2023-03-01, 13:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Återigen; Bara för att du påstår dig vara neutral innebär det inte att andra anser dig vara neutral. Eftersom dina åsikter till 99,9 % följer Kremls påverkansmanual klassas du (med rätta) som uttalad ryssvän.

Har du aldrig funderat över varför undersökningar i Ukraina visar att ca 95 % av folket tror på ukrainsk seger samt vill att landet ska fortsätta försvara sig? Kan det vara så att folket är övertygade om att en rysk seger är värre än att landet fortsätter att försvara sig? De kanske har sett när Putin med vansinnet lysande i ögonen pratar på TV om att Ukraina inte har rätt att existera som stat? Du är bra naiv om du tror att Putin nöjer sig med småsmulor av Ukraina efter att han bränt landets rykte genom sitt illegala anfallskrig. Ukrainarna är smarta nog att inse att landets existens hänger på att ryssen kan drivas ut. Man kan inte resonera med en storhetsvansinnig dåre som Putin och han respekterar inga avtal. Då finns bara alternativet att besegra honom kvar.

Vi har ju haft dialog innan men en utmaning i debatten och tråden är att man som anhängare av realismen inom statsvetenskapen och inte står bakom neokonservstismen möts av rysstrollssnscket .. Även fast man tydlig står bakom Ukrainska folket. Det gör att hela debatten kan få ett farligt grupptänk om man inte kan se alla infallsvinklar på denna konflikt. Att Ryssland är invaderade part är ju inte ens något som behöver diskuteras då det är solklart.
Citera
2023-03-01, 13:09
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Du får tro och tycka precis vad du vill. Vem är inte "ryssvän" idag, enligt er, det är väl alla som inte ryggdunkar varandra och som inte har identiska åsikter om precis allt som berör sakfrågan?

Jag skiter fullständigt i skurklandet Ryssland, ska du veta, och huruvida de får sina krav igenom eller inte (men av princip: nej, eftersom de illegalt ockuperar Ukraina) och jag tycker samtidigt att Ukraina också är ett lika korrupt skurkland. Det har det alltid varit, även om folk glömt bort det i skuggan av kriget.

Min enda frågeställning: är det värt för det ukrainska folket att ge upp annekterade områden om det är det enda som kan ge dem fred? Kanske, kanske inte. Det får folket bestämma. Det är ett ställningstagande som blir oundvikligt så småningom med tanke på att Putin inte lär bli mindre blodlysten. Det är inte jag som sitter och säger att de bör göra det, eller att det är rätt att göra det, utan jag reflekterar bara om det potentiellt skulle vara fördelaktigt för folket på sikt. Men det anstår inte mig att bestämma det.

Det intressanta är att dina resonemang sällan går i riktning, ut ur Ukraina.
Korrupta skurkländer. Ok. Inte i denna tråden, för du tänker på något annat än invasionen antar jag?
Du har rätt. Folket och Zelensky vill kämpa för sitt land. Låt de göra det valet. Sedan ska vi, tycker jag, stödja de på alla sätt som är möjliga och Ukraina önskar.

Värdet, som du är inne på. Sliding doors.

Mellan år 2022 och år 2042, kan du ha ett antal olika utvecklingar. Ekonomiskt, socialt, kulturellt m.m.
Vad är det som gör att du kan avgöra att det som sker mellan 2022-02-24 och låt oss säga 2024-02-23, är det bästa, sett till det längre perspektivet?
Hur kan du säga detta, nu? Var har du alla förutsägelser på detta?
Sliding door 1 eller Sliding door 35?
Senast redigerad av attog 2023-03-01 kl. 13:46.
Citera
2023-03-01, 13:12
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tack, precis det jag vill se.

Du funderar inte på varför det sitter Ukrainska flaggor på den?

Hade man velat hedra Ryssland så hade det suttit ryska flaggor på den.
Litauerna var lite roliga

1. Lithuania brought a burnt-out Russian tank from Ukraine to Vilnius.

2. Ethnic Russians started putting red roses on the tank.

3. The City of Vilnius placed a garbage container in the vicinity and put up a sign, saying it’s “for flowers, candles & Soviet nostalgia”
https://twitter.com/visegrad24/status/1630740016363184128
Citera
2023-03-01, 13:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vi har ju haft dialog innan men en utmaning i debatten och tråden är att man som anhängare av realismen inom statsvetenskapen och inte står bakom neokonservstismen möts av rysstrollssnscket .. Även fast man tydlig står bakom Ukrainska folket. Det gör att hela debatten kan få ett farligt grupptänk om man inte kan se alla infallsvinklar på denna konflikt. Att Ryssland är invaderade part är ju inte ens något som behöver diskuteras då det är solklart.
Jag förstår inte riktigt tänket. Det ukrainska folket försvarar sitt land. Står man bakom det ukrainska folket så stödjer man den striden. Eller hur tänker du?

Vet någon bättre om vad ukrainska folket vill än folket själva?

Den dagen de väljer att inte strida mer så står jag bakom det också. Men så länge de kämpar så stödjer jag dem.
Citera
2023-03-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Fast de har ju alltid varit väldigt pro Putin/Ryssland och det gäller även efter invasionen feb 2022!

Jo det verkar vara fallet men jag undrar om det är ryska militären som förbereder en kemattack genom att lägga ut falsk information som de kan använda sig av för att slippa ansvar.
Isåfall är swebtv medskyldiga då de bistår Kreml.

Vi får se hur rysstrollen på forumet beter sig.
Citera
2023-03-01, 13:17
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Enligt mig finns det mer problem som du inte tar upp. Problemet för Ryssland är att deras armé inte klarar av att ta Ukraina. De har kört fast. De vill ha eldupphör för att kunna stärka upp den och ta nya tag. Deras krav på Ukraina är att de ska ha mer land av dem än de ens tagit nu medan Ukraina vill ha igen det de stulit. Det finns inte heller några garantier från Ryssland för framtiden. Det kommer inte att acceptera att Ukraina, eller Moldavien är med i Nato. För det kommer att förhindra nya angrepp från dem i framtiden. Det här är Polen 1939, men där Polen lyckades försvara sig. Ryssarna menar även att Ukraina inte har rätt att existera som egen stat och är en del av Ryssland.

Så visst kan man komma till en fredsuppgörelse. Men så länge Rysslands krav är som de är, finns ingen möjlighet till det. Man måste även ha garantier för Ukraina, där Nato är enda möjligheten, då det är det enda ryssen räds. Men även hämndlystna Ukrainare är problemet, då de vill ha tillbaka det som stulits. Så jag tror inte på fred så länge ryssarna inte vill ge med sig om något av det här. Ett krigsstillestånd möjligen som ryssarna eller ukrainarna kommer att bryta. Kan man få en varaktig fred, kan man bygga en mur mot Ryssland och isolera dem från väst.
Men som jag ser det är det en Ukrainsk seger, ett sammanbrott hos den ryska armen eller ett maktskifte i Ryssland, enda sättet att få fred.

Rysslands ekonomi har dessutom ställt om nästan helt för krig med ökade utgifter och minskade intäkter som följd. Dessutom är gasintäkterna numera i princip borta och oljeintäkterna kraftigt ned, i januari ned nästan 50%.

Hur länge överlever Ryssland? Det brukar sägas att en stat först blir bankrupt långsamt, sedan plötsligt. Det tror jag blir ödet för Ryssland och det dröjer nog inte längre än till efter sommaren.

Kotkin höll ett intressant seminarium 2017 om geopolitik där han menade att Ryssland nästan spelat ut sin roll. Ryssland har 1/15 del av USAs ekonomi (Sovjet var 1/3 bitvis), det var enligt honom istället Kina mfl som var hotet mot världsordningen. Och det är väl det Ryssland inte kan hantera, att de inte längre är relevanta, förutom problemet med deras kärnvapen.

Så om Sovjetunionen inte överlevde Kalla Kriget, hur ska Ryssland klara sig? Är det verkligen värt att bli ett stort Nordkorea och därmed vassal och bensinmack till Kina.
Senast redigerad av Jeff.Beck 2023-03-01 kl. 13:22.
Citera
2023-03-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Hur ser du på "grupptänk" och "propaganda" i händelse av att Sverige blir attackerat av Ryssland? Ska vi då "se alla infallsvinklar" på situationen eller kavla upp ärmarna och kämpa emot med all vår kraft? Ska (S)vt och (S)R vara "neutrala" under krig eller föra ut sådan info som stärker moralen i landet? Ska man själv som medborgare till 100 % stötta sitt land i sådant läge eller kanske vara lite mer försiktig. Fienden kanske också har bra sidor/ haft en traumatisk barndom?

För ukrainarna är det nu inte fråga om något filosoferande över saker och tings tillstånd utan en kamp om överlevnad. Vinner Ryssland utplånas Ukraina och deras kultur. Det kan väl ändå inte råda något tvivel om Rysslands slutplan för Ukraina? De ska vara underkuvade Ryssland och inte vara fria att fatta egna beslut. Det är uppenbarligen ett öde värre än döden för ukrainarna. Jag instämmer.
Citera
2023-03-01, 13:25
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det är direkt ointelligent att påstå sig vara "neutral" och förvänta sig att bli betrodd av dom som är enormt känslomässigt angagerade i hudratals döda barn.

https://press.raddabarnen.se/pressreleases/ett-halvaar-av-krig-i-ukraina-fem-barn-om-dagen-har-skadats-eller-doedats-3199082?gclid=CjwKCAiAjPyf BhBMEiwAB2CCIrZYcSIunlknJq44qOPa536PaE1bgXNl8Vo53N e7jzy7BwMpDLmyMxoCx5EQAvD_BwE
Vilka barn är du neutral för att dom dör i Rysslands orättfärdiga anfall på Ukraina? Har du barn själv?

Det är ju just den detaljen som lyfter min frågeställning. Jag stödjer det ukrainska folket och hoppas därför att man gör allt för att förbättra deras situation, även om det mot förmodan innebär en kompromiss. Jag är enig i att Ryssland inte har något i Ukraina att göra och förhoppningsvis drar de sig tillbaka utan att Ukraina behöver kompromissa överhuvudtaget.

Men stödjer man verkligen folket, som svensk, om man hävdar att hellre 1 miljon ukrainska barn dör än att kompromissa på villkoren med argumentet att Ryssland började? Om nu Ryssland vägrar dra sig tillbaka, är uppoffringen alltid värt det? Har du barn själv?

Jag håller inte med, definitivt inte i en global värld 2023. Det hade jag inte ansett var värt uppoffringen i Sverige heller, hur länge som helst. Man kan inte hävda att det alltid är värt uppoffringen, oavsett hur många som dör, med argumentet att det är ett annat land som började. Det innebär inte per definition att man måste offra sitt folk till sista man. Då ser jag hellre att man försöker utvärdera vad en kompromiss skulle innebära för landet, och folket, och väga för- och nackdelar. Det handlar såklart alltid om vad kompromissen innebär för landet framåt, det är inte första gången detta sker.

Alla vet att Ryssland är ett skurkland och att det är en illegitim ockupation av Ukraina, frågan är endast om man kan kompromissa för en fredslösning för folkets skull. Jag anser inte att det är logiskt att kalla någon för galen för att man tänker i de banorna.

Min fråga till dig, vad anser du ska göras om inte Ryssland drar sig ur Ukraina? Ska konflikten fortgå i all framtid kosta vad det kosta vill? Ska man atombomba Ryssland? Tredje världskrig? Du som har barn, vad anser du är bäst för världens barn?
Citera
2023-03-01, 13:26
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Hur ser du på "grupptänk" och "propaganda" i händelse av att Sverige blir attackerat av Ryssland? Ska vi då "se alla infallsvinklar" på situationen eller kavla upp ärmarna och kämpa emot med all vår kraft? Ska (S)vt och (S)R vara "neutrala" under krig eller föra ut sådan info som stärker moralen i landet? Ska man själv som medborgare till 100 % stötta sitt land i sådant läge eller kanske vara lite mer försiktig. Fienden kanske också har bra sidor/ haft en traumatisk barndom?

För ukrainarna är det nu inte fråga om något filosoferande över saker och tings tillstånd utan en kamp om överlevnad. Vinner Ryssland utplånas Ukraina och deras kultur. Det kan väl ändå inte råda något tvivel om Rysslands slutplan för Ukraina? De ska vara underkuvade Ryssland och inte vara fria att fatta egna beslut. Det är uppenbarligen ett öde värre än döden för ukrainarna. Jag instämmer.

Gällande propaganda tycker jag p3 dystopia har ett bra avsnitt som lyfter hur kraftigt vapen det är. Jag tycket självklart Ukraina skall försvara sig dock hoppas diplomati och konstruktiva fredsförhandlingar kan komma upp på bordet för att motverka lidande. Med filosofi menar jag vad är alla bakomliggande orsaker till denna konflikt och vad kan man lära av dem för en bättre framtid.
Citera
2023-03-01, 13:28
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag förstår inte riktigt tänket. Det ukrainska folket försvarar sitt land. Står man bakom det ukrainska folket så stödjer man den striden. Eller hur tänker du?

Vet någon bättre om vad ukrainska folket vill än folket själva?

Den dagen de väljer att inte strida mer så står jag bakom det också. Men så länge de kämpar så stödjer jag dem.

Jag menar tråden i stort inte en isolerad fråga som Ukrainas rätt till försvara sitt land. För självklart har dem det och vilket jag bidragit med hjälpsändningar till.
Citera
2023-03-01, 13:34
Medlem
När ryssarna ska åka över minfält passar man på att leka hopp å lek

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1630834310394650624?s=20
Citera
2023-03-01, 13:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är ju just den detaljen som lyfter min frågeställning. Jag stödjer det ukrainska folket och hoppas därför att man gör allt för att förbättra deras situation, även om det mot förmodan innebär en kompromiss. Jag är enig i att Ryssland inte har något i Ukraina att göra och förhoppningsvis drar de sig tillbaka utan att Ukraina behöver kompromissa överhuvudtaget.

Men stödjer man verkligen folket, som svensk, om man hävdar att hellre 1 miljon ukrainska barn dör än att kompromissa på villkoren med argumentet att Ryssland började? Om nu Ryssland vägrar dra sig tillbaka, är uppoffringen alltid värt det? Har du barn själv?

Jag håller inte med, definitivt inte i en global värld 2023. Det hade jag inte ansett var värt uppoffringen i Sverige heller, hur länge som helst. Man kan inte hävda att det alltid är värt uppoffringen, oavsett hur många som dör, med argumentet att det är ett annat land som började. Det innebär inte per definition att man måste offra sitt folk till sista man. Då ser jag hellre att man försöker utvärdera vad en kompromiss skulle innebära för landet, och folket, och väga för- och nackdelar. Det handlar såklart alltid om vad kompromissen innebär för landet framåt, det är inte första gången detta sker.

Alla vet att Ryssland är ett skurkland och att det är en illegitim ockupation av Ukraina, frågan är endast om man kan kompromissa för en fredslösning för folkets skull. Jag anser inte att det är logiskt att kalla någon för galen för att man tänker i de banorna.

Min fråga till dig, vad anser du ska göras om inte Ryssland drar sig ur Ukraina? Ska konflikten fortgå i all framtid kosta vad det kosta vill? Ska man atombomba Ryssland? Tredje världskrig? Du som har barn, vad anser du är bäst för världens barn?
Nu är du bara desperat prorysk och kör med deras narrativ. Ryssarna kan förstås dra sig ur. Ingen som smakat friheten i väst vill vara kuvade av ondskan från Moskva. Inte ens ryssarna själva vill bo i deras eget land.
Blir konflikten för långvarig kommer förmodligen väst att gå in militärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in