• 1
  • 2
2023-03-01, 22:11
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har bestämt mig för att uppgradera min dator till Windows 10 från Windows 7 som jag använder för närvarande. Men jag blir lite orolig för att bilderna, dokumenten och filerna försvinner från datorn efter uppgraderingen och vad som händer med alla lösenord jag har i Google Chrome. Är det riskfritt att uppgradera?
Citera
2023-03-01, 22:17
Medlem
sommarlovs avatar
Passa på ändå att backa upp till en extern hårddisk.
Du vill väl inte riskera allt bara där för att?
Citera
2023-03-01, 22:18
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Ta en backup på en annan hårddisk innan du uppdaterar?

Du ska alltid utgå från att din dator kraschar när som helst. Alltså ska du alltid ha backup på det du anser är viktigt
Citera
2023-03-01, 22:19
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har bestämt mig för att uppgradera min dator till Windows 10 från Windows 7 som jag använder för närvarande. Men jag blir lite orolig för att bilderna, dokumenten och filerna försvinner från datorn efter uppgraderingen och vad som händer med alla lösenord jag har i Google Chrome. Är det riskfritt att uppgradera?

Det borde vara riskfritt. Men med Windows vet man aldrig. Kört Linux sedan 2016.
Citera
2023-03-01, 22:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Passa på ändå att backa upp till en extern hårddisk.
Du vill väl inte riskera allt bara där för att?

Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Ta en backup på en annan hårddisk innan du uppdaterar?

Du ska alltid utgå från att din dator kraschar när som helst. Alltså ska du alltid ha backup på det du anser är viktigt

Jag har ingen extern hårddisk. Måste man verkligen göra det?

Det är inte så viktiga saker ändå, men lite surt att förlora en del arbeten.
Citera
2023-03-01, 22:23
Medlem
Citat:
Jag har ingen extern hårddisk. Måste man verkligen göra det?

Det är inte så viktiga saker ändå, men lite surt att förlora en del arbeten.

Tycker verkligen du ska investera i en extra hårddisk om du inte har någon om du anser det vara surt att förlora arbetena. Tänk om datorn kraschar ikväll liksom? Det vet man ju aldrig

Är det bara lite dokument och så kan du ju köpa en 0,5-1TB för en spottstyver. Det är det värt. Annars kan du lägga över allt på ett/flera Dropbox- eller Google Drive-konto(n) om du inte har jättestora filer
Citera
2023-03-01, 22:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Tycker verkligen du ska investera i en extra hårddisk om du inte har någon om du anser det vara surt att förlora arbetena. Tänk om datorn kraschar ikväll liksom? Det vet man ju aldrig

Är det bara lite dokument och så kan du ju köpa en 0,5-1TB för en spottstyver. Det är det värt. Annars kan du lägga över allt på ett/flera Dropbox- eller Google Drive-konto(n) om du inte har jättestora filer

Är det molntjänster? Brukar Googles lösenord finnas kvar vid operativsystembyte?
Citera
2023-03-01, 22:27
Medlem
Magnums avatar
Allt i Chrome får du tillbaka när du loggar in i webbläsaren igen.
Backup ska man alltid göra regelbundet oavsett byte/uppgradering av operativsystem. Idag kan man ju dessutom lagra det mesta i molnet automatiskt. Allt annat får du ta manuella backuper på till extern hårddisk eller liknande.
Sannolikt behålls allt vid uppgradering men man kan aldrig veta säkert, saker kan skita sig. Dessutom är det alltid bättre att starta med en ren installation än uppdatering. Tar lite längre tid att återställa som man vill ha det men lätt värt det i efterhand då man blir av med massa skräp och får ett rent system.
Citera
2023-03-01, 22:31
Medlem
Citat:
Är det molntjänster? Brukar Googles lösenord finnas kvar vid operativsystembyte?

Ja, det är det. Är du nojig får du väl packa dom i .rar/.zip och sätta lösenord

Du har säkert lösenorden under ditt Googlekonto, så det borde finnas när du loggar in på en ny enhet. Dock inte fel att skriva ner dom för säkerhets skull innan uppdateringen
Citera
2023-03-01, 22:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Allt i Chrome får du tillbaka när du loggar in i webbläsaren igen.
Backup ska man alltid göra regelbundet oavsett byte/uppgradering av operativsystem. Idag kan man ju dessutom lagra det mesta i molnet automatiskt. Allt annat får du ta manuella backuper på till extern hårddisk eller liknande.
Sannolikt behålls allt vid uppgradering men man kan aldrig veta säkert, saker kan skita sig. Dessutom är det alltid bättre att starta med en ren installation än uppdatering. Tar lite längre tid att återställa som man vill ha det men lätt värt det i efterhand då man blir av med massa skräp och får ett rent system.

Blir det en "ren installation" by default eller är det något man själv ska välja?
Citera
2023-03-01, 22:42
Medlem
TheRockss avatar
Som andra skrivit, ta en backup för att garantera så inget försvinner som du vill ha kvar. Dina lösenord kommer funka efter uppgraderingen.

Hur kommer det sig att du ej har uppgraderat redan för flera år sedan?
Citera
2023-03-01, 22:47
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRocks
Som andra skrivit, ta en backup för att garantera så inget försvinner som du vill ha kvar. Dina lösenord kommer funka efter uppgraderingen.

Hur kommer det sig att du ej har uppgraderat redan för flera år sedan?

Jag har inte haft någon användning för de nyare Windowsversionerna. Men snart ska jag börja göra lite "allvarligare" saker i datorn så behöver de nyare grejerna och bättre säkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in