2023-02-11, 22:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Visst, men jag r skeptisk till att registratorn skulle vara srskilt behjlplig med att sammanstlla informationen p ett tydligt stt. Men man vet ju aldrig, skulle kunna vara s att de internt upprttar tydligare statistik fr att kunna bedma studenternas och utbildningens kvalitet. Vrt ett frsk kanske.
De r skyldiga att producera enklare sammanstllningar om det inte skulle krva fr mycket arbete. Jag skulle gissa att det hr faller inom ramen, d jag sjlv ftt mer komplicerad statistik sammanstlld. Dock av andra myndigheter, och mycket kan bero p begrnsningarna i deras programvara.
Citera
2023-02-12, 01:52
Medlem
Den hr betygshetsen som pgr p juristprogrammet r tokig. De flesta andra bryr sig inte s mycket om betyg, och juristerna borde lugna sig lite.
Citera
2023-02-12, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HP-ghostwriter
Den hr betygshetsen som pgr p juristprogrammet r tokig. De flesta andra bryr sig inte s mycket om betyg, och juristerna borde lugna sig lite.

Om betygen inte spelade lika stor roll hade det innebra att tusentals jurister sker till de finare tjnsterna, och d blir vll det bsta sttet att st ut sidomeriterna (eller om pappan r delgare). Fatta vilken stress att under plugget se till att ocks f absolut bst sidomeriter. Problemet r inte betygen utan mngden jurister
Citera
2023-02-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Intressant. Jag har fljt denna trden i ngra r mitt intryck har varit att konsensus bland skribenterna har varit att allt under 50% AB r halvkassa betyg, och att 50/50 BA/AB har setts som okej betyg.

Men det kanske har varit lite som med FB-kukar, idel verdrifter fr att framhva sig sjlv 😁

De flesta fr ju AB rakt igenom p frdjupningskurser och uppsats s 50% AB efter t6 blir ju med stor sannolikhet 2/3 AB efter examen, vilket brukar rknas som bra betyg.
Citera
2023-02-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellKritikk
De flesta fr ju AB rakt igenom p frdjupningskurser och uppsats s 50% AB efter t6 blir ju med stor sannolikhet 2/3 AB efter examen, vilket brukar rknas som bra betyg.

Precis och det r drfr 50 % AB egentligen inte r srskilt imponerande (att byrerna snkt kraven frndrar inte detta). Fr att f 50 % AB rcker det med 45 HP AB efter 6 terminer (25 %) och det r inte svrt.
Citera
2023-02-12, 09:27
Medlem
Citat:
Det hade varit intressant att se hur betygssnittet egentligen ser ut ver hela landet.

Vad gissar ni? Hur stor andel har i princip raka AB, hur stor andel har sg 75% AB, hur mnga har 50/50 AB/BA, och hur mnga har drunder?

Jag killgissar:
Uteslutande AB: 5-10%
75% AB: 15%
50/50: 25%
Enstaka AB, mest BA, enstaka B: 30%
Blandade B och BA: resterande

Fr vrigt anser jag att det r lite fr lga krav fr att n upp till B, och d r jag knappast ngon stjrn-student sjlv

Det r ungefr samma studenter som plockar hem AB:n i kurserna s det r mer rimligt att ca 25-30 % har 50 % AB eller bttre. 10 % med uteslutande AB r ocks fr mycket.
Citera
2023-02-12, 18:09
Medlem
SU publicerar sammanstlld statistik fr betygen per kurs varje r p sin hemsida, andra universitet kanske gr samma?
Citera
2023-02-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popquee
SU publicerar sammanstlld statistik fr betygen per kurs varje r p sin hemsida, andra universitet kanske gr samma?

UU publicerar p studium
Citera
2023-02-13, 00:14
Medlem
MonacoGuidos avatar
Jag blickade framt lite infr straffrttskursen (SU) och sg d att kurslitteraturen omfattar lite mer n 2 500 sidor! Den strre delen av dessa sidor utgrs av brottsbalkskommentarer, nrmare bestmt:
Citat:
- Johansson, Stefan, Trost, Hedvig och Wennberg, Suzanne, Brottsbalken Del I (1-12kap.). En
kommentar. Brotten mot person och frmgenhetsbrotten m.m., Studentutgva 10, Norstedts
Juridik, 2021.
- Johansson, Stefan, Trost, Hedvig och Wennberg, Suzanne, Brottsbalken Del II (13-24kap.). En
kommentar. Brotten mot allmnheten och staten m.m., Studentutgva 10, Norstedts Juridik,
2021.
r det tanken att dessa brottsbalkskommentarer ska lsas som vanlig kurslitteratur eller r det mer tnkt som referensmaterial?

Att lsa 2 500 sidor noggrant fr en kurs som pgr i ungefr tv mnader knns ohemult mycket. Som jmfrelse rknade jag ihop att kurslitteraturen i processrtten, som jag hrt ska vara lstung, omfattar ca. 2 000 sidor.

Citera
2023-02-13, 01:17
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Jag blickade framt lite infr straffrttskursen (SU) och sg d att kurslitteraturen omfattar lite mer n 2 500 sidor! Den strre delen av dessa sidor utgrs av brottsbalkskommentarer, nrmare bestmt:

r det tanken att dessa brottsbalkskommentarer ska lsas som vanlig kurslitteratur eller r det mer tnkt som referensmaterial?

Att lsa 2 500 sidor noggrant fr en kurs som pgr i ungefr tv mnader knns ohemult mycket. Som jmfrelse rknade jag ihop att kurslitteraturen i processrtten, som jag hrt ska vara lstung, omfattar ca. 2 000 sidor.

Smaksak, skulle jag sga. Jag tror inte jag har lst en enda bok frn prm till prm under programmet. Jag anvnder bckerna (och lagkommentarer) mest som uppslagsverk nr jag lser vningsuppgifter, gamla tentor eller skriver PM.

Det har funkat bra fr mig genom hela programmet (tminstone sett till betyg) ven om jag mrker att det tyvrr medfrt en hg grad av ytinlrning. Mycket blir snabbt bortglmt.
Citera
2023-02-13, 01:34
Medlem
MonacoGuidos avatar
Citat:
Smaksak, skulle jag sga. Jag tror inte jag har lst en enda bok frn prm till prm under programmet. Jag anvnder bckerna (och lagkommentarer) mest som uppslagsverk nr jag lser vningsuppgifter, gamla tentor eller skriver PM.

Det har funkat bra fr mig genom hela programmet (tminstone sett till betyg) ven om jag mrker att det tyvrr medfrt en hg grad av ytinlrning. Mycket blir snabbt bortglmt.
Tack fr svaret. Jag tnkte dock specifikt p om just dessa brottsbalkskommentarer ska lsas frn prm till prm, eller om de rent allmnt mest ska anvndas som referensmaterial?

Anledningen till att jag frgar r att den studieteknik som fungerar bst fr mig r att lsa och sammanfatta kurslitteraturen. Jag brukar sedan gra instuderingsfrgor baserade p kurslitteraturen som jag repeterar fram till tentan. Hursomhelst knns det spontant vermktigt att gra detta fr 1 722 sidor brottsbalkskommentar.

Fr vrigt intressant att lsa om din studieteknik som verkar vara motsatsen till min. Sjlv r jag alldeles fr neurotisk fr att vga begrnsa mitt anvndande av kurslitteraturen till att endast fungera som uppslagsverk. Men det r sklart bra om den studietekniken fungerar fr dig.
Citera
2023-02-13, 01:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Tack fr svaret. Jag tnkte dock specifikt p om just dessa brottsbalkskommentarer ska lsas frn prm till prm, eller om de rent allmnt mest ska anvndas som referensmaterial?

Anledningen till att jag frgar r att den studieteknik som fungerar bst fr mig r att lsa och sammanfatta kurslitteraturen. Jag brukar sedan gra instuderingsfrgor baserade p kurslitteraturen som jag repeterar fram till tentan. Hursomhelst knns det spontant vermktigt att gra detta fr 1 722 sidor brottsbalkskommentar.

Fr vrigt intressant att lsa om din studieteknik som verkar vara motsatsen till min. Sjlv r jag alldeles fr neurotisk fr att vga begrnsa mitt anvndande av kurslitteraturen till att endast fungera som uppslagsverk. Men det r sklart bra om den studietekniken fungerar fr dig.
De kan lsas versiktligt. Min approach var att skumma igenom ganska snabbt, fr mycket av materialet r snt som r uppenbart eller nrap uppenbart. Eftersom man fr ha frfattningarna med p tentan s har man mycket av materialet gratis. Jag tyckte mest det var vrt att sakta ner och lsa mer p djupet d ngot kom fram som var mer komplicerat n det verkade vid frsta blicken, d.v.s. snt som man inte automatiskt fattar bara genom att lsa frfattningstexten.
Senast redigerad av Kallebrogen 2023-02-13 kl. 02:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in