2023-02-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag fattar inte riktigt vad du menar. Han är väl ca 20 m bakom dom från och med att han går ut på sveavägen tills att han hör skotten. De går ju åt samma håll i ett liknande tempo
De borde då vara någonstans vid götbanken när han går ut.

Och NF bör då precis ha passerat skandias ingång när SE kliver ut. Tensonmannen bprde då vara AB

Så du menar att Olof och Lisbeth inte hinner 10m när Engström viker av på den väldigt breda trottoaren och sen letar bra ljus till sin mörka urtavla ?

Jag vågar påstå att Engström är ca 10m ifrån Paret Palme när han viker ner mot Skyltfönstret..

Alltså borde han gå ganska exakt bredvid AB..

Så dom ända som går på trottoaren från Skandia till Brottsplatsen är :

Paret Palme
GM
AB
Engström

Och alla dessa 5 går i rak linje efter varann ?

Är det din bild också?

Finns det fler på trottoaren på en radie av 30-40 meter på denna trottoar ?

Skönt tillägg :

När NF vänder sig om efter skotten så ser han AB och paret Palme..

GM och Engström syns inte
Senast redigerad av Problem2020 2023-02-23 kl. 20:52.
Citera
2023-02-23, 20:56
Medlem
reinvests avatar
Det är extremt osannolikt och helt jävla ologiskt att Stig som vittne inte reagerar och tittar upp och ser händelsen några meter framför sig. Sen har vi som sagt AB som inte reagerar på att SE i nästa ögonblick skulle gå förbi honom. Måste ha varit typ 50 cm mellan dom

Nej, stig ljuger om detta. Det kan vi fastslå. Även förnekarna måste ju medge att detta är fullständigt orimliga uppgifter Stig kommer med.
Citera
2023-02-23, 21:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så du menar att Olof och Lisbeth inte hinner 10m när Engström viker av på den väldigt breda trottoaren och sen letar bra ljus till sin mörka urtavla ?

Jag vågar påstå att Engström är ca 10m ifrån Paret Palme när han viker ner mot Skyltfönstret..

Alltså borde han gå ganska exakt bredvid AB..

Så dom ända som går på trottoaren från Skandia till Brottsplatsen är :

Paret Palme
GM
AB
Engström

Och alla dessa 5 går i rak linje efter varann ?

Är det din bild också?

Finns det fler på trottoaren på en radie av 30-40 meter på denna trottoar ?

Skönt tillägg :

När NF vänder sig om efter skotten så ser han AB och paret Palme..

GM och Engström syns inte

Jag fattar fortfarande inte vad du menar. Det låter som att du antar att han stannade upp för att kolla på klockan. Men den kollade han väl ändå på medan han gick?

"Under den vägen så tittade du på ditt armbandsur?'
Ja.
Och där vad jag förstått så fick du liksom titta lite
o rdentligt därför att du såg dåligt med hänsyn till att
det är en svart urtavla. Det är riktigt?
E: Ja, det är riktigt.
F: Du var liksom inte observerad för omgivningen?
E: Inte speciellt.
F: Fanns det någonting som du observerade framöver?
E :Ingenting som jag har noterat speciellt."

Han kollade alltså på klockan och var inte speciellt uppmärksam. Då är det verkligen inte konstigt att missa folk framför en.

Och jag fattar inte var du får 10 m ifrån.

Det troliga är väl att SE är 20-30 meter ifrån när han går ut och kanske tar ikapp 5-10 m så att han är ca 20 meter ifrån när skotten faller.

Det där är absolut inte vad NF säger heller. Han säger såhär
"När Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp,"
Citera
2023-02-23, 21:05
Medlem
Citat:
Fast det tar max 10sek att gå 20m ..

Ärligt nu..

Är han framme efter ca 10sek är han klart först på brottsplatsen..

Sen verkar du vara kunnig ang Engström förhör..

Vad är din bild av hur han beskriver trottoaren på väg från Skandia till Brottsplatsen ?

Vilka människor möter han ?
Vilka människor passerar han ?

Han hör heller inte det hysteriska skriket frän Lisbeth 3-4 sek efter smällen..

Som GM borde han hört skriket. .... men om man tar till sig aspekten Lampers tar upp: Att LP blev lomhörd.

Detta borde gällt GM SE också. Han kan inte använda sig av den informationen för han har inte hört skriket då.

När han ska spela vittne, så om han vänts sig om efter 25 m , så har han inte uppfattat en hysterisk LP.
Citera
2023-02-23, 21:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det är extremt osannolikt och helt jävla ologiskt att Stig som vittne inte reagerar och tittar upp och ser händelsen några meter framför sig. Sen har vi som sagt AB som inte reagerar på att SE i nästa ögonblick skulle gå förbi honom. Måste ha varit typ 50 cm mellan dom

Nej, stig ljuger om detta. Det kan vi fastslå. Även förnekarna måste ju medge att detta är fullständigt orimliga uppgifter Stig kommer med.

Det är bara orimligt om man tolkar allt till SEs nackdel. Det är ett scenario som inte går att få en fullständig bild av. Det är motsägande uppgifter från alla vittnen. För vittnen säger felaktiga saker.

Man kan inte pussla ihop ett exakt scenario av vad som sker på plats.

Men jag hittar heller inte var AB får någon fråga om SE. Han verkar inte få någon fråga alls om vad som händer efter att han ser gm ge sig av. Inte i förhören i alla fall. Är det från tingsrätten?
Citera
2023-02-23, 21:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag fattar fortfarande inte vad du menar. Det låter som att du antar att han stannade upp för att kolla på klockan. Men den kollade han väl ändå på medan han gick?

Ja.

Han kollade alltså på klockan och var inte speciellt uppmärksam. Då är det verkligen inte konstigt att missa folk framför en.

Det troliga är väl att SE är 20-30 meter ifrån när han går ut och kanske tar ikapp 5-10 m så att han är ca 20 meter ifrån när skotten faller.

Jag anser att det är en konstig slutsats att SE skulle ljuga om detta bara för de har svårt få ihop det. Brukar ju dra detta med att man plötsligt kommer fram till en person som ligger knivhuggen, med några få personer runt som är lite tafatta. Kan man då veta om personen blev knivhuggen för 5, 20, 40, 50 sekunder sedan? Kan man då inte få känslan av att detta måste varit bara sekunder sedan? När det också sen framstår som en historisk händelse vill då inte våra hjärnor närma oss händelsen?

Jag tolkar det som att SE i efterhand faktiskt tror att han var väldigt nära mordet men att så inte var fallet. Att han med tiden börjar inse det själv. Han börjar då kraftigt underdriva tiden det tar ut från Skandia till mordplatsen för att hinna va vittne. Varför skulle han tidigarelägga sin ankomst till mordplatsen som GM? När han som GM bytt några (få) ord med väktarna, gått norrut och mött Palme så är ju en snabb ankomst från stämpelklockan till mordplatsen hans värsta fiende. Det är han medveten om som GM.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-23 kl. 21:48.
Citera
2023-02-23, 21:33
Medlem
Citat:

Ja.

Så om det är såhär :

Engström viker ner från reklamskyltar ner ca 7-8 meter breda trottoaren för att hitta bra ljus och sen står och kollar klockan så håller du med mig ?

Alltså att innan han vek ner går han och AB bredvid varann va ?.

AB går ca 10-12m bakom..
Citera
2023-02-23, 21:42
Medlem
Citat:
Jag håller i stort med i de avståndsbedömningarna. Men det är ju ingen exakt vetenskap.
Jag fattar inte vad du menar med "missar". Alla de där personerna är ju framför honom. Alltså i en riktning han inte tittar. Så han borde väl missa dom. Vi har ca 20m och 20 sek av klocktittande här.
orimligare saker än så har väl hänt.

AB står väl och trycker inne i porten när han går förbi, så han kan väl absolut gå att missa

Vi får helt enkelt avvakta på experterna i tråden..

Men om Engström viker ner 6-7 m för att gå intill skyltfönstret och sen står still och försöker se den mörkar urtavlan så måste han nästan vara före AB innan han viker ner..

AB går minst 12m bakom
Citera
2023-02-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag anser att det är en konstig slutsats att SE skulle ljuga om detta bara för de har svårt få ihop det. Brukar ju dra detta med att man plötsligt kommer fram till en person som ligger knivhuggen, med några få personer runt som är lite tafatta. Kan man då veta om personen blev knivhuggen för 5, 20, 40, 50 sekunder sedan? Kan man då inte få känslan av att detta måste varit bara sekunder sedan? När det också sen framstår som en historisk händelse vill då inte våra hjärnor närma oss händelsen?

Jag tolkar det som att SE i efterhand faktiskt tror att han var väldigt nära mordet men att så inte var fallet. Men att han snart börjar inse det själv. Han börjar då kraftigt underdriva tiden det tar ut från Skandia till mordplatsen för att hinna va vittne. Varför skulle han tidigarelägga sin ankomst till mordplatsen som GM? När han som GM bytt några (få) ord med väktarna, gått norrut och mött Palme så är ju en snabb ankomst från stämpelklockan till mordplatsen hans värsta fiende. Det är han ju i så fall medveten om.

Ja, SE verkar ju vilja vara så nära mordplatsen som möjligt .
En normal reaktion om man mördat någon och inte vill åka fast är väl att försöka distansera sig från mordplatsen
Citera
2023-02-23, 21:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vi får helt enkelt avvakta på experterna i tråden..

Men om Engström viker ner 6-7 m för att gå intill skyltfönstret och sen står still och försöker se den mörkar urtavlan så måste han nästan vara före AB innan han viker ner..

AB går minst 12m bakom

Var säger han att han stannar upp? Det hittar jag inte i förhören. Där säger han att han gick medan han tittade på klockan
Citera
2023-02-23, 21:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Vi har ca 20m och 20 sek av klocktittande här.
orimligare saker än så har väl hänt.

Absolut! Här har du 10 exempel https://pintarcochemadrid.es/10-osannolika-handelser-som-faktiskt-intraffade/

Försöker du säga att Engström har tittat på klockan hela tiden innan han vek av och ställde sig vid skyltfönstret? Är det förklaringen man måste ta till för att förklara förloppet?

Observera att jag inte någonstans nu försöker härleda detta till att Engström möjligtvis är GM.
Men kan du inte någonstans hålla med om att när man verkligen granskar Engström dyker sådana här saker upp hela tiden?

Han har alltså inte sett en själ på Sveavägen. Han missar OP, LP, AB och GM.
Han säger att han är framme 6-7 sek efter skotten, men missar GM som då knappt har nått första baracken. 22 andra individer ser GM från bra mycket svårare och längre avstånd.

Och då har vi inte ens nämnt hans äventyr med att assistera med OP, guida poliser, språngmarscher (olika versioner) och avvisande poliser. Som grädde på moset är han ju så gott som helst frånvarande i materialet. Visst...man kan hitta en slemslug 3 år senare. Man kan rota fram en person som ska ha dragit i OPs ben....Men fortfarande är det ingen som minns Stig Engström.

Adderar man rocken, huvudbonaden och väskan så anser iaf jag att man har en misstänkt person som borde utredas ordentligt.
Citera
2023-02-23, 22:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Var säger han att han stannar upp? Det hittar jag inte i förhören. Där säger han att han gick medan han tittade på klockan

Skydd & Säkerhet 92.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in