2023-02-17, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du svarar inte på frågan: Hur skulle SE rört sig på trottoaren för att inte vara misstänkt i dina ögon?
Det är snömodd längs trottoarkanten. Att gå där ute är inte det rimliga varken för SE eller Tensonmannen.

Går han ändå ute där så är det påpassligt bra. För under en period skymmer han inte sikten för NF.

För hur kan vittnet Se dölja sig för NF ?

Nån dag ska jag rita ut snömodden. Finns på bilder
Citera
2023-02-17, 06:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
SE hävdar att han går strax bakom makarna Palme, en bit ut på trottoaren, närmare vägen”

Ser du någon svaghet i att bygga din teori om hur mordet gick till på Engströms egna uppgifter?

Att han skyndade sig ut och bara sa hejdå till vakten exempelvis, att han går bakom makarna Palme…

Alltså du måste välja och vraka bland denna pigga pratkvarna utsagor för att få ihop det hjälpligt?

- Han säger ju att han…

- Han ljuger ju om…

Är du med?

Nej, det är snarare en styrka: Att SE gick strax bakom makarna Palme och sedan sprang på Tunnelgatan bekräftas, enligt min tolkning, av vittnena NF och LJ. Så den delen av hans story är sann. Den kan konfirmeras av andra på platsen. Detaljer i signalementet stämmer!

Däremot försöker han få det till att han utförde detta som vittne, vilket (som Anér var inne på 1989) är en lögn. Den delen av storyn kan inte fastställas som sann, utifrån oberoende vittnesuppgifter.
Citera
2023-02-17, 07:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du svarar inte på frågan: Hur skulle SE rört sig på trottoaren för att inte vara misstänkt i dina ögon?

Han skulle ha undvikit att gå på trottoaren i samma position och vid samma tidpunkt som "Tensonmannen". Han skulle ha undvikit att snedda in för att "kolla klockan". Han skulle ha undvikit att springa på Tunnelgatan, och sedan på David Bagares gata.
Citera
2023-02-17, 07:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det kommer ifrån enough-is-enough som du citerade samtidigt som mig.

Även om man har utredd honom i "åratal" (det är mer än 1 år från 2017-2020) är min poäng att det är ett onyanserat och oärligt sätt att uttrycka sig på då man inte utredde honom (som misstänkt) när man hade chansen att faktiskt (iaf betydligt högre sannolikhet) att komma till någon form av avslut (fälla eller fria).

Ströms PM är hur man än tittar på det en oerhörd katastrof.

Gällande kritik mot Larsson, TP och KP så har jag massor!

Då är jag med. Och enig.
Citera
2023-02-17, 07:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vilken teori syftar du på här?

Varför väljer du alltid att missförstå? Eller är det verkligen så att inte förstår?

Teorin med SE som GM...
Att det sedan finns varianter och avarter(som din egna) spelar ingen roll utifrån vad vad jag skrev.
Citera
2023-02-17, 07:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att du inte ser mycket kritik mot standardteorin skulle väl kunna antyda att den ändå är rätt bra. Själv har jag t.ex. inga större invändningar, annat än att jag tror att de är fel ute med det här om att SE skall ha sett Lars J. Och så det där andra som åklagaren sade på pressträffen, att "av allt att döma" så åkte SE till Idre redan på söndagen den 2/3. Där tror jag att han kan ha missat en hel del.

Nu finns det en värld utanför detta forum också.

Det är inte mycket du har att invända och är precis i linje med vad jag menade med mitt inlägg.
Citera
2023-02-17, 08:00
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det är snarare en styrka: Att SE gick strax bakom makarna Palme och sedan sprang på Tunnelgatan bekräftas, enligt min tolkning, av vittnena NF och LJ. Så den delen av hans story är sann. Den kan konfirmeras av andra på platsen. Detaljer i signalementet stämmer!

Däremot försöker han få det till att han utförde detta som vittne, vilket (som Anér var inne på 1989) är en lögn. Den delen av storyn kan inte fastställas som sann, utifrån oberoende vittnesuppgifter.

Det där låter faktiskt orimligt.

NF var långt borta innan Engström kom ut och hörde andra skottet som en avgassmäll (stämmer med andra vittnens uppgifter, bra gissat!) och LJ såg inte mordet och har till och med, på eget bevåg, skrivit brev till spaningsledningen och markerat att det är långt ifrån säkert att det var mördaren han såg.

Att LJ skulle sett Engström bakom makarna Palme är science fiction.
Citera
2023-02-17, 08:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är snömodd längs trottoarkanten. Att gå där ute är inte det rimliga varken för SE eller Tensonmannen.

Går han ändå ute där så är det påpassligt bra. För under en period skymmer han inte sikten för NF.

För hur kan vittnet Se dölja sig för NF ?

Nån dag ska jag rita ut snömodden. Finns på bilder

Ja här handlar det väl om att SE säger sig gå ut med vägbanan, liknande som NF iakttar sin "Tenson-man"? Det liknande beteendet blir misstänkt.

Lampers med flera har tagit upp detta som ett av några exempel där SE "kopierar" GM's beteende och rörelser.
Citera
2023-02-17, 08:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det där låter faktiskt orimligt.

NF var långt borta innan Engström kom ut och hörde andra skottet som en avgassmäll (stämmer med andra vittnens uppgifter, bra gissat!) och LJ såg inte mordet och har till och med, på eget bevåg, skrivit brev till spaningsledningen och markerat att det är långt ifrån säkert att det var mördaren han såg.

Att LJ skulle sett Engström bakom makarna Palme är science fiction.

Ja, det var som bekant NF som såg en person med Skandiamannens signalement (lite äldre och med trekvartslångt blått plagg) gå bakom makarna Palme, cirka 20 meter norr om utgången från Skandia.

Inte särskilt orimligt att det var SE, eftersom han stämplade ut kl. 23:19 och uppger sig befinna sig strax bakom paret när skotten avfyras. Skotten ja ...

Han menar i förhöret i april att det andra skottet drunknade i ekot från det första. Senare uppger han att han hörde första skottet, men reagerade först på det andra. Det verkar som om till och med SE, GM himself?, motsäger Klonarméns välvilliga tolkningar ...
Citera
2023-02-17, 08:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det var som bekant NF som såg en person med Skandiamannens signalement (lite äldre och med trekvartslångt blått plagg) gå bakom makarna Palme, cirka 20 meter norr om utgången från Skandia.

Inte särskilt orimligt att det var SE, eftersom han stämplade ut kl. 23:19 och uppger sig befinna sig strax bakom paret när skotten avfyras. Skotten ja ...

Han menar i förhöret i april att det andra skottet drunknade i ekot från det första. Senare uppger han att han hörde första skottet, men reagerade först på det andra. Det verkar som om till och med SE, GM himself?, motsäger Klonarméns välvilliga tolkningar ...

Med SE's signalement? Tensonjacka?
Vad hände med den fladdrande rocken?

Det känns inte "bekant".
Citera
2023-02-17, 08:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Med SE's signalement? Tensonjacka?
Vad hände med den fladdrande rocken?

Det känns inte "bekant".

Inte för att vara sådan...

Men ytterplagg brukar inte generellt fladdra när man promenerar.
Citera
2023-02-17, 09:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu finns det en värld utanför detta forum också.

Det är inte mycket du har att invända och är precis i linje med vad jag menade med mitt inlägg.
Du efterlyser mer ifrågasättande av teorin om att SE är gärningsmannen, och du vill gärna ha mer bevisning mot honom för att kunna slå dig till ro i den frågan. Andra tycker sig redan ha kommit fram till att det var SE som sköt Palme, och funderar nu mest på hur det här gick till mer exakt (varifrån fick han vapnet, var det SE som Mårten såg vid bokhandeln osv. osv.). Vi har väl alla kommit in i det här lite från olika håll och vid olika tidpunkter, och alla har inte läst samma förhör och böcker, så det är ju naturligt att de här två diskussionerna pågår parallellt här.

Men för den som tycker att bevisningen redan räcker gott och väl skulle det ju vara intressant att höra vad som skulle behövas för att ni som fortfarande tvekar om SE skulle ändra uppfattning. Att matcha kulor mot någon revolver kan vi ju glömma, men hur skulle ni t.ex. resonera om det visade sig finnas DNA eller fingeravtryck från SE på Röda Kors-brevet? Och vad skulle ni säga om en magnetfiskare fick upp en revolver med lämplig kaliber och piplängd i Långtjärnen? Skulle ni säga "Åh fan, då var det tydligen SE ändå", eller skulle det gå att hitta alternativa förklaringar även i de här tänkta fallen?
Senast redigerad av Draifos 2023-02-17 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in