2022-03-11, 08:45
  #1549
Medlem
Jag kör min Zoe dagligen ca 7mil och den går otroligt stadigt både på landsväg och motorväg. Relativt tyst i kupen också.Fjädringen är lite åt det sportigare hållet vilket gör den lite stötig, hade föredragit en något mjukare setup men ingen stor grej.
Citera
2022-03-11, 17:44
  #1550
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Jag kör min Zoe dagligen ca 7mil och den går otroligt stadigt både på landsväg och motorväg. Relativt tyst i kupen också.Fjädringen är lite åt det sportigare hållet vilket gör den lite stötig, hade föredragit en något mjukare setup men ingen stor grej.

Ja visst går den fantastiskt fint på motorvägen!
Otroligt bra kursstabilitet, ligger perfekt på vägbanan.
Att fjädringen är sportigt avstämd gör bara bilen ännu roligare att köra

Vilken färg och version har du?

Min är en ZOE LIFE med Citypaket och Komfortpaket.
Inredning i vitt/ljusgrått/svart och lacken är Röd bourgogne metallic.

Lack: https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/478/1456/79287081/img-7367-3779842214457266179.JPG

Inredning: https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/478/1456/79287081/img-7388-1077023178586394377.JPG
Citera
2022-03-11, 20:03
  #1551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja visst går den fantastiskt fint på motorvägen!
Otroligt bra kursstabilitet, ligger perfekt på vägbanan.
Att fjädringen är sportigt avstämd gör bara bilen ännu roligare att köra

Vilken färg och version har du?

Min är en ZOE LIFE med Citypaket och Komfortpaket.
Inredning i vitt/ljusgrått/svart och lacken är Röd bourgogne metallic.

Lack: https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/478/1456/79287081/img-7367-3779842214457266179.JPG

Inredning: https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/478/1456/79287081/img-7388-1077023178586394377.JPG

Jättesnygg! Jag gillar den vita inredningen mycket. Min är en Zoe med Intenspaketet och färgen är svart Étoilé.
Citera
2022-03-11, 21:04
  #1552
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Blev du avskräckt av BAB7:s historier?

Jo, ganska så ...

Men spännande historier, som man knappt hade trott på utan lite bilder då och då på tex hjulen nedgrävda ner till bottenplattan på bilen i carporten...
Citera
2022-03-11, 21:10
  #1553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jo, ganska så ...

Men spännande historier, som man knappt hade trott på utan lite bilder då och då på tex hjulen nedgrävda ner till bottenplattan på bilen i carporten...

Fast det där låter mer som ett handhavandefel än ett märkestypiskt problem? Håller med om att det hade varit intressant med ett par bilder från detta spektakel.
Citera
2022-03-11, 21:13
  #1554
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Fast det där låter mer som ett handhavandefel än ett märkestypiskt problem? Håller med om att det hade varit intressant med ett par bilder från detta spektakel.

De är nog här någonstans, tror bromsbackarna bak fastnat, så det blev bärgning...

Här är tråden

(FB) Hjälp! Bilen sitter fast!

Bilder i inlägg 37 i den tråden.
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2022-03-11 kl. 21:19.
Citera
2022-03-13, 17:19
  #1555
Medlem
Vill man vara märkestrogen så kommer ju Renault Megane E-tech som får full pott i krocktesterna. Dessutom verkar det som Renault 5 stålmusen återuppstår som ren elbil och då troligen är avsedd att efterträda den snart avsomnande Renault Zoe. Så Renault är def. med i elbilsmatchen. för små och medelstora fordon.

Läste att i Norge kommer inte Renault sälja annat än elbilar framöver då marknader för bensin och dieselfordon där stadig sjunker och därför inte anses lönsamt att hålla vid liv.
Citera
2022-03-14, 11:17
  #1556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vill man vara märkestrogen så kommer ju Renault Megane E-tech som får full pott i krocktesterna. Dessutom verkar det som Renault 5 stålmusen återuppstår som ren elbil och då troligen är avsedd att efterträda den snart avsomnande Renault Zoe. Så Renault är def. med i elbilsmatchen. för små och medelstora fordon.

Läste att i Norge kommer inte Renault sälja annat än elbilar framöver då marknader för bensin och dieselfordon där stadig sjunker och därför inte anses lönsamt att hålla vid liv.

2021 var 80% av nybilsförsäljningen rena elbilar, plus ca 10% laddhybrider.
Den resterande 10% av norska marknaden består av ett väldigt stort antal modeller som säljs i väldigt små volymer.
Det blir för dyrt att marknadsföra och hålla igång en marknad för detta, så många bilmärken lägger nu ner avgasmodellerna i norge.
Ska man köpa avgasbil i norge finns en enorm begagnatmarknad med väldigt fördelaktiga priser. De som inte är redo för elbil, köper typiskt en billig begagnad bil som "väntepölse".
__________________
Senast redigerad av Gullpotet 2022-03-14 kl. 11:24.
Citera
2022-03-14, 13:31
  #1557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
2021 var 80% av nybilsförsäljningen rena elbilar, plus ca 10% laddhybrider.
Den resterande 10% av norska marknaden består av ett väldigt stort antal modeller som säljs i väldigt små volymer.
Det blir för dyrt att marknadsföra och hålla igång en marknad för detta, så många bilmärken lägger nu ner avgasmodellerna i norge.
Ska man köpa avgasbil i norge finns en enorm begagnatmarknad med väldigt fördelaktiga priser. De som inte är redo för elbil, köper typiskt en billig begagnad bil som "väntepölse".

Ja lite överraskande kanske med den framgången i elbilsförsäljningen med tanke på Norges topografi av höga fjäll och djupa dalar. Men tydligen funkar det bra.
Citera
2022-03-16, 15:42
  #1558
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja lite överraskande kanske med den framgången i elbilsförsäljningen med tanke på Norges topografi av höga fjäll och djupa dalar. Men tydligen funkar det bra.

Det beror väl mest på att man tom slipper momsen när man köper elbil, medan ice bilarna kostar typ det dubbla mot i Sverige pga skatterna.

Läste tom om en norrman som bodde i Sverige, för att göra rätt för sig så köpte han ny bil i Norge och importerade hit (tänk dubbelt så dyr som om han köpt den i Sverige). Efter nåt år så flyttade han tillbaka till Norge och tog bilen med sig, då ville de ha in ungefär vad bilen kostat en gång till...

Så den blev till slut ungefär fyra gånger dyrare än om han köpt i Sverige...
Citera
2022-03-27, 12:26
  #1559
Medlem
Nu har jag kört min Zoe i totalt 160mil på ömsom landsväg, i stan och på motorväg. Är jag nöjd med bilen? Ja, absolut blir mitt svar. Det är billiga mil och den är rolig att köra. Komforten är ok även fast jag skulle önska en något mjukare fjädring. Nu kommer jag från en Saab 9-5 som man åker extremt mjukt och fint i så inte helt rättvist att jämföra mot en liten Zoe. Min Zoe är inte alls spår eller vindkänslig, något som min Dacia Duster var. Ljudnivån i kupén är helt ok, något tystare än Dacia Duster och något bullrigare än Saab 9-5. Ungefär i nivå med Renault Mégane II.
Citera
2022-03-27, 22:10
  #1560
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Nu har jag kört min Zoe i totalt 160mil på ömsom landsväg, i stan och på motorväg. Är jag nöjd med bilen? Ja, absolut blir mitt svar. Det är billiga mil och den är rolig att köra. Komforten är ok även fast jag skulle önska en något mjukare fjädring. Nu kommer jag från en Saab 9-5 som man åker extremt mjukt och fint i så inte helt rättvist att jämföra mot en liten Zoe. Min Zoe är inte alls spår eller vindkänslig, något som min Dacia Duster var. Ljudnivån i kupén är helt ok, något tystare än Dacia Duster och något bullrigare än Saab 9-5. Ungefär i nivå med Renault Mégane II.

Ja, du gjorde nog ett bra köp!

Det är ett stort sug efter begagnade ZOE nu verkar det som, det finns bara 46 st beg ZOE fas 1, 41 kWh till salu på blocket, och priserna är höga.
Billigaste ZOE 41 kWh just nu på blocket med köpebatteri kostar 150.000 kr, och den har rullat nästan 18.000 mil!

Jag körde förbi min Renaulthandlare i eftermiddags också och kollade i skyltfönstret, stod en begagnad blå metallic ZOE 41 kWh årsmodell 2019 med lapp på rutan - SÅLD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in