2023-02-24, 20:49
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Mitt egentliga problem med Led Zeppelin är att jag tycker att det mesta låter tämligen likadant. Nåt bluesigt riff och så en "Baby baby"-text på det. Mycket samma-samma.
De flesta av dina väldigt många kommentarer om Led Zeppelin låter ju tämligen likadant de också. Mycket samma-samma.

Om du föredrar variation kan du ju föregå med gott exempel, och inte upprepa dig som ett bluesigt riff som går på repeat.
Citera
2023-02-25, 01:03
Medlem
När det ändå diskuteras musikvideos.
Kan vara världens coolaste musikvideo genom tiderna av bandet som skapade Rap/hiphop genren. Även om jag gillar deras hardcore set bättre. Listen up ya'll it's a Sabotage -Beastie Boys.

https://youtu.be/z5rRZdiu1UE
Citera
2023-02-25, 03:43
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
De flesta av dina väldigt många kommentarer om Led Zeppelin låter ju tämligen likadant de också. Mycket samma-samma.

Om du föredrar variation kan du ju föregå med gott exempel, och inte upprepa dig som ett bluesigt riff som går på repeat.

Eftersom jag talar om samma saker så förstår jag inte vilken typ av variation du förväntar dig.

Gott exempel? Well, om du har läst mina inlägg så finner du gott om sådana.
Citera
2023-02-25, 04:10
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Många musikvideos med specialeffekter har gjorts innan Sledgehammer. T.ex. Take on me med A-ha och Godley & Creme - Cry och många fler.

Fast läste att videon till "Sledgehammer" kom att sätta en ny standard för musikvideo-industrin. Men A-ha:s "Take on me" kom ju några år tidigare och har för mig om att jag även sett någon video med Frank Zappa från 70-talet med spedialeffekter, någon låt med texten: "Sleeping in a jar".
Citera
2023-02-25, 11:04
Medlem
lemmy124s avatar
Om man tycker Peter Gabriel var bäst efter han lämnade Genesis; är man kvalificerat förståndshandikappad och borde tvångssteriliseras.
Citera
2023-02-25, 12:45
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Om man tycker Peter Gabriel var bäst efter han lämnade Genesis; är man kvalificerat förståndshandikappad och borde tvångssteriliseras.
Gabriel har haft en fantastisk solokarriär med flera mästerverk, men Genesis är världens bästa band så där faller den tyvärr.
Citera
2023-02-25, 13:42
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124

Vilket visar att det verkligen är en kontroversiell musikåsikt (som tråden handlar om), och du reagerade ju med upprördhet

Jag tycker inte alls att Genesis var dåliga, men har alltid haft svårt för Phil Collins lite mesiga stil och sångröst.
Citera
2023-02-25, 17:03
Medlem
Citat:
Mitt egentliga problem med Led Zeppelin är att jag tycker att det mesta låter tämligen likadant. Nåt bluesigt riff och så en "Baby baby"-text på det. Mycket samma-samma.
Sen blir det lätt lite för mycket ballader på det också.

Är Led Zeppelin överskattade? Ja det är de.

Du har verkligen en hangup på LZ. Varför? Det är ingen lag på att man måste gilla LZ, var du medveten om det?

För att svara på frågan: är de överskattade? Nej, det är de inte! De är världens bästa bluesrockband. JP förstår verkligen attityden i bluesrock, nerven, offbeattendensen, improvisationerna etc. Han spelade aldrig ett solo 2 ggr på samma sätt. Då någon slutgiltigt tog ut solot till Since I've Been Loving You (och samtidigt skrev ut TABen) i en YouTube video så var det bokstavligt talat andra gången i världshistorien som solot spelades! Världens bästa liveband. Men man måste fortfarande inte gilla dem. Förstår man inte nerven i blues och bluesrock så gör man inte, och det är helt OK.
Citera
2023-02-25, 17:18
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Du har verkligen en hangup på LZ. Varför? Det är ingen lag på att man måste gilla LZ, var du medveten om det?

För att svara på frågan: är de överskattade? Nej, det är de inte! De är världens bästa bluesrockband. JP förstår verkligen attityden i bluesrock, nerven, offbeattendensen, improvisationerna etc. Han spelade aldrig ett solo 2 ggr på samma sätt. Då någon slutgiltigt tog ut solot till Since I've Been Loving You (och samtidigt skrev ut TABen) i en YouTube video så var det bokstavligt talat andra gången i världshistorien som solot spelades! Världens bästa liveband. Men man måste fortfarande inte gilla dem. Förstår man inte nerven i blues och bluesrock så gör man inte, och det är helt OK.

Ptja en annan herre här på forumet har ju en liknande hangup på Rammstein och Jimi Hendrix, så varför inte.

För att svara på ditt svar: Jo de är överskattade. Bästa bluesrockbandet? Bullshit. Hendrix Experience är världens bästa bluesrockband. De tog bluesen och skapade nya normer med den. Zeppelin sysslade mer med traditionell blues. Inget fel med det, men det finns mer spännande.

Sen det här tjatet om världens bästa liveband hit och dit har jag hört många gånger, så en dag satte jag mig och lyssnade på några bootlegs (för att göra en rättvisare bedömning, på officiella liveplattor klipper man i princip bara ihop de bästa tagningarna). Men nej, det var inte vad jag förväntade mig. Page lirar inte jättebra live och de utdragna solopartierna gjorde mig snarare sömnig.

Jo, Led Zeppelin är tyvärr överskattade.
Citera
2023-02-25, 17:23
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Gabriel har haft en fantastisk solokarriär med flera mästerverk, men Genesis är världens bästa band så där faller den tyvärr.

Att Genesis är världens bästa band är lika sant som att ukrainare älskar Putin.
Citera
2023-02-25, 17:42
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Att Genesis är världens bästa band är lika sant som att ukrainare älskar Putin.
Titeln är 100% subjektiv, så försök inte prata inte om någon "sanning" där.
Citera
2023-02-25, 17:59
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Titeln är 100% subjektiv, så försök inte prata inte om någon "sanning" där.

Nej, det framgår inte. Du säger att Genesis är... den formuleringen är knappast subjektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in