2023-02-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Tack fr svar. Kan ju faktiskt vara vrt att frska f ut ngra tidigare anskningshandlingar.

Str i valet och kvalet om jag ska ta ett jobberbjudande p statlig myndighet eller hlla drmmen levande om sommarnotarie p domstol, men d ocks riskera att bli utan jobb. Sitter p ca. 60% AB och 40% BA efter sju terminer.

Om du begr ut tidigare anskningar fr du grna sammanfatta det du hittade hr om du har tid!
Citera
2023-02-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intothewild2
Ca 50/50 AB/BA. Sommaren efter T6.

Jag skulle inte sga att 50 procent AB och 50 procent BA r helt okej, snarare vldigt bra. Starkt!
Citera
2023-02-11, 14:43
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag skulle inte sga att 50 procent AB och 50 procent BA r helt okej, snarare vldigt bra. Starkt!
Intressant. Jag har fljt denna trden i ngra r mitt intryck har varit att konsensus bland skribenterna har varit att allt under 50% AB r halvkassa betyg, och att 50/50 BA/AB har setts som okej betyg.

Men det kanske har varit lite som med FB-kukar, idel verdrifter fr att framhva sig sjlv 😁
Citera
2023-02-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Intressant. Jag har fljt denna trden i ngra r mitt intryck har varit att konsensus bland skribenterna har varit att allt under 50% AB r halvkassa betyg, och att 50/50 BA/AB har setts som okej betyg.

Men det kanske har varit lite som med FB-kukar, idel verdrifter fr att framhva sig sjlv 😁

Som jag har frsttt det p senare tid s rcker 50/50 AB fr anstllning p samtliga byrer, nog vara att det kanske r ngot mer av en uppfrsbacke n fr ngon med 80% AB.
50/50 AB rcker ven mer n gott till ting i flera orter s verlag skulle jag iaf sga att det r bra betyg, ven om det r som du sger att mnga p fb skert inte hller med
Citera
2023-02-11, 16:16
Medlem
Citat:

Baserat p vad som skrivits i denna trd har marknaden ndrats ganska drastiskt p senare r. Fr inte s lnge sen anmrkte ngon p att frr var 75+% AB nstintill ett krav fr intervju p strre byrer. Numera hr man talas om folk med 30% som jobbar p MSA. ven ting r en helt annan historia. Man kunde sitta ting med nstintill noll AB slnge man var villig att flytta ut till mitt-i-ingenstans.

Med det sagt tror jag inte andelen som fr hga betyg har ndrats s vrst. 50/50 r bra eftersom du har chans p de flesta jobben. Men det finns fortfarande mnga med riktigt bra betyg.
Citera
2023-02-11, 16:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothewild2
Ca 50/50 AB/BA. Sommaren efter T6.
Citat:
Citat:

50% AB r mycket bra betyg jmfrt med snittet. Dremot r det inte mycket bra betyg fr den som vill ha jobb p en toppbyr, dremot inte vrdelsa betyg heller.

Aldrig sett ngon diskutera lngden p sin lem hr, men det sker vl inte s ofta i juridikforumet. Sjlv r man medelstor.

(30 cm r medel, va?)

Citat:
Ursprungligen postat av Sc1231
Som jag har frsttt det p senare tid s rcker 50/50 AB fr anstllning p samtliga byrer, nog vara att det kanske r ngot mer av en uppfrsbacke n fr ngon med 80% AB.
50/50 AB rcker ven mer n gott till ting i flera orter s verlag skulle jag iaf sga att det r bra betyg, ven om det r som du sger att mnga p fb skert inte hller med
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Baserat p vad som skrivits i denna trd har marknaden ndrats ganska drastiskt p senare r. Fr inte s lnge sen anmrkte ngon p att frr var 75+% AB nstintill ett krav fr intervju p strre byrer. Numera hr man talas om folk med 30% som jobbar p MSA. ven ting r en helt annan historia. Man kunde sitta ting med nstintill noll AB slnge man var villig att flytta ut till mitt-i-ingenstans.

Med det sagt tror jag inte andelen som fr hga betyg har ndrats s vrst. 50/50 r bra eftersom du har chans p de flesta jobben. Men det finns fortfarande mnga med riktigt bra betyg.
Jo, fr ngra r sen var det ofta arkivering i det runda arkivet fr den anskning som kom in med mindre n 70% AB. Mer specifikt sades det ofta att de frvntade sig runt 50% AB p obligatoriska kurser, och i stort sett bara AB p specialkurser.

Vet inte hur mycket sanning som lg obligatoriska/specialkursfrdelningen, dock, d det var ett rykte och inte ngot som jag hrt ngot belgg fr.

Att man ltt skulle kunna f tingsplats med noll AB lter dock inte helt korrekt. Mjligen med massa pong frn juridiskt arbete eller andra studier (som ocks gav meritpong under gamla systemet).
Citera
2023-02-11, 17:22
Medlem
Citat:

Fr ngra r sedan s var det vldigt hrda krav p betygen, detta verkar dock ha lttat, varfr lter jag vara osagt. Det kanske finns ngon hr i trden som varit delaktig vid rekryteringar p byrer de nrmaste ren som kan ge en redogrelse?

Som du sger s har man hrt talas om personer som har haft lgre n 50 procent AB som har landat arbete p strre byrer. Jag sjlv har en person i min bekantskapskrets som idag arbetar p Mannheimer trots att hen hade mindre n 50 procent AB.

Sett till vart 50/50 (AB/BA) verkar leda till idag s skulle jag nd vilja pst att det r goda betyg.
Citera
2023-02-11, 17:31
Medlem
Citat:
Fr ngra r sedan s var det vldigt hrda krav p betygen, detta verkar dock ha lttat, varfr lter jag vara osagt. Det kanske finns ngon hr i trden som varit delaktig vid rekryteringar p byrer de nrmaste ren som kan ge en redogrelse?

Som du sger s har man hrt talas om personer som har haft lgre n 50 procent AB som har landat arbete p strre byrer. Jag sjlv har en person i min bekantskapskrets som idag arbetar p Mannheimer trots att hen hade mindre n 50 procent AB.

Sett till vart 50/50 (AB/BA) verkar leda till idag s skulle jag nd vilja pst att det r goda betyg.
Undrar dock hur rdande ekonomiska lge kommer pverka detta. Byrerna har klarat sig bra hittills men s fort det brja kylas ned kan man tnka sig att rekryteringen minskar. D fr vi med mellanmjlkbetyg hoppas p det bsta....
Citera
2023-02-11, 20:22
Medlem
Kycklingtasss avatar
Det hade varit intressant att se hur betygssnittet egentligen ser ut ver hela landet.

Vad gissar ni? Hur stor andel har i princip raka AB, hur stor andel har sg 75% AB, hur mnga har 50/50 AB/BA, och hur mnga har drunder?

Jag killgissar:
Uteslutande AB: 5-10%
75% AB: 15%
50/50: 25%
Enstaka AB, mest BA, enstaka B: 30%
Blandade B och BA: resterande

Fr vrigt anser jag att det r lite fr lga krav fr att n upp till B, och d r jag knappast ngon stjrn-student sjlv
Citera
2023-02-11, 20:35
Medlem
Citat:
Det hade varit intressant att se hur betygssnittet egentligen ser ut ver hela landet.

Vad gissar ni? Hur stor andel har i princip raka AB, hur stor andel har sg 75% AB, hur mnga har 50/50 AB/BA, och hur mnga har drunder?

Jag killgissar:

Fr vrigt anser jag att det r lite fr lga krav fr att n upp till B, och d r jag knappast ngon stjrn-student sjlv
Att runt 40-50% skulle ha minst 50% AB lter osannolikt men som sagt r det omjligt att sga eftersom det inte verkar finnas ngon statistik. Man fr nja sig med anekdoter med alla dess brister.
Citera
2023-02-11, 21:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Jag killgissar:

Citat:
Att runt 40-50% skulle ha minst 50% AB lter osannolikt men som sagt r det omjligt att sga eftersom det inte verkar finnas ngon statistik. Man fr nja sig med anekdoter med alla dess brister.
Jag skulle sga att du verskattar folks betyg, Kycklingtass. AB rakt av r nog mycket ovanligare, och jag tror inte att c:a hlften har 50% AB eller mer. Det brukar inte vara 50% AB som fr det i betyg i en enskild kurs, s att majoriteten skulle f det i hlften av kurserna framstr som omjligt (p SU iaf, har ingen vidare koll p andra skolor).

Hugganugga, det vore enkelt att f ut statistik genom att kontakta ett lroste och be om det. Betyg r offentliga.
Citera
2023-02-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag skulle sga att du verskattar folks betyg, Kycklingtass. AB rakt av r nog mycket ovanligare, och jag tror inte att c:a hlften har 50% AB eller mer. Det brukar inte vara 50% AB som fr det i betyg i en enskild kurs, s att majoriteten skulle f det i hlften av kurserna framstr som omjligt (p SU iaf, har ingen vidare koll p andra skolor).

Hugganugga, det vore enkelt att f ut statistik genom att kontakta ett lroste och be om det. Betyg r offentliga.
Visst, men jag r skeptisk till att registratorn skulle vara srskilt behjlplig med att sammanstlla informationen p ett tydligt stt. Men man vet ju aldrig, skulle kunna vara s att de internt upprttar tydligare statistik fr att kunna bedma studenternas och utbildningens kvalitet. Vrt ett frsk kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in