2023-03-01, 22:49
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Blir det en "ren installation" by default eller är det något man själv ska välja?
Det kan du i regel välja vid installationen. Du kan ju testa med enbart en uppdatering och göra en ren installation lite senare. Men av egen erfarenhet vet jag att det sällan blir så
Citera
2023-03-01, 22:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Är det molntjänster? Brukar Googles lösenord finnas kvar vid operativsystembyte?
Förutsatt du kan lösenordet till ditt Googlekonto så finns det andra kvar lagrat på ditt googlekonto om du haft det så tidigare.

Som nänts, ta backupp på dina arbeten, bilder osv på en extern disk eller sticka.
Citera
2023-03-01, 23:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Blir det en "ren installation" by default eller är det något man själv ska välja?

På den tiden när W10 kom ut så rekommenderade Ms att man uppgraderade först för att sedan göra en nyinstallation, men numera kan man nyinstallera direkt. En nyinstallation ger ett problemfriare Os.

Skapa media - https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10. Läs och skapa installationsmedia.

För att slippa ett påtvingat Ms-konto, d.v.s skapa ett lokalt - https://www.howtogeek.com/442609/con...ount-creation/

Flytta allt viktigt, externt, före.
Citera
2023-03-01, 23:37
Medlem
yz44s avatar
Det är aldrig riskfritt att uppgradera så ta säkerhetskopior på allt du vill behålla.

Se även till att ha alla användarnamn och lösenord nedskrivna på papper,
kontrollera även på en annan enhet att de stämmer innan du gör något alls
(vilket är att rekommendera även om man inte ska uppgradera).
Citera
2023-03-02, 02:23
det jag stör mig mest på är inställningar ser helt annorlunda ut och helt jävla omöjligt att hitta rätt i.. den vanliga hederliga kontrollpanelen finns kvar fortfarande tack och lov annars har jag inget att klaga på, plus att man kan köpa en OEM nyckel för typ 50kr.
Citera
2023-03-02, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
det jag stör mig mest på är inställningar ser helt annorlunda ut och helt jävla omöjligt att hitta rätt i.. den vanliga hederliga kontrollpanelen finns kvar fortfarande tack och lov annars har jag inget att klaga på, plus att man kan köpa en OEM nyckel för typ 50kr.

Behövs ingen ny nyckel för att uppgradera
Citera
2023-03-02, 09:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Jag har bestämt mig för att uppgradera min dator till Windows 10 från Windows 7 som jag använder för närvarande. Men jag blir lite orolig för att bilderna, dokumenten och filerna försvinner från datorn efter uppgraderingen och vad som händer med alla lösenord jag har i Google Chrome. Är det riskfritt att uppgradera?

Ja! Det borde vara riskfritt! såvida du inte har en 32-bitars Windows 7

Mitt förslag angående det där med "ren installation" (som syftar på att du då RENSAR BORT allt från din dator och du då får installera om alla program och så) så rekommenderar jag fortfarande att du först uppgraderar till Windows 10 genom "Uppdatera nu"-knappen på: https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10..

Vill du senare göra en ren nyinstallation så tar du den då.. men börja inte med det då du efterfrågade specifikt att bilder, dokument och filer inte skulle försvinna...

Och förresten! Innan du uppgraderar så bör du passa på att kontrollera att din Windows 7 är "hel" genom att köra: Dism och "System File Checker" som kollar efter ev. mjukvarufel i din PC.
Båda dessa finns inbyggda i Windows.. https://support.microsoft.com/en-us/...3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

3: När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om..
Sedan kan du mer riskfritt göra uppgraderingen!

Lycka till!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-03-02 kl. 09:50.
Citera
2023-03-02, 10:04
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ja! Det borde vara riskfritt! såvida du inte har en 32-bitars Windows 7

Mitt förslag angående det där med "ren installation" (som syftar på att du då RENSAR BORT allt från din dator och du då får installera om alla program och så) så rekommenderar jag fortfarande att du först uppgraderar till Windows 10 genom "Uppdatera nu"-knappen på: https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10..

Vill du senare göra en ren nyinstallation så tar du den då.. men börja inte med det då du efterfrågade specifikt att bilder, dokument och filer inte skulle försvinna...

Och förresten! Innan du uppgraderar så bör du passa på att kontrollera att din Windows 7 är "hel" genom att köra: Dism och "System File Checker" som kollar efter ev. mjukvarufel i din PC.
Båda dessa finns inbyggda i Windows.. https://support.microsoft.com/en-us/...3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

3: När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om..
Sedan kan du mer riskfritt göra uppgraderingen!

Lycka till!

64-bitars Windows 7.

Apropå "Logga ut". Jag brukar aldrig vare sig logga in eller logga ut. Nu blev jag osäker på om jag ens har ett lösenord till datorn. Vad händer om jag har glömt lösenordet?
Citera
2023-03-02, 10:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
64-bitars Windows 7.

Apropå "Logga ut". Jag brukar aldrig vare sig logga in eller logga ut. Nu blev jag osäker på om jag ens har ett lösenord till datorn. Vad händer om jag har glömt lösenordet?

Att logga ut och starta om innan en uppgradering är klokt!

När du loggar ut så sparas din profil korrekt.. Alla öppna användar-processer stängs osv. så dessa inte ligger och "stör"..

Ang: Lösenordet så får du kolla i datorn, jag har inte använt Windows 7 sedan urminnes tider så jag kommer inte ihåg hur man gör.. Finns det en autentiseringshanterare i Windows 7?? Eller kom den senare.. men kolla in detta: https://www.lifewire.com/forgot-my-w...ssword-2626269
Citera
2023-03-02, 10:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag har inte haft någon användning för de nyare Windowsversionerna. Men snart ska jag börja göra lite "allvarligare" saker i datorn så behöver de nyare grejerna och bättre säkerhet.

Om det är saker som du absolut INTE vill förlora så behöver du köpa en extern disk att lagra det på. Gör det och flytta det viktiga du har nu, till den, så kan du göra en nyinstallation direkt. Att installera Windows 2ggr, uppgradering + nyinstallation, är ju onödigt extrajobb.

En av orsakerna till att uppgradera först är att då skapar Windows en mapp kallad Windows old på det nya OS:et där alla personliga data sparas. Har du gjort en backup, sparat det själv, behövs ju inte det.
Citera
2023-03-02, 12:48
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om det är saker som du absolut INTE vill förlora så behöver du köpa en extern disk att lagra det på. Gör det och flytta det viktiga du har nu, till den, så kan du göra en nyinstallation direkt. Att installera Windows 2ggr, uppgradering + nyinstallation, är ju onödigt extrajobb.

En av orsakerna till att uppgradera först är att då skapar Windows en mapp kallad Windows old på det nya OS:et där alla personliga data sparas. Har du gjort en backup, sparat det själv, behövs ju inte det.

Njä! Nu har du problem med läsförståelsen igen!

Det är inte extra jobb enligt vad JustZlatan själv sa!
"Men jag blir lite orolig för att bilderna, dokumenten och filerna försvinner från datorn"

Det gör dom inte när du uppgraderar... så därav BEHOVET av en uppgradering.. (särskilt när extern disk verkade saknas "Jag har ingen extern hårddisk.")

Och att först uppgradera visar ju dessutom OM datorn går bra ihop med Windows 10...

Om JustZlatan senare köper en extern hårddisk så går det bra att göra en ren installation, men då det inte passade nu, pga. bristen på extern disk, så blir det troligen bäst att först uppgradera för att senare OM behovet uppstår, göra en ren installation...
Citera
2023-03-02, 13:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har bestämt mig för att uppgradera min dator till Windows 10 från Windows 7 som jag använder för närvarande. Men jag blir lite orolig för att bilderna, dokumenten och filerna försvinner från datorn efter uppgraderingen och vad som händer med alla lösenord jag har i Google Chrome. Är det riskfritt att uppgradera?
Är inte riskfritt ens att använda en dator. Hårddisken kan krascha när som helst och du kan drabbas av t ex virus. Du bör alltid ha backupper oavsett om du uppgraderar eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in