2023-02-10, 13:41
Medlem
El_muchachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Sant.

Om målet endast är viktnedgång så.

Super tacksam för era svar.

Jag är supernöjd med mina 1600 kalorier , tar gärna feedback på följande.

Recept från Lifesum (viktnedgång med protein)
Frukost 07.00
rågbröd , färskost light och äpple samt sallad
landar på ca 300 kalorier.

Träning 8-9.30

Lunch 11-12
Brukar vara gårdagens middag
nöt , lax eller kyckling med sallad , potatis/fullkornspasta/fullkornsris
Ca 500 kalorier , blir supermätt och nöjd

Middag 17.00
Samma mix som lunch och ca 500 kalorier

Sen klämmer jag in ehrmanns protein pudding på 160 kalorier om jag blir hungrig mellan frukost och lunch eller mellan lunch och middag.

Ibland och högst sällan vid läggdags kan jag trycka i mig en banan runt 20.

Jag lider alltså aldrig av hunger på dagarna och dricker ca 3-4 liter vatten

Ish 1600 kalorier per dag

Sen provade jag efter att läst runt att frukost är dåligt , så jag tog bort den då jag oftast inte är hungrig på morgonen , körde då min ehrmann före lunch efter gym , det funkade också super. Men kändes som onödigt lågt kaloriintag så gick tillbaka till frukosten
Senast redigerad av El_muchacho 2023-02-10 kl. 13:44.
Citera
2023-02-10, 13:50
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_muchacho
Super tacksam för era svar.

Jag är supernöjd med mina 1600 kalorier , tar gärna feedback på följande.

Recept från Lifesum (viktnedgång med protein)
Frukost 07.00
rågbröd , färskost light och äpple samt sallad
landar på ca 300 kalorier.

Träning 8-9.30

Lunch 11-12
Brukar vara gårdagens middag
nöt , lax eller kyckling med sallad , potatis/fullkornspasta/fullkornsris
Ca 500 kalorier , blir supermätt och nöjd

Middag 17.00
Samma mix som lunch och ca 500 kalorier

Sen klämmer jag in ehrmanns protein pudding på 160 kalorier om jag blir hungrig mellan frukost och lunch eller mellan lunch och middag.

Ibland och högst sällan vid läggdags kan jag trycka i mig en banan runt 20.

Jag lider alltså aldrig av hunger på dagarna och dricker ca 3-4 liter vatten

Ish 1600 kalorier per dag

Sen provade jag efter att läst runt att frukost är dåligt , så jag tog bort den då jag oftast inte är hungrig på morgonen , körde då min ehrmann före lunch efter gym , det funkade också super. Men kändes som onödigt lågt kaloriintag så gick tillbaka till frukosten

Inget fel på näringsinnehållet direkt i den dieten.

Som sagt, om målet endast är viktnedgång så kör på, om du nu känner att du kommer hålla detta.

Jag tror heller inte på det där om att kroppen sättet sig i svältläge, herregud då hade vi inte fått sett dom där sponsra hungersnöd reklamarna i TV.

https://m.youtube.com/watch?v=xJAL5eUBpIQ

Inte hamna han i svältläge iaf.

Dock kan ju inte majoriteten hålla en sådan brutal diet över tid, och då är det bättre att börja högt så länge man gör sig av med fett, för att sedan sänka. Alla hälsocoacher predikar den metoden. Handlar inte om att dieta, utan göra det sin livsstil. Och att äta som en anorektisk tonårsbrud är ingen hållbar livsstil..
Citera
2023-02-10, 15:07
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_muchacho
Tack , otroligt tacksam för svaret.

Intressant , skall prova att öka till 2000 kalorier , men får börja äta mer "onyttigt" då . För jag är verkligen inte mer hungrig efter kostschemat på 1600 kalorier.

Tack för svar! Och riktigt bra med feedback från verkligheten.

Jag är oerhört mycket piggare nu än tidigare redan. Och jag har inga humörsvängningar. Men kanske kommer med för dåligt intag , dock är jag väldigt nöjd med mitt intag hungermässigt. Skall öka till 2000 kalorier , köra mer kolhydrater då kanske ?

Jaa alltså jag var ju själv inne på samma sak. Varför ta lång tid på sig när man bara kan svälta sig smal.

Problemet är just att kroppen går in i svältläge anpassar sig men du är fortfarande lika trött och sliten.
Som sagt, körde de ett halvår och skulle säga de var de sämsta jag har testat.

Nu kör jag body recomp. Äter 500-700 kcal underskott och tränar hårt. Tappar en del fett men bygger muskler samtidigt, de går inte lika fort på vågen men det är utan tvekan en bättre långsiktig plan som du kan hålla på med i flera år utan att de är jobbigt.

Att köra 1500-2000 kcal underskott är inte hållbart i längden eller ens bra.
Citera
2023-02-10, 16:12
Medlem
Kör på så länge det funkar för dig. Denna diskussionen påvisar också hur långlivade myter kan vara. Om kroppen skulle gå in i svältläge och hämma viktnedgång på grund av för litet intag av kalorier var kommer då energin ifrån? Om det var sant skulle svältkatastrofer ej existera. Lyssna inte på sånt trams.

Däremot stämmer det att de allra flesta lyckas bäst med en långsam viktnedgång över tid. De allra flesta som chockbantar tar igen sin vikt eller mer inom ett par år. Minns inte var jag läste studien men den går nog att hitta via Google.
Citera
2023-02-10, 19:11
Medlem
El_muchachos avatar
Hur tar man reda på hur mycket kalorier man gör åt per dag? Är en pulsklocka bra investering ur den synpunkten? Jag har inget emot att lägga pengar på en men jag bär idag analog klocka till vardags så vill inte byta eller bära 2 om det är överskattat? Enligt lifesums uträkning så bränner jag ca 600 kalorier på gymmet varje dag i nulägets upplägg.

Jag kommer efter denna diskussion att fortsätta med mina 1600 kalorier och endast öka intaget de dagar jag känner att jag har behovet.
Citera
2023-02-15, 12:54
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Hur bör jag äta för att bli rippad?

Hej, fråga till er som är duktiga på detta.

Jag har tränat med PT tidigare i två omgångar och tog mig från 68kg upp till 85kg genom att äta 3000kcal om dagen, på (2500 kalorier behåller jag min vikt fick jag veta)

Med den första PT:n körde jag 50% kolhydrater, 30% protein och 20% fett. Med den andra körde jag 40/30/30.

Nu har jag gått ner till 80kg efter uppehåll sedan i somras och ska börja igen. Jag är 1.77 lång, så 85kg blev lite för mycket kilon, men runt 80kg tror jag är fint att ligga, sen kan jag ev deffa fram mot sommaren.

Till saken, just nu ligger jag på 2500 kcal per dag och äter 40/30/30. Jag vet att jag inte kommer komma ner mot 10% kroppsfett på detta sätt, men fram mot sommaren vill jag prova deffa mig lite.

Hur hade ni gjort? Jag är totalt okunnig om ketos osv som jag vet många kör, jag vet att man ska undvika salt som binder vätska osv.

Men är här någon kunnig som kan säga mig hur många kalorier, hur man ska fördela protein/fett/kolhydrater och hur pass långt före juni man bör starta om man ska förbränna och få fram lite magrutor?

Jag tränar 4/5 dagar i veckan.
Citera
2023-02-15, 12:59
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Hej, fråga till er som är duktiga på detta.
Tacksam för att du använder kcal istället för kalorier. Ät bara knäckebröd och vitkål.
Citera
2023-02-15, 13:39
Bannlyst
Jag hade lagt mig runt 100kg och bara öst på med träning och mat. Du blir stor!!
Citera
2023-02-15, 13:46
Medlem
Principiellt är det inte så svårt om du vill deffa men bibehålla muskelmassa. Dvs tillräckligt stort proteinintag för att inte tappa muskelmassa under deff. Mellan tumme och pekfinger: ca 2.2-2.5 gram protein/kg kroppsvikt.

Utgå från ditt beräknade dagliga kcal intag dra bort kcal du ska få i dig från proteinerna. Fyll på med "tillräckligt" kolhydrater för att orka träna. Fyll på med resterande mängd fett (sparsamt). Övervikt kolhydrater vs fett resterande mängd som krävs för att du ska ligga på underskott.

Det här är inget upplägg du blir Olympia-knallhård ala Dorian Yates på men följer du proteinmängd, kaloriunderskott och äter mer kolhydrater än fett så kommer du gå ner i fettmassa samtidigt som du bibehåller din muskelmassa. Så enkelt är det.

Kruxet är väl att ta reda på vilket dagligt kaloriintag man har för att hålla sin vikt och utgå från det och att man är medveten om att kaloriintaget förändras allteftersom man minskar i vikt. Vilket gör att man efter ett tag behöver äta mindre än i början av dieten eftersom man då gått ner i vikt. Kan vara svårt att få i sig dessa mängder protein.
Citera
2023-02-15, 13:55
Medlem
maxatdunders avatar
Ta reda på din BF% sen försöker du deffa ner till ungefär 12% brukar vara en bra gräns när man börjar se magrutorna och det är snyggt(iaf enligt mig).

Det första du ska göra är att google TDEE och räkna hur mycket kaloriunderskott du behöver ligga för att gå ned i vikt, 300-500 kcal/dag är standard. Sen håller du det flera veckor tills du är nöjd.

Alternativt kan du köra vattenfasta om du vill förlora fett snabbare och enligt mig ett bra sätt att gå ned i vikt på för du bibehåller muskelmassan bättre genom att fasta korta perioder så att nedbrytningen av muskler inte hinner igång till skillnad från långa perioder av kaloriunderskott.
Citera
2023-02-15, 13:59
Medlem
Masingas avatar
Dnp.
Citera
2023-02-15, 14:02
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontier85
Principiellt är det inte så svårt om du vill deffa men bibehålla muskelmassa. Dvs tillräckligt stort proteinintag för att inte tappa muskelmassa under deff. Mellan tumme och pekfinger: ca 2.2-2.5 gram protein/kg kroppsvikt.

Utgå från ditt beräknade dagliga kcal intag dra bort kcal du ska få i dig från proteinerna. Fyll på med "tillräckligt" kolhydrater för att orka träna. Fyll på med resterande mängd fett (sparsamt). Övervikt kolhydrater vs fett resterande mängd som krävs för att du ska ligga på underskott.

Det här är inget upplägg du blir Olympia-knallhård ala Dorian Yates på men följer du proteinmängd, kaloriunderskott och äter mer kolhydrater än fett så kommer du gå ner i fettmassa samtidigt som du bibehåller din muskelmassa. Så enkelt är det.

Kruxet är väl att ta reda på vilket dagligt kaloriintag man har för att hålla sin vikt och utgå från det och att man är medveten om att kaloriintaget förändras allteftersom man minskar i vikt. Vilket gör att man efter ett tag behöver äta mindre än i början av dieten eftersom man då gått ner i vikt. Kan vara svårt att få i sig dessa mängder protein.

Jag tror jag hade 1600kcal förbränning fall jag bara låg på soffan när jag gjorde mätningen och jag gjorde en body scan då. Men som du säger, då vägde jag nog 75kg kanske.

Jag förstod inte helt, hur tycker du jag ska fördela kolhydrater, protein och fett i % om jag ska prova deffa i underskott som du sa, men äta tillräckligt med protein.

Just nu äter jag 188g protein per dag och väger 80kg, så jag har lite mer än 2g/kg i intag redan, hört man ska ligga mellan 2-2.5g protein per kilo.

Jag ska inte bli någon grekisk gud, vill bara bli lite definierad och inte så uppblåst. Under tiden jag åt 3000kcal fick jag snarare höra att jag blivit fet än jag blivit biffig då jag alltid var lite uppsvullen på magen av all mat haha.

Just nu äter jag redan mer kolhydrater än fett och kommer alltid göra det, så antar jag redan är inne på den dieten du säger åt mig att köra på? Den tror jag inte tar mig ner mer än till 15% BF iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in