2023-02-17, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Inte för att vara sådan...

Men ytterplagg brukar inte generellt fladdra när man promenerar.

NF kanske blandade ihop vittnet Anders B klädsel med mördarens? Eller om det var Anders B han såg och inte mördaren? Anders hade en blå bullig täckjacka. Även Lisbet verkar ha blandat ihop mördarens klädsel med vittnet Anders B. Lisbet kanske även tog intryck av Lars J bulliga blå täckjacka. Det vill säga att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna och som fladdrade när han sprang.

https://www.youtube.com/watch?v=QAaiK0duwFQ

Jag anser inte att det skulle varit otroligt om SE hade kvar sina kläder från mordnatten t ex i intervjun 1992. Kanske som souvenir etc. för att få återuppleva mordkvällen.

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstrom-deltog-i-elva-skyttetavlingar/
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-02-17 kl. 09:27.
Citera
2023-02-17, 09:35
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det var som bekant NF som såg en person med Skandiamannens signalement (lite äldre och med trekvartslångt blått plagg) gå bakom makarna Palme, cirka 20 meter norr om utgången från Skandia.

Inte särskilt orimligt att det var SE, eftersom han stämplade ut kl. 23:19 och uppger sig befinna sig strax bakom paret när skotten avfyras. Skotten ja ...

Han menar i förhöret i april att det andra skottet drunknade i ekot från det första. Senare uppger han att han hörde första skottet, men reagerade först på det andra. Det verkar som om till och med SE, GM himself?, motsäger Klonarméns välvilliga tolkningar ...

Det är både sorgligt och lite kusligt faktiskt att du inte inser det paradoxala i att du hänvisar till Engströms egna uppgifter i den ena meningen och utgår ifrån att han ljuger i nästa. Om vartannat.

Det blir inte bra.

Din egen trovärdighet ökar för övrigt inte när du påstår att NF sagt ”blått plagg” när ordet är ”jacka”. Mannen han mötte hade också händerna nedkörda i fickorna.

Hur skulle Engström ha hunnit så långt bort norrut att han kunde tvärvända utan att NF reagerade på det.

Hur kan Engström stoppa händerna i fickorna när han har en jätterevolver i bögslungan (okej, den får inte plats där men det är ju teorin i Filterbubblan)?

Tiden fanns inte även om Engström klivit rakt ut och ramlat över makarna Palme…

Nu ska han ha gått åt långt norrut och mött paret!

Inte konstigt att Krister Petersson bara mumlade sin lögn om utstämpligsförfarandet, han fattade ju hur illa teorin lät.
Citera
2023-02-17, 09:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
NF kanske blandade ihop vittnet Anders B klädsel med mördarens? Eller om det var Anders B han såg och inte mördaren? Anders hade en blå bullig täckjacka. Även Lisbet verkar ha blandat ihop mördarens klädsel med vittnet Anders B. Lisbet kanske även tog intryck av Lars J bulliga blå täckjacka. Det vill säga att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna och som fladdrade när han sprang.

https://www.youtube.com/watch?v=QAaiK0duwFQ

Jag anser inte att det skulle varit otroligt om SE hade kvar sina kläder från mordnatten t ex i intervjun 1992. Kanske som souvenir etc. för att få återuppleva mordkvällen.

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstrom-deltog-i-elva-skyttetavlingar/

Jag har inte stängt dörren för att det är AB som NF ser.

Det som motsäger det är väl NFs åldersuppskattning på mannen (jag personligen tycker inte AB ser för gammal ut för att vara livvakt, men det är ju självklart subjektivt) samt att AB själv påstår att han aldrig var så långt norrut.

Det är som sagt rörigt att få ihop ett händelseförlopp som jag är bekväm med när man pusslar med AB och hans vänner, NF, LOP och IM. Det finns många motsägelsefulla uppgifter och man behöver göra lite egna subjektiva slutsatser för att få det gå ihop.

Jag har ingen aning om SE (som GM) behöll kläderna.
Lite för spekulativt för min smak.
Citera
2023-02-17, 09:45
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du efterlyser mer ifrågasättande av teorin om att SE är gärningsmannen, och du vill gärna ha mer bevisning mot honom för att kunna slå dig till ro i den frågan. Andra tycker sig redan ha kommit fram till att det var SE som sköt Palme, och funderar nu mest på hur det här gick till mer exakt (varifrån fick han vapnet, var det SE som Mårten såg vid bokhandeln osv. osv.). Vi har väl alla kommit in i det här lite från olika håll och vid olika tidpunkter, och alla har inte läst samma förhör och böcker, så det är ju naturligt att de här två diskussionerna pågår parallellt här.

Men för den som tycker att bevisningen redan räcker gott och väl skulle det ju vara intressant att höra vad som skulle behövas för att ni som fortfarande tvekar om SE skulle ändra uppfattning. Att matcha kulor mot någon revolver kan vi ju glömma, men hur skulle ni t.ex. resonera om det visade sig finnas DNA eller fingeravtryck från SE på Röda Kors-brevet? Och vad skulle ni säga om en magnetfiskare fick upp en revolver med lämplig kaliber och piplängd i Långtjärnen? Skulle ni säga "Åh fan, då var det tydligen SE ändå", eller skulle det gå att hitta alternativa förklaringar även i de här tänkta fallen?

”…den som tycker att bevisningen redan räcker gott och väl” skulle ju kunna berätta vari sagda bevisning består.

Inte ens åklagaren som, felaktigt, påstod att han tyckte sig ha skäl att häkta Engström hävdade att han hade några bevis.

Men du kanske kommit länge än Krister Petersson?

Låt höra.
Citera
2023-02-17, 09:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du efterlyser mer ifrågasättande av teorin om att SE är gärningsmannen, och du vill gärna ha mer bevisning mot honom för att kunna slå dig till ro i den frågan. Andra tycker sig redan ha kommit fram till att det var SE som sköt Palme, och funderar nu mest på hur det här gick till mer exakt (varifrån fick han vapnet, var det SE som Mårten såg vid bokhandeln osv. osv.). Vi har väl alla kommit in i det här lite från olika håll och vid olika tidpunkter, och alla har inte läst samma förhör och böcker, så det är ju naturligt att de här två diskussionerna pågår parallellt här.
Ja, det är inte alls konstigt anser jag. Det ville garanterat KP också.
Att det redan är tillräckligt för dig och andra tycker jag mer är önsketänkande snarare.

Citat:
Men för den som tycker att bevisningen redan räcker gott och väl skulle det ju vara intressant att höra vad som skulle behövas för att ni som fortfarande tvekar om SE skulle ändra uppfattning. Att matcha kulor mot någon revolver kan vi ju glömma, men hur skulle ni t.ex. resonera om det visade sig finnas DNA eller fingeravtryck från SE på Röda Kors-brevet? Och vad skulle ni säga om en magnetfiskare fick upp en revolver med lämplig kaliber och piplängd i Långtjärnen? Skulle ni säga "Åh fan, då var det tydligen SE ändå", eller skulle det gå att hitta alternativa förklaringar även i de här tänkta fallen?

Ja, allt beror ju på om det finns en alternativ förklaring som är enklare. Men ett vapen i Långtjärn skulle nog få mig till att omvärdera en del.
Brevet väger inte riktigt lika tungt, som jag ser det i skrivande stund.

Tills dess så avstår jag från att spekulera allt för mycket om hur SE stannat till med sin röda Citroen, klivit ut med en isborr, dumpat vapnet och sedan farit vidare till Idre. Att han då måste ha rest på måndagen o.s.v.
Citera
2023-02-17, 09:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Inte för att vara sådan...

Men ytterplagg brukar inte generellt fladdra när man promenerar.

Nej, men vad hade SE på sig egentligen?

Min kommentar avsåg påståendet:
"Ja, det var som bekant NF som såg en person med Skandiamannens signalement..."

Klär man på SE alla typer av jackor, rockar och färger så stämmer han så klart in "perfekt" ..
Citera
2023-02-17, 10:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, men vad hade SE på sig egentligen?

Min kommentar avsåg påståendet:
"Ja, det var som bekant NF som såg en person med Skandiamannens signalement..."

Klär man på SE alla typer av jackor, rockar och färger så stämmer han så klart in "perfekt" ..

Uttrycket "Ja, det var som bekant NF som såg en person med Skandiamannens signalement..." är inte helt ärligt uttryckt enligt mig.

Jag skulle nog omformulera det till: "Vittnet NF såg en man med en 3/4 lång blå täckjacka som han tyckte påminde om en Tenson jacka. Han gjorde också vissa uttalanden om åldern som går att tolka som att det rörde sig om en "äldre man" (för gammal för att vara säkerhetsvakt).
Citera
2023-02-17, 10:15
Avslutad
Frågan är om det någonsin kommer att gå, att bringa klarhet i vem NF såg - Björkman eller gärningsmannen. Irriterande.
Citera
2023-02-17, 10:33
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Frågan är om det någonsin kommer att gå, att bringa klarhet i vem NF såg - Björkman eller gärningsmannen. Irriterande.

Självklart är det något utav en nyckel till något form av "svar".
Skulle vi kunna påvisa att det faktiskt är Engström så är det ju mer än försvårande för honom.

Tyvärr är jag ganska övertygad om att vi inte kommer längre än idag.
Citera
2023-02-17, 10:46
Avslutad
Citat:
Självklart är det något utav en nyckel till något form av "svar".
Skulle vi kunna påvisa att det faktiskt är Engström så är det ju mer än försvårande för honom.

Tyvärr är jag ganska övertygad om att vi inte kommer längre än idag.

Dessvärre tror jag du har rätt, vi har nått vägs ände, om inte någon vill lätta sitt samvete, alternativt sitter på gåtans hemlighet, personligen är jag övertygad om att någon (eller några) vet vem som låg bakom. Kanske uppdagas det i något testamente framöver.
Citera
2023-02-17, 10:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Men det är inte frågan.

Frågan är om "vanliga människor" (vad det ens betyder) inte ens kunde få tag på ammunitionstypen.

(Mitt inlägg nedan blev visst utläggning om ammunitionen i relation till SE i allmänhet och inte svar på det ovan)

Förstår inte svårigheten att ha någon aning om vad som avses med "vanliga människor" i sammanhanget.

Magnumammunition fanns känt i Sverige inom sportskyttet, hos en och annan samlare och i någon liten mån inom dunkla kretsar och emanerar då från sportskyttet.

Jag tror inte att SE hade kontakter i sådana dunkla kretsar, typ Mockfjärdsrånare (finska missbrukare).

Jag känner inte till om han kände någon tvivelaktig sportskytt försedd med revolver och benägenhet att begå vapenbrott och som kan ha levererat ammunitionen till honom. Man borde kanske kollat närmare om fanns någon koppling till någon av de cirka tjugotal registrerade innehavare av Magnumrevolver som fanns i Täby kommun. Sen finns ju de som menar att det i Täby just flödade illegala revolvrar, jag är dock minst sagt tveksam till det.

Utan sådana kopplingar blir det nog svårt? Vart skulle han då vända sig för att få tag på licenspliktig ammunition?

På åttiotalet beviljades för övrigt inte sportskyttar egen ammunitionslicens. De var hänvisade till att handla genom sin skytteklubb. Det förekom att klubbar la sin licens hos en handlare så medlemmar kunde handla över disk genom att styrka sitt medlemskap.

Det mest sannolika tror jag nog är att GM-SE fått med sig ammunitionen när han på okänt sätt skaffade Magnumrevolvern. Dock inte om den införskaffades alltför långt tillbaka i tiden.

Apropå att det på nebulösa grunder brukar tjatas om Åland i relation till SE, erinrar jag mig att Olofssons sportaffär i Mariehamn tar in ett enstaka och sällsynt stort parti (10 askar) omkring 1981.

Möjlighet att utan licens köpa ammunition över disk kan ha funnits i exempelvis Belgien eller Schweiz.

Angående att SE inte hade någon anledning att skaffa aktuell typ av ammunition. Jag håller helt med om det till skillnad från en del andra. GM-SE har råkat komma i besittning av just denna typ, någon annan förklaring är inte möjlig.
Citera
2023-02-17, 11:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Dessvärre tror jag du har rätt, vi har nått vägs ände, om inte någon vill lätta sitt samvete, alternativt sitter på gåtans hemlighet, personligen är jag övertygad om att någon (eller några) vet vem som låg bakom. Kanske uppdagas det i något testamente framöver.

Jag är enig.

Men det krävs något extremt informativt "lättande av samvete" eller testamente.
Det räcker inte med: Det var jag. Vi har redan ca 130 sådana
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in