2023-02-21, 17:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Snälla. ALG, AK, HO, SE och ME uppger att han hade keps.

Försök igen.

Men kepsen väktarna beskriver stämmer inte in med ett enda vittne i färgen ens på de fåtaliga vittnen som uppger att GM hade keps.
Hur var det med "duffel" eller "ljusare rock" som väktarna berättar om? Är det bara påhitt enligt dig?
Citera
2023-02-21, 17:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Källa?

Det där vore intressant att ta del av.

Nej, det var KJ som han hävdar att han fick informationen om offrets identitet ifrån. Det framkommer inte minst i förhöret den 25:e april. Däremot stämmer det att en av tjejerna i SG:s sällskap, LB?, mådde lite dåligt.
Citera
2023-02-21, 17:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det var KJ som han hävdar att han fick informationen om offrets identitet ifrån. Det framkommer inte minst i förhöret den 25:e april. Däremot stämmer det att en av tjejerna i SG:s sällskap, LB?, mådde lite dåligt.

Har SE verkligen pekat ut KJ i förhör?
Citera
2023-02-21, 17:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Försök igen.

ME? Var hon med och kollade att SE hade kepsen på sig hela kvällen? Då SE var inne på Bohemia minuterna efter mordet så verkar han tagit av sig kepsen då inget av de båda vittnena där såg någon keps på SE.

Hur kunde ME veta om SE hade kepsen på sig eller inte?
Citera
2023-02-21, 17:52
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men halsduken gick bra?

Ska han snacka bort nåt han eventuellt inte haft och som väktarna eventuellt inte sett? Jag menar ju att han kanske lägger till halsduken, eller eventuellt ändrar färg på den, om han nu hade en.

ALG uppger t ex hans svarta handledsväska som han lägger på receptionen. När SE är på polisstationen så har han med sig sin bruna handledsväska.

Om jag hade begått ett brott och det fanns vittnen till händelsen så hade jag förmodligen uppgett felaktiga uppgifter om min egentliga klädsel, om jag hade velat komma undan/spelat oskyldig.
Senast redigerad av reinvest 2023-02-21 kl. 18:01.
Citera
2023-02-21, 17:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Försök igen.
Vadå snälla?

Jag är ganska säker på att HO och ALG inte säger sig ha sett en keps på SE på mordkvällen. AK säger inget om hans klädsel.

Dubbelkollade protokollen nu. Ingen av de tre väktarna säger sig ha sett en keps på mordkvällen.

AK säger ingenting om klädsel egentligen.
HO säger han antar SE hade keps
ALG säger "hade väl keps för det brukar han ha".

Och mitt inlägg var inte för att kartlägga om SE hade keps, det var för att visa hur skakiga väktarna är på signalementet. De skulle utan problem ha missat en halsduk.

Men om vi bara på skoj tänker oss: är det omöjligt att SE mördade Palme utan keps?
Citera
2023-02-21, 17:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En sak man borde göra är att försöka gräva fram förhören från mordplatsen. Nånstans måste de väl finnas? Eller är det de enskilda poliserna själva som behöll anteckningarna?

Det är ju en rejäl skandal. Tänk att tappa bort de viktigaste vittnenas första förhör... AB:s första har vi fått viss insyn i via Löhr, men hennes uppgifter om att AB sagt att mannen haft blå jacka vill ju ingen tro på. Vad extra kan andra vittnen ha sagt i sitt initiala förhör?

Någon som har en lista på alla som sagt sig ha förhörts på mordplatsen?

AB
YN
AZ
LJ
AD?

Du tänker på uppgifter som den här:
https://www.expressen.se/nyheter/statsministern-kan-vara-skjuten-ak-for-fan/
Utanför polisens plastband står en ung taxichaufför. Han heter Anders Delsborn och berättar att han satt i sin vita Honda vid rödljuset när han hörde två skott.

– Jag såg mördaren stå mördaren stå framför Palme, som plötsligt ramlade ihop. Sedan såg jag mannens pistol och en lång rökpuff från pipan.
Delsborn säger att det såg ut som en sån där vilda västern-revolver med lång pipa.

Han ringde till Järfälla taxis växel:
– Någon är skjuten. Ring polis och ambulans. Det ligger en man på gatan. Han rör sig inte.

Aftonbladets Michanek och jag frågar om han också sett eldsflamman ur revolverpipan, men det säger han att han inte har sett.
Taxichauffören Anders Delsborn satt i sin vita Honda vid rödljuset när han hörde två skott.
................
Flera timmar senare intervjuas han av Sveriges Radio. Då säger han att han sett både rökpuff och eldsflamma. Det är lätt att blanda ihop intryck i en kaotisk situation och polisen missade att snabbt avskärma de vittnen som fanns.
AD ändrar sin historia och bör därför också misstänkas för mordet tydligen!
Citera
2023-02-21, 17:56
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men kepsen väktarna beskriver stämmer inte in med ett enda vittne i färgen ens på de fåtaliga vittnen som uppger att GM hade keps.
Hur var det med "duffel" eller "ljusare rock" som väktarna berättar om? Är det bara påhitt enligt dig?

AD om färgen på huvudbonaden: grå/svart/mörk
LJ : mörk

Vad är det som inte går ihop med SE's keps i mörkret?
Citera
2023-02-21, 17:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
AD om färgen på huvudbonaden: grå/svart/mörk
LJ : mörk

Vad är det som inte går ihop med SE's keps i mörkret?

Är dessa vittnen verkligen väktare enligt dig?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Läs förhören. Väktarna säger inte att SE hade keps på mordkvällen. De säger att han brukade ha det så han säkert hade det då också.
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker argumentet är helt falskt av dig. Eftersom du allt som oftast menar att SE mördade Palme i jacka...

Då antar jag att du egentligen säger "rocken YN ser ska ha fladdrat och SE äger andra plagg som kan fladdra". Rätt svagt.

Som sagt, hon säger ingenting om att ha sett några skor.

Så när jag uttrycker faktumet att alla vardagsskor (underförstått) halkar på is, så är ditt svar "Knappast". Så länge du inte har spikskor så halkar du på is när du springer.

Att olika skor halkar olika mycket stämmer. Men nu såg YN bara en person i ett par skor. Så om mannen hade extra hala skor kan hon inte veta.

Nej, jag brukar numera benämna det för ett mörkblått plagg på överkroppen, just för att undvika trassel. Men längden, färgen och fladdrande stämmer. Alltid något!

Det kan mycket väl vara en rock, men att vittnen påverkades av Extra Rapport att tro på en täckjacka. Det kan vara en rock som liknade en jacka, fan vet ...

Till RB lär han ha sagt trenchcoat, och HO såg en jacka av gubbmodell. Tensonmannen blir plötsligt iklädd ulster och lodenrock. Inuti labyrinten, indeed ...
Citera
2023-02-21, 18:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
I förhör med RB på Skandia saknas instämplingar hela veckan där 3/3 ingår och SE var i Idre. RB var ansvarig för tidsredovisningssystemet så avsaknaden av närvaro 3/3 borde anses styrkt.
Att SE inte stämplade in när han var in på Skandia den 3/3 har väl att göra just med att han hade semester.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Som argument vill man(TP bl.a.) även anföra två personer från Skandia.
Praktikanten och Norrlandspendlaren.
Vi har diskutera detta tidigare i tråden.
Gällande praktikanten så har han sagt till Lampers att:
"Det enda jag vet är att ja var där veckan före mordet och att jag satt i fönstret under minnesstunden.."
Det mer intressanta är väl ändå vad praktikanten (FT) sade i förhör för 30 år sedan, dvs. att SE hade berättat när han var in på Skandia att han både hade sett och sprungit efter mördaren. Och angående måndagen den 3/3 så korrigerade FT sig ju senare till Gunnar Wall, om att han hade hittat anteckningar som visade att han själv (tvärtom mot vad Wall hade antytt) faktiskt hade varit på Skandia den vecka som börjar med just måndagen den 3/3 (men inget sådant stöd för veckan efter som började med den 10/3). Niokilometer och jag gick igenom det där senast i förrgår, och jag tycker att det är väldigt tydligt nu att SE måste ha varit in en sväng på Skandia den 3/3:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2023-02-21 kl. 18:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in