2023-02-27, 15:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Ja även om de köpte bilen med det lilla batteriet dvs 39kWh ist för den med 64kWh blir svaret lika.

När Kona föraren tar första kalla svalkande ölen på uteterassen vid hotellet.

Då sitter Babsan ännu och laddar i bilen och dricker ljummet termoskaffe och gårdagens bröd från Lidl.

Grejar du ens 50 mil med ett laddstop?

Ja då följa angiven hastighet samt ha kräm kvar i batteriet utan skapa större problem efter ankomst.
En halvtimme skiljer i tid på denna sträcka ja.
I sammanhanget är det ingenting och det förstår även du.
Det räcker med lite tät trafik, eller en upptagen laddstation, så är den halvtimmen uppäten.

Dessutom kör jag sträckan på halva laddkostnaden i bästa fall.

Som svar på din fråga: ja sommartid kan jag teoretiskt klara 50 mil på ett laddstopp, men jag föredrar att köra fortare och stannar hellre och laddar lite extra en gång till istället.
Citera
2023-02-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det räcker med lite tät trafik, eller en upptagen laddstation, så är den halvtimmen uppäten.

Det gäller ju även dig med köer och trasiga laddare. Så din lilla kalkyl går +/- 0, men du är för indoktrinerad för att fatta Zoe är ohjälpligt sämre trots din "kreativa bokföring".
Senast redigerad av hankwiththecrank 2023-02-27 kl. 15:59.
Citera
2023-02-27, 16:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Som svar på din fråga: ja sommartid kan jag teoretiskt klara 50 mil på ett laddstopp, men jag föredrar att köra fortare och stannar hellre och laddar lite extra en gång till istället.

Edit
Citera
2023-02-27, 16:03
Medlem
Citat:
Du är dum och kan inget om elbilar.
Nästa vecka ska jag köra till Tyskland, Nederländerna, Belgien och Luxemburg, en lagom sträcka på 300 mil eller så.
Funkar utmärkt, som vanligt, det är ju inte första gången direkt..

En timmes laddpaus vid behov, och under tiden äter man, dricker kaffe, snackar lite med andra elbilsägare eller går och handlar.
Den tiden går fort, och sen är man ute på vägen igen.

Med ZOE laddar jag dessutom billigare än med andra elbilar, och ibland till och med gratis.
Det blir billiga mil och trevlig körning.

jävlar vilken papegoja du är. Börjar det bli svettigt nu? Du citerar nämligen dig själv?
Citera
2023-02-27, 16:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
jävlar vilken papegoja du är. Börjar det bli svettigt nu? Du citerar nämligen dig själv?
Ja, jag märkte det, det var därför jag ändrade svaret.
Men faktum kvarstår., med ZOE har jag den bästa kompromissen av alla elbilar.
Citera
2023-02-28, 00:50
Medlem
PeterNosters avatar
Björn Nyland kör en test som kallas 1000 km test. Han kör i de flesta fall Oslo - Helsingborg - Oslo.

Spreadsheet med resultat:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336

Bäst i test:
Mercedes EQS 450+, 9h5m
Tesla Model S Plaid, 9h10m

Sämst i test:
VW e-Golf 35.8 kWh, 15h50m
Honda e, 16h

Renault Zoe ZE50, 14h35m
Citera
2023-02-28, 09:22
Medlem
Man kan av det dra slutsatsen att ZOE inte är den optimala långpendlingsbilen, vilket de flesta köpare nog inte letar efter. ZOEs starka sidor är ju bra räckvidd för pengarna (begagnad). Samt snabb AC laddning.
Vilket gör att de flesta som behöver en bra bil till och från jobbet klarar sig med en ZOE.

Sen finns det såklart bättre bilar, tror nog de flesta som kör ZOE hellre skulle sitta i en Tesla. Men som budgetbil så fyller ZOE sitt syfte enligt mig.
Citera
2023-02-28, 09:44
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Jo det stora problemet när man ska beräkna tiden är just laddarna.

Upptagna eller trasiga laddare kan göra resan mera angenäm än vad det var tänkt.

Men i just detta fall om vi skulle säga att hela resan går utan ovanstående problem.
Hela sträckan körs med den hastighet som gäller enligt skyltar.
Bilarna ska vid ankomst ha kraft kvar att ta sig till en laddare utan att tillkalla bärgningsbil.

Rätt övertygad om att din bil inte grejar resan utan att ladda två gånger.
Lika övertygad om att Konan grejar resan med bara ett enda.

Din andra laddning blir inte långt men tar ändå tid.
Svänga av vägen, starta laddning, laddning, avsluta laddning och upp på vägen igen.

Grejar du det på 15 min eller ligger dina 30 min bara där?

Du valda Konan att jämföra med vilket var en dålig motståndare för en ZOE.
Ja beror då på att Konan drar mindre kWh än vad ZOE gör.
Den är riktigt snål och väldigt effektiv om man jämför mot de flesta bilarna.

Sluttiden blir inte 30 min utan kommer hamna minst på det dubbla.
Ja en timme minst lågt räknat kan t om sticka iväg ett X antal minuter till.

Visst resan blir billigare om man ser till kostnaden för dig och din ZOE.
Kan bli riktigt billig (läs gratis) om du letar gratisladdare.
Vilket då också avspeglar sig på tiden det tar att ta sig dit.

För det flesta och även mig gäller detta, tid är pengar.

Många värdesätter tiden mer än pengar och det gäller även de som inte har pengar.

Visst finns det unikum som påstår att tiden är inga problem tid finns det alltid.

"-Jag har inte bråttom utan det tar den tiden det tar helt enkelt."

Oftast handlar det då inte om tiden utan om att de är fruktansvärt snåla.
Ja av den typen som skriker när de skiter av snålhet.

Inte ens på dödsbädden ångrar de alla dessa månader de har tillbringat i bilen då de har laddat.
Visst gratis är gott men allt gratis är inte gott om det då kostar tid.
Ja alla är vi då olika men jag och de flesta andra värdesätter tiden mycket mer än så.
Citera
2023-02-28, 10:08
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Björn Nyland kör en test som kallas 1000 km test. Han kör i de flesta fall Oslo - Helsingborg - Oslo.

Spreadsheet med resultat:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336

Bäst i test:
Mercedes EQS 450+, 9h5m
Tesla Model S Plaid, 9h10m

Sämst i test:
VW e-Golf 35.8 kWh, 15h50m
Honda e, 16h

Renault Zoe ZE50, 14h35m

OBSERVERA!!!!!!

Den där ZOE´n har då DC laddning vilket då laddar minst det dubbla inom ett visst spann.

Ett visst spann????? ( Vad fan menar han med det????)

Ja har man väldigt, väldigt bråttom laddar man bilen därefter.
När laddningen går ned efter ett viss % beroende på vilken bil man har.
Avslutas laddningen och man kör vidare.

Hur skulle då BAB7 klara detta 1000 km test med sin ZOE och 22kWh "snabbladdning"

Sluttiden skulle inte sluta på 14h35m vilket fall som helst.

Det skulle behövas en och annan termos och paket med gårdagensbröd från LIDL.

Risken är ganska stor att BAB7 skulle bli sittandes i bilen och se ut såhär:

BAB7 1000km vintertest
Citera
2023-02-28, 10:12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Du är okunnig i ämnet.
Det får man lov att vara, men då ska man också förstå sina begränsningar och inte skrev en massa trams, utan istället ta emot den information som finns i ämnet.

- AC 22 laddning sliter minde på batteriet än snabbladdning.

- AC 22 är nästan alltid billigare att ladda, kan ofta vara halva priset jämfört CCS, kan alltså handla om flera hundra kronor på en 50- 60 mila tur till fördel för ZOE.

AC 22 erbjuds ibland gratis vid vissa laddställen, tex vid mataffärer eller till och med i enstaka fall utmed Autobahn.

- AC 22 laddare drabbas i mindre omfattning av driftstörningar än snabbladdare, vilket bidrar till större säkerhet att hitta en fungerande laddare när det är dags för laddpaus.

Angående laddhastigheten, så har du inte riktigt förstått hur den fungerar.
Bilens maximala laddstyrka har inte direkt att göra med hur snabbt bilen laddar, det tillkommer flera olika faktorer som tex laddkurva och BMS.
Med andra ord, en bil som kan ladda max 160 kW, kan ladda snabbare än en bil med max 200 kW, vissa modeller håller en dålig laddkurva och når sällan eller aldrig sin peak som den ska göra enligt den tekniska datan.

Och när det gäller den maximala laddhastigheten, så uppnås denna vid snabbladdning enbart under en mycket kort tidsperiod, tex mellan 20-30%, för att sedan radikalt rasa. Lite olika på olika bilar, vissa har stora problem att snabbladda tex i kyla, andra när batteriet är för varmt etc.

ZOE håller sin laddkurva enormt bra, den ligger oftast på 20-22 kW genomgående från 0-80%.
Det är det ingen annan bil som gör.

För att översätta detta i ett praktiskt exempel, kan vi jämföra laddningen mellan min ZOE och en Hyundai Kona.
Hyundain snabbladdar bara marginellt snabbare än min ZOE, på ett laddstopp vid långresa laddar Hyundain knappt 15 minuter snabbare från 20-80%.
Det betyder i praktiken att Huyndaiföraren är framme 30 minuter före mig vid en resa mellan Malmö och Hannover.

Vem bryr sig om laddkurvor? Kortast tid vinner, det är hur de flesta tänker. Eller mest kW per minut.

22kW AC eller 250kW DC. Vem har svårt begripa de siffrorna? Hur är laddkurvan för 3,7kW? kanske något för BAB7 att satsa på?
Senast redigerad av Mullret 2023-02-28 kl. 10:49.
Citera
2023-02-28, 10:36
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Man kan av det dra slutsatsen att ZOE inte är den optimala långpendlingsbilen, vilket de flesta köpare nog inte letar efter. ZOEs starka sidor är ju bra räckvidd för pengarna (begagnad). Samt snabb AC laddning.
Vilket gör att de flesta som behöver en bra bil till och från jobbet klarar sig med en ZOE.

Sen finns det såklart bättre bilar, tror nog de flesta som kör ZOE hellre skulle sitta i en Tesla. Men som budgetbil så fyller ZOE sitt syfte enligt mig.

Helt riktigt bilen är en bra shoppingbil.
Perfekt att köra inom tätbebyggt områdes skylten.

Utanför är en NO GO ZONE helt enkelt.

Lagom korta turer där inga direkta önskemål om att sitta bra finnes.
Finns plats för en och annan shoppingpåse.

Köra barnen till dagis, skola eller träning?

Ja just barn får plats i baksätet, tonåringar nej då blir det lite trångt.
Äldre ZOE lite säkrare än den nya.
Den nyare nollade säkerhetstestade ZOE är inget jag skulle sätta mina barn i.
Skulle inte ens sitta i den själv.

Betalar ens försäkringsbolagen ut något till dödsboet efter en olycka?

Tänkte om den nya ZOE är inskriven i klausulen force majeure.

Pendla långt till jobbet i en ZOE?

Nej inget jag skulle göra, utan den föll bort rätt snabbt.
ZOE var inget jag ville köra 15 mil om dagen i.

Det fanns helt enkelt bättre bilar gällande komforten och hela helheten.
ZOE gick helt enkelt fet bort eftersom den kändes precis som en Clio.

Bra räckvidd för pengarna?
Nej den är enligt mig för törstig.

Är då en ZOE värd att köpa begagnad?

Nej det tycker jag inte, den precis som många andra elbilar är de överprisade begagnade.
Behöver man en shoppingbil finns det bättre och billigare bilar att köpa.

Krävs en hel del parametrar för att en elbil ska bli ett bra och givande köp.
Citera
2023-02-28, 11:59
Medlem
Citat:
För det flesta och även mig gäller detta, tid är pengar.

Många värdesätter tiden mer än pengar och det gäller även de som inte har pengar.

Visst finns det unikum som påstår att tiden är inga problem tid finns det alltid.

"-Jag har inte bråttom utan det tar den tiden det tar helt enkelt."

Oftast handlar det då inte om tiden utan om att de är fruktansvärt snåla.
Ja av den typen som skriker när de skiter av snålhet.

Inte ens på dödsbädden ångrar de alla dessa månader de har tillbringat i bilen då de har laddat.
Visst gratis är gott men allt gratis är inte gott om det då kostar tid.
Ja alla är vi då olika men jag och de flesta andra värdesätter tiden mycket mer än så.

Humor.
Vi käkar mat och tar samtidigt fram laptopen och jobbar lite när vi laddar.
Tid är bara pengar om det finns en reell alternativinkomst som man undviker när man laddar etc. Men det beror ju på jobbet.
Vi får t.ex inte betalt för arbete utfört på kontoret 8-5 utan för att vara tillgänglig och bidra med kompetens till företaget när det behövs, oavsett mängd arbetad tid. Således har vi lika mycket inkomst oavsett om vi brummar motorväg för att köpa heminredning och bidrar med jobb på laddpausen som om vi slaviskt skulle sitta på kontoret.

Men jag förstår om många här inte kan styra över sin arbetstid och sina arbetsuppgifter på samma sätt. Då blir det ju annorlunda men beroende på förutsättningar så kan ju en beggad zoe vara billigare och spars tid jämfört med alternatovet, det beror helt på de indoviduella förutsättningarna.

Citat:
Helt riktigt bilen är en bra shoppingbil.
Perfekt att köra inom tätbebyggt områdes skylten.

Riktigt bra faktiskt. Sjukt bra uppsikt, smidig, rapp osv.
Får plats i en p-ruta, kan slänga upp dörrarna enkelt och kliva i / ur utan att riskera att den tar i bilen bredvid. Den där decimetern i bredd och sannolikt lite kortare dörrar jämfört med passaten gör en stor märkbar skillnad.

Citat:
Utanför är en NO GO ZONE helt enkelt.

Definitivt en lögn. Upp till 20mil är ju inga problem.
Körde 35mil igår (hämta en sak jag köpt på blocket på andra sidan mälaren) och det gick också, men då timeade vi lunchladdning 30-40min efter en dryg timme och middag + ikea-runda och elgiganten på hemvägen i västerås i 1.5timme.

Höll 120-40km/h mest hela tiden. Kom hem med 7% kvar.

Citat:
Lagom korta turer där inga direkta önskemål om att sitta bra finnes.

Ja. Jag tänker ju inte dra 140 mil på en dag i zoen, sånt som jag brukade göra med bmw'n. Men sånt händer ju rätt sällan numera.
Jag sitter dock bättre i den än i sportstolar i passat och bmw som ger mig ryggont och verkar gjorda för dvärgar. Sitsen i zoe är mer som volvo.

Citat:
Ja just barn får plats i baksätet, tonåringar nej då blir det lite trångt.

Antingen är du över två meter lång, har abnormt långa lår, eller så har du aldrig suttit i en zoe.
Jag får gott om plats med mina 120kg och 185cm. Börjar bli lite trångt bakom mig själv dock, men det gör ju inte så mycket. Är extremt sällan nån åker bak.

Citat:
Äldre ZOE lite säkrare än den nya.

Nyre striktare test ger lägre poäng för samma säkerhet. Autobroms saknas ju i båda, men äldre zoe testades i test som inte värderade det lika högt.

Citat:
Pendla långt till jobbet i en ZOE?

Nej inget jag skulle göra, utan den föll bort rätt snabbt.
ZOE var inget jag ville köra 15 mil om dagen i.

Det fanns helt enkelt bättre bilar gällande komforten och hela helheten.
ZOE gick helt enkelt fet bort eftersom den kändes precis som en Clio.

Detta är ju bara en åsikt. Om du tycker det är värt kostnaden så kan du ju självklart ta en mycket dyrare bil, men det skulle definitivt funka. Ladda hemma, kör tur och retur, sen ladda igen.

Citat:
Bra räckvidd för pengarna?
Nej den är enligt mig för törstig.

Är då en ZOE värd att köpa begagnad?

Nej det tycker jag inte, den precis som många andra elbilar är de överprisade begagnade.
Behöver man en shoppingbil finns det bättre och billigare bilar att köpa.

Den har ju dock bäst räckvidd för pengarna. Om man nu pratar om bilar runt 150k sek.
Går man upp till 300k eller mer så finns det ju självklart fler alternativ. Men då kostar dom 150-200% mer att äga också.]
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-28 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in