Citat:
Ursprungligen postat av
-DaRude-
Jag har aldrig sagt att jag stödjer Ryssland överhuvudtaget, och allra minst Putin. Då räcker det ändå med att man säger något "dåligt" om Zelenskyj för att bli kallad rysstroll, det är ju befängt. Måste ena sidan vara felfri bara för att den andra sidan är dålig? Det är ju bara löjligt att hävda något sådant.
Nej, det var inte det jag sa. Men om t.ex. alla pro-palestinska debattörer skulle skrika "judetroll" varje gång någon försvarar Israel, och vice versa, så hade diskussionsnivån blivit synnerligen låg i de trådarna, tycker du inte? Sådana kommentarer har svämmat över denna tråd sedan dag ett, ibland bara som oneliners och utan vidare förklaring i inläggen.
Det är ju löjligt låg nivå. Nu verkar moderatorerna skärpt till sig dock så man kommer väl inte undan lika lätt längre att bara mata oneliners och avvisa andra debattörers trovärdighet med förklaringen "rysstroll". Men narrativet är detsamma, vilket var min poäng, nämligen att detta ämne tycks vara så enormt känslomässigt för somliga att man knappt kan leva med att andra försöker se på konflikten från olika perspektiv, utan att för den delen ta ställning för Ryssland. Man har förlorat förmågan att hålla flera tankar i huvudet helt enkelt, vilket är fanatiskt och allra mest anti-intellektuellt.
Nu depaterar jag mot vissa i formuet i olika sakfrågor och oftast mynnar det ut i samma sak.
Men det finns vissa saker som man bör förstå: Zelenskyj är inte en diktator han är en vald President med lite större befogenheter jämfört med vår Kung.
Hans styrka är inte att fatta beslut eller driva sin egen agenda. Hans styrka är att visa beslutsamhet och framföra vad Regeringen och i grunden parlamentet beslutar.
Så hans bakgrund som skådespelare är utmärkt i det läget som är nu: Tror få statsmän hade lyckats bättre.
Det andra är att Putin fungerar som en diktator och tar viktiga beslut i många fall utan regeringens eller parlamentets godkännande.
Dessutom så att gå denna makt till mötes ger bara ytterliggare skäl till den att de gör rätt och fortsätter med sitt aggresiva handlande.
Det handlar inte om 2 diktatorer som har nån MMF figth. Det handlar om en diktatur som överfallit en demokrati som försöker försvara sig.
Det är grundfaktan vi måste förhålla oss till.
Du får visst ha din uppfattning men då stöder du till stor del Putins agenda och är troligen ganska påverkan av Kremls propaganda.