppnat två speciella telefonlinjer till Stockholmspolisen för att ta emot uppgifter ifrån allmänheten. Jag vill gärna understryka att vi är intresserade av uppgifter som för den enskilda kanske framstår som relativt betydelselösa eller tveksamma. Man ska inte dra sig för att ringa de här numren och meddela iakttagelser som man har gjort i anslutning till den här platsen eller som i tiden förefaller intressanta."

Telefonnummer läses upp. Antagligen finns samma information i Aktuellt samtidigt.
Citera
2023-03-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är en intressant iakttagelse!

Kan förklara varför det dröjde tills de gick ut och tittade ... En måste alltid bemanna receptionen?
Det är min bedömning i dagsläget att det går till.

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Men förhöret av HO ger så många detaljer och han skrev in sig både kl. 20:45 och kl. 23:00?

Han arbetstid var från 20.45 och lönen han ska ha är från den tiden. Han skriver in 20.45 när han kommer runt 23 från bridgen. En rimlig förklaring tycker jag.
Citera
2023-03-03, 14:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nog för att GM-SE var exceptionellt förekommande, slug och dristig, men att han skulle förutse ett sekundklockat mordplatspusslande är kanske att gå för långt?
Det är inte mer avancerat än att han försöker ordna sig ett alibi, genom att få det till att han skall ha varit vid Gotabanken 20 meter från mordplatsen när det smäller. Och så flyttar han då helt i linje med det här fram sin utstämplingstid till 23:21, och lägger på de 20-30 sekunder han säger att det tar honom att förflytta sig från kortläsaren och bort till Gotabanken. Det här går alltså ihop rent tidsmässigt, och om det stämmer så kan han ju omöjligen vara mördaren.

Sedan att många av hans självutnämnda försvarare hävdar att han ljuger (för att få uppmärksamhet?) om var han var när det smällde, eller att han minns fel, eller att det i själva verket kanske var en bildörr/avgasknall han hörde, det är lite av ett mysterium tycker jag. Man borde väl snarare försöka visa på stöd för att hans berättelse stämmer.
Citera
2023-03-03, 14:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast jag hade kunnat tänka likadant som GM...

Alltså att vilja förhålla mig till en exakt tid som jag dessutom (kanske) vet går fel till min fördel...

Så krångligt är det väl ändå inte ?

Mitt tänkande är nog inte lika avancerat.

Däremot hade jag som vittne nog tyckt att det hade var både relevant och spännande att ta reda på utstämplingstiden. Det är åtminstone en enklare förklaring till SE:s intresse.

Men, ja, med tanke på alla GM-SE:s manövrar så ligger väl att förekomma utstämplingstider i linje med dessa. En sovande björn riskerar dock att väckas.

Det här med att han skulle agera utifrån kännedom om att utstämplingsuret kanske gick lite fel är dock avancerat i övermått. Och faller dessutom i och med att ansvariga för saken också skulle känt till det isf. Så vi är nog tillbaka på ruta ett.
Citera
2023-03-03, 14:04
Medlem
Citat:
Jo, jag har noterat det.

Jag tycker att det är en krånglig förklaring full med antaganden.

Det cirkulerar alla möjliga tider dagen efter mordet och spannet är stort. Finns ingen tid att förhålla sig till.

Om SE vet att klockan går en minut fel så vet givetvis de ansvariga för installationen det likaså och det kommer fram om utstämplingstiden senare skulle aktualiseras av någon anledning.

Skulle vi gemensamt kunna säga såhär då ?

Innan han fick tiden av RB så var hans utstämplingstid viktig på en skala 1-10 en stark 9a då han ringer först ett samtal för att få kontakt med RB..

Efter han fått sin utstämplingstid så sjunker vikten av tiden till en svag 2a...Det blir plötsligt inte viktigt att förmedla den vidare och när det frågas om den så lämnas fel och olika tider !
Citera
2023-03-03, 14:06
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jag vet inte vad som sades på morgonen. Men man kan notera att cirka tio minuter innan SE ringer PU kl. 12.20 sänder radion följande från presskonferensen kl. 12:

"Vi har nu öppnat två speciella telefonlinjer till Stockholmspolisen för att ta emot uppgifter ifrån allmänheten. Jag vill gärna understryka att vi är intresserade av uppgifter som för den enskilda kanske framstår som relativt betydelselösa eller tveksamma. Man ska inte dra sig för att ringa de här numren och meddela iakttagelser som man har gjort i anslutning till den här platsen eller som i tiden förefaller intressanta."

Telefonnummer läses upp. Antagligen finns samma information i Aktuellt samtidigt.

+

Angående tider så vill jag minnas det figurerat, "strax efter elva" och "halv tolv", så Engström
tycker förstås sin utstämpling kan hjälpa till.
Citera
2023-03-03, 14:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är inte mer avancerat än att han försöker ordna sig ett alibi, genom att få det till att han skall ha varit vid Gotabanken 20 meter från mordplatsen är det smäller. Och så flyttar han då helt i linje med det här fram sin utstämplingstid till 23:21, och lägger på de 20-30 sekunder han säger att det tar honom att förflytta sig från kortläsaren och bort till Gotabanken. Det här går alltså ihop rent tidsmässigt, och om det stämmer så kan han ju omöjligen vara mördaren.

Han ringer alltså om utstämplingstiden för att ge sig själv ett alibi på sekundnivå? Och placerar sig rätt antal sekunder från skottögonblicket?

Oavsett hur rimligt detta förefaller, så måste väl envar medge att det är inget enkelt scenario?
Citera
2023-03-03, 14:08
Medlem
Citat:
Mitt tänkande är nog inte lika avancerat.

Däremot hade jag som vittne nog tyckt att det hade var både relevant och spännande att ta reda på utstämplingstiden. Det är åtminstone en enklare förklaring till SE:s intresse.

Men, ja, med tanke på alla GM-SE:s manövrar så ligger väl att förekomma utstämplingstider i linje med dessa. En sovande björn riskerar dock att väckas.

Det här med att han skulle agera utifrån kännedom om att utstämplingsuret kanske gick lite fel är dock avancerat i övermått. Och faller dessutom i och med att ansvariga för saken också skulle känt till det isf. Så vi är nog tillbaka på ruta ett.

Det faller väl inte bara för att RB dubbelkollar tiden med fröken ur...

Det var ju inte så att RB visste...

Eller du menar att Engström ändå visste att RB skulle dubbelkolla...?
Citera
2023-03-03, 14:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Han ringer alltså om utstämplingstiden för att ge sig själv ett alibi på sekundnivå? Och placerar sig rätt antal sekunder från skottögonblicket?

Oavsett hur rimligt detta förefaller, så måste väl envar medge att det är inget enkelt scenario?
Det är väl att historierna växer fram och anpassar sig lite också, i takt med vad som blir känt via media. Och till slut blir det riktigt finurligt. Lite som det här med evolutionen, där många protesterar och tycker att det måste finnas någon intelligent plan bakom så komplexa saker som t.ex. ögat. Men får man bara lite tid på sig så går det nästan av sig själv. Lite slumpmässiga variationer och ett hårt tryck från omgivningen.
Senast redigerad av Draifos 2023-03-03 kl. 14:13.
Citera
2023-03-03, 14:16
Medlem
Citat:
Saken är osäker och de sitter väl till att börja med och väntar på bekräftelse från radion?
Ja och nej. HO går ut på rondering och AlG sitter i receptionen. Men dom har kontakt med walkie-talkie.

kl 23:51 är första registrerade markeringen på HO rondering.

När jag skriver detta så inser jag att det ger ledtrådar när SE går iväg efter att ringt sin fru.

hmm kanske fingervisning när Se kommer tillbaka också om vi räknar bakåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in