2022-04-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Som jag förstått det var dippen mycket kortvarig (läs: några månader). Branschen har mått mycket bra sedan hösten 2020.

Ja, jo det var nyss länkade artikeln i realtid samt någon tråd här på Flashback som jag tänkte på.
Citera
2022-04-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsiruj

4. Uppsala-jurist studenter är ökända för betygshetsen. Riva ut sidor i böcker, sabotera med falska tenta datum, är bara några exempel på hur man försöker sabotera för andra.

Några andra som är sugen på att lägga till något?

Den 6 mars 2004 publicerar Sydsvenskan en artikel med rubriken Tentaångest i juristfabriken skriven av Andreas Ekström. I den skriver Ekström om juriststudenter som gömmer böcker och river ut sidor. Sen dess lever myten. Detta har aldrig kunnat bekräftas och jag har aldrig hört talas om, varken vid Lunds universitet eller annars, att det skulle förekomma.
Citera
2022-04-24, 20:41
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustWallenberg
Den 6 mars 2004 publicerar Sydsvenskan en artikel med rubriken Tentaångest i juristfabriken skriven av Andreas Ekström. I den skriver Ekström om juriststudenter som gömmer böcker och river ut sidor. Sen dess lever myten. Detta har aldrig kunnat bekräftas och jag har aldrig hört talas om, varken vid Lunds universitet eller annars, att det skulle förekomma.
Jag känner en som läste första året på juristlinjen i Uppsala runt 2010-11. Han bekräftade det där med undangömda böcker mm.
Citera
2022-04-25, 16:01
Medlem
Hur kommer det sig att juridikstudenter betraktar Mannheimer Swartling som den mest attraktiva arbetsgivaren enligt den studie som genomförs av Företagsbarometern? Enligt mitt förmenande finns det minst lika goda karriärmöjligheter vid övriga större affärsjuridiska byråer som dessutom framstår som mer attraktiva med högre lön (och andra därtill hörande förmåner). Är det så enkelt som att det är den byrå som har störst omsättning som framstår som mest attraktiv?

Förhoppningsvis är det någon som har en bra förklaring.

Källa: https://universumglobal.com/se/studenter-2021/
Citera
2022-04-25, 16:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xTopic
Hur kommer det sig att juridikstudenter betraktar Mannheimer Swartling som den mest attraktiva arbetsgivaren enligt den studie som genomförs av Företagsbarometern? Enligt mitt förmenande finns det minst lika goda karriärmöjligheter vid övriga större affärsjuridiska byråer som dessutom framstår som mer attraktiva med högre lön (och andra därtill hörande förmåner). Är det så enkelt som att det är den byrå som har störst omsättning som framstår som mest attraktiv?

Delvis är det säkert storleken, men det är också en allmän uppfattning att MSA har en av de bästa kulturerna bland de stora affärsjuridiska byråerna - trevlig stämning, kollegialt, och mer samarbete med varandra än cutthroat.

Om det är sant eller falskt vet jag inte, men många verkar iaf ha den uppfattningen.
Citera
2022-04-27, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Delvis är det säkert storleken, men det är också en allmän uppfattning att MSA har en av de bästa kulturerna bland de stora affärsjuridiska byråerna - trevlig stämning, kollegialt, och mer samarbete med varandra än cutthroat.

Om det är sant eller falskt vet jag inte, men många verkar iaf ha den uppfattningen.
Håller inte alls med om att det är en allmän uppfattning. Bland mina kursare skämtas det konstant om att man får sparken om man dyker upp till MSA utan stryken skjorta. Men vem vet, är inte så långt in i studierna ännu så uppfattningen kanske ändras med tiden.
Citera
2022-04-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Håller inte alls med om att det är en allmän uppfattning. Bland mina kursare skämtas det konstant om att man får sparken om man dyker upp till MSA utan stryken skjorta. Men vem vet, är inte så långt in i studierna ännu så uppfattningen kanske ändras med tiden.

Dina kursare har sett för mycket Suits, du får självklart inte sparken. Däremot så lär du aldrig någonsin sätta dig i en sådan situation, att göra entré på arbetsplatsen utan välsittande kostym och en nystruken skjorta dvs.
Senast redigerad av karlenn 2022-04-27 kl. 13:29.
Citera
2022-04-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Huruvida MSA har en god företagskultur eller inte det kan jag inte uttala mig om, däremot så lär det nog inte vara alltför olik den hos andra affärsjuridiska byråer även om undantag finns. Jag är fortfarande något tveksam till att så pass många studenter anser att MSA är mest attraktiv, särskilt med beaktande av den diskussion som fördes tidigare i tråden om lönenivåerna på byråerna.

Går det verkligen att rättfärdiga en lön på MSA som är uppemot 4-5000 kr lägre än en annan byrå mindre än 10 minuter därifrån? Jag är nog av uppfattningen att det är svårt att göra det men det kanske säger mer om mig än om genomsnittsstudenten.
Citera
2022-04-27, 18:36
Medlem
skogsvisas avatar
Citat:
Huruvida MSA har en god företagskultur eller inte det kan jag inte uttala mig om, däremot så lär det nog inte vara alltför olik den hos andra affärsjuridiska byråer även om undantag finns. Jag är fortfarande något tveksam till att så pass många studenter anser att MSA är mest attraktiv, särskilt med beaktande av den diskussion som fördes tidigare i tråden om lönenivåerna på byråerna.

Går det verkligen att rättfärdiga en lön på MSA som är uppemot 4-5000 kr lägre än en annan byrå mindre än 10 minuter därifrån? Jag är nog av uppfattningen att det är svårt att göra det men det kanske säger mer om mig än om genomsnittsstudenten.
Behöver det vara mer mystiskt än att det är ett mycket starkt varumärke och har varit så länge?
Citera
2022-04-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsvisa
Behöver det vara mer mystiskt än att det är ett mycket starkt varumärke och har varit så länge?

Visst är det så och det är just det jag lyfter fram, nåväl.
Citera
2022-04-28, 01:11
Medlem
Citat:

Va? Dem har otroligt dåligt rykte i min klass. Dem flesta vill absolut inte arbeta där. Dem jobbar för mycket.
Citera
2022-04-28, 03:40
Medlem
Hallå! Jag är i slutet på juristprogrammet nu och har inte haft AB i allt men varit rätt duktig på att jobba mycket vid sidan om studierna, visat framfötterna i olika relevanta engagemang samt vart bra på att nätverka. Jag vill bli affärsjurist, gärna med en bredd i början av karriären och sen lite inriktat på techbranschen, och är nu i en position där jag i princip kan välja vilken byrå jag vill jobba på.

Så mitt fråga till er alla kloka:
Vilken affärsjuridisk byrå tror ni är bäst att kickstarta karriären i, om man vill börja med att få en bra bredd och sen kanske fördjupa sig lite mer gentemot techbranschen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in