2023-03-03, 11:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Du är autistisk.
Det är en rimlig reaktion från din sida.
För en "batikhäxa" som bara går på känsla så är ju termen "autist" passande på den som går på fakta och logik.

Citat:
Men kan försöka förklara det enkelt. Du gillar ju "logik" även fast du helt har avsaknad av det.
Givet dina skriverier vet inte du vad logik är.

Citat:
Vi har ett slutet monetärt system. Kalla det för en behållare.

Kalla partiklarna (luftvolymen) för x.

Sen ökar du mängden partiklar i behållaren med 30% på kort tid. Du sprutar in luft.

Vad händer då?

Lufttrycket, aka pristrycket, stiger. Behållaren (mängden varor/tjänster) har inte ökat i volym, bara partiklarna i behållaren (mängden pengar i slutna systemet).

Trycket aka inflationen ökar.
Någon som kan hitta någon minsta lilla koppling till verkligheten?

M1 har ökat genom åren. Och hastigheten med vilken M1 omsätts har minskat.
Hushållen ruvar på större och större buffertar.
(Tänk bara på alla bubbelpratare och andra som skall spara för att kunna fynda när bostadspriserna kraschar).

Men en hel del som skriver är är bidragstagare. Det är symptomatiskt för dom att slösa upp allt. Det är bla därför dom är bidragstagare. Dom kan inte förstå att det finns någon som sparar.

Men det är det stora sparandet som lett till att CB släpper ned räntorna.
För att få inflation måste omsatt M1 öka (mer än produktiviteten).

Citat:
Lägg ner dina pk nyheter om putin och energi och giriga grossister. Pristrycket beror på penningmängdsökning i första hand, de andra faktorerna eldar bara på brasan.
Här kommer din obefintliga läsförståelse fram igen.
Jag uttalar mig inte om Putin och "giriga grossister".
Det finns bara i din gravt förvirrade fantasivärld.

Citat:
Du har noll koll och hade man gått efter dina råd senaste året hade man varit på ruinens brant.
Då jag inte delar ut några råd tvivlar jag starkt på det.
(Men det krävs en viss minsta läsförståelse för att uppfatta att jag inte delar ut råd).

Citat:
Pajas.
Tror för egen del att tom många bubbelpratare vill reservera den termen för dig.
Citera
2023-03-03, 11:23
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://www.dn.se/ekonomi/statliga-markagarens-miljonkrav-hotar-att-knacka-bostadsrattsforeningen/

Snacka om att överdriva, föreningen ligger på gärdet i Stockholm och de kommer knappast gå i konkurs. Däremot är systemet att inte äga marken huset står på väldigt knäppt.

I den föreningen kan man nog göra klipp inom ett par år.
Men vem vill "äga" en bostad på "arrendeavtal"?
Citera
2023-03-03, 11:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Senast vi såg så här mycket förstörelse av hushållens förmögenheter var finanskrisen under 90-talet.
Visst backar hushållens tillgångar när bostadspriserna och börsen backar.

Men hushållens tillgångar sista Dec 2022 var som 2 år innan.
Det handlar bara om att man backat 2 år.

Citat:
De allra flesta människor (utöver oljeprinsar och Stefan Ingves) behöver faktiskt låna för att köpa en bostad. Och som vilken marknad som helst, finns det ledande indikatorer. Nyproduktion är mycket talande till exempel, eftersom att byggföretagen måste bli av med sina lager.

Och gissa vad? Bostadsbyggandet rasar, och fler köpare avbryter sina kontrakt:
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/indikatorer/
Det är fel. Även Ingves lånade i yngre dar. Han har bara löst lånet. Här är ju 70 bast.

Men du har rätt i att så gott som alla lånar en tid till bostadsköp. Av de som köper vill säga. Är ju en hel del som aldrig köper bostad. Där lånar fastighetsbolaget i stället. Så det är bara en fråga om vem som lånar.

Ja, marginalerna är små i byggsektorn. Så när bostadspriserna sviktar så upphör lönsamheten med att bygga och då kommer konkurserna och arbetslösheten som ett brev på posten.

Citat:
Priserna som kommer att sippra ner till tacofredagsbrigaden, som nu tror att deras vedbod är värd lika mycket som en egyptisk skattkammare bara för att hemnet säger det.
Hemnet är en ganska hygglig indikator på vad andra kan tänkas vilja betala.

Sedan har vi ju problemet med att vissa tittar på Hemnet och menar att DOM inte skulle vilja betala de beloppen. Och därmed menar att andra GÖR FEL som vill betala.
Och därför finns denna tråd.
Dom kan inte acceptera andras preferenser.

Citat:
Marknaden korrigerar sig och hittills har 2055 miljarder kronor av hushållens förmögenheter utplånats. Den här raketen är inte på väg till månen. Bostadsmarknaden är mer som en ubåt. Ubåten är på väg till havsbotten, tillsammans med säljarna och deras Ottomans från IKEA och tacos från ICA.
Så länge vi har tillväxt så kommer hushållens tillgångar att stiga.
Tillväxten gör att hushållen har råd att betala mer.

Och när hushållens inkomster stiger pga tillväxten så skapas mer tillgångar. Större dyrare lyxigare bostäder.

En del har svårt att förstå detta. Dom menar att hushållen inte borde har mer tillgångar än på 1300-talet. Att tillväxten ökat sedan dess är ovidkommande för dom. Stigande tillgångar sedan 1300-talet är bara en bubbla i deras värld.

Det har låst sig för dom. Vet inte om detta kan repareras.

(Och tillväxt har vi så länge kapitalism får härja fritt. Desto mer regleringar och större offentlig sektor desto lägre tillväxt. Finns en del som ogillar tillväxt och vill ha misär i stället).
Citera
2023-03-03, 11:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Än har vi inte fått full effekt av ECB's första räntehöjning. (Det tar ett tag).
Men den tar effekt redan.
https://www.di.se/live/lagre-producentpriser-an-vantat-i-europa-i-januari/
Producentpriserna i euroområdets industri sjönk 2,8 procent i januari jämfört med föregående månad.

Räntesänkningarna ligger inte långt borta.
Citera
2023-03-03, 11:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Och inflationen mätt med KPI borde då gå upp om det blir en generell skattesänkning.

Jag undrar vilken halmgubbe du argumenterar mot just för tillfället.
Varför KPI upp? Snarare minskar kostnadstrycket på företagen vid skattesänkningar.
Citera
2023-03-03, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Vad jag menar är att din domedagsprofetia får stå för dig. Men om du tror dig veta mer än marknaden så är det väl bara att glätta på penningapungen och 'put yer money where thy mouth is', istället för att sitta här och orera.

Jag gör precis vad jag vill. Jag sålde av alla aktier jag hade i november 2021. Vilket var peaken, så jag hade tur. Velade länge fram och tillbaka innan jag sålde av allt. Sålde av en del ett halvår tidigare men resten rök då. Äger inte en aktie. I övrigt ligger jag lång på många olika saker som producerar värde samt ordinarie inflationshedgar under hyperinflation.
Citera
2023-03-03, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I verkligheten är det prisförändringar på det som näringslivet säljer till hushållen.

Den påverkas i allra högsta grad av energipriser. De senare slår igenom i konsumentpriser. T ex påverkas fraktkostnader av energipriser och fraktkostnaderna slår i i konsumentpriserna. Det gäller då mest varuinflation. Tjänsteinflationen är inte så påverkad av energipriser.

Men då energipriserna är volatila och rör sig upp och ned vill man slippa det bruset i inflationsmätningarna. Därför finns mått som exkluderar energi.

Schweiz borde haft hyperinflation länge om det är enligt dina föreställningar.

Givet vad du skriver och din svaga verklighetskontakt som framkommer vore det nog mer på sin plats att du går om grundskolan. Eller går klart vilket som nu är mest relevant.

Tror du själv på det du skriver? Bisarrt.
Citera
2023-03-03, 12:07
Medlem
Citat:
Vi börjar med att ta en titt på bostadsmarknaden. Bostadsmarknaden går in i en massiv avmattning. Bara de naiva med vanföreställningar kommer ignorera att Titanic har kört in i ett isberg ute på atlanten och läcker in vatten. Den här udda sagan om att bostäder fortsätter att gå utmärkt frodas dock fortfarande på den nuvarande marknaden. "Det är bostadsbrist, därför är marknaden så varm" eller "älskling, 7% ränta kan inte stoppa den här raketen som är på väg till månen

Ja, men jag ska erkänna att marknaden visat en förvånansvärd styrka under hösten och början på 2023. Jag tror ju inte det finns någon fundamenta i stigande priser. Det måste vara de som har en bostadskarriär i ryggen som byter bostäder nu. De behöver kanske inte öka på lånen så värst.

Kan inte tänka mig att förstagångsköpare tar 85 % belåning till dagens priser och räntor. I mitt område är det just nu betydligt billigare att hyra en lägenhet (under förutsättning att man får tag i en) än att köpa motsvarande med max belåning. Detta är naturligtvis osunt och någon form av korrigering behöver ske.
Citera
2023-03-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Än har vi inte fått full effekt av ECB's första räntehöjning. (Det tar ett tag).
Men den tar effekt redan.
https://www.di.se/live/lagre-producentpriser-an-vantat-i-europa-i-januari/
Producentpriserna i euroområdets industri sjönk 2,8 procent i januari jämfört med föregående månad.

Räntesänkningarna ligger inte långt borta.

Märkligt att divers ekonomer och ECB flaggar för kraftiga höjningar av räntan då.
Citera
2023-03-03, 12:25
Medlem
Läste en tråd på reddit där folk skrev om hur deras ekonomi mådde med räntehöjningar osv. Fanns otaliga skribenter som satt på villor och bostadsrätter med höga inkomster som var klart påverkade. Vissa gick knappt runt redan nu. Säger inte att detta går att extrapolera över Sverige i stort men känslan var verkligen att liksom FB och Flanders har grovt fel.
Citera
2023-03-03, 12:36
Medlem
Förstår verkligen inte resonemanget: "Tja, även om räntan blir 5% så betalar har ett par med 100k brutto in, så pass mycket kvar att det inte är ett problem att betala"(ni vet vilka ni är) och att slutsatsen av det skulle vara att priserna inte kommer gå ned. Folk kommer kunna betala.

Men det har inget med priserna att göra, för det finns inga nya köpare som vill köpa bostäder till 5x skuldkvot, när motsvarande månadskostnad är dubbelt så hög. Fine att de som redan har bostad och blir tvungen att betala 40-50% av disponibelinkomst gör det. Men inga nya köpare kommer acceptera det, eller ens kunna göra det pga sänka lånelöften. Därför kommer bostäder som måste säljas gå ned i pris.

Förövrigt om priset på bostäder faller med 30%(halvvägs dit) så får 46% av nya bolånetagare(2021) en belåningsgrad över 100% enligt FI's bolånerapport. Tycker verkligen du ger hederliga tips liksom-fb när du rekommenderar unga akademikerpar att ta blancolån till kontantinsatsen för vad är egentligen problemet, de har ju råd att betala.
Citera
2023-03-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Läste en tråd på reddit där folk skrev om hur deras ekonomi mådde med räntehöjningar osv. Fanns otaliga skribenter som satt på villor och bostadsrätter med höga inkomster som var klart påverkade. Vissa gick knappt runt redan nu. Säger inte att detta går att extrapolera över Sverige i stort men känslan var verkligen att liksom FB och Flanders har grovt fel.
Det är ju bara ett fåtal skribenter i tråden, alla utger sig för att vara stekare givetvis.

Om man bara räknat lite så inser man hur fattig många är nu.

4.5 miljoner är vanligt att villa/radhus kostar. Det är i lägre prissegmentet i Storstockholm.

Med en miljon i insats blir kostnaden 16041 kr/månad med ränta 3,5 %. Sen tillkommer minst?? 3-4k för el, några 100 för försäkring. Så i runda slängar 20000. Det klarar de flesta familjer lätt. Det blir dock inte mycket över när man köpt mat, betalat transportkostnader, dagis avgifter, telefon, bredband, Netflix osv. Jag undrar om en vanlig svennefamilj kommer ha råd att underhålla sina hus de närmaste åren? Det blir knapert, men inte för Bromma stekarna givetvis.

De som sitter illla till på riktigt är de med ovanstående kalkyl fast kanske ännu högre belåning och de som har köpt in sig i en förening, då tillkommer ca 5k per månad (hur är det med elen här spelar roll). De som förlorar ett jobb av 2 lär också vara rökta.

Tror fortfarande inte på nån 50% krasch men många kommer få lida och de kommer suga hårt för dom.
Senast redigerad av Nyepost 2023-03-03 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in