2023-03-01, 10:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Tänker på inlägg som det här.

Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det är troligen en korrekt siffra ukranias soldater får mycket bätre vård än ryska. Så rimligen har ryssland minst 10 gånger fler döda. Ukraina har förlorat kring 100000 soldater i skadade och döda. Siffran för Ryssland är över 600000

Mitt svar var att båda sidorna har lika stora förluster.

Ingen vet exakt men ganska trovärdig källa och analys från svenska operatörer på plats säger 1-3 till Ukrainas fördel.
Citera
2023-03-01, 10:13
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Öh, va?

Ukraina slåss för sitt land. Precis som i stort sett vilket annat land som helst på jorden skulle göra. Inklusive Ryssland (om det skulle bli aktuellt).
Det är ett självmordsuppdrag. Man slåss inte mot en kärnvapenmakt...
Citera
2023-03-01, 10:13
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
En högt uppsatt finländsk officer som Yle har talat med har kritiserat Ukrainas armé. Krigsvetaren Ilmari Käihkö håller med om att Ukraina inte har visat kunnande i ett rörligt krig.
https://svenska.yle.fi/a/7-10029608
Det är ju väldigt olika nivåer på förbanden i Ukraina där vissa har visat prov på effektiva offensiver medan stora massan sitter kvar i gammalt tänk.

Sedan finns det en annan aspekt vilket är att Ukraina inte vill att Ryssland tar mer mark och förstör fler städer trots att det kanske hade varit bättre strategiskt att falla tillbaka. Just nu sker striderna på ryssarnas villkor kan man säga och Ukraina har svårt att hantera det. Istället för stora offensiver borde de kanske göra flera små för att störa Ryssland och få dem att sprida ut sina trupper mer. Så länge ryssen vet att Ukraina bara försvarar så kan de koncentrera sina trupper på ett fåtal platser.
Citera
2023-03-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Så man ska bara lägga sig platt?
Citera
2023-03-01, 10:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja är medveten om att jag är helt kass på att citera som jag antar du menar.
Sitter och jobbar samtidigt som jag försöker upplysa er krakar.
Får inte tiden att räcka till.

Du och många av er får vill väldigt gärna få att denna tråden bitvis ska handla om mig. Du skriver DU och DIG 5 ggr i detta korta inlägg.
Tråden handlar inte om mig.
Så kan vi släppa det nu.
Du tycker som du tycker och jag tycker som jag tycker. Ingen av oss verkar vika sig. Då är det väl bara att släppa det där, låter det orimligt tycker du ?

Att bara diskutera med ryggdunkar blir ju jävligt tråkigt i längden så länge man har lite kött på benen.

Vi kan väl i stället diskutera kriget mittpunkt just som nu är Bakmuth.
Varför vill den bestämmande generalen i området av Bakmuth lämna de tappra krigarna helt i sitt öde ?
Du försöker kollra bort saker med att det handlar om dig.
Jag skriver om vad du säger och hur det är exakt vad ryssarna vill övertyga människor i väst om. Du skriver förstås du också om det jag säger.
Det enda du sysslar med är förstås att försöka vrida allt till Ukrainas nackdel i varje inlägg. Sprida propaganda. Nu har du sagt saker och när jag frågar vad du menar med det. Så försöker du smita undan.
Hur kommer det sig att ryssarna är så inkompetenta på att kriga att de trots att de lagt nästan allt de har på att ta Bakhmut i åtta månader har de inte lyckats, om du vill diskutera ryssarnas värdelösa krigföring och hur de inte bryr sig om sina egna soldaters liv, i ett krig som inte har någon mening för soldaterna, utan bara för Putin och de som hejar på honom.
Citera
2023-03-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu är det dock så att han säger precis samma sak som frivilliga och stridande militärt kunniga västerlänningar säger i intervjuer. Det finns en australisk "veteran" som intervjuat ganska många stridande västerlänningar WillyOAM och hans intervjuer bekräftar i stor vad denne finne påstår. Ja... utom Finlands stora kunskap.

En lite kul reaktionsvideo på en WillyOAM-intervju:

https://www.youtube.com/watch?v=EJ8i6Jix5uw

Nej, jag har sett tillräckligt med filmer på ukrainskt skytte och SOF för att kunna slå fast att du har helt fel.

Sen har jag sett en film på två finska jägare varav en blir skjuten i foten och helt tappar greppet och den andra går bort sig bland tre hus. Bland det sämsta jag sett i kriget.
Citera
2023-03-01, 10:17
Medlem
Citat:

Nato sägs vara en sådan, vilka var det som stred mot dem nu?
Citera
2023-03-01, 10:17
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Njaaa, tyvärr faller delar av ditt resonemang då uppmaningarna att vara källkritisk kommer oftast från "s.k. säkra källor" som själva inte drar sig sorgligt nog i dessa tider alltför ofta för att vinkla, missleda, undanhålla när det gagnar narrativet. Finns de som jobbar heltid med sånt.

Hänvisning till "Säkra källor" används ofta av dessa uppmanare, det har ju ett syfte som gagnar avsändaren?

Sanning och åsikt: Människor har flera åsikter/sanningar beroende på vem som frågar, en på jobbet, en på stan om en reporter frågar, en bland sina vänner, en hemma vid köksbordet, situationsbaserat o.s.v.....och sist men inte minst, sin egen personliga åsikt/sanning som normalt funtade behåller för sig själva av uppenbara skäl.

("Nyttiga idioter" finns även det varianter på, det går att spela många slags roller, ej att förglömma....)

Sanning, presenterad fakta och korrekt åsikt är endast intressant och värdefull om den gagnar mig själv!

Till ca 80% av befolkningen är fakta inget intressant, bara tvn; speldatorn funkar, pengarna räcker till räkningarna och rödtjutet/fläskfilen finns på fredagsbordet.

Men det är just det som våra myndigheter flaggar för!
Det är det som står i min text.
Det är dit jag länkar.
Det tråkiga för folk, att fakta hämmar den fria debatten. Man kan inte bara dra saker ur X. Man blir ifrågasatt, med all rätt.

Vi i Sverige har följande budskap:
Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.

Vad tror ni, har Ukraina samma budskap?

Ska vi då sitta här, och framföra budskap som, lägg ner vapnen, ge upp.
Vems narrativ är vi megafon för då?
Citera
2023-03-01, 10:18
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
En högt uppsatt finländsk officer som Yle har talat med har kritiserat Ukrainas armé. Krigsvetaren Ilmari Käihkö håller med om att Ukraina inte har visat kunnande i ett rörligt krig.

Det är många fritänkare som tänker precis samma tanke samtidigt. Tänkvärt
Citera
2023-03-01, 10:22
Medlem
Citat:

Han har rätt men det finns tillfällen där Ukrainarna har visat en förmåga till rörligt krig. Kiev i början av kriget och Kharkov-offensiven.

Ukrainarna har faktiskt ett strategiskt djup att spela med. De har varit lite rädda att ge upp territorium för senare slå tillbaks och ta tillbaks mer än vad man förlorade först.

Men man ska komma i håg de "tränade" försvarsstrid och statiskt försvar i 8år i kriget från 2014-2022. Dessutom saknar Ukraina till stor del tredje dimensionen - Flygvapen.

Till sist Ukraina har faktiskt haft initiativet under ganska kort tid och nu är det ryssarna som delvis har återtaget det.
Citera
2023-03-01, 10:22
Medlem
Citat:

Vad gäller detta inslag med den (förmodat) finske officeren på "Yle" har Lars Wilderäng en intressant analys på sin site:

https://cornucopia.se/2023/03/uppdateras-skyhoga-ryska-forluster-hotfullt-lage-vid-bakhmut-ryssland-forbereder-offensiv-pa-sodra-f ronten/

Det kan, enligt Wilderäng, vara så att officeren talar i egenintresse då en del grupperingar tydligen försöker pressa Ukraina att börja betala västerländska konsultarvoden för instruktörer. Ukraina har rådande principbeslut på att inte ta in privata företag, PMC, för utbildning och stöd. För en finländsk officer/instruktör skulle det innebära mycket stora pengar om Ukraina "i kompetenshöjande syfte" betalade (mer) för att få "bättre" utbildade soldater. Nej, några fler Wagnerkompanier behöver inte världen. Kan ligga mycket bakom detta inslag på "Yle". För övrigt får väl också konstateras att Ukraina bevisat sig synnerligen kompetenta i krigsföring, t ex i slagen om Kyjiv, Kupiansk och Cherson. Så; tipset blir nog att ta "Yle"-inslaget med en nypa salt.
Citera
2023-03-01, 10:31
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Det är klart Ryssland inte förlorar precis som han säger:

Vad detta handlar om är hur många Ukrainare som väst vill mörda. Vad är okej? Ett par hundratals tusen eller miljoner? För att få exakt samma utfall. Gränserna ritas om. Ukraina lider. För vad?

Utfallet blir att Ryssland inte får Ukraina vilket är extremt viktigt. Utan stöd skulle inte bara gränserna ritas om. Det skulle inte finnas ett Ukraina och efter det skulle en för kaxig ryss tro att det fungerar att vara fittor även i Baltikum.

Den finska officeren har ett par poänger, men det är också uppblandat med psyops. Han pushar inte för att väst bara ska ge upp. Han är ärlig med en brist för att han vill att väst ska åtgärda även den. Hans önskan är inte att vi slutar stödja Ukraina. Hans önskan är att vapenstöd kombineras med ett starkt utökat utbildningsstöd och detta kommer enligt honom vinna kriget för Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in