Lämnade ju häromdagen ett EKG samt blodprover för att kolla koncentrationen av Metadonet i blodet. Står som sagt på en låg dos d v s 20 mg och innan min smärtläkare ville höja till 30 mg så skulle jag ta ett EKG samt ett metadonprov. Fick detta till svar idag:
"P/S-Metadon resultat 41 ng/ml.
Analyskommentar: Låg koncentration. Stor interindividuell spridning av koncentrationer ses i vår kliniska databas. Ett nedre tröskelvärde vid LARO kring 50-200 ng/ml har diskuterats för god behandlingseffekt. Det finns en koncentrationsberoende risk för QT-förlängning och baserat på begränsad data med en möjlig brytpunkt kring 600 ng/ml.
Beträffande smärtbehandling ses vanligen koncentrationer mellan 50-400 ng/ml.
Detta svar baseras delvis på automatiserad tolkning av angivna uppgifter från analysbeställaren".
Så detta fick jag till svar idag gällande koncentrationen av metadonet i mitt blod (EKG var normalt förresten). Min smärtläkare sa då att jag skulle ta 30 mg till kvällen medans jag själv tycker det är bättre om vi kanske sprider ut doserna något, typ morgon och kväll iaf och jag väntar fortfarande på svar. Försöker vara en god patient men ibland är vissa läkare rätt... "speciella" av sig.
För visst betyder detta rätt simpelt förklarat, även om jag inte är jättelångt ifrån den lägsta rekommenderade koncentrationshalten på 50 ng/ml (jag hade ju 41 ng/ml) att jag inte tar upp medicinen fullt upp eller? Borde man inte då dela upp dosen vid minst två tillfällen? Min läkare har gjort mycket bra men verkar otroligt insnöad på att man enbart bör ta metadon en gång dagligen. Trots min smärtproblematik. Och tro mig, inte lätt att hitta en bra/okey smärtläkare idag inte och extremt många som tackar nej till en också när dom får remisser då dom har fullt upp eller kanske inte tycker man är intressant nog... Tragiskt men sant.
Trevlig Fredag till Er alla hursomhelst!