2023-03-01, 13:36
Medlem
Snapcounts avatar
Nej, det är nog dags att Ukraina drar tillbaka grabbarna ifrån Bakhmut. Det är långt in på den elfte timmen. Ingen vits längre. Kommer en ny dag imorgon också !

Det som ryssarna tänkte skulle ta 6 dagar, tog 6 månader !
Senast redigerad av Snapcount 2023-03-01 kl. 13:38.
Citera
2023-03-01, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är ett självmordsuppdrag. Man slåss inte mot en kärnvapenmakt...

Så du menar att kärnvapenmakter får ta vad de behagar? Varför talade ingen om det för Nordvietnam? Eller för all del valfritt annat land som USA gett sig på och som ni ryssapologeter anser rättfärdigar Rysslands agerande i Ukraina. Tänk så många människoliv som hade sparats om diverse länder låtit bli att göra motstånd mot USA:s olika invasioner.
Citera
2023-03-01, 13:37
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mitt problem är att det skulle vara synd om hundratusentals personer dör för det, och det sen misslyckas. Inget konstigt att tycka det. Jag är heller inte intresserad av att betala mycket pengar för det projektet. Ej heller uppmuntra till det. Men de får slåss om de vill det.

Jag lyfter en börda från dina axlar!
Du har inte det ansvaret, över deras liv eller val.
Det innebär att det inte är ditt problem.

Jag ska också framföra att du inte vill uppmuntra Ukraina, till att de gör sina egna val.

Kostnaden?
Vilken kostnad är det du räknar med att du får betala och när det blir för mycket?
Betala det du tycker är rimligt, så skickar jag in mellanskillnaden!
Senast redigerad av attog 2023-03-01 kl. 13:53.
Citera
2023-03-01, 13:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag menar tråden i stort inte en isolerad fråga som Ukrainas rätt till försvara sitt land. För självklart har dem det och vilket jag bidragit med hjälpsändningar till.
Jag kanske missar frågeställningen men det är svårt att vara neutral i ett sådant här läge.

Antingen står man bakom Ukrainas kamp och då stödjer man Ukrainas försvar eller också gör man det inte och då är man pro-ryss?

För en pro-ryss vill att Ryssland får fördel av freden. Ryssland får fördel om de får behålla en enda kvadratmeter av ukrainsk mark.

Det borde vara så enkelt.
Citera
2023-03-01, 13:39
Medlem
Rysslands oljeintäker föll 40 % i januari jämfört med året innan
Och genom ytterligare sanktioner lär de fortsätta

"Reuters reports that Russia's oil revenues for January fell by 40%, $18.5 billion against $30 billion in January 2022 "
Citera
2023-03-01, 13:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad gör han? Skjuter han med något?
Vad säger du om finska utbildaren i Ukraina. Han skåpar ju ut ukrainska soldaterna. Med mera.
?
Citera
2023-03-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Möjligen är vi utsatta för påverkansoperationer av Nato, som även utfört attacker i svenskt vatten. Hur ställer du dig till hantering av den risken? Trots allt är nog USA betydligt mer kompetenta informationskrigsmässigt. De har ett bra track record inom detta och enormt mycket bättre resurser.

Så du håller dörren öppen för att vi kan vara utsatta för påverkansoperationer av vår allierade, NATO, men är mer tveksam till att ryssen, vars trollfabriker är ökända, utövar påverkan? Känns liksom lite bakvänt och Kremlaktigt att tänka så. USA behöver inte tvinga folk att gilla dem, det kommer sig naturligt för de flesta. Ryssland däremot utövar ingen större lockelse på någon, förutom då några kvarvarande Sovjetnostalgiker och allmänna dårar/ ryssvänner. Inga nicks nämnda......I övrigt skyr alla det efterblivna Ryssland som pesten. Finns inget där man vill ha. Så alla pengar ryssen lagt på påverkan har slängts rakt ner i ett mörkt hål till ingen nytta. Ryssland är en osäljbar produkt oavsett hur mycket marknadsföringspengar ryssen lägger ut.

Vad är det för attacker som utförts i svenskt vatten? NS-sprängningen? Det är för det första inte visat vem som låg bakom sprängningen och för det andra var ju NS ändå bara skräp på havsbotten eftersom ingen någonsin skulle använda ledningarna igen. Ingen vill ju köpa av ryssen längre eftersom ryssen är en krigsbrottsling, folkmördare och kärnvapenhotare.
Citera
2023-03-01, 13:46
Medlem
Reimers avatar
Uppdatering från Bakhmut, Ukrainarna stretar emot och har inga planer på att överge staden ännu.

Citat:
Update from Bakhmut, 1 March - MotoLife.

https://twitter.com/wartranslated/status/1630885186807255041
Citera
2023-03-01, 13:46
Medlem
Citat:
Gällande propaganda tycker jag p3 dystopia har ett bra avsnitt som lyfter hur kraftigt vapen det är. Jag tycket självklart Ukraina skall försvara sig dock hoppas diplomati och konstruktiva fredsförhandlingar kan komma upp på bordet för att motverka lidande. Med filosofi menar jag vad är alla bakomliggande orsaker till denna konflikt och vad kan man lära av dem för en bättre framtid.

Tackar för ett ytterst klargörande svar! Jag hoppas och ber att du är verksam inom vårt försvar ifall det blir skarpt läge. Du har verkligen det som krävs för att fatta snabba och tydliga beslut i kritiska lägen. PS. Om det är svårt att ratta in P 3 när bomberna faller över Sverige kan du ju gå upp på ett berg, där kan mottagningen vara bättre. God lycka!

Ukrainarna har en lite mer hands-on approach till rådande krigssituation och avvaktar lite med radioshower. De fortsätter istället att försvara sig med alla vapen de har. Ord är visserligen viktiga men det går inte att utesluta att vapen också kan göra jobbet.
Citera
2023-03-01, 13:52
Medlem
attogs avatar
Citat:
Gällande propaganda tycker jag p3 dystopia har ett bra avsnitt som lyfter hur kraftigt vapen det är. Jag tycket självklart Ukraina skall försvara sig dock hoppas diplomati och konstruktiva fredsförhandlingar kan komma upp på bordet för att motverka lidande. Med filosofi menar jag vad är alla bakomliggande orsaker till denna konflikt och vad kan man lära av dem för en bättre framtid.

Jo men va bra! Kämpa på med dina fredstrevare. Ingen som hindrar dig. Du vet var ryska ambassaden ligger?
För du har inga andra känningar?

Just nu ser jag att ryss-lands filosofi är att ta så mycket land av Ukraina som möjligt.
Men kämpa på med din filosofi.

Vi stödjer under tiden Ukraina.
Citera
2023-03-01, 13:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad säger du om finska utbildaren i Ukraina. Han skåpar ju ut ukrainska soldaterna. Med mera.
?

Nu bryter jag in men (hoppas du ursäktar)...

Den finska utbildaren är ju en officer, och har en större kunskap/erfarenhet etc... Likaså iallafall när jag har läst om när britterna utbildar de ukrainska fotsoldaterna, så är det på 6 veckor (utryckt tidigare i tråden att detta är kort). Då hinner man enbart med "basics". Inget mer innan det är dags för fronten. Då kan man inte kräva att de skall vara ninjas..

Syns personligen att utbildningstiden borde förlängas, för att kunskapsnivån skulle höjas. Likaså.., och jag vet inte hur det är.., men att även underbefäl och högre befäl borde skickas på kurser i väst. Då för att höja kompetensen. Tror detta är nödvändigt för framtiden i.o.m att Bradleys, CV90 och allt det andra som är på väg.., skall kunna utnyttjas på rätt sätt.

Defensivt har ju Ukraina skött det hela mycket snyggt tills nu, men det är på det offensiva som det kan finnas brister. Ukraina får ju ca väl 60 Leo2 nu i vår, och så snåla som väst har varit med dessa.., så är det bäst för Ukraina att använda dessa så optimalt som möjligt. För med snåla väst.., så kan det dröja tills det kommer fler..
Senast redigerad av Snapcount 2023-03-01 kl. 13:58.
Citera
2023-03-01, 14:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tackar för ett ytterst klargörande svar! Jag hoppas och ber att du är verksam inom vårt försvar ifall det blir skarpt läge. Du har verkligen det som krävs för att fatta snabba och tydliga beslut i kritiska lägen. PS. Om det är svårt att ratta in P 3 när bomberna faller över Sverige kan du ju gå upp på ett berg, där kan mottagningen vara bättre. God lycka!

Ukrainarna har en lite mer hands-on approach till rådande krigssituation och avvaktar lite med radioshower. De fortsätter istället att försvara sig med alla vapen de har. Ord är visserligen viktiga men det går inte att utesluta att vapen också kan göra jobbet.

Denna tråd handlar inte enbart om hur Ukraina skall praktisera sitt försvar för din kännedom. Dock kan det givetvis diskuteras. Varför tramsa så ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in