Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det är fortfarande oklart för mig om det är din egen eller någon annans (åklagarens?) teori du försöker sammanfatta här (och dessutom ur SE:s perspektiv?)
Ja, det är ur GM-SE:s perspektiv. Teorin om rapporteringen om observationen är den gängse och åklagarens, dvs att SE gjort denna av LJ längs gula linjen (som GM eller ej GM). Jag framför inte någon personlig teori här.
Citat:
Att SE skulle ha återvänt till mordplatsen tror jag är fel. Det är ju bara hans egna uppgifter, och ingen har sett till honom på mordplatsen efter att han sprang därifrån. Däremot verkar han alltså ha gått tillbaka till arbetsplatsen efter mordet, och varför han gör det är lite oklart. Kanske mest för att söka skydd en stund tills det hade lugnat ner sig, om han t.ex. kände sig trängd av polispatrullerna som cirkulerade i området och letade efter honom. Han kan också ha behövt en telefon för att kommunicera med någon om hämtning i Sollentuna, om det t.ex. redan här fanns en plan på att ta sig ut ur stan med en taxi dit. Han kan ju också, som det har spekulerats om, ha passat på att gömma revolvern inne på rummet.
Jag menar alltså att det måste betecknas som återvändande till mordplatsen att ta sig tillbaka till Sveavägen några tiotal meter därifrån. Man kan parlamentera om hur troligt det framstår som GM-beteende. Jag nöjer mig med att nämna att jag tror inte att GM-SE forceras ner dit och telefoner fanns överallt i stan.
Citat:
Nu är vi alltså inne på nästa dag, och nu har han ju haft möjlighet att ta del av medias rapportering under natten och morgonen. Det han ringer och tipsar om är alltså den flyende mördaren (dvs. sig själv, men beskriven ur ett mordplatsvittnes perspektiv). Vissa saker ändrar han utifrån uppgifterna i media, som t.ex. att han beskriver den flyende mördaren som betydligt yngre och iklädd en mörkblå täckjacka.
Det är så jag förstått det. Men jag undrar alltjämt bland annat över detta att han uppger 20-årsåldern då det samtidigt råkar befinna sig en person i 20-årsåldern på just den plats SE anger. GM i rapporteringen är ju mellan 30-45 år.
Citat:
Att han "röjer sitt utseende" genom att låta sig fotograferas av SvD dagen efter kan säkert stämma, men här kanske man skall skilja på ansiktet och den sk. utstyrseln. Det är ju ingen som har sett hans ansikte, annat än på kanske 20-25 meters håll och i mörker, så det är nog riskfritt (och kan vara taktiskt) att exponera ansiktet i media nu. Det som eventuella SvD-läsande vittnen skulle kunna känna igen honom på är den långa mörka rocken, handledsväskan och den lite speciella kepsen, och sådant är ju inte med på bilden.
Det är säkert taktiskt med facit i hand, men knappast på förhand vilket bör vara utgångspunkten. GM har dagen efter mordet rimligen ingen aning om hur pass väl observerad han är. Det är näppeligen "riskfritt" att skjuta statsministern bland folk och någon dag därefter visa upp sig i tidningen som närvarande på platsen, även om kända signalement är vaga. Det är något man främst kan komma fram till i efterhand, vill jag mena.
Och även om GM skulle haft denna uppfattning, förstår jag inte varifrån han får idén om att försvaga värdet av eventuella utpekanden genom att posera i media. Var detta med bilder på misstänkta i media en bland allmänheten känd rättslig problematik före Palmemordet?
För övrigt, vadan behovet av att röja sitt ansikte om man känner sig säker på att man inte blivit observerad?