2023-03-03, 13:04
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det verkar som att HR tyckte att det var ett lämpligt sätt att beskriva ett finger som befinner sig mellan blygdläpparna.
I så fall bortsåg männen i hovrätten också i denna del från att brottsoffret var en prepubertal 10-årig flicka.
Citera
2023-03-03, 13:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ok, jag gör ett försök även om jag innerst inne förstår att det är lönlöst.

Vad i domen ger stöd åt "HR ville inte godta att snippa innefattar även vagina oavsett vem annan än flickan som uttalade det."?
Ja, det är lönlöst att kämpa för att jag ska dela din uppfattning och vice versa.

Tingsrätten skriver:
När han lyfte upp henne igen förde han ned den vänstra handen innanför hennes shorts och trosor och förde under lyftet in ett finger i hennes vagina.
Hon beskrev under förhören händernas placering med både ord och rörelser och upprepade samma beskrivning vid flera tillfällen.*

Hovrätten skriver
Målsägandens återkommande svar under polisförhören om att Jörgen Sörensen med ett finger ”kom in i snippan” kan alltså inte tas till intäkt för att han förde in fingret i hennes slida, och det gäller även när man beaktar att hon i inledningen av det första förhöret uppgav att han kom in i snippan ”typ långt inne”.*
Citera
2023-03-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
I så fall bortsåg männen i hovrätten också i denna del från att brottsoffret var en prepubertal 10-årig flicka.

Har åklagaren kallat in en medicinsk expert som kunnat förklara skillnaden mellan en 10 årings könsorgan mot en äldre persons könsorgan??

Vad jag misstänker är nämligen att ingen av de båda juristerna för 50 år sedan också passade på att gå en läkarutbildning med.
Citera
2023-03-03, 13:08
Avslutad
Citat:
Nix. Däremot bortsåg de från folk som vill plocka billiga poäng på ordklyveri.
Citera
2023-03-03, 13:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
På vilket sätt är det ställt utom rimligt tvivel, vilka bevis finns det för detta?
Flickans ord?

Jag har ej läst fup så kan ej redogöra bevis.
Tillräckligt för att båda rättsinstanser slår fast att finger varit in i snippan, och det mig uppfattning att bevisläget stått sig rätt starkt.
Citera
2023-03-03, 13:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Allt det du nämner nu är ganska ointressant. Verkligheten är att vi nu hittat en brist, av en ganska väsentligt grad, och HR har pekat ut andra brister.

Alltså har åklagaren misslyckats, och TR som tidigare varit ute och viftat i media kanske skulle suttit still i båten, då den helt missat den här frågan.
Om HR utgått ifrån att flickan menade vad hon sa, i stället för att ifrågasätta hennes ordval, hade det inte hamnat så fel.

Vem/vilka som ska hängas högst är väl juridiskt hårklyveri.
Citera
2023-03-03, 13:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det är lönlöst att kämpa för att jag ska dela din uppfattning och vice versa.

Tingsrätten skriver:
När han lyfte upp henne igen förde han ned den vänstra handen innanför hennes shorts och trosor och förde under lyftet in ett finger i hennes vagina.
Hon beskrev under förhören händernas placering med både ord och rörelser och upprepade samma beskrivning vid flera tillfällen.*

Hovrätten skriver
Målsägandens återkommande svar under polisförhören om att Jörgen Sörensen med ett finger ”kom in i snippan” kan alltså inte tas till intäkt för att han förde in fingret i hennes slida, och det gäller även när man beaktar att hon i inledningen av det första förhöret uppgav att han kom in i snippan ”typ långt inne”.*
På vilket sätt betyder det där att HR menar att "snippan inte innefattar vaginan"? Det de säger är att när någon säger snippan så behöver det inte med nödvändighet betyda vaginan, utan det kan även vara någon annan del av snippan som avses.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-03 kl. 13:24.
Citera
2023-03-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om HR utgått ifrån att flickan menade vad hon sa, i stället för att ifrågasätta hennes ordval, hade det inte hamnat så fel.

Vem/vilka som ska hängas högst är väl juridiskt hårklyveri.

På vilket sätt har rätten ifrågasatt hennes ordval?? Den har visat på att hennes ord var otydliga. Vi har här i tråden ifrågasatt om någon med rätt kompetens har tolkat hennes budskap och vi verkar också ha visat att ingen medicinsk expertis har förklarat hurvida HRs tvivel haft en medicinsk möjlighet eller inte.

I min värld är det ganska rimliga tvivel i ett redan ytterst svagt fall.
Citera
2023-03-03, 13:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Enligt den skiljaktliga meningen är din tolkning inte korrekt:
Målsäganden har inte närmare beskrivit vad hon menat med att fingret varit i hennes
snippa, och har heller inte förklarat vad hon menar med uttrycket snippan. Målsäganden
har dock uppgett att hela handen varit på snippan och fmgret inuti snippan, samt att Jörgen
Sörensen varit långt inne i snippan. Målsäganden har även visat med sina händer hur detta
gått till genom att hålla handen utsträckt med handflatan uppåt och samtidigt höja upp ett
fmger.
Jag bedömer att målsäganden inte kan tolkas på något annat sätt än att hon menar
att Jörgen Sörensen trängt in i hennes vagina med ett finger. Att målsäganden genomgå-
ende använt ordet snippa som begrepp för hela sitt könsorgan och inte förmått att uttrycka
att det varit fråga om en penetration med vuxna ord framstår som naturligt sett i ljuset av
hennes ålder.

Hur tolkar du nedanstående;

Citat:
När han lyfte upp henne igen förde han ned den vänstra handen
innanför hennes shorts och trosor och förde under
lyftet in ett finger i hennes vagina.

Hur lyfte han flickan om han förde ned handen innanför trosa och shorts om handflatan var utsträckt och uppåt och därefter för in ett finger långt in i slidan?

Fungerar det rent anatomiskt, bör väl vara begränsat utrymme att utföra det med tanke på shorts och linning?

Jag säger inte att det inte gick, undrar bara om det finns utrymme för vissa tvivel.

Har det framgått om handen fördes ned bak eller fram?
Citera
2023-03-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur tolkar du nedanstående;

Hur lyfte han flickan om han förde ned handen innanför trosa och shorts om handflatan var utsträckt och uppåt och därefter för in ett finger långt in i slidan?

Fungerar det rent anatomiskt, bör väl vara begränsat utrymme att utföra det med tanke på shorts och linning?

Jag säger inte att det inte gick, undrar bara om det finns utrymme för vissa tvivel.

Har det framgått om handen fördes ned bak eller fram?

Jag tror inte att det väsentliga var att handflatan varit riktad uppåt utan att fingret var vinkelrätt med handflatan.
Citera
2023-03-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Anklaga inte mig för att tramsa om du vill diskutera mer. Jag har varit tålmodig med dig och önskar motsvarande tillbaka.

Du verkar ha missat den grundläggande saken att åklagaren har bevisbörda och att det är direkt olämpligt att en domstol skulle vidta utredningsåtgärder för att göra vad åklagare och polis inte har förmått. Det skulle vara en separat skandal.

Jag uppfattar det som att du inte har någon kunskap i ämnet utan killgissar vad som skulle gälla med utgångspunkt från dina erfarenheter.

Det är inte att utreda om man begär förtydligande av ett ords innebörd.

Håller helt med dig om att jag också har tröttnat på dig och ditt beteende så vi avslutar här. Hejdå.
Citera
2023-03-03, 13:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
På vilket sätt betyder det där att HR menar att "snippan inte innefattar vaginan"? Det de säger är att när någon säger snippan så behöver det inte med nödvändighet betyda vaginan, utan det kan även vara någon annan del av snippan som avses.
TR skriver vagina, vilket HR bortser ifrån och i stället gör EN ordbokskonsultation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in