2023-03-03, 08:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag beskriver verkligheten. Den är jobbig så inte många vill lyssna. Det var du som påstod att vi har Zimbabwe nivå på inflationen, men där saknar vi 21 st nollor bakom vår egna inflation. Pröva läs en ekonomi bok från 1800 talet och ekonomihistoria istället för att försöka hålla liv i din ponzi.

Den verkliga inflationen är över 20-25%. Men visst...inte i närheten av Zimbawe nivå.
Men vi borde således ha en ränta på över 20%.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2023-03-03 kl. 08:12.
Citera
2023-03-03, 08:13
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Många med ägda bostäder står redan i din älskade sovjetiska bostadskö.

800k personer som står där sist jag kollade varav kanske 5% aktivt söker bostad. Klart ingen som har lyckats komma över en billig HR likt en medlem i politbyrån vill släppa den.

Misstänker att många av dem blir snuvade på konfettin när de billiga hyresrätterna säkerligen snart börjar gå till behövande såsom stora barnfamiljer med låga inkomster.

Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Hyresadel Tack för dagens skratt! Lovar att jag dessutom har lägre omkostnader i min obelånade villa, än du har i förorten där du sitter och trycker med Ahmed och gänget och hoppas marknaden ska kollapsa så du kan lämna skiten.

Synd att du inte stått i kö. Då hade du kunnat sälja kråkslottet, flytta in till stan, slippa de höga el-avgifterna och investera pengarna nånstans där det inte rasar i värde. Men antar att du alltid kan flytta ner i potatiskällarn och hyra ut ditt sovrum till Ahmed och hans familj när det börjar knipa för mycket.
Citera
2023-03-03, 08:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Den verkliga inflationen är över 20-25%. Men visst...inte i närheten av Zimbawe nivå.
Men vi borde således ha en ränta på över 20%.

Jo. Men den verkliga inflationen har ju varit hög mycket lång tid. Folk verkar helt ha glömt att vi var världens rikaste land på 60-talet. Jag tror dom kommer försöka med en långdragen process som misslyckas p.g.a. inbördeskrig i microformat. Vi ser ju redan en del sånt men kommer bli mycket värre när bidragen inte längre täcker levnadskostnader. Sen kollapsar valutan för staten måste printa för att betala bidrag för att försöka blidga och alla ser vart det barkar.
Citera
2023-03-03, 08:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Du bör nog lära dig "läsa mellan raderna" och snappa upp ironi, din kamikazeninja i yakuzakallsipper.

Jag förstår inte vad du menar. Du anser att det är bättre att ha pengar i en tillgång som förlorar pengar än på banken där dom förlorar mer pengar om jag får gissa.
Citera
2023-03-03, 08:31
Medlem
https://www.dn.se/ekonomi/statliga-markagarens-miljonkrav-hotar-att-knacka-bostadsrattsforeningen/

Citat:
Statlig markägare vill chockhöja tomthyra

Bostadsrättsförening hotas av konkurs: ”Det är en mardröm.” • Nu möts parterna i domstol.

Snacka om att överdriva, föreningen ligger på gärdet i Stockholm och de kommer knappast gå i konkurs. Däremot är systemet att inte äga marken huset står på väldigt knäppt.
Citera
2023-03-03, 09:04
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Jo. Men den verkliga inflationen har ju varit hög mycket lång tid. Folk verkar helt ha glömt att vi var världens rikaste land på 60-talet. Jag tror dom kommer försöka med en långdragen process som misslyckas p.g.a. inbördeskrig i microformat. Vi ser ju redan en del sånt men kommer bli mycket värre när bidragen inte längre täcker levnadskostnader. Sen kollapsar valutan för staten måste printa för att betala bidrag för att försöka blidga och alla ser vart det barkar.

Instämmer till fullo.
Citera
2023-03-03, 09:15
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Du anser att det är bättre att ha pengar i en tillgång som förlorar pengar än på banken där dom förlorar mer pengar om jag får gissa.

Vad jag menar är att din domedagsprofetia får stå för dig. Men om du tror dig veta mer än marknaden så är det väl bara att glätta på penningapungen och 'put yer money where thy mouth is', istället för att sitta här och orera.
Citera
2023-03-03, 09:25
Medlem
sebno1s avatar
Byggbolag med 32 anställda i konkurs
https://branschaktuellt.se/byggindustrin/196863-byggbolag-med-32-anstallda-i-konkurs/

Citat:
Under 2022 omsatte bolaget cirka 122 miljoner kronor och hade 32 anställda.

Enligt Creditsafes sammanställning var konkursen den näst största sett över alla branscher under februari månad i år.

Många byggbolag finns i konkurstoppen under februari, och när det gäller byggentreprenörer ökar branschen med 69 procent jämfört med februari 2022. Även fastighetsbranschen ökar stort med en dubblering i antalet konkurser – från 22 till 45 hittills i år.

Börjar att komma igång med varsel och konkurser helt klart nu. Finns lite mer info i artikeln.

Men att gå från en omsättning på över 120 miljoner kronor till konkurs på ett år är ju rätt intressant.
Citera
2023-03-03, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Svammelmakare. Bara för att det känns såhär i hela din kropp betyder det ingenting då det är helt tomt på logik. Du har inte svarat på någonting, bara känslodravel. Du är en batikhäxa.

Skämt åsido, bra skrivet
Senast vi såg så här mycket förstörelse av hushållens förmögenheter var finanskrisen under 90-talet.

De allra flesta människor (utöver oljeprinsar och Stefan Ingves) behöver faktiskt låna för att köpa en bostad. Och som vilken marknad som helst, finns det ledande indikatorer. Nyproduktion är mycket talande till exempel, eftersom att byggföretagen måste bli av med sina lager.

Och gissa vad? Bostadsbyggandet rasar, och fler köpare avbryter sina kontrakt:
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/indikatorer/

Byggföretagen har gjort allt för att undvika att sänka priserna. Incitament, göra det möjligt för köpare att få en lägre ränta när de tar ett bolån, uppgraderingar och alla andra påhitt. Men nu trycker de på avtryckaren och sänker priserna.

Priserna som kommer att sippra ner till tacofredagsbrigaden, som nu tror att deras vedbod är värd lika mycket som en egyptisk skattkammare bara för att hemnet säger det.

Marknaden korrigerar sig och hittills har 2055 miljarder kronor av hushållens förmögenheter utplånats. Den här raketen är inte på väg till månen. Bostadsmarknaden är mer som en ubåt. Ubåten är på väg till havsbotten, tillsammans med säljarna och deras Ottomans från IKEA och tacos från ICA.
Citera
2023-03-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://www.dn.se/ekonomi/statliga-markagarens-miljonkrav-hotar-att-knacka-bostadsrattsforeningen/

Snacka om att överdriva, föreningen ligger på gärdet i Stockholm och de kommer knappast gå i konkurs. Däremot är systemet att inte äga marken huset står på väldigt knäppt.

Klart att inte föreningen kommer att gå i konkurs. Däremot lär ju värdet på bostadsrätterna minska rejält. En del medlemmar i föreningen kan få det svårt.
Citera
2023-03-03, 09:47
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej skattesänkningar eldar inte på inflationen det är samma pengar som går till dig istället för staten. Mer pengar i cirkulation i ekonom via högre lån gör det däremot.
Spännande tanke att staten och jag skulle spendera pengarna på ett sätt så lika varandra att KONSUMENT pris index skulle vara oberört. Annars hade man ju kunnat tänka sig att det hade en påverkan. Jaja...
Citera
2023-03-03, 09:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Byggbolag med 32 anställda i konkurs
https://branschaktuellt.se/byggindustrin/196863-byggbolag-med-32-anstallda-i-konkurs/

Börjar att komma igång med varsel och konkurser helt klart nu. Finns lite mer info i artikeln.

Men att gå från en omsättning på över 120 miljoner kronor till konkurs på ett år är ju rätt intressant.
För många är orderböckerna "fulla" under 2023. Det är 2024 som det är tomt.
Att vi ser effekter av prisnedgången redan nu är nog för en del som inte tar längre kontrakt. Eller jobbar i tidigare skeden.

Staten kan säker öka på statsskulden och bygga offentliga byggnader, vilket gör att en del i byggsektorn klarar sig längre. Men sektorn lär ju krympa rejält så länge bostadspriserna inte kommer upp så att producenterna går runt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in