2023-03-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Cykeldörren var inte larmad.

L19, L25, L29 var låsta efter 18.

SE hade nyckel för att han skulle kunna cykla på Sommarhalvåret.

Väktarna använder samma nyckel under sin rondering. Inget larm eller indikering kommer på Larmlistorna när dom går genom cykelförrådet.

Slutsats:

1. Den larmande dörren har inget med MOP att göra.

2. TP's teori att SE var nere vid Grand kan man inte söka stöd med hos den larmande dörren.

3. SE hade fri lejd 24/7 in och ut i byggnaden med nyckel och utan registrering.

Om man tänker sig SE som en kall och beräknande gärningsman som hade sett paret Palme på väg in till bion.
Då borde han väl använt nyckeln för att gå ut och sedan efter genomfört mordet gått in på Skandia väntat en liten stund och stämplat ut 5-10 minuter efter mordet
Citera
2023-03-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om man tänker sig SE som en kall och beräknande gärningsman som hade sett paret Palme på väg in till bion.
Då borde han väl använt nyckeln för att gå ut och sedan efter genomfört mordet gått in på Skandia väntat en liten stund och stämplat ut 5-10 minuter efter mordet

Du menar väl Grand ?

Han kunde inte veta att dom skulle förbi Skandia ?

Så det kan ju varit exakt så det gick till att han försökte ta honom vid Grand och sen stämpla ut...

Modet svek honom och sen ser han Olof igen när han kommer ut på Sveavägen!
Citera
2023-03-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du menar väl Grand ?

Han kunde inte veta att dom skulle förbi Skandia ?

Så det kan ju varit exakt så det gick till att han försökte ta honom vid Grand och sen stämpla ut...

Modet svek honom och sen ser han Olof igen när han kommer ut på Sveavägen!

Vi är överens om att han inte kunde veta att paret Palme skulle passera förbi Skandia.
Citera
2023-03-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur räknar du egentligen?

Dörren ställdes upp av personal på Lecartier enligt väktarna som känner till vad som händer i Skandiahuset. Då blir det plötsligt "orimligt" eller mindre än 1% chans att Lecatiers personal också passerade dörren till och från lagret under kvällen i Cluedoland?

Om detta var en relevant ytterdörr, vilket den inte är, så kan också någon väktare kanske glömt den öppen då hen var ute och rökte på baksidan. Att röka utanför entrén gillade inte Securitas ledning rimligtvis.

Då får de rökande väktarna och de som med 99% sannolikhet ställde upp dörren "maka på sig"! Nu är det 99% SE som använt dörren, trots att ingenting överhuvud taget pekar mot att han ens varit i övre garaget.

Det är konstigt att SE är 99% sannolik som dörröppnare när inget vittne sett honom i källaren! Annars brukar SE inte vara aktuell på platser om inget vittne sett honom enligt grundpremissen för Cluedoklubbens gruppcirkeltänk. Förutom som GM då, men ingen säger sig ha sett honom i den rollen heller.

Att procenträkningen baserar sig på att man först måste utesluta okända dörröppnare utifrån med egen nyckel är liksom symptomatiskt för hur det resoneras runt SE i Cluedoland.

Skulle du kunna förtydliga hur du kommer fram till att SE till 99% har använt dörren?

Du gissar bara..

Du anklagar andra i tråden för att gissa men nu gjorde du exakt likadant...

Att någon av väktarna skulle använt dörren för att röka !?

Men då vet vi alltså att du själv sitter och gissar dig fram...Eller använder din fantasi
Citera
2023-03-01, 12:59
Avslutad
Citat:
Vi är överens om att han inte kunde veta att paret Palme skulle passera förbi Skandia.

Kan ha varit slumpen som gjorde att mordet skedde vid Dekorima.
Citera
2023-03-01, 13:14
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Cykeldörren var inte larmad.

L19, L25, L29 var låsta efter 18.
SE hade nyckel för att han skulle kunna cykla på Sommarhalvåret.
Väktarna använder samma nyckel under sin rondering. Inget larm eller indikering kommer på Larmlistorna när dom går genom cykelförrådet.
Slutsats:
1. Den larmande dörren har inget med MOP att göra.
2. TP's teori att SE var nere vid Grand kan man inte söka stöd med hos den larmande dörren.
3. SE hade fri lejd 24/7 in och ut i byggnaden med nyckel och utan registrering.

Att Engström hade nyckel finns det, så vitt jag vet, inga bevis för.

Cykeldörren, undrar om inte du missuppfattar den dörren. (eller om jag gör det)

Cykeldörren man pratar om är ju dörren när man kommit ned i "garageinfarten".
Nere i garageinfarten finns det sen en dörr till cykelförrådet.
Den är som du säger inte larmad.
Men det är ju inte heller en ytterdörr. Så inte direkt viktigt att den skulle vara larmad.

Man måste ju även med cykel ta sig genom "garagegrinden" det yttre skalet, som även har en dörr. För att komma in med ex. cykel.

Garagegrinden med dörren, antar jag är bevakade med kamera. Eller larm/indikering om man öppnar den dörren med nyckel eller kort och kod(om det ens går på kvällstid)
Citera
2023-03-01, 13:21
Medlem
Citat:
Problemet för mig spontant är att det är stor risk att nån skulle se honom gå in där efter mordet.

Känns inte som en del av ett väl planerat mord.

Jag förespråkar ett spontandåd som likvärdigt med mordet på Anna Lindh.
Citera
2023-03-01, 13:24
Medlem
Kan verkligen Mårtens och Margaretas Grandman och NF efterföljande man samt AD och LJs GM vara olika personer ?

Tycker att man verkligen ser likheter hur dom beskriver samma människa är slående
Citera
2023-03-01, 13:53
Medlem
quggels avatar
Citat:
Problemet för mig spontant är att det är stor risk att nån skulle se honom gå in där efter mordet.

Känns inte som en del av ett väl planerat mord.

Jag förespråkar ett spontandåd som likvärdigt med mordet på Anna Lindh.

Det finns ju ett mellanting också. Dvs att han fått idén vid Grand men blåser av det hela av någon anledning. Sedan råkar han av en slump stöta på dem när han lämnar arbetet, tankarna väcks till liv igen och han ser det som sista chansen att kunna göra det och så blir det som det blir.

Fullt möjligt scenario.
Citera
2023-03-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det finns ju ett mellanting också. Dvs att han fått idén vid Grand men blåser av det hela av någon anledning. Sedan råkar han av en slump stöta på dem när han lämnar arbetet, tankarna väcks till liv igen och han ser det som sista chansen att kunna göra det och så blir det som det blir.

Fullt möjligt scenario.
Det är möjligt, men jag är rädd för att det inte finns nått stöd för nått sådant i form av larmande dörr eller utsagor från Väktare.
Citera
2023-03-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Garagegrinden med dörren, antar jag är bevakade med kamera. Eller larm/indikering om man öppnar den dörren med nyckel eller kort och kod(om det ens går på kvällstid)

Garagegrinden är bevakad så man ser den som gör anrop om man vill komma in med bil, samt så man ser bil som vill passera in och även ser man bilar som passera ut.

Hela vitsen med dörren är att man inte ska behöva öppna hela grinden.

Elektronisk koppling inne i grindens delar med eloktronisk avläsare på själva grinden är inte trolig, brukligt.

Att denna passage förstäktes upp efter mordet är högst rimligt. stöd finns troligt på senare bilder på dörren.

Cyklister som behövde gå ut och in efter kontorstid behövde inte kontakta receptionen vid in och utpassage efter kl 18. Endast använda en assa-nyckel.

Min bedömning är att grinden var öppen dagtid.

Källor är av den arten att dom kan beskriva hur det brukar vara på den tiden.

Väktarna går ut genom cykeldörren och in genom garageporten under ronderingen.

Ingen markering sker på Larmlistorna, så dom är inte direktlarmade.

Slutsats

Den larmande dörren har inget med MOP att göra

Garagegrinden och efterföljande cykelgarage dörr kan ha använts. Men något stöd eller bevis att den har eller inte använts finns inte.

man kan ha med den som en del av en hypotes om man vill, jag har det inte.
Citera
2023-03-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Jag skulle säga att ingenting i Skandiahuset har med MOP att göra.
Den åsikten har du uttryckt väldigt tydligt och har ingen missat i tråden.

Åsikter räcker inte för mig för att sluta forska om Skandiahuset.

Oavsett vad man har för åsikt om Se som GM eller ej är huset med i form av vittnens/hörda positioner.

Oavsett resultat i skuldfrågan om SE är kunskaperna om det exakta avstånden i och omkring mordplatsen av nytta för framtida arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in