2023-03-03, 14:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Har åklagaren kallat någon medicinsk expertis som kunnat vittna om det här?? För återigen, de två domarna tror jag saknar läkarutbildning. De två nämndemännen vet jag givetvis inte om de har en läkarutbildning, men känns som ett ganska tvivelaktigt sätt av åklagaren att lita på att nämndemännen ska vittna om medicinska saker utan att vara kallade som det.
Det krävs varken läkarutbildning eller expertis för att ha kunskap om barns utveckling.
Citera
2023-03-03, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du anser HR har handlat klanderfritt. Jag delar inte din uppfattning. Denna rundgång ger ingenting.
Jag har inte sagt att jag anser att HR har handlat helt klanderfritt. Jag har tvärtom sagt att givet den bevisning jag har läst om så hade jag önskat att de dömde GM. Har även tidigare i tråden kritiserat att de inte gick på att döma för sexuellt utnyttjande eftersom det verkar som att det är en möjlighet de har. Men du har rätt i att vi inte kommer någonstans om du ska hålla på och hitta på att jag har sagt saker jag inte sagt.
Citera
2023-03-03, 15:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har inte sagt att jag anser att HR har handlat helt klanderfritt. Jag har tvärtom sagt att givet den bevisning jag har läst om så hade jag önskat att de dömde GM. Har även tidigare i tråden kritiserat att de inte gick på att döma för sexuellt utnyttjande eftersom det verkar som att det är en möjlighet de har. Men du har rätt i att vi inte kommer någonstans om du ska hålla på och hitta på att jag har sagt saker jag inte sagt.
Jag ber om ursäkt för att ha lagt ord i mun på dig, men kan ändå konstatera att vi inte delar uppfattning och bara snor runt som en katt som jagar svansen.
Citera
2023-03-03, 15:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Jaha, vad skulle hon ha gjort - riggat en kamera som filmade eller ? Förstår att du inte har barn och det är väldigt skönt att veta, man vill ju inte att dina gener ska fortleva när du väl fallit av pinn

Om inte brottsoffret är tydlig är det åklagarens(förundersökningsledarens) uppgift att bringa klarhet.

Åklagaren kan driva förundersökningen på ett sätt som bäddar för att inga rimliga tvivel kan uppstå i domstolen. Hur hon gör det är upp till henne inom givna ramar.

Det är åklagarens uppgift att skaffa sig de bevis hon behöver för att ro åtalet i hamn.

I vissa fall lyckas åklagaren, i andra inte, det finns skickliga åklagare men även mindre skickliga.

Är det första gången den här åklagaren arbetat med ett sånt här fall?
Citera
2023-03-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man gjorde en DNA- undersökning, men lyckades inte hitta mannens DNA på flickans trosor eller någonannanstans. Det borde man ha kunnat göra om mannen haft handen där hävdar hans ombud och det är en rimlig invändning. Hade det gällt t ex mord hade mannen frikänts i brist på bevis. Det är förmodligen rimligt att mannen döms ändå, men man bör vara medveten om att det ser olika ut vid olika brott och att det i sådana här fall inte krävs att brottet är bevisat utom rimligt tvivel trots att det påstås formellt, utan att beviskraven är lägre.

Frågan är dock varför man ens ska göra en DNA-undersökning om man ändå anser att det ska bli fällande dom om inga bevis finns. Är man för att sagor räcker behöver man inte slösa resurser på tekniska undersökningar.
Citera
2023-03-03, 15:06
Avslutad
Citat:
Jag ber om ursäkt för att ha lagt ord i mun på dig, men kan ändå konstatera att vi inte delar uppfattning och bara snor runt som en katt som jagar svansen.
Tja, grejen är att det är ju lite av ett mönster. Du lägger ju även ord i mun på vad hovrätten säger.

Men ursäkten godtages.
Citera
2023-03-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Jag skrev ju det.

Ja, det kan nå HD men är inte så troligt. Kanske blir det svårare för HD att säga nej med tanke på uppståndelsen. Vore fel i så fall.

Ja, den tanken slog mig med att det kanske ser dumt ut för deras del om man tar upp det bara pga uppståndelsen?

Såg iaf att, en överåklagare överklagat domen.
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Ja sannolikt. Det räcker med anledningen att HR inte uppfyllt sin skyldighet att under förhandlingar fråga vad ett nyckelbegrepp betyder.

Ja, de så himla underligt om man nu mot alla odds inte vet vad ordet betyder inte frågar någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Därför att JO inte granskar domar, utan bara arbetet på domstolarna.

Att JO hänvisar till att det här är en ren bevisvärdering talar mot att det tas upp i HD, sånt sysslar inte HD med. Vissa pekar på att det finns vissa processrättsliga frågor att titta på, det talar för HD. Åklagaren har valt att överklaga. Åklagarmyndigheten har dock flera steg som också måste godkänna en överklagan till HD. Och då finns det en chans att myndigheten inte överklagar, då den märker att det är åklagaren som klantat till det.

Chansen är liten för att HD ska titta på det här, frågan är om det ens är moraliskt önskvärt. Men det finns en chans.

Tack för utförligt svar för en icke så insatt person som jag, får hålla tummarna, för så här ska det inte behöva gå till. Men man är inte förvånad
Citera
2023-03-03, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja, de så himla underligt om man nu mot alla odds inte vet vad ordet betyder inte frågar någon.
Oklarheterna handlade inte om det, utan om huruvida det var uteslutet att barnet hade kunnat mena någonting annat än vaginan när hon sa snippan, och eftersom vaginan är en del av snippan (iaf enligt vissa definitioner) så betyder det att det finns andra delar som flickan kan ha menat.
Citera
2023-03-03, 15:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tja, grejen är att det är ju lite av ett mönster. Du lägger ju även ord i mun på vad hovrätten säger.

Men ursäkten godtages.
Att jag tolkar HRs dom på annat sätt än du, vore en mer rättvis beskrivning, som jag ser det.
Citera
2023-03-03, 15:12
Avslutad
Citat:
Att jag tolkar HRs dom på annat sätt än du, vore en mer rättvis beskrivning, som jag ser det.
Där har vi olika uppfattning.
Citera
2023-03-03, 15:14
Medlem
Citat:
Det krävs varken läkarutbildning eller expertis för att ha kunskap om barns utveckling.

Om målet kommit så pass långt som upp till hovrätten, så ställs det krav på vittnesmål för att det ska ges någon tyngd. Om man i det här fallet ska säga att det rent medicinskt inte går att stoppa upp något i en snippa utan att det räknas som våldtäkt, beroende på flickans kroppsliga utveckling, så kommer det definitivt kräva en medicinsk utbildning.

Ett sådant avgörande skulle med stor sannolikhet skapa en praxis nämligen, och innebära tämligen mycket för framtida domar.
Citera
2023-03-03, 15:14
Medlem
Citat:
Citat:
Överåklagaren: Skäl att överklaga snippadomen till Högsta domstolen

Hovrättens bristande materiella processledning har inneburit ett allvarligt fel som påverkat utgången i målet och det föreligger synnerliga skäl till prövning i Högsta domstolen”, skriver överåklagaren.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/%C3%B6ver%C3%A5klagaren-sk%C3%A4l-att-%C3%B6verklaga-snippadomen-till-h%C3%B6gsta-domstolen-1.935511 57

RÅ ser skäl till att överklaga domslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in