Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Tack för svar. Kan ju faktiskt vara värt att försöka få ut några tidigare ansökningshandlingar.

Står i valet och kvalet om jag ska ta ett jobberbjudande på statlig myndighet eller hålla drömmen levande om sommarnotarie på domstol, men då också riskera att bli utan jobb. Sitter på ca. 60% AB och 40% BA efter sju terminer.

Om du begär ut tidigare ansökningar får du gärna sammanfatta det du hittade här om du har tid!
Citera
2023-02-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intothewild2
Ca 50/50 AB/BA. Sommaren efter T6.

Jag skulle inte säga att 50 procent AB och 50 procent BA är ”helt okej”, snarare väldigt bra. Starkt!
Citera
2023-02-11, 14:43
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag skulle inte säga att 50 procent AB och 50 procent BA är ”helt okej”, snarare väldigt bra. Starkt!
Intressant. Jag har följt denna tråden i några år… mitt intryck har varit att konsensus bland skribenterna har varit att allt under 50% AB är halvkassa betyg, och att 50/50 BA/AB har setts som ”okej” betyg.

Men det kanske har varit lite som med FB-kukar, idel överdrifter för att framhäva sig själv 😁
Citera
2023-02-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Intressant. Jag har följt denna tråden i några år… mitt intryck har varit att konsensus bland skribenterna har varit att allt under 50% AB är halvkassa betyg, och att 50/50 BA/AB har setts som ”okej” betyg.

Men det kanske har varit lite som med FB-kukar, idel överdrifter för att framhäva sig själv 😁

Som jag har förstått det på senare tid så räcker 50/50 AB för anställning på samtliga byråer, nog vara att det kanske är något mer av en uppförsbacke än för någon med 80% AB.
50/50 AB räcker även mer än gott till ting i flera orter så överlag skulle jag iaf säga att det är bra betyg, även om det är som du säger att många på fb säkert inte håller med
Citera
2023-02-11, 16:16
Medlem
Citat:

Baserat på vad som skrivits i denna tråd har marknaden ändrats ganska drastiskt på senare år. För inte så länge sen anmärkte någon på att förr var 75+% AB nästintill ett krav för intervju på större byråer. Numera hör man talas om folk med 30% som jobbar på MSA. Även ting är en helt annan historia. Man kunde sitta ting med nästintill noll AB sålänge man var villig att flytta ut till mitt-i-ingenstans.

Med det sagt tror jag inte andelen som får höga betyg har ändrats så värst. 50/50 är bra eftersom du har chans på de flesta jobben. Men det finns fortfarande många med riktigt bra betyg.
Citera
2023-02-11, 16:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothewild2
Ca 50/50 AB/BA. Sommaren efter T6.
Citat:
Citat:

50% AB är mycket bra betyg jämfört med snittet. Däremot är det inte mycket bra betyg för den som vill ha jobb på en toppbyrå, däremot inte värdelösa betyg heller.

Aldrig sett någon diskutera längden på sin lem här, men det sker väl inte så ofta i juridikforumet. Själv är man medelstor.

(30 cm är medel, va?)

Citat:
Ursprungligen postat av Sc1231
Som jag har förstått det på senare tid så räcker 50/50 AB för anställning på samtliga byråer, nog vara att det kanske är något mer av en uppförsbacke än för någon med 80% AB.
50/50 AB räcker även mer än gott till ting i flera orter så överlag skulle jag iaf säga att det är bra betyg, även om det är som du säger att många på fb säkert inte håller med
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Baserat på vad som skrivits i denna tråd har marknaden ändrats ganska drastiskt på senare år. För inte så länge sen anmärkte någon på att förr var 75+% AB nästintill ett krav för intervju på större byråer. Numera hör man talas om folk med 30% som jobbar på MSA. Även ting är en helt annan historia. Man kunde sitta ting med nästintill noll AB sålänge man var villig att flytta ut till mitt-i-ingenstans.

Med det sagt tror jag inte andelen som får höga betyg har ändrats så värst. 50/50 är bra eftersom du har chans på de flesta jobben. Men det finns fortfarande många med riktigt bra betyg.
Jo, för några år sen var det ofta arkivering i det runda arkivet för den ansökning som kom in med mindre än 70% AB. Mer specifikt sades det ofta att de förväntade sig runt 50% AB på obligatoriska kurser, och i stort sett bara AB på specialkurser.

Vet inte hur mycket sanning som låg obligatoriska/specialkursfördelningen, dock, då det var ett rykte och inte något som jag hört något belägg för.

Att man lätt skulle kunna få tingsplats med noll AB låter dock inte helt korrekt. Möjligen med massa poäng från juridiskt arbete eller andra studier (som också gav meritpoäng under gamla systemet).
Citera
2023-02-11, 17:22
Medlem
Citat:

För några år sedan så var det väldigt hårda krav på betygen, detta verkar dock ha lättat, varför låter jag vara osagt. Det kanske finns någon här i tråden som varit delaktig vid rekryteringar på byråer de närmaste åren som kan ge en redogörelse?

Som du säger så har man hört talas om personer som har haft lägre än 50 procent AB som har landat arbete på större byråer. Jag själv har en person i min bekantskapskrets som idag arbetar på Mannheimer trots att hen hade mindre än 50 procent AB.

Sett till vart 50/50 (AB/BA) verkar leda till idag så skulle jag ändå vilja påstå att det är goda betyg.
Citera
2023-02-11, 17:31
Medlem
Citat:
För några år sedan så var det väldigt hårda krav på betygen, detta verkar dock ha lättat, varför låter jag vara osagt. Det kanske finns någon här i tråden som varit delaktig vid rekryteringar på byråer de närmaste åren som kan ge en redogörelse?

Som du säger så har man hört talas om personer som har haft lägre än 50 procent AB som har landat arbete på större byråer. Jag själv har en person i min bekantskapskrets som idag arbetar på Mannheimer trots att hen hade mindre än 50 procent AB.

Sett till vart 50/50 (AB/BA) verkar leda till idag så skulle jag ändå vilja påstå att det är goda betyg.
Undrar dock hur rådande ekonomiska läge kommer påverka detta. Byråerna har klarat sig bra hittills men så fort det börja kylas ned kan man tänka sig att rekryteringen minskar. Då får vi med mellanmjölkbetyg hoppas på det bästa....
Citera
2023-02-11, 20:22
Medlem
Kycklingtasss avatar
Det hade varit intressant att se hur betygssnittet egentligen ser ut över hela landet.

Vad gissar ni? Hur stor andel har i princip raka AB, hur stor andel har säg 75% AB, hur många har 50/50 AB/BA, och hur många har därunder?

Jag killgissar:
Uteslutande AB: 5-10%
75% AB: 15%
50/50: 25%
Enstaka AB, mest BA, enstaka B: 30%
Blandade B och BA: resterande

För övrigt anser jag att det är lite för låga krav för att nå upp till B, och då är jag knappast någon stjärn-student själv…
Citera
2023-02-11, 20:35
Medlem
Citat:
Det hade varit intressant att se hur betygssnittet egentligen ser ut över hela landet.

Vad gissar ni? Hur stor andel har i princip raka AB, hur stor andel har säg 75% AB, hur många har 50/50 AB/BA, och hur många har därunder?

Jag killgissar:

För övrigt anser jag att det är lite för låga krav för att nå upp till B, och då är jag knappast någon stjärn-student själv…
Att runt 40-50% skulle ha minst 50% AB låter osannolikt men som sagt är det omöjligt att säga eftersom det inte verkar finnas någon statistik. Man får nöja sig med anekdoter med alla dess brister.
Citera
2023-02-11, 21:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Jag killgissar:

Citat:
Att runt 40-50% skulle ha minst 50% AB låter osannolikt men som sagt är det omöjligt att säga eftersom det inte verkar finnas någon statistik. Man får nöja sig med anekdoter med alla dess brister.
Jag skulle säga att du överskattar folks betyg, Kycklingtass. AB rakt av är nog mycket ovanligare, och jag tror inte att c:a hälften har 50% AB eller mer. Det brukar inte vara 50% AB som får det i betyg i en enskild kurs, så att majoriteten skulle få det i hälften av kurserna framstår som omöjligt (på SU iaf, har ingen vidare koll på andra skolor).

Hugganugga, det vore enkelt att få ut statistik genom att kontakta ett lärosäte och be om det. Betyg är offentliga.
Citera
2023-02-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag skulle säga att du överskattar folks betyg, Kycklingtass. AB rakt av är nog mycket ovanligare, och jag tror inte att c:a hälften har 50% AB eller mer. Det brukar inte vara 50% AB som får det i betyg i en enskild kurs, så att majoriteten skulle få det i hälften av kurserna framstår som omöjligt (på SU iaf, har ingen vidare koll på andra skolor).

Hugganugga, det vore enkelt att få ut statistik genom att kontakta ett lärosäte och be om det. Betyg är offentliga.
Visst, men jag är skeptisk till att registratorn skulle vara särskilt behjälplig med att sammanställa informationen på ett tydligt sätt. Men man vet ju aldrig, skulle kunna vara så att de internt upprättar tydligare statistik för att kunna bedöma studenternas och utbildningens kvalitet. Värt ett försök kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in