2023-03-02, 13:28
Medlem
swebarbs avatar
Mycket kan gå fel när man går från en windows version till en annan, jag hade då inte vågat uppgradera utan att ha backup på en del saker, det är alltid bäst att installera en ren windows från början så följer inte massa skit med från en gammal äldre windows,

men du kan ju annars köpa en billig extern hårddisk som du kopplar in via usb för att vara på säkra sidan eller så riskerar du att uppgradera men som sagt det kan gå snett o i värsta fall kan du inte boota in i windows utan måste då till slut installera helt nytt ändå .
Citera
2023-03-02, 13:37
Medlem
kl4sseKocks avatar
skulle ta backup på viktiga saker och göra en ren installation samt ladda hem viktiga drivrutiner innan, hoppet mellan 7an och 10an är en större än 8 till 10.
Citera
2023-03-02, 15:05
Medlem
bl-gr-ns avatar
Är också i tagen att byta ut Win7 till Win10
Enligt ett partitionsprogram: (EaseUS) så är inte min dator kompatibelt med Win11.
Men... Hur får man tag i Win10?
Säljs Win10 fortfarande (har bara tittat i en butik som bara hade Win11 )?

Inga problem med back-up.

Hur fungerar installationen (om man får tag i Win10), är det som mellan Win10 till Win11 bara att vissa filer och inställningar byts ut eller är det en ren installation?

Kommer vid en Win10 installation dra ut kontakterna på alla diskar förutom den som ska installeras (1 250GB 2.5" SSD).
Kopplar ur övriga diskar, så Windows inte skriver något på dom, under installationen:1x 3.5" HDDn och 2x SSD:er med Ubuntu resp. Mint.

Datorn har ett ASUS Maximus VIII Moderkort. och överklockad i5 samt RTX 2070 grafik men bara 8GB ram.
Citera
2023-03-02, 15:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Är också i tagen att byta ut Win7 till Win10
Enligt ett partitionsprogram: (EaseUS) så är inte min dator kompatibelt med Win11.
Men... Hur får man tag i Win10?
Säljs Win10 fortfarande (har bara tittat i en butik som bara hade Win11 )?

Inga problem med back-up.

Hur fungerar installationen (om man får tag i Win10), är det som mellan Win10 till Win11 bara att vissa filer och inställningar byts ut eller är det en ren installation?

Kommer vid en Win10 installation dra ut kontakterna på alla diskar förutom den som ska installeras (1 250GB 2.5" SSD).
Kopplar ur övriga diskar, så Windows inte skriver något på dom, under installationen:1x 3.5" HDDn och 2x SSD:er med Ubuntu resp. Mint.

Datorn har ett ASUS Maximus VIII Moderkort. och överklockad i5 samt RTX 2070 grafik men bara 8GB ram.

Vill man så går det att förbigå begränsningarna så att det går att köra W11.

För W10 så tillhandahåller Ms gratis ISO-filer med vilken du kan uppgradera ditt W7 kostnadsfritt till W10. Bäst är en nyinstallation, då får du börja om, än en uppgradering som sparar de flesta inställningar.
Citera
2023-03-02, 15:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Njä! Nu har du problem med läsförståelsen igen!

Det är inte extra jobb enligt vad JustZlatan själv sa!
"Men jag blir lite orolig för att bilderna, dokumenten och filerna försvinner från datorn"

Det gör dom inte när du uppgraderar... så därav BEHOVET av en uppgradering.. (särskilt när extern disk verkade saknas "Jag har ingen extern hårddisk.")

Och att först uppgradera visar ju dessutom OM datorn går bra ihop med Windows 10...

Om JustZlatan senare köper en extern hårddisk så går det bra att göra en ren installation, men då det inte passade nu, pga. bristen på extern disk, så blir det troligen bäst att först uppgradera för att senare OM behovet uppstår, göra en ren installation...

Nu när jag tänker på det så har jag faktiskt en extern hårddisk som jag köpte för 10 år sedan. Problemet är att jag tog en back-up för iMacen jag använde då och den vill jag inte radera. Måste jag radera den externa hårddisken först, och Mac-OS som sparades i den, eller kan jag ha båda två sparade i den?
Citera
2023-03-02, 16:08
Medlem
bl-gr-ns avatar
OK! Har fått tummen ur och köpt en aktiveringsnyckel för Win10 Home Retail från Mjukvaruexperten... Hoppas jag inte blev lurad. Nyckeln kostade 175kr med moms.

Laddade ner ett program från MS som inte gick att starta i Win7 men däremot i Win11.
ISO avbildningsprogrammet laddade ned och skapade Win10 installationsfiler, på ett bootbar USB-minne.

För att skapa installations medium av Win10 måste man ha Win11???

Ber om ursäkt till JustZlatan för att utnyttjar hans tråd men vi har båda samma frågor.
Citera
2023-03-02, 16:23
Medlem
bl-gr-ns avatar
Installerar Win10 just nu medan jag skriver.
Om man bootar datorn med Win10 USB-stickan i mitt fall, så gör den en ren installation.

Väljer man att starta Win7 och sedan starta setup.exe filen i USB-minnet/Minneskortet/DVD-skiva.
Så skall enligt Installationsprogrammet behålla alla inställningar och man kan välja att uppdatera drivrutiner och Win10 under installationens gång.

Jag valde att uppgradera/Nedgradera Win7 till 10, För har cirka 20GB nätspel på den...

Kom även på att jag har en komplett skivavbildning av Win7 (om den fungerar är en annan fråga) på en disk i skrivbordslådan
Citera
2023-03-02, 17:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nu när jag tänker på det så har jag faktiskt en extern hårddisk som jag köpte för 10 år sedan. Problemet är att jag tog en back-up för iMacen jag använde då och den vill jag inte radera. Måste jag radera den externa hårddisken först, och Mac-OS som sparades i den, eller kan jag ha båda två sparade i den?
Du lär kunna ha hur många backupper som helst på den så länge som utrymmet räcker till men den måste då ha ett filsystem som både Windows och MacOS kan hantera. Är den externa hårddisken formaterad med ett sådant system t ex ExFAT och har tillräckligt med plats så är det bara att köra på. Är det däremot filsystemet HFS+ på den så blir det jobbilgare.
Citera
2023-03-02, 17:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
OK! Har fått tummen ur och köpt en aktiveringsnyckel för Win10 Home Retail från Mjukvaruexperten... Hoppas jag inte blev lurad. Nyckeln kostade 175kr med moms.

Laddade ner ett program från MS som inte gick att starta i Win7 men däremot i Win11.
ISO avbildningsprogrammet laddade ned och skapade Win10 installationsfiler, på ett bootbar USB-minne.

För att skapa installations medium av Win10 måste man ha Win11???

Ber om ursäkt till JustZlatan för att utnyttjar hans tråd men vi har båda samma frågor.

Att gå över till W10 eller 11 från 7 är gratis, så, bra att nyckeln inte kostade mer.

Det går att skapa mediat på W7. Vart laddade du ner ifrån?
Citera
2023-03-02, 18:07
Medlem
bl-gr-ns avatar
@ 1FF
Från Microsoft
Nej det programmet kunde jag inte starta på Win7 men på Win11 fungerade det utmärkt.
Ah! Idioten och hans 175kr kom att gå skilda vägar

Red: Provade först att göra en ren installation (installations programmet gav mig 2 alternativ)
1. Boot med USB-minnet = Ren installation/ Krav på aktivitetsnyckel.
2. Boot med Win7 och starta med setup.exe filen, antagligen räckte min Win7 licens??
Senast redigerad av bl-gr-n 2023-03-02 kl. 18:11.
Citera
2023-03-02, 18:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
@ 1FF
Från Microsoft
Nej det programmet kunde jag inte starta på Win7 men på Win11 fungerade det utmärkt.
Ah! Idioten och hans 175kr kom att gå skilda vägar

Red: Provade först att göra en ren installation (installations programmet gav mig 2 alternativ)
1. Boot med USB-minnet = Ren installation/ Krav på aktivitetsnyckel.
2. Boot med Win7 och starta med setup.exe filen, antagligen räckte min Win7 licens??

När W10 kom ut, gick folk över från W7 till W10 med installationsmedia skapat på W7. Så det är en fråga om vilket program man använder.

1. Genom akt.nyckeln så ges möjligheten att använda en annan.
Nyckeln kan för övrigt hittas via CMD efter Googlande om hur.
2. Då finns den på OS:et.

Gick det bra?
Citera
2023-03-02, 18:49
Medlem
bl-gr-ns avatar
Ja! installationen lyckades och allt fungerar bra.
Har nu åter kopplat in Linux diskarna och data spar Hårddisken.
Alla personliga filer är kvar och både Ubuntu och Linux Mint startar som vanligt (efter att man valt boot disk).
Har även testat några nätspel WoWS och WoT och de fungerar precis som under Win7.
Kommer få installera drivrutiner som en galning ett tag framöver. Ta bort onödigt MS tjafs som Cortana, Edge, X-box, kartor och kontakter m.fl. Strypa vad som skickas till MS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in