2023-02-20, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Absolut, man ska helst äta allt, men proteinet är nästan omöjligt att få i sig utan proteinshake om man ska bulka, är rätt dyr mat protein med.

Om du är periodare och känner att kosten är något dyr så kan du försöka dra ner på kosten. Det är ingen bra idé att överäta lite extra utan att lägga sig på en lagom nivå är bättre kan jag tipsa om. Människor på gym ska helst träna efter ett bra skräddarsytt träningsprogram från en PT för då märker tydligt när man behöver äta mer. Att överäta protein och kalorier som är väldigt vanligt är ju inget bra för plånboken eller resultaten för den som tränar.
Ägg är fortfarande billigt som tur är.
Kesella helt okey också (90-100g protein för 30-40kr).
Senast redigerad av JohnWicks 2023-02-20 kl. 07:16.
Citera
2023-02-20, 18:03
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Om du är periodare och känner att kosten är något dyr så kan du försöka dra ner på kosten. Det är ingen bra idé att överäta lite extra utan att lägga sig på en lagom nivå är bättre kan jag tipsa om. Människor på gym ska helst träna efter ett bra skräddarsytt träningsprogram från en PT för då märker tydligt när man behöver äta mer. Att överäta protein och kalorier som är väldigt vanligt är ju inget bra för plånboken eller resultaten för den som tränar.
Ägg är fortfarande billigt som tur är.
Kesella helt okey också (90-100g protein för 30-40kr).

Nä jag har ingen problem med priset, mer mängden, lätt att dricka proteinet istället. Har kört med två olika PT:s i perioder, fick stoppa pga coronan första gången och sen kom coronan igen haha, så jävla bittert, körde en del träning i hemmet då men det blir ju inte samma sak när man bara kan träna med sin kroppsvikt. Men nu är jag på G igen.
Citera
2023-02-20, 21:51
Medlem
Jag måste gå ner i vikt.

Jag har gymmat i cirka 8-9 månader nu utan avbrott (förutom sjukdom etc). Dock har jag bara gått ner ~4kg men närmare 20 cm runt magen. Från 40kg bänk till 120kg bänk och tränar med 5x5 100kg just nu, 200 mark och 155 knäböj.

Jag känner att jag fått mer muskler.

Tidigare har jag haft mantrat att jag blev fet under flera års tid och det får ta flera års tid att få bort den. Jag har legat på omkring 200 kalorier underskott, ibland överskott. Dock har läkaren börjat misstänka högt blodtryck och jag måste helt enkelt prioritera min fetma över att behålla muskler och gå ner sakta, för min progression må vara okej när det gäller styrka men inte okej när det gäller fetman.

Väger cirka 140kg atm

Vad har ni för råd?
Min plan är:
Gymma 3 gånger i veckan. Minst 30min promenad de andra dagarna och lägga mig på 1000 kalorier underskott.
Senast redigerad av Qtip 2023-02-20 kl. 21:53.
Citera
2023-02-20, 22:03
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Jag måste gå ner i vikt.

Jag har gymmat i cirka 8-9 månader nu utan avbrott (förutom sjukdom etc). Dock har jag bara gått ner ~4kg men närmare 20 cm runt magen. Från 40kg bänk till 120kg bänk och tränar med 5x5 100kg just nu, 200 mark och 155 knäböj.

Tidigare har jag haft mantrat att jag blev fet under flera års tid och det får ta flera års tid att få bort den. Jag har legat på omkring 200 kalorier underskott, ibland överskott. Dock har läkaren börjat misstänka högt blodtryck och jag måste helt enkelt prioritera min fetma över att behålla muskler och gå ner sakta, för min progression må vara okej när det gäller styrka men inte okej när det gäller fetman.

Väger cirka 140kg atm

Vad har ni för råd?
Min plan är:
Gymma 3 gånger i veckan. Minst 30min promenad de andra dagarna och lägga mig på 1000 kalorier underskott.

Ja jag tycker att du har gått ner allt för långsamt, hade nog lagt mig på 1000 kaloriers underskott som du säger, och fokuserat på promenader och annat konditionsbaserat. För dig med högt blodtryck är det bättre att du får igång konditionen och cirkulationen istället för att sitta stilla i maskiner på gym. Sen kan du ju lägga om kosten lite så du ändå får i dig tillräckligt med protein (2-2.5g per kg) och dra ner på andelen fett du får i dig, framförallt mättade fetter. Bättre gå ner till önskad vikt för att sedan bygga därifrån, du kan avgöra med BMI vilken vikt du ska ner på för att må bra.
Citera
2023-02-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Ja jag tycker att du har gått ner allt för långsamt, hade nog lagt mig på 1000 kaloriers underskott som du säger, och fokuserat på promenader och annat konditionsbaserat. För dig med högt blodtryck är det bättre att du får igång konditionen och cirkulationen istället för att sitta stilla i maskiner på gym. Sen kan du ju lägga om kosten lite så du ändå får i dig tillräckligt med protein (2-2.5g per kg) och dra ner på andelen fett du får i dig, framförallt mättade fetter. Bättre gå ner till önskad vikt för att sedan bygga därifrån, du kan avgöra med BMI vilken vikt du ska ner på för att må bra.
Vikten ja men inte cm, där har det ändå skett en okej progression.

Men bör man satsa på att öka i bänken som jag gör nu eller ligga på 100 5x5 i ett tag?
Citera
2023-02-22, 10:28
Medlem
Citat:
Jag måste gå ner i vikt.

Väger cirka 140kg atm

Vad har ni för råd?
Min plan är:

Väger du 140kg så försök ha som mål att gå ner i vikt tänker jag. Tycker att du kan sänka vikterna även om de inte är så tunga för din vikt. Men att börja med tom stång och öka med 2.5 kg per pass gör att man bygger så mycket mer muskler än att försöka öka från 100kg till 102.5 kg. Rör dig 1-2 timmar om dagen vid sidan om träningen. Försök jobba bort saker som gör att du tröstäter. Annars är du alltid på ruta 1.
Citera
2023-02-22, 18:17
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Vikten ja men inte cm, där har det ändå skett en okej progression.

Men bör man satsa på att öka i bänken som jag gör nu eller ligga på 100 5x5 i ett tag?

Jag hade satsat på lägre tyngder och ökat antalet reps. Prova ta x12 på alla set, på detta sättet ökar du din uthållighet också. Tror du hade mått bra av att träna lite mer crossfitaktig träning, med många repetitioner.

Prova köra mycket rodd, stavmaskin och kettelbells, och assaultbike om det finns med. Blanda rörliga övningar med styrka, få en mobil kropp.
Citera
2023-02-23, 18:27
Medlem
Apones avatar
När inget funkar - uppgivenheten personifierad

Följt detta forum länge nu men aldrig postat, men börjar känna att jag får slut på vägar framåt nu och vänder mig hit som en sista utväg.

Bakgrund - man i 45+ åldern, lång (190cm) och väger 103 kg för tillfället. Har en kroppsbyggnad av breda axlar och lång kropp så ser kanske inte direkt överviktig ut, snarare åt det mer välbyggda hållet.

Under en lång period (15 år) låg jag på en vikt av ca 98 kg, men de sista åren har vikten krupit uppåt. En del kan nog tillskrivas ålder och en del kan tillskrivas träning, jag har tränat (styrka) mer intensivt de sista åren och lagt på mig några kg muskler. Men kroppsfettet ändras inte oavsett vad jag gör och det börjar bli extremt frustrerande för jag försöker med olika metoder att gå ner de där kilona som jag gått upp.

Ja, jag vet att många av nu tänker "kaloriunderskott, varför fattar han inte?" och jag vet, det borde fungera. Det jag märker när jag försökt ha en kaloriunderskott så måste jag lägga mig så extremt lågt (ca 1500 kcal) att det blir ohållbart ganska snabbt.

Jag har testat mitt värde för testosteron (över gränsvärdena), jag har testat min sköldkörtel för jag misstänkte jag hade fel på ämnesomsättningen (inga värden utanför gränsvärdena) och efterhand har "skalat" bort onyttigheter i mitt dagliga liv (godis, öl, friterad mat, kolhydrater/bröd) men ingen effekt - snarare att jag går upp i vikt.

Det börjar bli rejält frustrerande och jag hoppas någon här kan ge ett tips om vad jag kan ha missat eller vad jag borde pröva..
Citera
2023-02-23, 18:34
Avslutad
Ok

Så du vill inte ligga på ett kaloriunderskott och samtidigt gå ner i vikt..

Det går inte.
Citera
2023-02-23, 20:15
Medlem
Apones avatar
Det var inte det jag sa.

Snarare att jag har svårt att fungera normalt på det kaloriinderskott som verkar krävas och snarare ifall någon har någon insikt i varför min kropp endast reagerar på ett ganska extremt kaloriunderskott för någon av min storlek.
Citera
2023-02-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apone
Det var inte det jag sa.

Snarare att jag har svårt att fungera normalt på det kaloriinderskott som verkar krävas och snarare ifall någon har någon insikt i varför min kropp endast reagerar på ett ganska extremt kaloriunderskott för någon av min storlek.

Om du inte kan äta mindre så försök röra på dig mer. Promenader för eller efter mat. Sitt inte still för länge. Ta något centralstimulerande t.ex koffein.
Citera
2023-02-23, 20:30
Medlem
Apones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Om du inte kan äta mindre så försök röra på dig mer. Promenader för eller efter mat. Sitt inte still för länge. Ta något centralstimulerande t.ex koffein.

Tränar regelbundet på gym 3-4 ggr per vecka, dricker kaffe i normala mängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in