2023-03-01, 18:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte detsamma som det vi diskuterar, vilket är om domstolen är fria att finna en del av flickans berättelse otydlig och osäker och som man inte kan dra säkra slutsatser från, trots att de tror på henne i stort.
Givetvis är de fria i sin bedömning, MEN att göra en bedömning utifrån okunskap och därefter avkunna dom är rättsvidrigt.
Har man inte själv nödvändig kompetens måste självfallet någon med kompetens konsulteras FÖRE dom.
Citera
2023-03-01, 18:27
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Givetvis är de fria i sin bedömning, MEN att göra en bedömning utifrån okunskap och därefter avkunna dom är rättsvidrigt.
Har man inte själv nödvändig kompetens måste självfallet någon med kompetens konsulteras FÖRE dom.

Vad menar du med utifrån okunskap?
Citera
2023-03-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Alltså vilken pajkastning ifrån hovrätten, ok så nu är det åklagaren som ska ta på sej detta.
Här kommer det en modig flicka som trots allt vågar berätta om sina upplevelser, som förmodligen knappt vet skillnaden på en försvarare, åklagare, domare... dom har väl för i helvete ett gemensamt ansvar för att se till att dom har rätt information och förstå sej på allt vad som sagts, vad är det för jävla vuxendagis!

Flickor mognar snabbare än pojkar.
Citera
2023-03-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nej, Jag håller inte med dig . Är en parts talan otydlig skall rätten be om förtydligande.
De skall säkerställa att talan uppfattats korrekt.

Nu är ju inte just denna frågan någonting man själv kan "tycka någonting om", utan det regleras ju i Rättegångsbalken och i Europakonventionen för mänskliga rättigheter (Fair Trail/Rätten till en rättvis rättegång).

Att man sedan som domare skall be om förtydligande om oklarheter uppstår stämmer absolut. Men det får inte ske på bekostnad av objektiviteten. Det får som sagt inte bli så att domaren agerar åklagare och lägger sig i dennes gärningspåstående, för det är ju liksom grunden för hela åtalet.
Citera
2023-03-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Flickor mognar snabbare än pojkar.

Din poäng är?
Citera
2023-03-01, 18:37
Medlem
Om flickan sagt att förövaren haft ett finger "rätt upp i mumindalen" så hade jag ändå förstått att han gjort något helt oacceptabelt. Vilken 10-åring vet ens att det finns en slida? De yttre könsdelarna kallar jag, om jag nu måste särskilja dem, för vulva.
Citera
2023-03-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Om jag kör en spade i arslet på dig och du kallar det för skyffel ska jag frias då?
Lagen ska vara förutsägbar var gränserna går nånstanns.
Om du kör 26 km i tim för fort och du får körkortet indraget med motiveringen att det är nånstanns där som gränsen går så vi tar körkortet från dig.
Eller.. men alkomätaren ger ju inget utslag, ..spelar ingen roll du luktar alkohol så du döms för rattfylleri.
Du hade accepterat det då.
Samma flum som med snippa som ska innefatta hela jäkla underlivet helt plötsligt.
Fattar du att det är viktigt att ha gränser i lagstiftningen som åklagare och domare kan förhålla sig till när straff skall utmätas.
Citera
2023-03-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizashman
Din poäng är?

Att flickan måste ha mer förstånd och ta hänsyn till hovrättsgubbarna och förklara sig på ett bättre sätt.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Vad menar du med utifrån okunskap?
Precis vad allt detta handlar om.

"Domherrarnas" inkompetens runt barn, deras språkliga utveckling och deras sätt att uttrycka sig.

De har dömt efter ett underlag som de inte begripit.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Skrev jag inte precis att vad du tycker om domen är irrelevant?
Domarna följde rättspraxis.
Uppenbarligen har de hatblinda skitnödiga moralkärringarna fel då rätten inte ansåg det vara en våldtäkt vilket var vad åklagaren yrkade. Hade åklagaren yrkat på ett sexuellt ofredande eller liknande hade gubben varit bakom galler nu.

Du är uppenbarligen förståndshandikappad. Hoppas du har det bra på boendet. Hejdå.
Citera
2023-03-01, 18:46
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Precis vad allt detta handlar om.

"Domherrarnas" inkompetens runt barn, deras språkliga utveckling och deras sätt att uttrycka sig.

De har dömt efter ett underlag som de inte begripit.

Hur vet du det?
Citera
2023-03-01, 18:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
ÅKLAGARMYNDIGHETEN
Våldtäkt mot barn
Den som har samlag med en person under 15 år eller genomför en handling som kan likställas med samlag gör sig skyldig till våldtäkt mot barn, oavsett om våld förekommit eller ej. Andra sexuella handlingar än samlag (eller motsvarande) kan rubriceras som sexuellt övergrepp mot barn.

Handling som kan likställas med samlag torde inte vara annat än penetrering.
Torde ja, men det står inte uttrycklingen att det måste vara penetrering. Dessutom är detta en väldigt ung flicka.
Däremot förstår jag att det är svårt att döma någon för våldtäkt om inte penetrering skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in