Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Men det är inte frågan.
Frågan är om "vanliga människor" (vad det ens betyder) inte ens kunde få tag på ammunitionstypen.
(Mitt inlägg nedan blev visst utläggning om ammunitionen i relation till SE i allmänhet och inte svar på det ovan)
Förstår inte svårigheten att ha någon aning om vad som avses med "vanliga människor" i sammanhanget.
Magnumammunition fanns känt i Sverige inom sportskyttet, hos en och annan samlare och i någon liten mån inom dunkla kretsar och emanerar då från sportskyttet.
Jag tror inte att SE hade kontakter i sådana dunkla kretsar, typ Mockfjärdsrånare (finska missbrukare).
Jag känner inte till om han kände någon tvivelaktig sportskytt försedd med revolver och benägenhet att begå vapenbrott och som kan ha levererat ammunitionen till honom. Man borde kanske kollat närmare om fanns någon koppling till någon av de cirka tjugotal registrerade innehavare av Magnumrevolver som fanns i Täby kommun. Sen finns ju de som menar att det i Täby just flödade illegala revolvrar, jag är dock minst sagt tveksam till det.
Utan sådana kopplingar blir det nog svårt? Vart skulle han då vända sig för att få tag på licenspliktig ammunition?
På åttiotalet beviljades för övrigt inte sportskyttar egen ammunitionslicens. De var hänvisade till att handla genom sin skytteklubb. Det förekom att klubbar la sin licens hos en handlare så medlemmar kunde handla över disk genom att styrka sitt medlemskap.
Det mest sannolika tror jag nog är att GM-SE fått med sig ammunitionen när han på okänt sätt skaffade Magnumrevolvern. Dock inte om den införskaffades alltför långt tillbaka i tiden.
Apropå att det på nebulösa grunder brukar tjatas om Åland i relation till SE, erinrar jag mig att Olofssons sportaffär i Mariehamn tar in ett enstaka och sällsynt stort parti (10 askar) omkring 1981.
Möjlighet att utan licens köpa ammunition över disk kan ha funnits i exempelvis Belgien eller Schweiz.
Angående att SE inte hade någon anledning att skaffa aktuell typ av ammunition. Jag håller helt med om det till skillnad från en del andra. GM-SE har råkat komma i besittning av just denna typ, någon annan förklaring är inte möjlig.