2023-03-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Då ska jag berätta för dig hur domstolar dömmer.
Ett domstols beslut måste alltid ses i sin helhet. Det betyder att man aldrig kan fastna på enskilda ord utan det måste till en helhets bedömning.

Domstolarnas bedömning är inget nytt för mig även om det oftast handlar om SoL och Lss lagstiftningen. Läst mängder av domar och det fungerar under samma principer.

Så när jag hävdar att det är flera punkter som gör att domstolen kommer fram till det beslutet som den gör, så vill du alltså säga att domstolar bör väga in flera olika punkter för att komma fram till sitt beslut??

Vad jag alltså hävdade var att HR inte enbart använt sig av "snippa" och den dåliga definitionen av det ordet, utan även andra punkter.
Citera
2023-03-02, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Så när jag hävdar att det är flera punkter som gör att domstolen kommer fram till det beslutet som den gör, så vill du alltså säga att domstolar bör väga in flera olika punkter för att komma fram till sitt beslut??

Vad jag alltså hävdade var att HR inte enbart använt sig av "snippa" och den dåliga definitionen av det ordet, utan även andra punkter.

Man ska väga in samtliga punkter som är relevant för sammanhanget. Alltså helhetsbilden.
Här har man inte gjort detta.
Då gick äcklet fri .
Det är precis detta som både jurister och mycket kunniga människor sagt. Man har inte vägt in omständigheterna i sin helhet.
Ordet snippa är fullständigt irrelevant för att lösa detta , det går att dömma ändå .
Men du kanske tycker vi ska du personer som pysslar med sexualbrottsmål för barns bästa inte behöver veta vad snippa är ?! 🤷🏼. Då har man ju tappat det mest fundamentala. Ett ord kan inte fälla.
Dom har ingen aning vad snippa är och dom dömmer mål där barn är inblandade. Alltså snälla 😡.
Sluta och skydda ett äckel.
Senast redigerad av Jens86 2023-03-02 kl. 01:06.
Citera
2023-03-02, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skolinspektionen
Någonting är väldigt väldigt sjukt i Sverige. Förvisso en hovrättsdom men ändå ett relativt ringa brott även om han hade varit skyldig.
Samtidigt som detta mördas och lemlästas 1000tals i krig och jordbävningar. Men det går folk förbi som ungefär inget särskilt.
Men gud nåde någon som vidrört en fitta (huruvida fingret var inne eller ute). Det är ju för fan en fucking bagatell oavsett. 121 sidor svar är bisarrt och bevisar hur sjukt Sverige är.
Tycker också det är konstigt och samtidigt ett intressant fenomen som genomsyrar mycket idag, bland annat den här härvan. Sex anses i nutid vara en bagatell i stort sett, det har reducerats till en enbart fysisk njutningssensation, t.ex är ju iden om oskuld nästan stötande för folk. Samtidigt så flyger ju den bibliska heligheten tillbaka in i det i sammanhang som kriminalfall, då är sex värre än mord och tortyr.
Citera
2023-03-02, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenganLooben
Det är två saker som sänker åtalet i hovrätten, dels att den som utför videoförhören med målsäganden inte klarar av att ställa alla relevanta frågor. Det andra är att promemorian från brottsanmälan som försvaret åberopar i HR innehåller uppgiften att BO inte visste om pedofilen ”tog in fingrar i henne”. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att åklagaren inte förstått att promemorian kan sänka bevisvärdet i BOs utsaga så att det inte längre går att utom rimligt tvivel bevisa
att den åtalade har begått den gärning som åklagaren påstått. Åklagaren borde ha insett att hennes åtal för våldtäkt mot barn inte var vattentätt och därför också yrkat ansvar för sexuellt övergrepp mot barn.
Vid förhör får man inte ställa ledande frågor.
Citera
2023-03-02, 06:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Åke Thimfors påpekar enligt SR då han tillbakavisar Eva-Lotta Swahns påstående att hon pressats att ändra sitt alternativyrkande att det inte heller i tingsrätten fanns något alternativyrkande.

https://sverigesradio.se/artikel/domaren-slar-tillbaka-i-snippa-fallet-jag-har-verkligen-inte-pressat-aklagaren

Vad jag kan se i domen stämmer det och då är det rent struntprat av Swahn att försöka skylla på hovrätten för att hon inte yrkade på mer.

Citat:
Aldrig har det här passat så bra som nu:

"Ohhh snap!!!"

"Micdrop"

Okej, gubben är för gammal för att fatta den där referensen, men som sagt, jag tror vi börjar hitta varför Aftonbladet valde att ta upp det här målet överhuvudtaget.

Ändå har Thimfors så sent som igår försökt justera till att han sagt "långsökt" istället för "magstarkt", angående specifikt anmodan att få åklagaren att frånfalla.
Det är nu andra gången den mannen lämnar en i hög grad motstridig mediauppgift.

Det är som man kan förstå en fullständig orimlighet att den dialogen om alternativ rubricering kommer upp i rättssalen, såvida det inte funnits med i åtalet från början, eller att åklagare lyfter fram det under huf.

Åke får allt plocka upp micen igen.
Senast redigerad av rotesau 2023-03-02 kl. 06:33.
Citera
2023-03-02, 06:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Och det ska ge samma straff som ett komplett genomfört samlag under våld..?
Straffskalan har jag inte koll på.
Citera
2023-03-02, 06:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Korrekt, hon har uppgivit att fingret var långt inne. Men hon har också uppgett att hon inte kunde säga hur långt inne, och vid ett tillfälle att hon inte ens visste om något finger varit inne. Så ja, det är vad vi kallar för motstridiga uppgifter.
Att kravet för fällande dom ska vara att MÄ kan precisera antal cm som finger/lem körs in i snippan kan omöjligt vara lagstiftarens avsikt.

Dessutom är det helt befängt. Snuskhummrar med korta fingrar och liten kuk kan våldta bäst de vill, för de kommer inte tillräckligt långt in för att dömas.
Citera
2023-03-02, 07:36
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att kravet för fällande dom ska vara att MÄ kan precisera antal cm som finger/lem körs in i snippan kan omöjligt vara lagstiftarens avsikt.

Dessutom är det helt befängt. Snuskhummrar med korta fingrar och liten kuk kan våldta bäst de vill, för de kommer inte tillräckligt långt in för att dömas.

Nej, men för fällande dom för våldtäkt krävs att åklagaren visar att det är ställt bortom rimligt tvivel att den åtalade penetrerat flickans vagina. Om åklagaren inte lyckas med det så hade hon kunnat ha en alternativ brottsrubricering. Det hade hon av någon anledning inte.
Citera
2023-03-02, 07:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tar mig friheten att svara: Alla.
Det beror på i vilket sammanhang ordet används, vem som säger det, vilka kringord man använder i en beskrivning, graderna av emfatiskt omfång i beskrivningens beståndsdelar, vilka karakteriseringar som görs under berättandet och ett flertal mer aspekter.

Det här är inte så väldigt svåra grejer att förstå om det reds i och definieras fram under tex ett förhör med barnutredare hos Polisen.
Lika okomplicerat som om din 10-åriga dotter kommer och säger att hon har ont på snippan, och du iom det utvecklar en naturlig frågeställning som leder fram till en definition om var på snippan specifikt hon har ont.
Jag lovar, du kommer reda ut det ganska enkelt och kunna hjälpa henne med besväret.

Vi har inte FUP:et så det är svårt att bedöma om det borde vara okomplicerat för domstolen att förstå vad flickan menade, hon hade dock svårt för att förklara.
Citera
2023-03-02, 08:35
Medlem
Lagar ska vara förutsägbara.
Det står inget om snippa i lagtexten eller vad en snippa innefattar.
Det är inte juridiskt hållbart i en rättegång.
Citera
2023-03-02, 08:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi har inte FUP:et så det är svårt att bedöma om det borde vara okomplicerat för domstolen att förstå vad flickan menade, hon hade dock svårt för att förklara.

Eftersom en fup med sexualbrott barn, alltid är kraftigt maskad är väl det närmsta man kommer är att kika på är Polisens barnutredare som i media återger flickans beskrivande handgester om hur fingret trycks upp i slidan.

Det här är ju konstaterat i båda rättsinstanser.
Såpass komplicerat är det inte att förstå.
Flickan har ju med hjälp av utredare uppenbarligen förklarat tillräcklig tydligt vad som menats.
Citera
2023-03-02, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vid förhör får man inte ställa ledande frågor.
Man bör självklart undvika ledande frågor så långt som möjligt, det är dock inte det som är problemet, förhörsledaren borde ställt fler specifika frågor för att kunna styrka att pedofilen penetrerat BO underliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in