2023-02-14, 22:15
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Vad tror du rätten kommer fram till?

Jätte svårt tycker jag när man inte varit där och lyssnat. Om man nu går på det som står i FUPen så vet jag inte om man verkligen kan säga bortom rimligt tvivel? Däremot tänker jag att J har blivit skakad vilket orsakade hennes död. Men exakt när detta hände är man ju inte säker på. Nu är det ju så att domaren har ju tillgång till FUPen men inte nämndemännen utan man ska ju ta ställning utifrån vad som presenterats i rätten. Och när man inte varit där så tycker jag det är skitsvårt. Vad tänker du?
Citera
2023-02-14, 22:24
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av que-chucha
Jo men alltså.. Med tanke på hur desperat åklagaren försöker sätta dit honom med alla små medel som finns ( iallafall enligt min uppfattning när jag var där under fredagens förhandling ) så tror jag att de är ganska solklart att det kommer att överklagas ifrån hennes sida.
Känner också att det var ganska opassande utav henne att sitta och sucka och himla med ögonen, främst när Niels Lynöe förhördes utav försvaret.

Jag vill bara tipsa om att läsa, lyssna och titta på dokumentärer/poddar om skakvåld.. studier som dom tar upp i alla fallen där föräldrar blivit oskyldigt dömda , familjer splittrade och för att inte tala om alla amerikaner som kan ha mött stolen på felaktiga grunder..
Uppdrag granskning har ett avsnitt om skakvåld !

Hmmm låter ju väldigt oprofessionellt om åklagaren har suttit och suckat och himlat med ögonen? Domaren brukar faktiskt säga till i sådana lägen. Men så som du beskriver det så uppenbart tycker åklagaren att hon har tillräckligt på fötterna.

Jo jag har sett uppdrag granskning och andra dokumentärer. Det mest uppseendeväckande i UG tyckte jag var studien på ca 30 barn där skakvåld erkänts att de bebisarna inte hade den triad av skador som skakvåld anses uppkomma.
Men jag tror dessvärre att det är massor av barn också som blivit skakade som inte lett till åtal.
Jag tror J blivit skakad, men det är min egen åsikt.
Senast redigerad av Kellywoman 2023-02-14 kl. 22:29.
Citera
2023-02-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Hmmm låter ju väldigt oprofessionellt om åklagaren har suttit och suckat och himlat med ögonen? Domaren brukar faktiskt säga till i sådana lägen. Men så som du beskriver det så uppenbart tycker åklagaren att hon har tillräckligt på fötterna.

Jo jag har sett uppdrag granskning och andra dokumentärer. Det mest uppseendeväckande i UG tyckte jag var studien på ca 30 barn där skakvåld erkänts att de bebisarna inte hade den triad av skador som skakvåld anses uppkomma.
Men jag tror dessvärre att det är massor av barn också som blivit skakade som inte lett till åtal.
Jag tror J blivit skakad, men det är min egen åsikt.

Det var enligt studien 34 utav 36 barn som inte hade de triaden fynd, men som av andra skäl bevisades vara utsatta av skakvåld.
Jag säger absolut inte att det inte skulle finnas barn som blivit skakade , jag menar dock att det inte går att ställa utom rimlig tvivel på enbart triaden fynd att barnet blivit utsatt för skakvåld, inte bara i detta fall utan även i de andra fallen.

Jag har hela vägen fram tills förhandlingen i fredags trott , av många skäl , att Isabella varit inblandad i de våld J påstås blivit utsatt för. Inte bara på grund utav tveksamma sms/snap konversationer och att hon verkligen ville förtydliga att hon inte på något sätt haft kontakt sett eller rört J den tiden hon var hemma, vilket man kan tycka att man normalt gör när man varit borta från sin 5 månaders bebis och sen ska dra iväg igen..
Men efter fredagens förhandling så tror jag inte J blivit skakad alls, varken av Lukas eller Isabella. Jag tror mer de är en ren tragedi , ett olycksfall och att hunden helt klart är inblandad på ett eller annat sätt
Citera
2023-02-15, 00:27
Medlem
Citat:
Det var enligt studien 34 utav 36 barn som inte hade de triaden fynd, men som av andra skäl bevisades vara utsatta av skakvåld.
Jag säger absolut inte att det inte skulle finnas barn som blivit skakade , jag menar dock att det inte går att ställa utom rimlig tvivel på enbart triaden fynd att barnet blivit utsatt för skakvåld, inte bara i detta fall utan även i de andra fallen.

Jag har hela vägen fram tills förhandlingen i fredags trott , av många skäl , att Isabella varit inblandad i de våld J påstås blivit utsatt för. Inte bara på grund utav tveksamma sms/snap konversationer och att hon verkligen ville förtydliga att hon inte på något sätt haft kontakt sett eller rört J den tiden hon var hemma, vilket man kan tycka att man normalt gör när man varit borta från sin 5 månaders bebis och sen ska dra iväg igen..
Men efter fredagens förhandling så tror jag inte J blivit skakad alls, varken av Lukas eller Isabella. Jag tror mer de är en ren tragedi , ett olycksfall och att hunden helt klart är inblandad på ett eller annat sätt

Varför tror du så?
Citera
2023-02-15, 01:19
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:

Man har ju helt uteslutet hunden. Känns överspelat. Jag tror inte ett dugg att hunden har med detta att göra. Däremot så var sannolikt hunden uppe sängen när den märkte J mådde dålig
Citera
2023-02-15, 07:50
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Jätte svårt tycker jag när man inte varit där och lyssnat. Om man nu går på det som står i FUPen så vet jag inte om man verkligen kan säga bortom rimligt tvivel? Däremot tänker jag att J har blivit skakad vilket orsakade hennes död. Men exakt när detta hände är man ju inte säker på. Nu är det ju så att domaren har ju tillgång till FUPen men inte nämndemännen utan man ska ju ta ställning utifrån vad som presenterats i rätten. Och när man inte varit där så tycker jag det är skitsvårt. Vad tänker du?

Antagligen dum fråga ; men hur vet man att nämndemännen inte läser FUPen ?
Citera
2023-02-15, 09:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider

Det kan man inte i Sverige. Och jag tror nog att de läser den... Vem skulle kunna låta bli, när man ska ha ett sådant uppdrag, liksom..?
Citera
2023-02-15, 10:27
Medlem
Citat:
Man har ju helt uteslutet hunden. Känns överspelat. Jag tror inte ett dugg att hunden har med detta att göra. Däremot så var sannolikt hunden uppe sängen när den märkte J mådde dålig

Det är inte så att jag tror att hunden har tagit J i käften och skakat henne våldsamt. Jag tror inte att det handlar om skakvåld. Jag tror att kombinationen med den kollision med hund och babygym, samt huruvida hon nu hamnar på mage i sängen och får andningsstopp , antingen rullar hon runt själv då det är vanligt att bebisar börjar vända sig då, hunden hoppat upp av ren instinkt för att barnet inte mår bra, alternativt att hunden hoppat upp i sängen ( inte på barnet utan upp i sängen ) och hon av den anledningen rullar och hamnar på mage och får andningsstopp.

Jag menar , fallet i UG hade pojken ramlat/halkat på en kudde och slagit i huvet i golvet. Och i det här fallet ( vad jag tror ) har hunden krockat med babygymmet , J har uppenbara blåmärken och slog säkert i golvet och fick också hunden över sig. Men som sagt , vi alla kan bara tro och gissa.

Men, jag vill bara tillägga att jag inte känner Lukas överhuvudtaget, men jag har tänkt på honom varje dag sedan i fredags. Den killen som satt där var totalt nedbruten, ihopsjunken och har helt enkelt tappat ryggraden.. jag kan inte beskriva i specifika ord vad jag menar mer än att han såg ut som en totalt fallen person. Alla som vill påstå att han är oberörd och opåverkad kan inte vara speciellt bra människokännare..
Citera
2023-02-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Varför tror du så?

Varför jag inte tror någon skakat barnet eller varför jag först trodde I var inblandad?
Citera
2023-02-15, 11:01
Medlem
Citat:

Samma rättsläkare har dock undersökt ett barn tidigare som blev eller var på väg att förlora sin familj där man hade uteslutit alla sjukdomar.
Där det talade starkt för annan persons hanterande har orsakat skador.
Jag poängterar igen att alla former av sjukdomar var uteslutna.

I det fallet så visade det sig till sist ändå vara en sjukdom.

Jag har läst på mycket om skakvåld denna vecka, i sverige och även utanför, och det är skrämmande hur dåligt träffsäker denna triad är.
Jag är inte alls övertygad om att det behöver ha skakats.

Sakkunniga vittne talar ju också om på vilka sätt dessa skador kan uppstå utan att skakas. T.ex. om man återupplivas efter en tid livlöst. T.ex. det I kombination med respirator osv.
Citera
2023-02-15, 11:33
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan man inte i Sverige. Och jag tror nog att de läser den... Vem skulle kunna låta bli, när man ska ha ett sådant uppdrag, liksom..?

Tack för svar !
Citera
2023-02-15, 16:35
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider

Inte ett dugg dum fråga. Självklart går det inte men det ligger i uppdraget att inte göra det. Jag har själv aldrig gjort det men jag har aldrig haft mordfall, men haft flera fall av grov misshandel och jag har aldrig läst innan rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in