Citat:
Ursprungligen postat av
intothewild2
Ca 50/50 AB/BA. Sommaren efter T6.
Citat:
Ursprungligen postat av
karlenn
Jag skulle inte säga att 50 procent AB och 50 procent BA är ”helt okej”, snarare väldigt bra. Starkt!
Citat:
Ursprungligen postat av
Kycklingtass
Intressant. Jag har följt denna tråden i några år… mitt intryck har varit att konsensus bland skribenterna har varit att allt under 50% AB är halvkassa betyg, och att 50/50 BA/AB har setts som ”okej” betyg.
Men det kanske har varit lite som med FB-kukar, idel överdrifter för att framhäva sig själv 😁
50% AB är mycket bra betyg jämfört med snittet. Däremot är det inte mycket bra betyg för den som vill ha jobb på en toppbyrå, däremot inte värdelösa betyg heller.
Aldrig sett någon diskutera längden på sin lem här, men det sker väl inte så ofta i juridikforumet. Själv är man medelstor.
(30 cm är medel, va?)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sc1231
Som jag har förstått det på senare tid så räcker 50/50 AB för anställning på samtliga byråer, nog vara att det kanske är något mer av en uppförsbacke än för någon med 80% AB.
50/50 AB räcker även mer än gott till ting i flera orter så överlag skulle jag iaf säga att det är bra betyg, även om det är som du säger att många på fb säkert inte håller med
Citat:
Ursprungligen postat av
hugganugga46
Baserat på vad som skrivits i denna tråd har marknaden ändrats ganska drastiskt på senare år. För inte så länge sen anmärkte någon på att förr var 75+% AB nästintill ett krav för intervju på större byråer. Numera hör man talas om folk med 30% som jobbar på MSA. Även ting är en helt annan historia. Man kunde sitta ting med nästintill noll AB sålänge man var villig att flytta ut till mitt-i-ingenstans.
Med det sagt tror jag inte andelen som får höga betyg har ändrats så värst. 50/50 är bra eftersom du har chans på de flesta jobben. Men det finns fortfarande många med riktigt bra betyg.
Jo, för några år sen var det ofta arkivering i det runda arkivet för den ansökning som kom in med mindre än 70% AB. Mer specifikt sades det ofta att de förväntade sig runt 50% AB på obligatoriska kurser, och i stort sett bara AB på specialkurser.
Vet inte hur mycket sanning som låg obligatoriska/specialkursfördelningen, dock, då det var ett rykte och inte något som jag hört något belägg för.
Att man lätt skulle kunna få tingsplats med noll AB låter dock inte helt korrekt. Möjligen med massa poäng från juridiskt arbete eller andra studier (som också gav meritpoäng under gamla systemet).