2023-02-20, 18:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men kan du ge lite källor här kanske?

Fortfarande helt obegripligt.

Vad är obegripligt? SE ska ha sagt han skriker till Söderström att han springer till piketen.

Källan är Aners blogg, som sagt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-20 kl. 18:31.
Citera
2023-02-20, 18:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad är obegripligt? SE ska ha sagt han skriker till Söderström att han springer till piketen.

Källan är Anders blogg, som sagt.

Länka till bloggen och inlägget ifråga då.
Citera
2023-02-20, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du har nog helt rätt, jag tänkte inte så långt. Men det gjorde kanske inte SE heller? Faktum är ju att magnetfiskare ganska ofta hittar vapen som har dumpats i sjöar och vattendrag, och det måste väl tolkas som att många trots allt bedömer en soptunna som en inte lika säker lösning (alt. att man helt enkelt inte kommer på den idén).

Att dumpa det från en finlandsfärja är så klart också klockrent. Annars tror jag på mitt förslag, då blir vapnet eliminerat på ett par dagar, alternativt ligger på sopptippen i ett par veckor. Jag tänker, att de som dumpar vapen i sjöar eller mer centrala vattendrag, är skraja människor som vill dumpa det så snabbt som möjligt, oftast pundare eller kriminella. SE känns inte (för mig) som den typen som hispigt fladdrade omkring och kastade vapen i sjöar eller vattendrag, särskilt inte i Stockholm. Skulle jag dumpa ett vapen, skulle jag göra just så som jag beskrev, känns väldigt säkert.
Citera
2023-02-20, 19:04
Avstängd
Citat:
Du behöver ingen jävla exakt källa för att prata om ett citat. Hur vore det om du svarade på det som diskuterades? Nån gång....

Jag har inget problem länka källan, men nu gör det liksom varken till eller från. Du har fått all information som behövs. Att Aner säger att SE skrikit till Söderström. Du behöver inte veta mer för det fanns ingenting mer som relaterade till citatet.

Så kom igen...
..,skrek till Gösta Söderström att ”nu springer jag till piketbussen"

Vem är det som skrek ”nu springer jag till piketbussen", Gösta, SE eller någon annan polis?
Citera
2023-02-20, 19:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Du behöver ingen jävla exakt källa för att prata om ett citat. Hur vore det om du svarade på det som diskuterades? Nån gång....

Jag har inget problem länka källan, men nu gör det liksom varken till eller från. Du har fått all information som behövs. Att Aner säger att SE skrikit till Söderström. Du behöver inte veta mer för det fanns ingenting mer som relaterade till citatet.

Så kom igen...
..,skrek till Gösta Söderström att ”nu springer jag till piketbussen"

Hur jävla svårt ska det vara?!
Vill man att någon ska ställning till något så anger man källor.

Jäkla tramspelle.

Här är källan:

Det finns säkert någon annan tramspelle här som vill samtala om det med dig.
Jag är inte en utav dem.

http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2011/03/skandiamannen.html#.Y_O2TnbMJPY

Varför har Skandiamannen, nu avliden, blivit intressant i Palmeärendet? Jo, därför att han hela tiden hävdat att han omedelbart efter dödsskottet vid Dekorima kom fram till Olof Palme som låg svårt skadad, förmodligen död, på trottoaren vid Dekorima, varefter Skandiamannen, enligt egna påståenden, vidtog en massa åtgärder: la Palme rättvänd, talade med Lisbeth Palme, skrek till Gösta Söderström att ”nu springer jag till piketbussen”, pratade med de tre unga personer som, faktiskt, sökte ge Palme en första hjälp osv – det är ingen måtta på allt vad han gjorde, om han fick säga det själv.
Citera
2023-02-20, 19:10
Medlem
Roerligs avatar
Hur svårt är det.

http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2011/03/skandiamannen.html?m=1
Citera
2023-02-20, 19:10
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Men VARFÖR behöver du veta exakt var informationen står? Från Sven Aners blogg har jag lyft ut en mening som jag tycker är intressant. Det är en fristående mening. Vad mer behöver du? Du har all information du behöver.

..,skrek till Gösta Söderström att ”nu springer jag till piketbussen".

Citat:
Spännande att du vägrar att länka till källan

Är det den nivån vi ska här?
Du får tramsa dig med någon annan.
Lycka till.

Du Rust-Lee du verkar ha problem. Han uppger ju källan.

För övrigt känns det relativt uppenbart vad som menas. Om det stämmer så återigen stärker något Engströms historia.

"...nu springer jag till piketbussen".

Eftersom det är andrahandsinfo så kanske det inte är ordagrant återgivet. Mer förståeligt "...nu springer jag till piketpoliserna"

Det betyder precis det, att han springer efter "piketen". Dvs piketpoliserna som sprungit iväg utan signalement.
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-20 kl. 19:20.
Citera
2023-02-20, 19:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men återigen så menar du väl själv att alibi vill han ha som GM , vilket är logiskt

Om vi i tråden ska prata om Engström som ett oskyldigt vittne så dör nog tråden fort..

Det är just det att det finns inte så mycket att diskutera angående SE.

- SE stannade och talade några minuter med HO.
- SE missade själva mordet ute på gatan.
- SE missade att höra LP ropa på hjälp efter skotten.
- SE kom fram lite sent till mordplatsen.
- SE tittade på eller hjälpte till att vända på OP.
- SE hörde LP säga "mörkblå täckjacka".
- SE såg LJ i gränden.
- Under de tre minuter vittnena väntade på mordplatsen blev SE mer och mer chockad eller åtminstone djupt skärrad.
- SE pekade tillsammans med andra åt pikétpatrullen åt vilket håll de skulle springa.
- SE insåg att han inte berättat för poliserna om den mörkblå täckjackan.
- SE rusade efter polispatrullen i gränden samtidigt som ambulansen anländer.
- Framme vid Bohemia såg SE inte polisen och ville inte fortsätta förfölja polisen, då han inte kunde vara säker på att polisen var mellan honom och mördaren.
- SE gick in på Bohemia och satte sig vid ett bord med ytterkläderna på för att lugna nerverna några minuter.
- När SE kom tillbaka till mordplatsen så hade närvarande vittnen fått höra från LP att det var OP som blivit mördad.
- Strax innan eller samtidigt som SE kom tillbaka till mordplatsen från Bohemia lämnade ambulansen mordplatsen med LOP.
- SE fick höra av ett vittne att det var OP som hade blivit mördad.
- SE återvände till Skandia för att ringa frun och vänta i värmen på nattbussen.
- SE hade lite svårt på Skandia att tro att den döde var OP, men "gumman var lik Lisbet".
- Ett vittne ringde polisen och tipsade om SEs besök på Bohemia.

Svårare än så behöver man inte krångla till det.
Allt annat om SE som GM är ju bara fria fantasier helt utan fakta och substans.

Det kan ju inte vara något självändamål att fylla tråden med påhittade cluedofantasier om SEs skuld, då det enda rimliga är att han bara är ett vittne och inget annat.

-
Citera
2023-02-20, 19:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
I vilket förhör säger Engström detta?

Roland B säger i förhör (EA9982-3) att Engström påstår han springer efter poliserna med syfte att korrigera ett felaktigt signalement, sitt eget. Därmed 2 utsagor.

Andrahandsuppgifter från 1986-06-09? Ja, det kan man ju inte förneka att måste vara en oomkullrunkelig sanning.

Hur var det med sent inkomna vittnesmål? Att SE är helt övertygad dagen efter mordet att polisen har blandat ihop has signalement med mördarens är ju självklart då LP sagt "mörkblå täckjacka".

Det säger han i sitt första förhör. Samma uppgifter som RB återger tre månader senare.

Inget konstigt med det.
Citera
2023-02-20, 19:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Andrahandsuppgifter från 1986-06-09? Ja, det kan man ju inte förneka att måste vara en oomkullrunkelig sanning.

Hur var det med sent inkomna vittnesmål? Att SE är helt övertygad dagen efter mordet att polisen har blandat ihop has signalement med mördarens är ju självklart då LP sagt "mörkblå täckjacka".

Det säger han i sitt första förhör. Samma uppgifter som RB återger tre månader senare.

Inget konstigt med det.

Jag förstår inte alls hur något av det du nu skriver har någon som helst relevans till det du citerade.
Citera
2023-02-20, 19:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Att dumpa det från en finlandsfärja är så klart också klockrent. Annars tror jag på mitt förslag, då blir vapnet eliminerat på ett par dagar, alternativt ligger på sopptippen i ett par veckor. Jag tänker, att de som dumpar vapen i sjöar eller mer centrala vattendrag, är skraja människor som vill dumpa det så snabbt som möjligt, oftast pundare eller kriminella. SE känns inte (för mig) som den typen som hispigt fladdrade omkring och kastade vapen i sjöar eller vattendrag, särskilt inte i Stockholm. Skulle jag dumpa ett vapen, skulle jag göra just så som jag beskrev, känns väldigt säkert.
Finlandsfärja är nog optimalt ja, och den vanliga sophanteringen har väl också sina fördelar. Du skrev förut att du tyckte att observationen vid Långtjärnen var "too much". Tänker du att det är för mycket som inte stämmer in, eller tänker du tvärtom att det är "för bra för att vara sant"?
Citera
2023-02-20, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Finlandsfärja är nog optimalt ja, och den vanliga sophanteringen har väl också sina fördelar. Du skrev förut att du tyckte att observationen vid Långtjärnen var "too much". Tänker du att det är för mycket som inte stämmer in, eller tänker du tvärtom att det är "för bra för att vara sant"?

Jag tänker att det är för mycket som inte stämmer. Det bor ju folk i närheten, som sannolikt fiskar på den lediga helgen. Personen som sågs borra var sannolikt en från orten, kanske gav mannen upp då isen var för tjock? Den SE jag känner skulle inte vara så korkad att han stoppade ner vapnet i den grunda sjön, finns långt bättre sjöar (som dessutom ligger öde på vintern) bara några kilometer från deras stuga i Kringelfjården, även Sveriges största vattenfall ligger i kokarna med fina möjligheter att gömma det. Men jag sätter min peng på att han dumpade det i lämplig halvfull soptunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in