2023-02-21, 12:11
  #2629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Zoe är förvånansvärt bekväm faktiskt.
Rätt rolig att köra eftersom det är tyst, blir mjuk körning till skillnad från de större dieselfossilbilarna jag ägt innan (volvo v70, passat alltrack, ford mondeo etc) som ofta växlar ner, rycker till och sen spinner loss när man ska försöka skynda sig in i en lucka i rondeller o dyl. Elbilar känns rent allmänt rappa och lugna, man har ju sjukt bra kontroll över accellerationen och vridmomentet.

Svag punkt på zoe är väl eventuellt drivlinan om man nu ska utgånfrån BAB7's bil, med ekonomisk risk runt 70k för helt byte på dyr verkstad. Dock förefaller det osannolikt att drivlinan skulle rasa ofta på dessa, det har ju sålts flers hundratusentals bilar så om det var vanligt förekommande så hade det skrivits mycket om det. Oavsett motorbyte så är den troligtvis ändå billigare att äga än andra elbilar eftersom bilarna inte kommer sjunka jättemycket i värde, om du nu köper en hyffsat billig..

Jag hade köpt en lågmilad med garanti kvar för under 150k och bytt innan 10k mil. Fossilbilar är såklart billigare om du kör få mil årligen, men om du kan ladda billigt hemma och kör mer än c:a 1500 mil om året så är nog zoe'n billigare och dessutom smidigare om du arbetspendlar de flesta av de milen.

Sjukt bekvämt att bilen blir varm på någon minut när man trycker igång förvärmningen. Har haft dieselvärmare tidigare och då tar det ju 20-30min.

Funkar också förvånansvärt bra att åka på längre turer (30 mil) nån gång ibland.. (förstår dock inte bab7 här som gör det närmast permanent).
Man får planera in ett stopp på en timme, passa på att käka el dyl, men vet man om det och utgår från det så gör det inte så mycket.

Behöver du i huvudsak bara köra 15-20mil åt gången och har möjlighet att ladda hemma så är det nog ett av de bättre köpen ekonomiskt.

Sen finns det ju bättre bilar, men dom är mycket dyrare att köpa, tappar sannolikt mycket mer i värde och blir således dyrare att äga.

Amen! Bra sammanfattat. Trollarna som hatar på Zoe här har ingen själva, kanske aldrig ens åkt i en? Hoppas de beter sig likadant i Tesla-tråden, letar fel och spyr galla? Haha tragiskt folk ...
Citera
2023-02-21, 15:10
  #2630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Då har han helt plötsligt "sparat" minst 400kr att lägga till i sin kalkyl.
Idag blev mitt bilägande mycket mer ekonomiskt när jag började med ZOE-metoden(tm) !!
Bentleyn som jag tittade på men inte köpte gjorde att jag tjänade 1,8 miljoner på att köra gammal Volvo 😀😀😀
När jag sedan lägger till alla motorbyten jag inte behövde göra vartannat år blir kalkylen ännu bättre.
__________________
Senast redigerad av Kadochnikoff 2023-02-21 kl. 15:18.
Citera
2023-02-21, 18:41
  #2631
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Zoe är förvånansvärt bekväm faktiskt.
Rätt rolig att köra eftersom det är tyst, blir mjuk körning till skillnad från de större dieselfossilbilarna jag ägt innan (volvo v70, passat alltrack, ford mondeo etc) som ofta växlar ner, rycker till och sen spinner loss när man ska försöka skynda sig in i en lucka i rondeller o dyl. Elbilar känns rent allmänt rappa och lugna, man har ju sjukt bra kontroll över accellerationen och vridmomentet.

Svag punkt på zoe är väl eventuellt drivlinan om man nu ska utgånfrån BAB7's bil, med ekonomisk risk runt 70k för helt byte på dyr verkstad. Dock förefaller det osannolikt att drivlinan skulle rasa ofta på dessa, det har ju sålts flers hundratusentals bilar så om det var vanligt förekommande så hade det skrivits mycket om det. Oavsett motorbyte så är den troligtvis ändå billigare att äga än andra elbilar eftersom bilarna inte kommer sjunka jättemycket i värde, om du nu köper en hyffsat billig..

Jag hade köpt en lågmilad med garanti kvar för under 150k och bytt innan 10k mil. Fossilbilar är såklart billigare om du kör få mil årligen, men om du kan ladda billigt hemma och kör mer än c:a 1500 mil om året så är nog zoe'n billigare och dessutom smidigare om du arbetspendlar de flesta av de milen.

Sjukt bekvämt att bilen blir varm på någon minut när man trycker igång förvärmningen. Har haft dieselvärmare tidigare och då tar det ju 20-30min.

Funkar också förvånansvärt bra att åka på längre turer (30 mil) nån gång ibland.. (förstår dock inte bab7 här som gör det närmast permanent).
Man får planera in ett stopp på en timme, passa på att käka el dyl, men vet man om det och utgår från det så gör det inte så mycket.

Behöver du i huvudsak bara köra 15-20mil åt gången och har möjlighet att ladda hemma så är det nog ett av de bättre köpen ekonomiskt.

Sen finns det ju bättre bilar, men dom är mycket dyrare att köpa, tappar sannolikt mycket mer i värde och blir således dyrare att äga.

Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Amen! Bra sammanfattat. Trollarna som hatar på Zoe här har ingen själva, kanske aldrig ens åkt i en? Hoppas de beter sig likadant i Tesla-tråden, letar fel och spyr galla? Haha tragiskt folk ...

Exakt så.
Helt rätt.

Jag ska påpeka det där med påståendet att motorbytet kostar 70.000 kronor, det gör det inte.
Motorn går på ca 35.000 kronor inkl arbetskostnaden.
Motor + Låda går på 52.000 kronor inkl arbete, det var vad jag betalade hos Renault.
Citera
2023-02-21, 19:24
  #2632
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Motorn går på ca 35.000 kronor inkl arbetskostnaden.
Motor + Låda går på 52.000 kronor inkl arbete , det var vad jag betalade hos Renault.
Är du inne på tredje eller fjärde motorn sedan 2018 ?
Du har haft så många inlägg om saker som gått sönder på din bil att det är svårt att hålla isär allt ...
Citera
2023-02-21, 21:39
  #2633
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Är du inne på tredje eller fjärde motorn sedan 2018 ?
Du har haft så många inlägg om saker som gått sönder på din bil att det är svårt att hålla isär allt ...
Tredje.
Men jag har bara betalt en själv.
Citera
2023-02-21, 22:01
  #2634
Medlem
Men BAB7, nu har du ju ändå haft de här bilen ganska länge (nåja, vissa har bilar i 15 år).
Men du verkar ju i alla fall för några år sedan haft en skaplig ekonomi och har nog det än idag med tanke på hur du flänger runt i Europa med bilen vilket inte är gratis även om du försöker ladda gratis. Hotell eller andra boenden, mat och annat, det kostar att resa.

Så när ska du skaffa ny bil och vad ska det bli? Tyckte du redan skrev om det för typ ett år sedan eller om det var lite mindre, men sen dog det av.
Citera
2023-02-21, 22:16
  #2635
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men BAB7, nu har du ju ändå haft de här bilen ganska länge (nåja, vissa har bilar i 15 år).
Men du verkar ju i alla fall för några år sedan haft en skaplig ekonomi och har nog det än idag med tanke på hur du flänger runt i Europa med bilen vilket inte är gratis även om du försöker ladda gratis. Hotell eller andra boenden, mat och annat, det kostar att resa.

Så när ska du skaffa ny bil och vad ska det bli? Tyckte du redan skrev om det för typ ett år sedan eller om det var lite mindre, men sen dog det av.
Ärligt talat tycker jag bilmarknaden, och elbiilsmarknaden i synnerhet är fullständigt ointressant idag, inte för att bilarna är dåliga, utan för att priserna fullständigt spårat ur..
Jag gav 279.000 kronor netto efter bonus etc för min ZOE.
Nu kostar en ny ZOE, e-208, Corsa-e etc 470.000 kronor.
Och större elbilar är ännu dyrare.

Varför slänga ut en halv miljon för en ny elbil, bara för att få "en ny bil" och lite bättre räckvidd och laddning?

Är det värt det?
Mitt svar är nej.

Jag kör lika bra med min ZOE, den är betald och rullar billigt.
Pengarna jag sparar kan jag göra annat för, tex resa, vilket jag också gör flera gånger om året.
Citera
2023-02-21, 22:21
  #2636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tredje.
Men jag har bara betalt en själv.


Hade du inte försäkring för maskinskada när motorn havererade andra gången?
Citera
2023-02-21, 22:27
  #2637
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Hade du inte försäkring för maskinskada när motorn havererade andra gången?
Nej, den hade ju rullat 20.000 mil då.
Citera
2023-02-21, 23:29
  #2638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ärligt talat tycker jag bilmarknaden, och elbiilsmarknaden i synnerhet är fullständigt ointressant idag, inte för att bilarna är dåliga, utan för att priserna fullständigt spårat ur..
Jag gav 279.000 kronor netto efter bonus etc för min ZOE.
Nu kostar en ny ZOE, e-208, Corsa-e etc 470.000 kronor.
Och större elbilar är ännu dyrare.

Varför slänga ut en halv miljon för en ny elbil, bara för att få "en ny bil" och lite bättre räckvidd och laddning?

Är det värt det?
Mitt svar är nej.

Jag kör lika bra med min ZOE, den är betald och rullar billigt.
Pengarna jag sparar kan jag göra annat för, tex resa, vilket jag också gör flera gånger om året.


Du har en mycket bra poäng där. Det har blivit på tok för dyrt med elbilar, men inte bara elbilar, bensinbilar har också blivit väldigt mycket dyrare.

Så kan kanske vara värt att hålla på sin bil nu. Vet inte om det är pga inflationen eller nåt annat, men priserna har dragit iväg till fantasipriser.
Citera
2023-02-21, 23:44
  #2639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så här ser splines i drivlinan ut efter 109435 km:
https://www.speakev.com/threads/motor-failure.164612/



...och nej han är inte ensam om detta.
Renault har säkerligen underskattat vridmomentet i en elmotor.

Jag räknar till tre motorer där, av äldre bilmodeller..

Av 400 000st bilar (om jag nu minns rätt med antalet) så är detta fortfarande långt under volvos, bmws, mercedes nivåer etc..

Frågan är ju hur vanligt det är rent statistiskt sett. Det förekommer ju måndagsex med motorras, växellådsras, rost etc inom alla bilmärken..
__________________
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-21 kl. 23:53.
Citera
2023-02-21, 23:45
  #2640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Hade du inte försäkring för maskinskada när motorn havererade andra gången?

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, den hade ju rullat 20.000 mil då.
Fast utbytesmotorn hade ju "bara" 10 000 mil på sig. Men det kanske inte går att ta separata försäkringar på det sättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in