Citat:
Zoe är förvånansvärt bekväm faktiskt.
Rätt rolig att köra eftersom det är tyst, blir mjuk körning till skillnad från de större dieselfossilbilarna jag ägt innan (volvo v70, passat alltrack, ford mondeo etc) som ofta växlar ner, rycker till och sen spinner loss när man ska försöka skynda sig in i en lucka i rondeller o dyl. Elbilar känns rent allmänt rappa och lugna, man har ju sjukt bra kontroll över accellerationen och vridmomentet.
Svag punkt på zoe är väl eventuellt drivlinan om man nu ska utgånfrån BAB7's bil, med ekonomisk risk runt 70k för helt byte på dyr verkstad. Dock förefaller det osannolikt att drivlinan skulle rasa ofta på dessa, det har ju sålts flers hundratusentals bilar så om det var vanligt förekommande så hade det skrivits mycket om det. Oavsett motorbyte så är den troligtvis ändå billigare att äga än andra elbilar eftersom bilarna inte kommer sjunka jättemycket i värde, om du nu köper en hyffsat billig..
Jag hade köpt en lågmilad med garanti kvar för under 150k och bytt innan 10k mil. Fossilbilar är såklart billigare om du kör få mil årligen, men om du kan ladda billigt hemma och kör mer än c:a 1500 mil om året så är nog zoe'n billigare och dessutom smidigare om du arbetspendlar de flesta av de milen.
Sjukt bekvämt att bilen blir varm på någon minut när man trycker igång förvärmningen. Har haft dieselvärmare tidigare och då tar det ju 20-30min.
Funkar också förvånansvärt bra att åka på längre turer (30 mil) nån gång ibland.. (förstår dock inte bab7 här som gör det närmast permanent).
Man får planera in ett stopp på en timme, passa på att käka el dyl, men vet man om det och utgår från det så gör det inte så mycket.
Behöver du i huvudsak bara köra 15-20mil åt gången och har möjlighet att ladda hemma så är det nog ett av de bättre köpen ekonomiskt.
Sen finns det ju bättre bilar, men dom är mycket dyrare att köpa, tappar sannolikt mycket mer i värde och blir således dyrare att äga.
Rätt rolig att köra eftersom det är tyst, blir mjuk körning till skillnad från de större dieselfossilbilarna jag ägt innan (volvo v70, passat alltrack, ford mondeo etc) som ofta växlar ner, rycker till och sen spinner loss när man ska försöka skynda sig in i en lucka i rondeller o dyl. Elbilar känns rent allmänt rappa och lugna, man har ju sjukt bra kontroll över accellerationen och vridmomentet.
Svag punkt på zoe är väl eventuellt drivlinan om man nu ska utgånfrån BAB7's bil, med ekonomisk risk runt 70k för helt byte på dyr verkstad. Dock förefaller det osannolikt att drivlinan skulle rasa ofta på dessa, det har ju sålts flers hundratusentals bilar så om det var vanligt förekommande så hade det skrivits mycket om det. Oavsett motorbyte så är den troligtvis ändå billigare att äga än andra elbilar eftersom bilarna inte kommer sjunka jättemycket i värde, om du nu köper en hyffsat billig..
Jag hade köpt en lågmilad med garanti kvar för under 150k och bytt innan 10k mil. Fossilbilar är såklart billigare om du kör få mil årligen, men om du kan ladda billigt hemma och kör mer än c:a 1500 mil om året så är nog zoe'n billigare och dessutom smidigare om du arbetspendlar de flesta av de milen.
Sjukt bekvämt att bilen blir varm på någon minut när man trycker igång förvärmningen. Har haft dieselvärmare tidigare och då tar det ju 20-30min.
Funkar också förvånansvärt bra att åka på längre turer (30 mil) nån gång ibland.. (förstår dock inte bab7 här som gör det närmast permanent).
Man får planera in ett stopp på en timme, passa på att käka el dyl, men vet man om det och utgår från det så gör det inte så mycket.
Behöver du i huvudsak bara köra 15-20mil åt gången och har möjlighet att ladda hemma så är det nog ett av de bättre köpen ekonomiskt.
Sen finns det ju bättre bilar, men dom är mycket dyrare att köpa, tappar sannolikt mycket mer i värde och blir således dyrare att äga.
Amen! Bra sammanfattat. Trollarna som hatar på Zoe här har ingen själva, kanske aldrig ens åkt i en? Hoppas de beter sig likadant i Tesla-tråden, letar fel och spyr galla? Haha tragiskt folk ...
