2023-03-02, 10:14
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är en vaktmästare hos frälsningsarmén. Vad tror du, känner han många 70 åriga domare inom hovrätten??
Kanske inte men man vet aldrig. Flera kanske är frimurare eller ngn domare är med i Frälsis?
Citera
2023-03-02, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur kan detta vara relevant för domen? Den här lagstiftningen måste ses över och bli mer rak och lätt att begripa. Detaljer och hårklyverier om hur djup penetrationen var är bara löjeväckande.
Det handlar om huruvida han varit inne i slidan eller ej.

Och någonstans måste ju faktiskt gränsen gå mellan sexuellt utnyttjande och våldtäkt. Oavsett var du drar gränsen kommer det finnas fall som är på gränsen. Det är ofrånkomligt.
Citera
2023-03-02, 10:45
Bannlyst
Citat:
Hur kan detta vara relevant för domen? Den här lagstiftningen måste ses över och bli mer rak och lätt att begripa. Detaljer och hårklyverier om hur djup penetrationen var är bara löjeväckande.

Jag håller med. Jag trodde inte det var så här jävla illa🤬.
Bara börja analysera domar .
Detta blir ett högprioriterat ärende för min del.
Detta duger inte! 🙅.
Senast redigerad av Jens86 2023-03-02 kl. 10:48.
Citera
2023-03-02, 10:46
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jag håller med. Jag trodde inte det var så här jävla illa🤬.
Bara börja analysera domar .
Detta blir ett högprioriterat ärende för min del.

Gå åtminstone en juridisk grundkurs först. Du har inte tillräckliga kunskaper för att göra en vettig analys av någon dom.
Citera
2023-03-02, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Gå åtminstone en juridisk grundkurs först. Du har inte tillräckliga kunskaper för att göra en vettig analys av någon dom.

Jag behöver inte en grundkurs.
Det är inte jag som gör bedömningen vad som kan tas upp och inte. Det gör distrikten och riks.
Min uppgift är att säga vad jag tycker till distriktet inget annat . Min uppgift är att VÄRNA flickans rättigheter och agera jurist.
Senast redigerad av Jens86 2023-03-02 kl. 11:06.
Citera
2023-03-02, 10:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är väl främst personuppgifter som maskas, ett vittnesmål i sig brukar väl vara omaskat?

Jag har missat dessa beskrivande handgester, kan du länka till något mediainslag?

Hur vet man att barnutredaren återger dessa handgester på ett identiskt sätt, framgår det i något mediainslag?

Här:
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/s%C3%A5-tolkade-skiljaktiga-domaren-snippa-ville-d%C3%B6ma-mannen-f%C3%B6r-barnv%C3%A5ldt%C3%A4kt-1. 93215908

Och i betydelse här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/inger-ohlsson-utredde-fallet-med-snippan-kan-inte-missforsta

Det var flickan själv som visat, inte barnutredare.

Jag har totalt omöjligt att tänka mig att man får med videoförhör på flickan om man begär ut fup.
Citera
2023-03-02, 11:02
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jag har läst mängder av domar.
Allting måste ses I sin helhet.
Dom fick ta fram en ordbok därav vet dom inte vad snippa är.

Hade hon sagt vagina hade han åkt dit.
Hur många barn använder ordet vagina?! Ett fåtal.
Det är fullständigt irrelevant vilket ord barn använder för att beskriva deras kön.
Det som är relevant det är att barnet kan förklara ordets betydelse. Det kunde barnet genom att peka och förklara långt inuti.
Där han inte herr äckel att göra.
Hur kom det sig att domarna valde att referera till just Svensk ordbok? Finns det någon praxis? För om domarna i stället hade valt att referera till Svenska akademiens ordlista så hade de sett att där ges snippa betydelsen "kvinnans könsorgan".
https://svenska.se/tre/?sok=snippa&pz=2

Jag kan inte skaka av mig känslan av att domarna visste exakt vad de gjorde. De har en agenda.
Citera
2023-03-02, 11:05
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Hur kom det sig att domarna valde att referera till just Svensk ordbok? Finns det någon praxis? För om domarna i stället hade valt att referera till Svenska akademiens ordlista så hade de sett att där ges snippa betydelsen "kvinnans könsorgan".

Jag kan inte skaka av mig känslan av att domarna visste exakt vad de gjorde. De har en agenda.

Nu hade det inte spelat någon roll eftersom snippa ändå inte betyder vagina.
Citera
2023-03-02, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka

Det hade inte gjort någon större skillnad om det betyder "könsorgan" eller "yttre könsorgan". Det som möjligtvis hade gjort skillnad var om det betydde "inre könsorgan" och exkluderade de yttre.
Citera
2023-03-02, 11:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.M.M.Hansson
Jag har suttit som anklagad och hört en domare i tingsrätten börja ställa frågor till åklagaren om åtalsrubriceringen i syftet att få henne att justera åtalsrubriceringen så att man kunde säkra en fällande dom. Justering skedde också, därmed finner jag att det inte är fullständigt orimligt att en domare lägger sig i sådan frågor.

Jag mejlade med hovrätten idag och enligt dem så är det samma stämningsansökan i hovrätten som för tingsrätten.

Thimfors tillbakavisar uppgiften om att något sådant förekommit, samtidigt som han dagen innan justerat bort åklagarens uttal om ”magstarkt” till ”långsökt”

En domare kan absolut ta initiativ till sådan dialog, men som sagt, Thimfors hävdar ungefär att sådan dialog ej förekommit.
Vilket går rakt emot vad han i media sagt tidigare.
Citera
2023-03-02, 11:08
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Nu hade det inte spelat någon roll eftersom snippa ändå inte betyder vagina.
Det stämmer inte. Vaginan är en del av "kvinnans könsorgan".
Citera
2023-03-02, 11:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det är problemet med nya påhittade ord. Domstolen kan inte förväntas känna till hur barn talar. Sen är det svårt att förstå hur själva penetrationen kan ha en så avgörande betydelse. Handen har inte där att göra, så döm för det. Case closed.

Tidigare artikel i GP om ”hundratals domar” bör kanske vägas in här.
Med det antalet domar är det ju knappast inom juridiken ett nytt påhittat ord för Februari 2023.

Det finns flera delar i det här domstolsförfarandet som är extremt svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in