2023-03-03, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Bra då är vi överens . Du har din åsikt jag har min .
Det står klart och tydligt i domen att de tror på flickan.
Citera
2023-03-03, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det står klart och tydligt i domen att de tror på flickan.

Det står att dom tror på flickan men när dom slår i ordboken stämmer det inte . Då antar dom att flickan måste "misstolka detta" och menar inte vagina .
Du kommer inte få mig säga något annat .
Citera
2023-03-03, 12:14
Avslutad
Citat:
Det står att dom tror på flickan men när dom slår i ordboken stämmer det inte . Då antar dom att flickan måste "misstolka detta" och menar inte vagina .
Herrejösses. Nej, det är inte alls vad som hänt.

Citat:
Du kommer inte få mig säga något annat .
Ok, så du säger rakt ut att du är oemottaglig för argument. Ja, då kan vi ju lägga ner.
Citera
2023-03-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Förutom i mängder av uppmärksammade mål, inklusive det som vi diskuterar i denna tråd

Mannen hade med all säkerhet blivit dömd, dock ej för våldtäkt. Så det här fallet är ett ytterst svagt bevis för ditt argument.
Citera
2023-03-03, 12:17
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Det är inte min åsikt. Det är domstolens åsikt. Rätt eller fel.
Okej. Då hade du inte fog för ditt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har du lyssnat på intervjun med förhörsledaren?
Hon förstod vad flickan menade, för henne var det glasklart. Inga ytterligare kompletterande frågor behövdes. I sin utredning använde hon flickans egna ord i stället för att skriva om dem till juristspråk.
TR "översatte" till juristspråk, vilket HR anmärkte på, då det inte var flickans ord och HR bortsåg från omskrivningen.
MOMENT 22!!
Ja, man kan undra vad flickan faktiskt berättade upprepade gånger verbalt och ickeverbalt, men jag har också den största respekt för att de ska vara sekretessbelagda. Vi känner till en gest, men vad inget om hur hon gestikulerade för övrigt. Tog hovrätten öht fasta på flickans ickeverbala kommunikation i domen? Den är ju minst lika betydelsefull som den verbala när det gäller barn.

Tingsrätten skriver:
När han lyfte upp henne igen förde han ned den vänstra handen
innanför hennes shorts och trosor och förde under
lyftet in ett finger i hennes vagina. NN5 förklarade att han förde ner handen
ovanifrån längst med hennes mage, innanför byxlinningen på shortsen. Hon beskrev
under förhören händernas placering med både ord och rörelser och upprepade
samma beskrivning vid flera tillfällen. Hon har beskrivit att hon tyckte att det var
obehagligt och kände sig ledsen av det. Att hon inte kan säga vilket finger det rörde
sig om eller hur hon visste att fingret var inuti henne finner inte tingsrätten som en
avgörande brist i hennes utsaga utan som ursäktligt, då det kan vara svårt att
förklara i ord men ändå vara tydligt för den som upplever det att något är i och inte
på kroppen. Det ska härvid särskilt beaktas att NN5 var tio år vid förhörstillfället
och att ett barns vokabulär inte är lika utvecklad som en vuxens. Tingsrätten kan
konstatera att även för en vuxen målsägande hade det varit oerhört svårt att uttala
sig om vilket finger som använts i en motsvarande situation.
Hovrätten skriver
Målsägandens återkommande svar under polisförhören om att Jörgen Sörensen med ett
finger ”kom in i snippan” kan alltså inte tas till intäkt för att han förde in fingret i hen-
nes slida, och det gäller även när man beaktar att hon i inledningen av det första förhö-
ret uppgav att han kom in i snippan ”typ långt inne”. Till bilden hör nämligen också att
hon på fråga om hur långt fingret kom in svarade att det var svårt att förklara. Osäker-
heten om målsägandens upplevelse i nämnda avseende förstärks av innehållet i den
nyss nämnda promemorian från brottsanmälan, närmare bestämt uppgiften om att hon
inte visste om Jörgen Sörensen ”tog in fingrar i henne”.
Det är följaktligen inte styrkt att Jörgen Sörensen har penetrerat målsägandens under-
liv. Vad han är överbevisad om är att han vid två tillfällen har fört in sin hand innanför
målsägandens shorts och trosor samt hållit på hennes yttre könsorgan och fört in sitt
finger där. Agerandet har såvitt framgått i båda fallen varit helt kortvarigt, om än att
det skapat obehag hos målsäganden.
Citera
2023-03-03, 12:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kan väl läsa, jag skrev ju vad jag ville ha sagt.

Två konkreta frågor, du svarar inte på någon av dem.

Jag har fetmarkerat det i din text som är gish-gallop.
Jag ska förtydliga mig. Vilken var poängen med det du skrev? Skulle du bara ifrågasätta mitt inlägg eller hade du någon tanke bakom? Det du benämner gish-gallop var möjliga bakomliggande tankar.

Svar på dina fråga:
Givetvis har en som är utbildad och har vana att förhöra barn bättre förutsättningar att tolka rätt än någon som varken har det ena eller andra, även om det inte är någon exakt vetenskap.
Citera
2023-03-03, 12:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det var inte alls det HR sa, och den diskussionen har förts tusen gånger i tråden. Om vi ska gå tillbaka ända dit drar jag mig ur.
Då är vi två. Det här är bara rundgång.
Vi kan nog enas om att vi är oeniga.
Citera
2023-03-03, 12:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Både TR och HR brukar faktiskt ställa sig undrande till barn som använder ord som vagina, övergrepp, samlag och dylikt. Risken är att de blivit coachade av någon att säga vad som hänt. Det är ju mer trovärdigt med barnspråk. Märkligt att HR inte inser det men HD gör förhoppningsvis det.
Jo, om barn använt de begreppen hade man verkligen höjt ögonbrynen.
Citera
2023-03-03, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då är vi två. Det här är bara rundgång.
Vi kan nog enas om att vi är oeniga.
Jag hade enats om att vara oenig om det var en åsiktsfråga. Läser man domen framgår det jättetydligt att du har fel på den punkten.
Citera
2023-03-03, 12:27
Bannlyst
Citat:
Herrejösses. Nej, det är inte alls vad som hänt.

Ok, så du säger rakt ut att du är oemottaglig för argument. Ja, då kan vi ju lägga ner.

Så alla andra "snippa" domar är inte korrekta då heller ?!
Citera
2023-03-03, 12:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vad hade hindrat åklagaren från att lägga till förhörsledarens tolkning av vad flickan menade??
Ingenting, vad jag kan förstå.
Citera
2023-03-03, 12:30
Avslutad
Citat:
Så alla andra "snippa" domar är inte korrekta då heller ?!
Det har jag inte påstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in