Citat:
Ursprungligen postat av
Kellywoman
Det är ju så att åklagaren ser till att det kommer fram som hen önskar. Om polisförhör inte stämmer med förhör i rättssalen så är det jätte vanligt att åklagaren läser upp vad som sades i förhören. Är ju inte konstigt att vittnen glömmer så mer vanligt än ovanligt.
Jag som nämndeman skall gå på det som sägs i rättssalen och det som kommer fram. Ibland kommer det även fram nya saker som inte finns med i FUPen. Som jag skrev så är min erfarenhet att jag och kollegor inte läser FUPen. Men visst kan kollegor göra det men mer vanligt vid rättsfall som följs i media att bli färgad. Men domarna brukar vara mycket duktiga på det juridiska och diskuterar utifrån det
Åklagaren ser till att det kommer fram känns lite läskigt.
I detta fallet vi diskuterar nu är det uppenbart att åklagaren vinklar all fakta till L nackdel oaktat om det finns positiv fakta med.
Utelämnar viss information så att man inte får hela bilden osv.
Utelämnar saker ur ett av förhören och säger att han aldrig nämnt en viss sak som han visst har osv. Alltså ljuger hon också bara för att göra det svårare för L.
Aldrig vart med om en åklagare som är obehaglig på detta vis. Hon sitter och himlar med ögonen och suckar och beter sig rent utsagt vidrigt när det kommer fram neutral information som ändå KAN vara till L fördel.
Om man då som nämndeman inte tar del av FUP så blir jag lite mörkrädd för att vara helt ärlig.
Att ni inte ska läsa FUP, är det en oskriven regel eller är det bestämt i uppdraget att inte göra det?