2023-03-03, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Föräldrarna vet ju vad flickan menade med snippa och därför anmäldes det som våldtäkt. Vart skulle mannen annars kunnat sticka in fingret som inte får den brottsrubriceringen? Näsan och öronen hade lett till anmälan om "bara" misshandel. Det finns överhuvudtaget inget rimligt tvivel om vad som åsyftas med snippa. Med betoning på rimligt. Hovrättens tvivel känns helt ologiskt och orimligt.

Tyvärr så har ju Inte föräldrarna i förhör förklarat vad flickan kan ha menat med uttrycket. Hade man gjort det hade utgången kunnat bli en annan i HR.
Citera
2023-03-03, 11:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Frågan är väl redan ställd, vem har den kompetensen och varför skall den personen anses ha rätt i sak, hen var ju inte med när brottet begicks?

Den som förhör barn vet väl inte vad just den här flickan menar bara för att denne har förhört andra barn?

Det handlar om tolkning, det är inte en exakt vetenskap att tyda barns berättelser, eller?
Vad vill du ha sagt med det?

Att barnutredare inte behövs?
Att domare utan barnperspektiv är lika väl skickade att tolka barnutsagor?
Att det ska krävas oberoende vittne för fällande dom?

Jag förstår inte din tankegång.
Citera
2023-03-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenganLooben
Tyvärr så har ju Inte föräldrarna i förhör förklarat vad flickan kan ha menat med uttrycket. Hade man gjort det hade utgången kunnat bli en annan i HR.

Men det framkommer väl i förhör att föräldrarna anser det vara våldtäkt? Den kvinnliga domaren vet också vad det betyder och har förklarat för sina kollegor. Och bl.a. därför lär HD ta upp fallet.

Allt ska väl dessutom inte behöva förklaras i synnerhet för originalsvenskar? Gemene man antar att vi förstår vårt egna språk! Det är invandrare som eventuellt behöver förklaring då och då.
Citera
2023-03-03, 11:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad vill du ha sagt med det?

Att barnutredare inte behövs?
Att domare utan barnperspektiv är lika väl skickade att tolka barnutsagor?
Att det ska krävas oberoende vittne för fällande dom?

Jag förstår inte din tankegång.

Du kan väl läsa, jag skrev ju vad jag ville ha sagt.

Citat:
Den som förhör barn vet väl inte vad just den här flickan menar bara för att denne har förhört andra barn?

Det handlar om tolkning, det är inte en exakt vetenskap att tyda barns berättelser, eller?

Två konkreta frågor, du svarar inte på någon av dem.

Jag har fetmarkerat det i din text som är gish-gallop.
Citera
2023-03-03, 11:52
Avslutad
Citat:
Men det framkommer väl i förhör att föräldrarna anser det vara våldtäkt? Den kvinnliga domaren vet också vad det betyder och har förklarat för sina kollegor. Och bl.a. därför lär HD ta upp fallet.

Allt ska väl dessutom inte behöva förklaras i synnerhet för originalsvenskar? Gemene man antar att vi förstår vårt egna språk! Det är invandrare som eventuellt behöver förklaring då och då.
Att föräldrarna "anser det vara våldtäkt" har naturligtvis ingen betydelse i domstol.

Det är högst osannolikt att HD kommer ta upp fallet. Att du tror att det är sannolikt tyder på okunskap.
Citera
2023-03-03, 11:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har inte sagt att hon ska kunna säga exakt hur långt.

HR hade tvivel om fingret var inne i vaginan eller inte. Hade förhörsledaren fått barnet att på ett glasklart sätt säga att fingret kom in i själva vaginan hade saken varit avgjord.
Det tror jag inte alls, med tanke på att HR anmärkte på TRs omskrivning från snippa till vagina.

HR ville inte godta att snippa innefattar även vagina oavsett vem annan än flickan som uttalade det.

Och OM förhörsledaren skulle lyckas med att få flickan att använda ordet vagina, kan jag sätta en stor peng på att HR verkligen hade ifrågasatt både förhörsledaren och flickan, då det är ett ord barn inte använder eller ens känner till.
Citera
2023-03-03, 11:58
Avslutad
Citat:
Det tror jag inte alls, med tanke på att HR anmärkte på TRs omskrivning från snippa till vagina.

HR ville inte godta att snippa innefattar även vagina oavsett vem annan än flickan som uttalade det.
Det var inte alls det HR sa, och den diskussionen har förts tusen gånger i tråden. Om vi ska gå tillbaka ända dit drar jag mig ur.
Citera
2023-03-03, 12:00
Medlem
Citat:

Och OM förhörsledaren skulle lyckas med att få flickan att använda ordet vagina, kan jag sätta en stor peng på att HR verkligen hade ifrågasatt både förhörsledaren och flickan, då det är ett ord barn inte använder eller ens känner till.

Både TR och HR brukar faktiskt ställa sig undrande till barn som använder ord som vagina, övergrepp, samlag och dylikt. Risken är att de blivit coachade av någon att säga vad som hänt. Det är ju mer trovärdigt med barnspråk. Märkligt att HR inte inser det men HD gör förhoppningsvis det.
Citera
2023-03-03, 12:03
Medlem
Citat:
Barnförhörsledare besitter den kompetensen, så deras tolkning borde vara vägledande och ha företräde.

Vad hade hindrat åklagaren från att lägga till förhörsledarens tolkning av vad flickan menade??
Citera
2023-03-03, 12:04
Bannlyst
Citat:
Domen sågs i sin helhet och de trodde på barnet.

Ditt ord fungerar inte som facit på något sätt .
Citera
2023-03-03, 12:05
Avslutad
Citat:
Både TR och HR brukar faktiskt ställa sig undrande till barn som använder ord som vagina, övergrepp, samlag och dylikt.
Mycket intressant. Har du något rättsfall som exempel att länka?

Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Ditt ord fungerar inte som facit på något sätt .
Dito
Citera
2023-03-03, 12:06
Bannlyst
Citat:
Mycket intressant. Har du något rättsfall som exempel att länka?

Dito

Bra då är vi överens . Du har din åsikt jag har min .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in