2023-03-01, 15:45
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Den åsikten har du uttryckt väldigt tydligt och har ingen missat i tråden.

Åsikter räcker inte för mig för att sluta forska om Skandiahuset.

Oavsett vad man har för åsikt om Se som GM eller ej är huset med i form av vittnens/hörda positioner.

Oavsett resultat i skuldfrågan om SE är kunskaperna om det exakta avstånden i och omkring mordplatsen av nytta för framtida arbete.

Nu pratade jag om i Skandiahuset.

Utanför huset kan man förstås referera till olika avstånd med hjälp av huset. Betydelsen är inte större än att det kunde varit vilket annat hus som helst.
Citera
2023-03-01, 16:33
Medlem
quggels avatar
Citat:
Det är möjligt, men jag är rädd för att det inte finns nått stöd för nått sådant i form av larmande dörr eller utsagor från Väktare.

Du menar att det inte finns något stöd för att han "druckit middag" tidigare på kvällen, eller?
Citera
2023-03-01, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Nu pratade jag om i Skandiahuset.

Utanför huset kan man förstås referera till olika avstånd med hjälp av huset. Betydelsen är inte större än att det kunde varit vilket annat hus som helst.

Det är massor med viktiga detaljer.

Senast nu i veckorna.

Var och vem var ute på rond 21:03.

Är man inte intresserad av det kan man hoppa det, men då har man mindre på benen när man uttalar sig i frågan
Citera
2023-03-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Du menar att det inte finns något stöd för att han "druckit middag" tidigare på kvällen, eller?

Här berör du isåfall en punkt som vidare skulle kunna förklara att Engström gick in och ut ur Skandia utan utstämplingstid...

Vart påstod Engström att han varit när han var ute och åt ?

Kollade Polisen upp detta eg ?
Citera
2023-03-01, 17:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det finns ju ett mellanting också. Dvs att han fått idén vid Grand men blåser av det hela av någon anledning. Sedan råkar han av en slump stöta på dem när han lämnar arbetet, tankarna väcks till liv igen och han ser det som sista chansen att kunna göra det och så blir det som det blir.

Fullt möjligt scenario.
Förutom då att han inte har någon möjlighet att se dom vid Grand. Han var på kontoret då.
Såvida han inte gick ut via den högst spekulativt möjliga vägen via baksidan. Utan orsak då, eftersom han inte hunnit se LOP ännu.
Citera
2023-03-01, 17:16
Medlem
Citat:

Man kan kraftigt ifrågasätta detta.

Ja och det är tre frågor egentligen.

1. Har han druckit middag denna kväll?

Inte enligt sig själv, Alg hävdar det. Men hon beskriver det som att hon ska börja jobba vid kl 21 och det är innan hon börjar precis som hon ser det. Att han gjort det flera gånger betvivlar jag inte. Men har hon gjort denna observation just denna kväll. Hennes minnesbild är ihopkopplat med att hon börjar kl 21.

I Jounalen skriver hon in sig kl 16:45.

Hon beskriver själv att hon har svårt och blandar ihop minnen.

2. Har ALG sett honom kommit tillbaka denna kväll och när senast kan det varit?

Larmlistorna visar att någon är ute i byggnaden och ronderar 21:03. Är detta ALG så är det frågan om SE hinner se LOP och hinna bli sedd av ALG.

Säg att ALg är i receptionen fram till kl 21:02

SE kommer in från druckit middag kl 21:01

Är han vid Grand 20:59

När kommer LOP till Grand ? Tveksam om det är möjligt.

Men vi fördjupa oss i dessa detaljer

3. Kan SE sett LOp vid Grand när han varit ute och druckit middag?

Ja det kan han teoretisk men isåfall har det kanske inte observerats.
Citera
2023-03-01, 17:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Man kan kraftigt ifrågasätta detta.

Ja och det är tre frågor egentligen.

1. Har han druckit middag denna kväll?

Inte enligt sig själv, Alg hävdar det. Men hon beskriver det som att hon ska börja jobba vid kl 21 och det är innan hon börjar precis som hon ser det. Att han gjort det flera gånger betvivlar jag inte. Men har hon gjort denna observation just denna kväll. Hennes minnesbild är ihopkopplat med att hon börjar kl 21.

I Jounalen skriver hon in sig kl 16:45.

Hon beskriver själv att hon har svårt och blandar ihop minnen.

2. Har ALG sett honom kommit tillbaka denna kväll och när senast kan det varit?

Larmlistorna visar att någon är ute i byggnaden och ronderar 21:03. Är detta ALG så är det frågan om SE hinner se LOP och hinna bli sedd av ALG.

Säg att ALg är i receptionen fram till kl 21:02

SE kommer in från druckit middag kl 21:01

Är han vid Grand 20:59

När kommer LOP till Grand ? Tveksam om det är möjligt.

Men vi fördjupa oss i dessa detaljer

3. Kan SE sett LOp vid Grand när han varit ute och druckit middag?

Ja det kan han teoretisk men isåfall har det kanske inte observerats.
Var får du tiderna ifrån?
ALG säger 20:20 inte 20:01
Citera
2023-03-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Var får du tiderna ifrån?
ALG säger 20:20 inte 20:01
Det pratas om att hon minns fel på den punkten. Att det skulle varit runt 21 och innan hon går på rondering. Läs hela mitt inlägg.
Citera
2023-03-01, 17:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det pratas om att hon minns fel på den punkten. Att det skulle varit runt 21 och innan hon går på rondering. Läs hela mitt inlägg.

Det gjorde jag. Och inte någon gång nämndes det att tiden hon uppgav var 20:20.

Ifrågasätt gärna om hon minns fel. Men utgå inte från en tid hon aldrig har sagt.

Och varifrån får du att hon börjar gå på rond 21:02? Är det från någon lista eller något? För en sådan tid har jag aldrig sett innan.
Det rimliga borde väl vara att hon är borta från receptionen vid 21 om henne rond börjar då.
Citera
2023-03-01, 17:38
Medlem
Citat:
Det gjorde jag. Och inte någon gång nämndes det att tiden hon uppgav var 20:20.

Ifrågasätt gärna om hon minns fel. Men utgå inte från en tid hon aldrig har sagt.

Och varifrån får du att hon börjar gå på rond 21:02? Är det från någon lista eller något? För en sådan tid har jag aldrig sett innan.
Det rimliga borde väl vara att hon är borta från receptionen vid 21 om henne rond börjar då.

Kl 21:03 fixar någon dörren inne i byggnaden vid varutransportingången.

Avståndet från receptionen är snabbt uppskattat till ca 60 m inomhus.

Räknar vi bakåt så är klockan ungefär 1 minut tidigare hon senast kan lämnat receptionen.

Nu kan det vara AK som är ute och går och ALg i receptionen, men det tycks mindre sannolikt.

Det är inte klarlagt riktigt än, men det är ditåt de drar om man läser larmlistorna som finns i fup-arkivet. Samt besöksloggen där väktarna skriver när dom börjar och slutar sitt pass.
Citera
2023-03-01, 17:48
Medlem
quggels avatar
Citat:
Förutom då att han inte har någon möjlighet att se dom vid Grand. Han var på kontoret då.
Såvida han inte gick ut via den högst spekulativt möjliga vägen via baksidan. Utan orsak då, eftersom han inte hunnit se LOP ännu.

Han kanske inte ville passera väktarna berusad?
Därför tog han vägen baksidan och ut en sväng för att supa till och sen tillbaks samma väg...?
Citera
2023-03-01, 18:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Såg att Gahn stängde dörren 23:22 och att den stod öppen mellan 22:10 till 23:21

Jag tror att jag har kommit på en sak som ingen har tänkt på

Jag har hittat en riktigt bra grej..

Gahn är mäktigt irriterad att "någon" öppnat denna dörr och stänger ilsket igen den...

Men vänta lite nu ...

Någon ??

Kl 23 på kvällen använder alltså denna "någon" som med säkerhet inte är väktarna själva..

Då kollar man alltså upp vilka förutom väktarna som ens är kvar på Skandia kl 23 en fredagskväll

Skulle jag gissa så inte många fler än en viss person !!

Finns det några som kan detaljerna om ens det finns fler som är kvar ?

Vet det finns experter som kanske känner till detta !

Jo en butik jobbar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in