Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
För mig känns det som att vi har en grupp människor som bara inte kan släppa CP.
Man lägger så mycket vikt och trovärdighet vid LPs utpekande att man inte kan gå vidare.
Om CP inte var GM så måste han iaf varit där. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig.
CP-låsningen syns ju väldigt tydligt om man tittar andra potentiella GM också. Tex CA.
Jag menar han kallades för "dubbelgångaren" och skulle ha varit "förbluffande lik Olof Palmes baneman" (obegripligt uttryckt btw).
Det var då CP man hänvisade till.
Och jag har hört uttryck som: "Engström är ju inte alls lik Pettersson!" hur många gånger som helst.
Man hänvisar då till att eftersom LP pekade ut honom måste GM vara någon som är väldigt lik CP.
Det pratas mycket om låsningar mm. Att man bara kan tro på sin egen teori. Men jag tror faktiskt det är vettigare än så. Jag tror att alla har sin egen bevisvärdering och att det är den bevisvärderingen som gör att man hamnar i en viss teori. Och för de som gjort dokumentären så kanske det är så enkelt att utpekanden väger tyngre än signalement eller vad det nu må vara.
De som ser tyngd i sammankoppling av olika "tillfälligheter" hamnar i galna Hedberg-teorier.
De som ser tyngd i vittnesmål om WT hamnar i knarkspansteorier.
De som fäster tyngd vid motiv hamnar i Sydafrika.
De som lägger mycket i bevisad närhet fastnar för SE.
Naturligtvis är det en förenklad bild jag målar upp där det kanske är flera olika värderingar som spelar in. Men människor har olika värderingar, det är via dom man hittar sin teori. Jag vet inte om jag tror på det där med att man är besviken på att "ha fel". Dessutom måste man ju ha fel för att va besviken på att ha fel. Och enligt KP så vet vi fortfarande inte vilka som har fel.
En som verkar lägga tyngd vid utpekanden verkar vara Melander.