2023-02-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"I allt utom rocken". Det är väl ändå en sanning med modifikation. Åldern stämmer ju tex inte
Okej i nästan allt väsentligt förutom rocken och åldern. Bra poäng, fortfarande är det dock ytterst svårt att bedöma någons ålder när man inte ser dennes ansikte. Poängen var iaf att INTE pekat ut CP som den hon såg springa på DBG.Hon har inte orkat utSE heller ,men SE stämmer väl in på hennes vittnesmål,betydligt bättre än CP.
Längre än så kommer vi inte tyvärr
Citera
2023-02-21, 18:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst. Klipp gärna bort källhänvisningar och fakta i inlägg du citerar, och antyd att allting bara handlar om åsikter och tyckanden...

Du har alla möjligheter presentera fakta, ta chansen. Vad är det som tyder på att SE var på Skandia 3 mars? Ge oss 3 fakta som pekar på att SE var där 3 mars.
1.
2.
3.
Citera
2023-02-21, 18:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst. Klipp gärna bort källhänvisningar och fakta i inlägg du citerar, och antyd att allting bara handlar om åsikter och tyckanden. Ni hamnar i något gungfly där "vi vet inte mer nu än för 37 år sedan" och "allting kan vara precis hur som helst". Lena Andersson (!) varnade för sådant i en intervju för några år sedan (ca 08:35 in i klippet):
https://youtu.be/m9o6UoiBZlU?t=517

Ja, visst är det irriterande när man klipper i inläggen. Vem är det som brukar göra det?
Din sk. hänvisning var enbart till ett eget inlägg. Inte så mycket till källa.

Diskutera dina teorier med någon annan istället.
Citera
2023-02-21, 18:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I så fall finns det inte mycket kvar som kan kallas för fakta. RB är en mer trovärdig källa än SE: Det var han som kollade listorna, och det var hans jobb -- han var expert / proffs på området. Omständigheterna var speciella, MOP, och underliga krav på RB:s lediga dag.

Eftersom PH uppger att RB tog fram listor och tider, kände han uppenbarligen inte till att RB stämt av tiderna med Fröken Ur. Eller så ville han inte krångla till det.

Du fäster alldeles för stor vikt vid enskilda ord.

Fakta kan kallas fakta. Hade vi haft en lista från systemet som sa 23:20 så hade jag ansett att tiden RB uppger är fakta. Men nu finns inte det. Det finns en lista som påstås vara tiderna från systemet. Och där står 23:19, och PH hävdar att den är okorrigerad.
Citera
2023-02-21, 18:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker det är fascinerande med en annan del av detta. Att det på nåt sätt skulle vara anmärkningsvärt att en handfull vittnen säger att han påstått han sprungit efter mördaren.

SE har uppenbarligen berättat sin story för hundratals personer. Inte speciellt anmärkningsvärt att en handfull fått en sån sak om bakfoten.

Vilket datum var minnesstunden på mordplatsen?

Det är ju även så att media skrev redan tidigt om ett vittne som sprang efter GM. Lars J.
Dock kan man så klart tycka det är anmärkningsvärt att "så många" (hur många dom nu är) påstår att SE sagt detta. Men varför skarva så.
Och ur GM-perspektivet får jag också svårt att få ihop den lögnen. Han har ju hela tiden varit konsekvent med att han inte såg GM. (Att han under någon period trodde LJ var en stillastående GM passar inte heller in här).
O.s.v.

Gällande minnestunden så var den 10/3.
En tyst minut i riksdagen och undrar om det inte samtidigt var över hela Sverige.
Citera
2023-02-21, 18:43
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Läs förhören. Väktarna säger inte att SE hade keps på mordkvällen. De säger att han brukade ha det så han säkert hade det då också.

HO pratar om "den där kepsen med öronlappar" .
ME säger keps.
ALG ringer in och kompletterar uppgifter att SE lade sin svarta handväska på receptionen och hade en huvudbonad med öronlappar.

Det är inte kontroversiellt och säga att med största sannolikhet hade en keps med öronlappar.
Citera
2023-02-21, 18:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är ju även så att media skrev redan tidigt om ett vittne som sprang efter GM. Lars J.
Dock kan man så klart tycka det är anmärkningsvärt att "så många" (hur många dom nu är) påstår att SE sagt detta. Men varför skarva så.
Och ur GM-perspektivet får jag också svårt att få ihop den lögnen. Han har ju hela tiden varit konsekvent med att han inte såg GM. (Att han under någon period trodde LJ var en stillastående GM passar inte heller in här).
O.s.v.

En tyst minut i riksdagen och undrar om det inte samtidigt var över hela Sverige.

Att han påstår att han sprang efter GM anser iaf jag vara klarlagt.
Även ME säger att det är den versionen som hon minns.

Uppslag:E63-07

Margareta tillfrågas om Stigs berättat om hans syfte med att springa in i gränden och hon uppgav att Lisbeth Palme sagt att någon hade sprungit in på Tunnelgatan.

Margareta tillfrågas om Stig, på natten när han kommit hem, berättat för henne att syftet med att springa in i gränden var att leta efter skytten och hon svarade ja.

Förhörsledaren frågar om Stig berättat för andra att han sprungit efter skytten in i gränden och Margareta uppgav att det har Stig gjort.

Det framgår aldrig att han ser GM och jagar honom. Han verkar mest "leta" efter honom.
ME nämner dock aldrig något om DBG. Den förlängda versionen av språngmarschen verkar han mest ha berättat på Skandia.
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-02-21 kl. 18:51.
Citera
2023-02-21, 18:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, visst är det irriterande när man klipper i inläggen. Vem är det som brukar göra det?
Din sk. hänvisning var enbart till ett eget inlägg. Inte så mycket till källa.

Diskutera dina teorier med någon annan istället.
Jag hänvisade till ett tidigare inlägg där jag citerade och länkade till en artikel av Lars-Olof Lampers, och där han i sin tur citerade ur ett förhör med den aktuelle praktikanten (FT).
Citera
2023-02-21, 18:50
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE är ju bara ett vittne så vad han brukade ha på huvudet är så klart inte relevant. Han hade rimligen keps. Jag tror det kan falla sig så.

Du tycker alltså det är rimligt att SE hade en keps. Men det är helt irrelevant när det finns vittnesuppgifter om keps. Nöjer mig med det.
Citera
2023-02-21, 18:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
O.s.v.

Den fantasifulla tolkningen skulle va att SE åker in 3 mars för att sprida ut att han sprungit upp på David Bagares gata för att inte kopplas som mördaren via vittnesmålet från YN. Men att han måste skippa den storyn när LJ blir offentlig (konstigt iom att samma personer hävdar att SE noterade LJ mycket väl). Och båda från Skandia som minns det ska 30 år senare av en slump felaktigt antyda att det kan ha varit 10 mars...

Så den ena som hävdar SE var där måndag 3 mars är osäker på dagen men säker på att SE pratade med polisen i telefon. Vilket ju pekar på att det snarare gällde måndag eller tisdag 10-11e.

Och praoeleven var där veckan innan mordet samt veckan som började med 10 mars. Med tanke på att prao var två veckor så bör han således haft sportlov veckan efter mordet. Alternativt att hans skola skulle ha mer praoveckor än andra, samt inget sportlov...
Citera
2023-02-21, 18:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
HO pratar om "den där kepsen med öronlappar" .
ME säger keps.
ALG ringer in och kompletterar uppgifter att SE lade sin svarta handväska på receptionen och hade en huvudbonad med öronlappar.

Det är inte kontroversiellt och säga att med största sannolikhet hade en keps med öronlappar.

Lustigt att du inte reagerar på det du skriver om ALG. Dagen efter ringer hon in och ändrar beige duffel till mörk rock, kan plötsligt Speca färg på den keps hon i förhöret enbart antog han haft på sig samt gett väskan en färg. Äf inte det konstigt?

ME, som ni antyder kan skydda Stig, säger keps?
AK säger ingenting om klädsel egentligen.
HO säger han antar SE hade keps
ALG säger "hade väl keps för det brukar
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-21 kl. 18:58.
Citera
2023-02-21, 19:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Fakta kan kallas fakta. Hade vi haft en lista från systemet som sa 23:20 så hade jag ansett att tiden RB uppger är fakta. Men nu finns inte det. Det finns en lista som påstås vara tiderna från systemet. Och där står 23:19, och PH hävdar att den är okorrigerad.

PH har fått den tiden från RB.

Det står att så är fallet i hans PM.

Med din logik så var tiden för utstämpling således 23:18.

Men för all del, gärna för mig. Bra jobbat?

P.S. Slogs av en kuslig tanke: Vid ett tillfälle säger förhörsledaren, om jag minns rätt, att HO inte registrerade sig vid ankomst. Kom han någonsin dit efter bridgen, eller täckte de upp för varandra?

ALG skulle täcka upp för hon som åkte till Tyskland, men dök upp först strax efter kl. 20 ...

AK satt ensam i flera timmar. Satt ALG ensam på natten?

HO är dock så detaljerad att jag har svårt att tro att hela hans akildring är påhittad. Dessutom hade det varit lätt att kolla för RB, när de går ronderna?

Tänk om det finns fler, om än relativt oskyldiga, mysterier på Skandiahuset.

Bara en löst utkastad tanke. Har inte läst på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in