2023-02-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Humor.
Vi käkar mat och tar samtidigt fram laptopen och jobbar lite när vi laddar.
Tid är bara pengar om det finns en reell alternativinkomst som man undviker när man laddar etc. Men det beror ju på jobbet.
Vi får t.ex inte betalt för arbete utfört på kontoret 8-5 utan för att vara tillgänglig och bidra med kompetens till företaget när det behövs, oavsett mängd arbetad tid. Således har vi lika mycket inkomst oavsett om vi brummar motorväg för att köpa heminredning och bidrar med jobb på laddpausen som om vi slaviskt skulle sitta på kontoret.

Men jag förstår om många här inte kan styra över sin arbetstid och sina arbetsuppgifter på samma sätt. Då blir det ju annorlunda men beroende på förutsättningar så kan ju en beggad zoe vara billigare och spars tid jämfört med alternatovet, det beror helt på de indoviduella förutsättningarna.

Jag vet inte om du försöker utföra någon form av härskarteknik? Men du är fan helt pantad

Om du föredrar att sitta och gratisladda några extra timmar per resa för att jobba, så föredrar vi andra (som också har flexibel arbetstid och kan jobba hemma, på landet eller i båten) att komma till destinationen så snabbt som möjligt för att sedan helt fritt kunna välja att jobba, klippa gräsmattan eller knulla frugan. Men sitt du där med ditt ljumma termoskaffe och njut av fördelen med att tvingas jobba i bilen utanför Lidl
Citera
2023-02-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Jag vet inte om du försöker utföra någon form av härskarteknik? Men du är fan helt pantad

Om du föredrar att sitta och gratisladda några extra timmar per resa för att jobba, så föredrar vi andra (som också har flexibel arbetstid och kan jobba hemma, på landet eller i båten) att komma till destinationen så snabbt som möjligt för att sedan helt fritt kunna välja att jobba, klippa gräsmattan eller knulla frugan. Men sitt du där med ditt ljumma termoskaffe och njut av fördelen med att tvingas jobba i bilen utanför Lidl

Härskartekniker säger alltså peronen som själv nyttjar de i varje post.
Var detts månne ett uns av självmedvetenhet och självreflektion som släpptes fram och riktades mot motparten?

Poängen var att påståendet "tid är pengar" inte stämde på det sätt som det framställdes, men du missade visst poängen ännu en gång.
Inte direkt oväntat med tanke på din posthistorik här.

Men självklart är det ju en enonomisk avvägning som skett. Självklart hade en tesla eller liknande varit roligare på längre turer, dock är den ju mycket större och inte lika smidig, kostar många många gånger mer etc. Det är helt enkelt inte värt det med en mycket dyrare bil för oss.

Jag köpte inte en zoe eftersom jag tycker att den tekniskt är den mest fulländade bil som finns, jag köpte den för att den är en av de mest kostnadseffektiva bilarna som finns tillgänglig och jag är väl medveten om dess förutsättningar och begränsningar. Jag är beredd att anpassa mig efter dom och hittils har det gått bra.

Du verkar dock inte förstå detta utan beter dig tämligen konsekvent som en mentalt handikappad individ när du gång på gång visar din oförmåga att förstå andras perspektiv.
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-28 kl. 14:47.
Citera
2023-02-28, 16:10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Jo det stora problemet när man ska beräkna tiden är just laddarna.

Upptagna eller trasiga laddare kan göra resan mera angenäm än vad det var tänkt.

Men i just detta fall om vi skulle säga att hela resan går utan ovanstående problem.
Hela sträckan körs med den hastighet som gäller enligt skyltar.
Bilarna ska vid ankomst ha kraft kvar att ta sig till en laddare utan att tillkalla bärgningsbil.

Rätt övertygad om att din bil inte grejar resan utan att ladda två gånger.
Lika övertygad om att Konan grejar resan med bara ett enda.

Din andra laddning blir inte långt men tar ändå tid.
Svänga av vägen, starta laddning, laddning, avsluta laddning och upp på vägen igen.

Grejar du det på 15 min eller ligger dina 30 min bara där?

Du valda Konan att jämföra med vilket var en dålig motståndare för en ZOE.
Ja beror då på att Konan drar mindre kWh än vad ZOE gör.
Den är riktigt snål och väldigt effektiv om man jämför mot de flesta bilarna.

Sluttiden blir inte 30 min utan kommer hamna minst på det dubbla.
Ja en timme minst lågt räknat kan t om sticka iväg ett X antal minuter till.

Visst resan blir billigare om man ser till kostnaden för dig och din ZOE.
Kan bli riktigt billig (läs gratis) om du letar gratisladdare.
Vilket då också avspeglar sig på tiden det tar att ta sig dit.

För det flesta och även mig gäller detta, tid är pengar.

Många värdesätter tiden mer än pengar och det gäller även de som inte har pengar.

Visst finns det unikum som påstår att tiden är inga problem tid finns det alltid.

"-Jag har inte bråttom utan det tar den tiden det tar helt enkelt."

Oftast handlar det då inte om tiden utan om att de är fruktansvärt snåla.
Ja av den typen som skriker när de skiter av snålhet.

Inte ens på dödsbädden ångrar de alla dessa månader de har tillbringat i bilen då de har laddat.
Visst gratis är gott men allt gratis är inte gott om det då kostar tid.
Ja alla är vi då olika men jag och de flesta andra värdesätter tiden mycket mer än så.
Konan är lite snålare ja, men batteristorleken är den samma i stort sett.
Jag är dock tveksam till att konan klarar sträckan på ett laddstopp, i så fall lär den behöva hålla en lägre snitthastighet än mig.
Men även om vi spelar med att konan klarar sig på ett laddstopp och jag får stanna och ladda lite extra en andra gång, så blir det ändå bara 45 minuter tidigare som konan kommer fram.

Och vad har det för betydelse på en sådan resa, om man ankommer till hotellet klockan 19.00 eller 19.45?
Citera
2023-02-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Och vad har det för betydelse på en sådan resa, om man ankommer till hotellet klockan 19.00 eller 19.45?

Det kan ju låta lite på en resa på 50 mil, men summera upp det på din round trip i EU på 300+ mil...
Citera
2023-02-28, 19:13
Medlem
Citat:

Det kostar pengar att ladda pengar hos Lidl.

Just DC laddning 50kw är lite billigare än på andra ställen., 4,40 kr / kwh senast jag laddade. Mycket omständligt dock att betala för laddning. Scanna en QR-kod och fylla i kreditkortsuppgifter. Inte helt lätt om det regnar och är mörkt.
Men, mycket praktiskt att ladda medan man går in och handlar.
Lidl och Max har fattat. Incharge laddstationer finns vid en del Max.
Citera
2023-02-28, 20:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det kan ju låta lite på en resa på 50 mil, men summera upp det på din round trip i EU på 300+ mil...
Jag kör max 55 mil om dagen.
Citera
2023-03-01, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Man kan av det dra slutsatsen att ZOE inte är den optimala långpendlingsbilen, vilket de flesta köpare nog inte letar efter. ZOEs starka sidor är ju bra räckvidd för pengarna (begagnad). Samt snabb AC laddning.
Vilket gör att de flesta som behöver en bra bil till och från jobbet klarar sig med en ZOE.

Sen finns det såklart bättre bilar, tror nog de flesta som kör ZOE hellre skulle sitta i en Tesla. Men som budgetbil så fyller ZOE sitt syfte enligt mig.

Precis, Zoe är en modern ,liten bil som är perfekt för ekonomisk pendling om man har upp till 8mil till jobbet ungefär.
Citera
2023-03-01, 11:47
Medlem
Citat:
Jag kör max 55 mil om dagen.

Det är förstårligt i den bilen. I BMW'n blir det lätt 80-100 mil per dag långa resor.
Senast redigerad av -big kahuna- 2023-03-01 kl. 12:44.
Citera
2023-03-01, 13:13
Medlem
Citat:
Det är förstårligt i den bilen. I BMW'n blir det lätt 80-100 mil per dag långa resor.

Vad jobbigt det måste vara om du egentligen bara ska från luleå till piteå men hamnar i norrköping och dessutom måste tanka för 1500kr!
Citera
2023-03-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Vad jobbigt det måste vara om du egentligen bara ska från luleå till piteå men hamnar i norrköping och dessutom måste tanka för 1500kr!

Det är en i4...
Citera
2023-03-01, 16:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
55 mil räcker mer än väl oavsett bil eller drivmedel.
Citera
2023-03-01, 17:21
Medlem
Citat:
55 mil räcker mer än väl oavsett bil eller drivmedel.

Det beror väl på hur långt man ska köra på en dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in