2023-02-12, 09:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Kolla demonstranterna. Engström måste ha klonat sig för hans klädsel var unik på 1980-talet.

https://www.svd.se/a/oWk7LK/palmehatet-exploderade-pa-1980-talet

Förutom observationen att det är omöjligt att någon annan förutom SE kan ha haft mörk rock/jacka och barhuvad/mössa/keps på mordnatten 1986 för att "logiken" i SE-vurmarnas förfelade teori ska få något stöd över huvud taget så verkar det varit populärt bland palmehatare att klä sig som Täbymoderater om vi får döma efter bilden.

Det verkar svårt att få somliga att inse att GM kan ha varit klädd på ett liknande sätt som SE men att det inte betyder att de är en och samma person.
Citera
2023-02-12, 09:50
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kan inte mördaren ta av huvudbonaden under flykten för att minska sin likhet med det signalement som han antar går ut?

Om du spekulerat om ifall mördaren förändrade sin klädsel under flykten så är ju det ett BEVIS på att du skriver i fel tråd…😀

Engström sparade till och med kläderna från mordnatten och poserade villigt i tidningar och TV direkt efter mordet.
Citera
2023-02-12, 09:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Gick igång på detta lilla rollspel

Ok du har Frun hemma. Hon är sur för att du är sen som vanligt. Ni ska åka till Idre.

Nyhetssändning med signalement som träffar dig.

Du har stämplat ut innan mordet, men du minns inte när. Frun vill åka.

Vad gör du?

Får väl åka hem från Universitetet och säga att jag tyvärr missade sista t-banan. Lyssna på rapporteringen och hoppas att signalementen inte blir bättre än sådär. Vidare hoppas att ingen kommer väl att tänka på att jag råkade lämna arbetsplatsen vid tidpunkten som något märkligt. Fundera på vad jag ska säga på Skandia. Jag gick förbi platsen, kan ni tänka.

Lämna det vid detta. Överväga att ringa PU efter ett par dagar och säga att jag passerade platsen och stannade och kollade lite. Ett dristigt, förslaget och våghalsigt proaktivt agerande där jag pusslar in mig i händelserna som ett aktivt deltagande och observerande vittne tror jag nog inte. Om vore akut pressad av att reella misstankar rests är det möjligt som ett reaktivt försök. Men då är det lite sent, förvisso.
Citera
2023-02-12, 09:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Kan inte mördaren ta av huvudbonaden under flykten för att minska sin likhet med det signalement som han antar går ut?

GM behöver inte ta av sig någon huvudbonad då vittnena är ganska eniga om att mördaren var barhuvad med mörkt hår eller hade en tätsittande stickad mössa.

YN lägger inte märke till om mannen hon såg hade mössa eller inte.
Citera
2023-02-12, 09:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Förutom observationen att det är omöjligt att någon annan förutom SE kan ha haft mörk rock/jacka och barhuvad/mössa/keps på mordnatten 1986 för att "logiken" i SE-vurmarnas förfelade teori ska få något stöd över huvud taget så verkar det varit populärt bland palmehatare att klä sig som Täbymoderater om vi får döma efter bilden.

Det verkar svårt att få somliga att inse att GM kan ha varit klädd på ett liknande sätt som SE men att det inte betyder att de är en och samma person.
Det där med SE:s dubbelgångare är väl bara en av teorierna. Enligt Maj Wechselmann skall SE ha blivit förväxlad med en mördare som hade kort hals och "mörkblå täckjacka" (börjar här ungefär 30:18 in i programmet):
Palmemordet 1989 - Diskutabelt
https://youtu.be/YbyTANqxFZo?t=1818
Citera
2023-02-12, 09:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Om du spekulerat om ifall mördaren förändrade sin klädsel under flykten så är ju det ett BEVIS på att du skriver i fel tråd…😀

Engström sparade till och med kläderna från mordnatten och poserade villigt i tidningar och TV direkt efter mordet.
”Under flykten”. När han hade vapnet på sig. Att bli stoppad då hade varit katastrof.

Inget problem dock att ha kläderna på sig när han gjort sig av med vapnet. Han ville ju demonstrera hur ”det felaktiga signalementet” hade uppstått, under hans språngmarsch efter poliserna. Då måste han ju ha på sig hela sin utstyrsel.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-02-12 kl. 09:59.
Citera
2023-02-12, 09:59
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
...
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
...
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
...
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
...
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
...

Det spelar ingen roll hur mycket man konspirerar eller fantiserar om Engström. Förhoppningarna grusas rätt omgående. PU:s intensiva nagelfaring av Engström gav ingenting. Absolut ingenting. TP/FilterGöransson "teori" grundas på hittepå, skvaller och inkompetens.

Inget mordplatsvittne har beskrivit gm som en propert klädd 52åring i vinterrock, halsduk och en stor gubbkeps. Ingen. Stort ljust huvud, finns inte heller bland vittnesmålen.

Tvärtom, pratar vittnen om en cirka 38åring. Barhuvad mörkhårig ev. svart mössa. Omoderna halvlång jacka. Litet huvud. Korta byxor. Det skulle vara ett skämt att beskriva Engström på det viset. Skulle denna moderiktiga 52åring gå ut i för korta byxor. Jösses.

Att han sen helt saknar våldskapital. Aldrig visat på minsta våld. Tvärtom lite fjollig. Aldrig ägt ett vapen. Inte finns med i belastningsregister eller sjukjournaler. Beskrivs som social och trevlig. Av alla svenska män så skulle Engström troligtvis stå sist i kön som mördare.
Citera
2023-02-12, 10:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där med SE:s dubbelgångare är väl bara en av teorierna. Enligt Maj Wechselmann skall SE ha blivit förväxlad med en mördare som hade kort hals och "mörkblå täckjacka" (börjar här ungefär 30:18 in i programmet):
Palmemordet 1989 - Diskutabelt
https://youtu.be/YbyTANqxFZo?t=1818

All heder åt Maj W, men hon har med hjälp av SE "plockat bort" vittnesmålet om rocken. Täckjacka förekommer i minnesbilden hos flera vittnen, men vi bör inte plocka bort rocken heller. Att det inte var SE som var mördaren är lätt att inse, men mördaren kan faktiskt ha haft rock på sig vilket kan ha vilselett många okritiska TP-följare att tro att GM och SE är samma man som både flyr på Tunnelgatan och som står och pratar med väktarna inne på Skandia samtidigt.
Citera
2023-02-12, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
GM behöver inte ta av sig någon huvudbonad då vittnena är ganska eniga om att mördaren var barhuvad med mörkt hår eller hade en tätsittande stickad mössa.

YN lägger inte märke till om mannen hon såg hade mössa eller inte.
YNs vittnesmål är irrelevant ifråga om mössa eller ej, eftersom mördaren kan ha hunnit ta av sig ev huvudbonad vid det laget.
Citera
2023-02-12, 10:07
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
”Under flykten”. När han hade vapnet på sig. Att bli stoppad då hade varit katastrof.

Inget problem dock att ha kläderna på sig när han gjort sig av med vapnet. Han ville ju demonstrera hur ”det felaktiga signalementet” hade uppstått, under hans språngmarsch efter poliserna. Då måste han ju ha på sig hela sin utstyrsel.

Jag tror inte att mördaren brydde sig om mössa på eller av under vägen till flyktbilen eller en den säkra lokalen, som händelsevis, fanns i mordplatsens närhet.
Citera
2023-02-12, 10:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är fortfarande oklart för mig om det är din egen eller någon annans (åklagarens?) teori du försöker sammanfatta här (och dessutom ur SE:s perspektiv?)

Ja, det är ur GM-SE:s perspektiv. Teorin om rapporteringen om observationen är den gängse och åklagarens, dvs att SE gjort denna av LJ längs gula linjen (som GM eller ej GM). Jag framför inte någon personlig teori här.

Citat:
Att SE skulle ha återvänt till mordplatsen tror jag är fel. Det är ju bara hans egna uppgifter, och ingen har sett till honom på mordplatsen efter att han sprang därifrån. Däremot verkar han alltså ha gått tillbaka till arbetsplatsen efter mordet, och varför han gör det är lite oklart. Kanske mest för att söka skydd en stund tills det hade lugnat ner sig, om han t.ex. kände sig trängd av polispatrullerna som cirkulerade i området och letade efter honom. Han kan också ha behövt en telefon för att kommunicera med någon om hämtning i Sollentuna, om det t.ex. redan här fanns en plan på att ta sig ut ur stan med en taxi dit. Han kan ju också, som det har spekulerats om, ha passat på att gömma revolvern inne på rummet.

Jag menar alltså att det måste betecknas som återvändande till mordplatsen att ta sig tillbaka till Sveavägen några tiotal meter därifrån. Man kan parlamentera om hur troligt det framstår som GM-beteende. Jag nöjer mig med att nämna att jag tror inte att GM-SE forceras ner dit och telefoner fanns överallt i stan.

Citat:
Nu är vi alltså inne på nästa dag, och nu har han ju haft möjlighet att ta del av medias rapportering under natten och morgonen. Det han ringer och tipsar om är alltså den flyende mördaren (dvs. sig själv, men beskriven ur ett mordplatsvittnes perspektiv). Vissa saker ändrar han utifrån uppgifterna i media, som t.ex. att han beskriver den flyende mördaren som betydligt yngre och iklädd en mörkblå täckjacka.

Det är så jag förstått det. Men jag undrar alltjämt bland annat över detta att han uppger 20-årsåldern då det samtidigt råkar befinna sig en person i 20-årsåldern på just den plats SE anger. GM i rapporteringen är ju mellan 30-45 år.

Citat:
Att han "röjer sitt utseende" genom att låta sig fotograferas av SvD dagen efter kan säkert stämma, men här kanske man skall skilja på ansiktet och den sk. utstyrseln. Det är ju ingen som har sett hans ansikte, annat än på kanske 20-25 meters håll och i mörker, så det är nog riskfritt (och kan vara taktiskt) att exponera ansiktet i media nu. Det som eventuella SvD-läsande vittnen skulle kunna känna igen honom på är den långa mörka rocken, handledsväskan och den lite speciella kepsen, och sådant är ju inte med på bilden.

Det är säkert taktiskt med facit i hand, men knappast på förhand vilket bör vara utgångspunkten. GM har dagen efter mordet rimligen ingen aning om hur pass väl observerad han är. Det är näppeligen "riskfritt" att skjuta statsministern bland folk och någon dag därefter visa upp sig i tidningen som närvarande på platsen, även om kända signalement är vaga. Det är något man främst kan komma fram till i efterhand, vill jag mena.

Och även om GM skulle haft denna uppfattning, förstår jag inte varifrån han får idén om att försvaga värdet av eventuella utpekanden genom att posera i media. Var detta med bilder på misstänkta i media en bland allmänheten känd rättslig problematik före Palmemordet?

För övrigt, vadan behovet av att röja sitt ansikte om man känner sig säker på att man inte blivit observerad?
Citera
2023-02-12, 10:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
YNs vittnesmål är irrelevant ifråga om mössa eller ej, eftersom mördaren kan ha hunnit ta av sig ev huvudbonad vid det laget.

Ålandskvinnan är inne på samma spår redan i maj 1986. Hon begår dock det avgörande misstaget och pekar ut den oskyldige SE som gärningsman och hon anser att SE både gömt kepsen och tagit på sig glasögon för att kollra bort vittnena.

En palmemordets motsvarighet till "quick change artisteri" som öppnar för möjligheten att anklaga snart sagt vem som helst utifrån vilka kläder de kan ha bytt till. Jag har lagt märke till att SE ömsom påstås ha haft mörkblå täckjacka, ömsom mörk rock beroende på vad som "passar" bäst för de som har svårt att ta till sig fakta att SE bara var ett sent vittne på mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in