2023-03-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Du får tro och tycka precis vad du vill. Vem är inte "ryssvän" idag, enligt er, det är väl alla som inte ryggdunkar varandra och som inte har identiska åsikter om precis allt som berör sakfrågan?

Jag skiter fullständigt i skurklandet Ryssland, ska du veta, och huruvida de får sina krav igenom eller inte (men av princip: nej, eftersom de illegalt ockuperar Ukraina) och jag tycker samtidigt att Ukraina också är ett lika korrupt skurkland. Det har det alltid varit, även om folk glömt bort det i skuggan av kriget.

Min enda frågeställning: är det värt för det ukrainska folket att ge upp annekterade områden om det är det enda som kan ge dem fred? Kanske, kanske inte. Det får folket bestämma. Det är ett ställningstagande som blir oundvikligt så småningom med tanke på att Putin inte lär bli mindre blodlysten. Det är inte jag som sitter och säger att de bör göra det, eller att det är rätt att göra det, utan jag reflekterar bara om det potentiellt skulle vara fördelaktigt för folket på sikt. Men det anstår inte mig att bestämma det.

Det är inte fördelaktigt för det ukrainska folket! Är det mer du vill veta?
Citera
2023-03-01, 12:47
Medlem
Jofs avatar
Finsk utbildare framställer ukrainska soldater som modiga men dumma. Ryssarna har varit ännu dummare 😀.
Och.
Väst går på all ukrainska propaganda.

Ukraina kan inte vinna tillbaka förlorad mark.

Trovärdig beskrivning?
Citera
2023-03-01, 12:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssland har illegalt ockuperat ukrainska territorium. Dom ska kastas ut ur Ukraina. Varenda rysk soldat med vapen i hand på ukrainsk territorium ska dödas. Vad är ditt problem?

Mitt problem är att det skulle vara synd om hundratusentals personer dör för det, och det sen misslyckas. Inget konstigt att tycka det. Jag är heller inte intresserad av att betala mycket pengar för det projektet. Ej heller uppmuntra till det. Men de får slåss om de vill det.
Citera
2023-03-01, 12:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad gör han? Skjuter han med något?

Vete fan vad han gör men han verkar i alla fall helt djävla oberörd av den BMP som står och matar kulor mot honom.
Citera
2023-03-01, 12:50
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Du får tro och tycka precis vad du vill. Vem är inte "ryssvän" idag, enligt er, det är väl alla som inte ryggdunkar varandra och som inte har identiska åsikter om precis allt som berör sakfrågan?

Jag skiter fullständigt i skurklandet Ryssland, ska du veta, och huruvida de får sina krav igenom eller inte (men av princip: nej, eftersom de illegalt ockuperar Ukraina) och jag tycker samtidigt att Ukraina också är ett lika korrupt skurkland. Det har det alltid varit, även om folk glömt bort det i skuggan av kriget.

Min enda frågeställning: är det värt för det ukrainska folket att ge upp annekterade områden om det är det enda som kan ge dem fred? Kanske, kanske inte. Det får folket bestämma. Det är ett ställningstagande som blir oundvikligt så småningom med tanke på att Putin inte lär bli mindre blodlysten. Det är inte jag som sitter och säger att de bör göra det, eller att det är rätt att göra det, utan jag reflekterar bara om det potentiellt skulle vara fördelaktigt för folket på sikt. Men det anstår inte mig att bestämma det.

Och det gör de ju också. Du kommer inte kunna manipulera någon in i vapenvila med ryssen så gå och lägg dig.
Citera
2023-03-01, 12:50
Medlem
Citat:

Återigen; Bara för att du påstår dig vara neutral innebär det inte att andra anser dig vara neutral. Eftersom dina åsikter till 99,9 % följer Kremls påverkansmanual klassas du (med rätta) som uttalad ryssvän.

Har du aldrig funderat över varför undersökningar i Ukraina visar att ca 95 % av folket tror på ukrainsk seger samt vill att landet ska fortsätta försvara sig? Kan det vara så att folket är övertygade om att en rysk seger är värre än att landet fortsätter att försvara sig? De kanske har sett när Putin med vansinnet lysande i ögonen pratar på TV om att Ukraina inte har rätt att existera som stat? Du är bra naiv om du tror att Putin nöjer sig med småsmulor av Ukraina efter att han bränt landets rykte genom sitt illegala anfallskrig. Ukrainarna är smarta nog att inse att landets existens hänger på att ryssen kan drivas ut. Man kan inte resonera med en storhetsvansinnig dåre som Putin och han respekterar inga avtal. Då finns bara alternativet att besegra honom kvar.
Citera
2023-03-01, 12:51
Medlem
Citat:

Tjena.
Du är ny i tråden, men inte ditt m.o.
Vänligen, istället för att köra detta "neutralitets" tjafs, för att därefter underligt nog för femtioelfte gången "glömma bort" alla andra utgångar av invasionen, förutom rysk seger. Läs exakt samma inlägg bakåt i tråden, och svaren. Så håller vi tråden fräsch. 👍
Citera
2023-03-01, 12:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ukrainsk soldat chillar lite under beskjutning av ryssarna
Citat:
Our hero under heavy fire one on one with an APC 😳
Books should be written about these people, and they are just silently defending our country #Ukraine !!!!
https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1630828391627644928?s=20

J-ar vad han tar det lugnt. Mitt under en våldsam beskjutning.

Citat:
"That guy is as calm as a grandma tending her garden of sunflowers."

Hur ska ryssarna lyckas vinna över sådana här soldater?
Citera
2023-03-01, 12:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag är neutral i det att jag skiter både i Putin och Zelenskyj, och tycker att båda länderna är skurkstater, även om jag är mer åt hållningen att Ryssland inte har något i Ukraina att göra. Hela min poäng landar i slutändan på vad som är bäst för det ryska och framför allt det ukrainska folket, inte Putin och Zelenskyj. Vilket är varför jag teoretiserar kring en kompromisslösning, över tid.

Donetsk och Lugansk vore inte de första annekterade områden som omvärlden och FN inte erkänner men ändå "godtar", t.ex. som de syriska Golanhöjderna, så det vore ju inte helt omöjligt att Ukraina anser sig kunna leva med man kompromissar på vissa punkter de med om det är villkoren för en fredligare samexistens, om det är vad folket i slutändan kan tänkas acceptera. Det får tiden utvisa vad folkviljan blir.

Det är inte att ta ställning för Ryssland, för min önskan är såklart att ryssarna drar sig tillbaka helt och upphör med invasionen. Samtidigt tar jag hänsyn till vågskålen och vad som är bäst för folket under omständigheterna, precis som att jag föredrar en kompromiss framför ett tredje världskrig, om de får välja mellan liv och död, krig och fred och det är därför jag försöker ha ett nyktert resonemang kring vad villkoren de facto skulle innebära för ukrainarna. Skulle det däremot innebära att nackdelarna överväger fördelarna (och då menar jag inte av principiella prestigeskäl utan snarare hur det påverkar ukrainarnas vardag) då är det såklart inte önskvärt att kompromissa på dessa punkter.

Enligt mig finns det mer problem som du inte tar upp. Problemet för Ryssland är att deras armé inte klarar av att ta Ukraina. De har kört fast. De vill ha eldupphör för att kunna stärka upp den och ta nya tag. Deras krav på Ukraina är att de ska ha mer land av dem än de ens tagit nu medan Ukraina vill ha igen det de stulit. Det finns inte heller några garantier från Ryssland för framtiden. Det kommer inte att acceptera att Ukraina, eller Moldavien är med i Nato. För det kommer att förhindra nya angrepp från dem i framtiden. Det här är Polen 1939, men där Polen lyckades försvara sig. Ryssarna menar även att Ukraina inte har rätt att existera som egen stat och är en del av Ryssland.

Så visst kan man komma till en fredsuppgörelse. Men så länge Rysslands krav är som de är, finns ingen möjlighet till det. Man måste även ha garantier för Ukraina, där Nato är enda möjligheten, då det är det enda ryssen räds. Men även hämndlystna Ukrainare är problemet, då de vill ha tillbaka det som stulits. Så jag tror inte på fred så länge ryssarna inte vill ge med sig om något av det här. Ett krigsstillestånd möjligen som ryssarna eller ukrainarna kommer att bryta. Kan man få en varaktig fred, kan man bygga en mur mot Ryssland och isolera dem från väst.
Men som jag ser det är det en Ukrainsk seger, ett sammanbrott hos den ryska armen eller ett maktskifte i Ryssland, enda sättet att få fred.
Citera
2023-03-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mitt problem är att det skulle vara synd om hundratusentals personer dör för det, och det sen misslyckas. Inget konstigt att tycka det. Jag är heller inte intresserad av att betala mycket pengar för det projektet. Ej heller uppmuntra till det. Men de får slåss om de vill det.

De ukrainska soldaterna och dess civilbefolkning är säkert ytterst tacksamma att du tillåter dem.
Citera
2023-03-01, 12:56
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag stödjer Ryssland överhuvudtaget, och allra minst Putin. Då räcker det ändå med att man säger något "dåligt" om Zelenskyj för att bli kallad rysstroll, det är ju befängt. Måste ena sidan vara felfri bara för att den andra sidan är dålig? Det är ju bara löjligt att hävda något sådant.

Nej, det var inte det jag sa. Men om t.ex. alla pro-palestinska debattörer skulle skrika "judetroll" varje gång någon försvarar Israel, och vice versa, så hade diskussionsnivån blivit synnerligen låg i de trådarna, tycker du inte? Sådana kommentarer har svämmat över denna tråd sedan dag ett, ibland bara som oneliners och utan vidare förklaring i inläggen.

Det är ju löjligt låg nivå. Nu verkar moderatorerna skärpt till sig dock så man kommer väl inte undan lika lätt längre att bara mata oneliners och avvisa andra debattörers trovärdighet med förklaringen "rysstroll". Men narrativet är detsamma, vilket var min poäng, nämligen att detta ämne tycks vara så enormt känslomässigt för somliga att man knappt kan leva med att andra försöker se på konflikten från olika perspektiv, utan att för den delen ta ställning för Ryssland. Man har förlorat förmågan att hålla flera tankar i huvudet helt enkelt, vilket är fanatiskt och allra mest anti-intellektuellt.

Nu depaterar jag mot vissa i formuet i olika sakfrågor och oftast mynnar det ut i samma sak.

Men det finns vissa saker som man bör förstå: Zelenskyj är inte en diktator han är en vald President med lite större befogenheter jämfört med vår Kung.
Hans styrka är inte att fatta beslut eller driva sin egen agenda. Hans styrka är att visa beslutsamhet och framföra vad Regeringen och i grunden parlamentet beslutar.
Så hans bakgrund som skådespelare är utmärkt i det läget som är nu: Tror få statsmän hade lyckats bättre.

Det andra är att Putin fungerar som en diktator och tar viktiga beslut i många fall utan regeringens eller parlamentets godkännande.
Dessutom så att gå denna makt till mötes ger bara ytterliggare skäl till den att de gör rätt och fortsätter med sitt aggresiva handlande.

Det handlar inte om 2 diktatorer som har nån MMF figth. Det handlar om en diktatur som överfallit en demokrati som försöker försvara sig.

Det är grundfaktan vi måste förhålla oss till.

Du får visst ha din uppfattning men då stöder du till stor del Putins agenda och är troligen ganska påverkan av Kremls propaganda.
Citera
2023-03-01, 13:00
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Det är ju löjligt låg nivå. Nu verkar moderatorerna skärpt till sig dock så man kommer väl inte undan lika lätt längre att bara mata oneliners och avvisa andra debattörers trovärdighet med förklaringen "rysstroll". Men narrativet är detsamma, vilket var min poäng, nämligen att detta ämne tycks vara så enormt känslomässigt för somliga att man knappt kan leva med att andra försöker se på konflikten från olika perspektiv, utan att för den delen ta ställning för Ryssland. Man har förlorat förmågan att hålla flera tankar i huvudet helt enkelt, vilket är fanatiskt och allra mest anti-intellektuellt.
Det är direkt ointelligent att påstå sig vara "neutral" och förvänta sig att bli betrodd av dom som är enormt känslomässigt angagerade i flera hundra döda barn pga invasionen.
Citat:
Mellan den 24 februari och den 10 augusti dödades eller skadades minst 942 barn i Ukraina - i genomsnitt fem barn varje dag - varav 356 barn miste livet och 586 skadades, enligt uppgifter från FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter (OHCHR). Minst 16 procent av de barn som bekräftas ha dödats i Ukraina sedan kriget eskalerade för sex månader sedan var under fem år, uppger Rädda Barnen i dag.
https://press.raddabarnen.se/pressreleases/ett-halvaar-av-krig-i-ukraina-fem-barn-om-dagen-har-skadats-eller-doedats-3199082?gclid=CjwKCAiAjPyf BhBMEiwAB2CCIrZYcSIunlknJq44qOPa536PaE1bgXNl8Vo53N e7jzy7BwMpDLmyMxoCx5EQAvD_BwE
Vilka barn är du neutral för att dom dör i Rysslands orättfärdiga anfall på Ukraina? Har du barn själv?
Senast redigerad av Taggad 2023-03-01 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in