2023-03-01, 18:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
GM-SE kanske inte gick tillbaka till Skandia för att gömma sig. Eller det blir kontentan av din replik.

Då måste det vara en annan anledning.

Varför tror du GM-sE återvände till Skandia-receptionen?

För att berätta för väktarna och frugan att man påstår Palme är skjuten.
Citera
2023-03-01, 18:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
För mig känns det som att vi har en grupp människor som bara inte kan släppa CP.
Man lägger så mycket vikt och trovärdighet vid LPs utpekande att man inte kan gå vidare.
Om CP inte var GM så måste han iaf varit där. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig.

CP-låsningen syns ju väldigt tydligt om man tittar andra potentiella GM också. Tex CA.
Jag menar han kallades för "dubbelgångaren" och skulle ha varit "förbluffande lik Olof Palmes baneman" (obegripligt uttryckt btw).
Det var då CP man hänvisade till.

Och jag har hört uttryck som: "Engström är ju inte alls lik Pettersson!" hur många gånger som helst.
Man hänvisar då till att eftersom LP pekade ut honom måste GM vara någon som är väldigt lik CP.

Det pratas mycket om låsningar mm. Att man bara kan tro på sin egen teori. Men jag tror faktiskt det är vettigare än så. Jag tror att alla har sin egen bevisvärdering och att det är den bevisvärderingen som gör att man hamnar i en viss teori. Och för de som gjort dokumentären så kanske det är så enkelt att utpekanden väger tyngre än signalement eller vad det nu må vara.

De som ser tyngd i sammankoppling av olika "tillfälligheter" hamnar i galna Hedberg-teorier.

De som ser tyngd i vittnesmål om WT hamnar i knarkspansteorier.

De som fäster tyngd vid motiv hamnar i Sydafrika.

De som lägger mycket i bevisad närhet fastnar för SE.

Naturligtvis är det en förenklad bild jag målar upp där det kanske är flera olika värderingar som spelar in. Men människor har olika värderingar, det är via dom man hittar sin teori. Jag vet inte om jag tror på det där med att man är besviken på att "ha fel". Dessutom måste man ju ha fel för att va besviken på att ha fel. Och enligt KP så vet vi fortfarande inte vilka som har fel.

En som verkar lägga tyngd vid utpekanden verkar vara Melander.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-03-01 kl. 19:04.
Citera
2023-03-01, 19:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Man kan kraftigt ifrågasätta detta.

Ja och det är tre frågor egentligen.

1. Har han druckit middag denna kväll?

Inte enligt sig själv, Alg hävdar det. Men hon beskriver det som att hon ska börja jobba vid kl 21 och det är innan hon börjar precis som hon ser det. Att han gjort det flera gånger betvivlar jag inte. Men har hon gjort denna observation just denna kväll. Hennes minnesbild är ihopkopplat med att hon börjar kl 21.

I Jounalen skriver hon in sig kl 16:45.

Hon beskriver själv att hon har svårt och blandar ihop minnen.

2. Har ALG sett honom kommit tillbaka denna kväll och när senast kan det varit?

Larmlistorna visar att någon är ute i byggnaden och ronderar 21:03. Är detta ALG så är det frågan om SE hinner se LOP och hinna bli sedd av ALG.

Säg att ALg är i receptionen fram till kl 21:02

SE kommer in från druckit middag kl 21:01

Är han vid Grand 20:59

När kommer LOP till Grand ? Tveksam om det är möjligt.

Men vi fördjupa oss i dessa detaljer

3. Kan SE sett LOp vid Grand när han varit ute och druckit middag?

Ja det kan han teoretisk men isåfall har det kanske inte observerats.

Vad menar du med att hon säger hon börjar 21 och då ser SE? När säger hon det?
Citera
2023-03-01, 19:20
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Det pratas om att hon minns fel på den punkten. Att det skulle varit runt 21 och innan hon går på rondering. Läs hela mitt inlägg.

Jag misstänker att dom du pratar om som pratar om att hon min fel är, TP/Filter, för annars så funkar väl inte deras huvudteori.
Citera
2023-03-01, 19:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det pratas mycket om låsningar mm. Att man bara kan tro på sin egen teori. Men jag tror faktiskt det är vettigare än så. Jag tror att alla har sin egen bevisvärdering och att det är den bevisvärderingen som gör att man hamnar i en viss teori. Och för de som gjort dokumentären så kanske det är så enkelt att utpekanden väger tyngre än signalement eller vad det nu må vara.

De som ser tyngd i sammankoppling av olika "tillfälligheter" hamnar i galna Hedberg-teorier.

Naturligtvis är det en förenklad bild jag målar upp där det kanske är flera olika värderingar som spelar in. Men människor har olika värderingar, det är via dom man hittar sin teori. Jag vet inte om jag tror på det där med att man är besviken på att "ha fel". Dessutom måste man ju ha fel för att va besviken på att ha fel. Och enligt KP så vet vi fortfarande inte vilka som har fel.

Det är möjligt att jag valde ett för “aggressivt” ord när jag pratade om en låsning.
Och generellt håller jag med dig. Människor har olika värderingar. Olika synsätt på sin verklighet som i sin tur leder fram till vilket spår man håller mest troligt.

Med det sagt tycker jag mig ändå se en viss typ av “låsning” vid just CP hos vissa människor.
Framför allt åren efter Hovrätten. Mitt intryck var (iaf på den tiden) att om det var någon annan än CP som var GM så behövde den personen vara lik CP.
Citera
2023-03-01, 19:44
Medlem
Citat:
För att berätta för väktarna och frugan att man påstår Palme är skjuten.
Oseriöst svar.
Citera
2023-03-01, 19:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Oseriöst svar.

Öh, jag svarade på frågan. Vad menade du att jag skulle svara på?

Edit: aha, jag läste fel. Om SE är GM så kom han tillbaka dit för att han fick för sig han inte kunde ta sig hem utan att bli stoppad. Dvs att han också skulle kunnat gå in bakvägen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-03-01 kl. 19:51.
Citera
2023-03-01, 21:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Fast när det gäller just Stig Engström, dvs. ämnet för tråden, så finns det väl egentligen bara tre olika teorier:

Lars Borgnäs teori, där SE kommer för tidigt till mordplatsen. SE springer in i gränden, efter kommer mördaren i upprullad stickad mössa:
https://gunnarwall.wordpress.com/2018/11/25/lars-borgnas-om-skandiamannen-han-var-inte-mordaren-men-kan-ha-varit-mannen-pa-asen/

Den sk. standardteorin (Lars Larsson, Thomas Pettersson, polis, åklagare), där SE kommer i lagom tid till mordplatsen för att skjuta Palme:
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA

SVT:s teori som läggs fram i "Palmemördaren" och "30 sekunder", där SE kommer för sent till mordplatsen för att kunna vara mördaren:
https://www.svtplay.se/video/ePvLEY1/palmemordaren
https://www.svtplay.se/video/ePvVbgJ/30-sekunder
Senast redigerad av Draifos 2023-03-01 kl. 21:09.
Citera
2023-03-01, 21:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast när det gäller just Stig Engström så finns det väl egentligen bara tre olika teorier:

Nej det finns fler teorier. Men det där har inget med mitt inlägg att göra så det får du diskutera med någon annan.
Citera
2023-03-01, 21:52
Medlem
Citat:
Vad menar du med att hon säger hon börjar 21 och då ser SE? När säger hon det?
Sluta spela ovetandes.

Det ingår i hypotesen TP tar upp.

Jag tar upp nya rön mot sakfrågan.

Är du så polariserad att du inte kan se det?
Citera
2023-03-01, 22:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du gissar bara..

Du anklagar andra i tråden för att gissa men nu gjorde du exakt likadant...

Att någon av väktarna skulle använt dörren för att röka !?

Men då vet vi alltså att du själv sitter och gissar dig fram...Eller använder din fantasi

Att SE använder dörren för att mörda OP är 99% säkert enligt dig. Detta höjer också sannolikheten att SE är GM med exakt 80%, även detta enligt dig.

Det finns inget alls i materialet som på något vis antyder att så är fallet. Jag själv föreslog två alternativa teorier som är oändligt mycket mer trovärdigt än det du har hittat på:
Att dörren ställdes upp av butikspersonalen som skyltade om i skyltfönstret eller att en väktare använt dörren för att gå ut och röka.

Vem hittar på mest av dig eller mig? Frågan var hur du räknar ut dina påstådda 80%? Är det till 99% säkert att dörren ställdes upp av SE och hur kommer du ens fram till detta?

Bygger inte hela teorin SE som GM enbart på påhittade "sannolikheter"? I detta fall tydligen 99% och 80%?
Citera
2023-03-01, 22:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Sluta spela ovetandes.

Det ingår i hypotesen TP tar upp.

Jag tar upp nya rön mot sakfrågan.

Är du så polariserad att du inte kan se det?

Just när det gäller "vid 21-tiden" så gäller det att bortse från vad väktaren säger i förhöret. Här gäller det att blint tro på andrahandsuppgifter från supersnuten PH på Skandia.

Eftersom den ingår i den teori som TP har kopierat från LLs bok, kan uppgiften naturligtvis inte ifrågasättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in