2023-02-24, 12:12
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tack. Kollat lite och sammanställt. Man kan notera att det är mycket osäkert om SE hade tillgång till kvällstidningarna före kl. 12. Säkert är endast SvD och radio/tv. Kl. 12.20 ringer han PU.

SvD: Två män 40-45, den ene med mörkt hår och lång mörk rock. I Volkswagen på väg mot Tensta. / Ensam GM 35-40, mörk och mörkt klädd. Inte något om keps?

DN: Mörkhårig man 35-40 år, lång mörk rock. / Två GM 40-45. Passat på väg mot Tensta. / Delsborn: modern grå lång rock med svarta ränder.

Morgonekot: Mörkhårig man, 35-40 år. / Delsborn: långrock, hatt, stor person.

Expressen: 35-40-årsåldern, mörkhårig och trenchcoat. / 35-40 mörkbrun eller grå knälång rock. / Hage-Johansson: 35-årsåldern, mörkt hår, medellängd, mörk rock. / Taxisignalementet.

Aftonbladet: Johansson: Omkring 35 år, av medellängd, mörkt hår, sprang mycket fort. / Medellängd el ngt längre, ev omkring 180 cm, ev mörk rock. / Taxisignalementet återges: 30-40 år, mössa eller keps, ev mörk jacka el mörkbrun dunjacka som kan vara av skinn, ev mörkhårig.

Lunchekot kl. 12.12: Mellan 30-45 år, 170-180 cm lång, mörkt hår, mörka kläder, troligen mörka byxor, mellanblå täckjacka, troligen en keps på huvudet, en sån keps man knyter öronlapparna på uppe på skulten.

Aktuellt kl. 12.08: Den man söker är mellan 30-45 år, han är 170-180 cm lång, och bär en mörk klädsel, möjligen keps.

Aktuellt kl. 04: Mellan 30 och 45 år, ca 175 cm lång. Mörka byxor, mörk täckjacka, möjligen mörkt blå barhuvad. Alternativt: två utländska gärningsmän klädda i långa mörka rockar.

Bra inlägg.

Man kan se de gemensamma. GM bedöms vara, i medel, kanske 37år. Alla pratar om en mörkhårig gm.
Citera
2023-02-24, 12:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är alldeles uppenbart att det han upger om sina förehavanden på mordplatsen inte förtjänar någon större tilltro.

Jag tog nyligen upp detta med att han till sin omgivning uppgav att han kutade i gränden för att jaga GM och till polis och media för att meddela signalement. Ja, vad säger det. Att det är ganska förenligt med det här bredare mönstret av att dra till med allt möjligt i omgivningen för att utöka sin insats och placera sig centralt vid händelsen?

Foga till denna språngmarsch påstått kutande efter ambulans, mun mot mun -insats, vara typ först på plats och den som bryter handlingsförlamningen efter skotten, se någon i gränden som uppfattades vara beredd att skjuta och vad det är och man får något som kanske håller ihop hela vägen i och med det tokiga vittnet.

Det tokiga vittnet harmonierar också med delar av hans person - viljan att stå i centrum och vara betydelsefull osv och även med tjatandet på media om att få medverka, med det eviga ältandet om MOP samt med den stora och mångåriga förbittringen över att uppleva sig bli ignorerad av PU (särskilt i samband med rekonstruktionen).

Han uppger även konstiga saker som till synes inte är relevanta för att sätta sig i centrum eller liknande. GM-tolkningen innebär dock att man istället för det halvtokiga vittnet som vill framhäva sin insats får en svårt störd impulsmördare och som dessutom agerar som ett halvtokigt vittne som vill framhäva sin insats.

Jag är enig med det mesta.
Och jag är helt öppen för att han helt enkelt bara är en "Alf Lundin" med bekräftelsebehov som istället för att fokusera på vad han har sett, fokuserar på vad han har gjort.

Bryter man ner hans utsagor har han absolut noll värde till utredningen. Inget han påstår/gör/bevittnar har på något sätt en positiv effekt eller driver utredningen framåt. Det går mest ut på att sätta sig själv i centrum och agera på ett sätt som andra i omgivningen inte var kapabla till. Prata med Lisbeth på ett produktivt sätt, guida poliser, springa efter poliser etc.

Och jag förstår samt sympatiserar med din synvinkel gällande hans beteende (tänker främst på hans medverkan i media) efter mordet.

Det finns bara något i mig som stör mig

Att han själv placerar sig så nära skotten.
Att han vill få det till att han gjorde en språngmarsch genom Tunnelgatan.
Rocken, huvudbonaden, väskan.

Jag är helt ärlig när jag säger att jag inte alls är övertygad om hans skuld.
Det finns bara saker med honom som känns "fel" och som "stör mig".
Och jag bibehåller att han borde ha plockats in.
Man borde ha utrett honom.

Jag är också helt ärlig när jag säger att ingen blir gladare än jag om vi på riktigt kan skriva av honom.
Han är ju död.
Citera
2023-02-24, 12:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
I första förhöret så säger SE att han just kom ut på Sveavägen och hörde en(1) knall. Borde rimligen då vara andra skottet. Således är han sextio meter(45sek) ifrån korsningen när OP tar mark.

I senare förhör placerar han sig närmare korsningen. Vad beror det på?

1. Han placerar sig närmare korsningen för att han är gm. (låter tokigt men några få ihärdiga tycks tro på det)

2. Han placerar sig närmare korsningen för att han vill som sent vittne komma närmare i denna historiska händelse. (något som hans personlighet ger stöd för)

1 eller 2

Nej, just kom ut kan lika gärna innebära att han hunnit bort till Götabanken. Det är den version han sedermera ger. Men eftersom klockan var 23:19 när han begav sig ut, genom receptionen, så måste han i själva verket ha varit ute på gatan en bra stund, i över 2 minuter, innan det small.

SE = GM

The End
Citera
2023-02-24, 12:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
I första förhöret så säger SE att han just kom ut på Sveavägen och hörde en(1) knall. Borde rimligen då vara andra skottet. Således är han sextio meter(45sek) ifrån korsningen när OP tar mark.

I senare förhör placerar han sig närmare korsningen. Vad beror det på?

1. Han placerar sig närmare korsningen för att han är gm. (låter tokigt men några få ihärdiga tycks tro på det)

2. Han placerar sig närmare korsningen för att han vill som sent vittne komma närmare i denna historiska händelse. (något som hans personlighet ger stöd för)

1 eller 2

Eller felaktiga minnen.
Allt behöver inte vara uttänkt, som en del tycks tro
Citera
2023-02-24, 12:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Härligt. Då är vi överens.

Gällande vapen och dylikt kan jag inte se hur det är relevant till sakfrågan.

De här smått retoriska sannolikhetsövningarna du tenderar att föreslå känns inte direkt produktiva för min del. Vi saknar så oerhört mycket data för att kunna ställa upp någon sannolikhetsuppskattning. Vi vet inte när/hur/om Engström ev fick tag i ett vapen.

Det är ju sådant man skulle ha rotat i 86-87.

Där med min åsikt att han borde ha plockats in då.
Sedan är jag helt öppen för att den utredningen hade resulterat i ett avskrivande. Ett riktigt avskrivande. Inte ett Håkan Ström avskrivande.
Det har visst relevans. För att antagendet att SE ljuger för att få alibi bygger på antagandet att han var beväpnad. Man kan inte kolla på händelserna var för sig och försumma resten.

Och sannolikhetslära fortsätter jag med för att jag upplevs att det behövs. Att helt ignorera sannolikhet i ett antagande får en att snabbt hamna på fel bana.
Man kan inte bara tänka ut ett teoretiskt möjligt scenario och strunta i att det är helt osannolikt.
Citera
2023-02-24, 12:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Bra inlägg.

Man kan se de gemensamma. GM bedöms vara, i medel, kanske 37år. Alla pratar om en mörkhårig gm.

Ryggtavlan och springstilen kanske i mörkret kunde bedömas som 37, vem fan vet.

Även om så Mustiga Mauri hade stått där så hade hans hår antagligen sett mörkt eller svart ut.

Ta en stillbild på vyn 0:51 in här. Om detta var vad man kunde se ...

https://youtu.be/ijogMH-YDxA?t=48

P.S. Det här kan vara ett uppdrag för den energiske Otto E?

Om man jämför med en stillbild av denna vy, 0:51, var det verkligen så pass svårt att se?

Var det så svart eller mörkt? Eller syntes det bättre för det mänskliga ögat, än genom en kameralins?

Finns säkert vittnen kvar än idag som inte är alltför lastgamla. som kan göra jämförelsen.

Flera vittnen säger ju att de bara ser en mörk gestalt.
Senast redigerad av Dalulven 2023-02-24 kl. 12:41.
Citera
2023-02-24, 12:38
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, just kom ut kan lika gärna innebära att han hunnit bort till Götabanken. Det är den version han sedermera ger. Men eftersom klockan var 23:19 när han begav sig ut, genom receptionen, så måste han i själva verket ha varit ute på gatan en bra stund, i över 2 minuter, innan det small.

SE = GM

The End

Logiskt tänkande. Han hör bara en(1) smäll/skott. Alltså borde det första skottet/smällen kommit när han var innanför Skandiadörren.
Citera
2023-02-24, 12:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Logiskt tänkande. Han hör bara en(1) smäll/skott. Alltså borde det första skottet/smällen kommit när han var innanför Skandiadörren.

Fast en gång säger han att han hörde två, men reagerade först på det andra.

I förhöret den 25:e april tror han att andra skottet dränktes i ekot från det första.

IRL kanske han, som någon påpekade här nyligen, fick lock i örat efter det första skottet.
Citera
2023-02-24, 12:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jodå, det finns åtminstone en som får en direkt fråga om det. Han / hon såg AB, men ingen mer.

Den enda som eventuellt syns på denna sträcka, oklart exakt när, är väl mannen i beige?

Men det kan vara JÅS som precis kommit ut ur bilen och är på väg fram mot platsen (chevan)?

Om man letar hittar man säkert fler som fått frågan. Syns inte, finns inte! Herr Skandiamannen ...

Vem är det?

Jag har letat, men jag hittar inga direkta frågor i något förhör. Inte de tidiga i alla fall.

Kan man få en uppställning på alla som fått frågan och sagt att han inte var där?
Citera
2023-02-24, 12:59
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Fast en gång säger han att han hörde två, men reagerade först på det andra.

I förhöret den 25:e april tror han att andra skottet dränktes i ekot från det första.

IRL kanske han, som någon påpekade här nyligen, fick lock i örat efter det första skottet.

Grund frågan var.

Varför skulle han som GM placera sig närmare och närmare korsningen? Borde han inte som gm hålla fast vid sitt första förhör?
Citera
2023-02-24, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det är extremt osannolikt och helt jävla ologiskt att Stig som vittne inte reagerar och tittar upp och ser händelsen några meter framför sig. Sen har vi som sagt AB som inte reagerar på att SE i nästa ögonblick skulle gå förbi honom. Måste ha varit typ 50 cm mellan dom

Nej, stig ljuger om detta. Det kan vi fastslå. Även förnekarna måste ju medge att detta är fullständigt orimliga uppgifter Stig kommer med.

Ja det låter helt osannolikt att SE, AB, Tensonmannen och mördaren skulle varit nästan på samma plats samtidigt. Blir en för mycket dvs sannolikt att SE var Tensonmannen och mördaren.
Citera
2023-02-24, 13:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Ja det låter helt osannolikt att SE, AB, Tensonmannen och mördaren skulle varit nästan på samma plats samtidigt. Blir en för mycket dvs sannolikt att SE var Tensonmannen och mördaren.
Och AB helt försvunnen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in