2023-02-11, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om han var borta vid bion enligt din teori så måste hans planer varit ganska luddiga. Han kan ju inte ha vetat åt vilket håll paret Palme skulle ta vägen efter bion, vilket fortskaffningsmedel de skulle bruka eller vilka de skulle vara i sällskap med. Han kan ha spekulerat i att de skulle gå hemåt ensamma och tänkt att det var under de premisserna han skulle skjuta. Men de kunde tagit en bil på gatan och då hade hans plan gått upp i rök.

Jag tror alltså inte att hans plan var han skulle skjuta eller hur han skulle bete sig efteråt var jättetydliga utan att han tänkte hålla sig i närheten av bion och passa på om ett tillfälle uppenbarade sig. Att ta sig in igen på Skandia via bakdörren tror jag ingick i hans lösliga plan, eller kanske att han ställde upp den/larmade av den utifall att den skulle passa in i planen.

Sen hände nåt, han missade Palme vid bion men fick sen av en slump syn på honom på gatan. Då hade han dock redan stämplat ut och sagt adjö till väktarna. Hans ursprungliga tanke att smita in på Skandia efter mordet och låtsats ha jobbat vid tiden för mordet funkar alltså inte. Men tillfället är för bra, han kan inte hejda sig. Kanske är det halvt på impuls han skjuter Palme när han ”trillar ut” framför hans fötter. Det går på några tiotal sekunder att bestämma sig.

Eftersom det går så pass snabbt har han inte helt koll på platsen efter att han skjutit och sprungit därifrån. Han vet inte vilka som observerat vad. Han kan inte ha låtsats ha jobbat. Risken finns att väktarna under kommande dagar kommer tipsa polisen om att han gått från Skandia i ett tidssamband med mordet ifall det finns vittnen som kan ge ett bra signalement på mördaren. Jag tror att det är ganska spontant och improviserat som han ansluter till mordplatsen. Eventuellt kan han ha tänkt anmäla sig. När han märker att ingen intresserar sig för honom utan 100% tar honom för åskådare blir han plötsligt ”vittne”. Han lyssnar på de andras snack och inser att vittnesmålen spretar. Han inser att han kan leda bort intresset från sig själv om han placerar sig tidsmässigt på mordplatsen strax efter skotten fallit och kan hjälpa till med vittnesmål. Endera genom att själv ha sett mördaren eller genom att ha fått en uppgift från någon annan på platsen som med säkerhet sett mördaren. Lisbeth.

På pricken. Det är precis så jag tänker att det har gått till. Och som några har uttryckt det; det var hans enda chans att klara sig. Tiden har ju visat, att det var det han gjorde. Oklart hur mycket Sven Anérs bok Cover-Up påverkade hans beslut att ta sitt liv, en hel del tänker jag. Hade SE levt när PU började utreda honom 2017, tror jag han hade erkänt på momangen, hans nerver var nog inte de bästa, utan väldigt klena. Men det är min gissning. Men det hade varit spännande att få höra mer om hans vän vapensamlaren, vilken polisen sannolikt hade velat veta mer om.
Citera
2023-02-11, 22:40
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Engström hade ingen tillgång till vapen. Krister Petersson la år på saken och hittade nada.

Inget mordmotiv. Hatet mot Palme var utbrett inom militären, polisen, EAP och andra extremgrupper.

Engström hade inte visat prov på hat mot någon. Han var harmonisk och jovialisk. Han kunde inte döda en fluga enligt exfrun.

En mördare exponerar sig inte för att bygga en profil, den teorin är hjärndöd.

Dagen efter mordet hade Engström ingen aning om vad alla bevittnat.

Skulle en mördare riskera att gå ut med bild i tidningar?

Han visste ingenting om ifall någon bara skulle peka ut honom som mördare.

Kliv ut ut er stinkande filterbubbla och ta en promenad i friska luften.

Men du accepterar inte fakta och är naiv.

Det finns vittnen på att han kunde bli aggressiv på fyllan.
Han visar även på hat bl.a. i brevet till Sven Anér. Och vid något tillfälle då han spelar bridge blir han ursinnig och det leder till att några säger upp bekantskapen.

Han använder sig av metoder inom PR och marknadsföring som han lärt sig på IHR för att bygga sin story. I det ingår att gå ut med bild i tidningar. Han visste precis vad han skulle göra.

Detta är FAKTA.

Du är naiv som inte förstår hur slipad han var.
Senast redigerad av quggel 2023-02-11 kl. 22:47.
Citera
2023-02-11, 22:41
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Det är (tycker jag) många sägningar som kan tolkas som rena erkännanden i intervjun. Man får lite olustiga svallningar i kroppen när man läser. Jag kan hålla med Arvidsson i den sägningen, då ska vi även lägga till det Arvidsson upplevde, vilka vibbar han fick från SE, hur SE betonade, vilket kroppsspråk han upplevde, ögon, osv.

Bilderna Arvidsson tog på SE, är heller inte att leka med, smått creepy vissa av dem. Tror ärligt talat att SE genomförde intervjun för eftervärlden, när PU kommit på att det faktiskt var SE som sköt Palme. För det var nog SE övertygad om; för eller senare åker jag dit.

Kan bara hålla med. Engström måste varit en mycket speciell människa, precis som Häggström och Skoglund(?) säger om Stig. Nåt i stil med "Dom säger att han ska vara en mycket märklig/egen person, enligt personal på Skandia". Hittar inte dokumentet längre, letat som fan.
Citera
2023-02-11, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Kan bara hålla med. Engström måste varit en mycket speciell människa, precis som Häggström och Skoglund(?) säger om Stig. Nåt i stil med "Dom säger att han ska vara en mycket märklig/egen person, enligt personal på Skandia". Hittar inte dokumentet längre, letat som fan.

Är det inte med i den där lilla luntan som Häggström skapade? Det finns ju/väl ett hyffsat nedtecknat samtal mellan Häggström och en till (Skoglund eller Bergström?). Ska kolla om jag hittar.
Citera
2023-02-11, 22:49
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Engström hade ingen tillgång till vapen. Krister Petersson la år på saken och hittade nada.

Inget mordmotiv. Hatet mot Palme var utbrett inom militären, polisen, EAP och andra extremgrupper.

Engström hade inte visat prov på hat mot någon. Han var harmonisk och jovialisk. Han kunde inte döda en fluga enligt exfrun.

En mördare exponerar sig inte för att bygga en profil, den teorin är hjärndöd.

Dagen efter mordet hade Engström ingen aning om vad alla bevittnat.

Skulle en mördare riskera att gå ut med bild i tidningar?

Han visste ingenting om ifall någon bara skulle peka ut honom som mördare.

Kliv ut ut er stinkande filterbubbla och ta en promenad i friska luften.

Han hade tillgång till vapen genom historien och du/vi har ingen aning om han hade ett vapen eller inte.

Nåt större motiv behövs inte för att mörda någon. Vi vet att han inte gillade Palme.

Hur många gånger har man inte hört det om mördare? "Han var världens snällaste..."

Mördare kan visst exponera sig och infiltrera media och utredningar, för att förvirra. Det finns det historiska bevis på.

"Han var harmonisk" Nivån.

Så, nu har vi slagit hål på dina okunniga punkter. Hade du nåt mer?
Citera
2023-02-11, 23:08
Medlem
quggels avatar
Citat:

"Han var harmonisk" Nivån.

Hehe, jag fick mig också ett gott skratt

Han var kanske så harmonisk man kan vara med ekonomiska bekymmer, barnlöshet, alkoholproblem, petning från moderaterna och en obefintlig karriär.
Senast redigerad av quggel 2023-02-11 kl. 23:11.
Citera
2023-02-11, 23:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är detta va?

https://www.youtube.com/watch?v=LZaEwGssp6Q
Citat:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAE9671-01
Tack, det låter ju som att det skulle kunna vara SE som poliserna har sett. Men om han skall ha tagit vänster (norrut) från David Bagares gata in på Regeringsgatan (eller Smala gränd?) så får det i alla fall mig att skaka i mina grundvalar. Jag har ju varit nästan helt säker på att han tar höger in på Regeringsgatan, dvs. att han gör ett högervarv som sedan avslutas via Olofsgatan för att kunna komma tillbaka till Skandiaentrén norrifrån utan risk att bli sedd av poliser och vittnen på mordplatsen:
https://distansen.se/r/via-olofsgatan
Senast redigerad av Draifos 2023-02-11 kl. 23:37.
Citera
2023-02-12, 00:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Så du tror alltså att SE inte hade en keps med öronlappar trots att HO och ALG säger detta?
Ok, då vet jag.

En liten bonus: Enligt prao-eleven "FT" på Skandia sade SE att han inte kunde ha sin "favoritkeps" längre. SE anspelar då på "keps med öronlappar", som Hans Holmér ropat ut.

Har du sett "Palmemördaren" som gick på SVT? Tycker du praoeleven verkar trovärdig?

Herregud. Det råder ingen tvekan om att SE hade en keps med öronlappar. Men streta på du

Jag stretar inte på just här. Det är du som gör det.
Du ser inga andra möjligheter uppenbarligen, förutom det som pekar åt ditt håll och gärningsman.

Tillägg:
Gällande Fredrik T. så är han klart mer trovärdig i dokumentären än genom TP's mun!
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-02-12 kl. 00:27.
Citera
2023-02-12, 00:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Angående keps med öronlappar, lär inte SE ha sagt till kollegor att det var synd, att han inte kunde bära sin favoritkeps längre, eftersom Holmér gått ut med signalementet keps med öronlappar, knäppta uppe på skulten? Eller är det en trådsanning?

Edit, ser att Reinvest förklarat det hela nyss.

Kom med källorna istället.
Citera
2023-02-12, 00:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
OP faller framstupa.

1. Hur många personer och vilka är det som lägger honom i sidoläge.

2. Vi är i tidsspannet +15-30 sec efter andra skottet när detta sker?

3. Ser GM-SE när OP ligger framstupa?

4. Ljuger GM-SE när han säger att han hjälpte till att lägga honom i framstupa sidoläge? Sköt han honom så han hamnade framstupa med böjda knän så gjorde han en stor del av jobbet eller hur?

1. Läs vittnesförhören så kan du själv räkna. Ersson och Glantz är väl otvivelaktiga? SE?
Karin J uppfattar detta och så gör också Bengt P. som ändå kommer senare.

2. Det kan vi nog enbart spekulera kring. Glantz och Hage skall ju även ha tagit pulsen på Palme. Före eller efter?

3. Kan man enas om fråga 1. så kan man med svaret på fråga 2. räkna ut om fråga 3. är möjlig.

Börja själv med fråga 1. och se vad du tycker.

Själv kan jag tänka mig att Palme vändes flera ggr. Men absolut minst en gång, av Glantz och Ersson.
Citera
2023-02-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tack för det! Det scenariot fyller i många luckor. Jag tycker själv att något som talar för SE som mördare är just platsen. Det är kända omgivningar för honom. Han kan bakgatorna som i sin egen ficka. Han har tillgång till en bakingång till sin arbetsplats som han kan ställa upp och smita in osedd. Det finns naturligtvis tusentals som känner gatorna likaväl, men sammantaget med annat kring SE så tycker jag att platsen ökar intresset för honom.

Ytterligare en sak som jag funderar över - den uppställda bakdörren larmas väl på/stängs igen bara nån minut efter mordet på Palme? Kan det vara så att SE ställt upp dörren/larmat av den i tanke att smita in där igen? Och att han är där och rycker en stund efter mordet men inte kommer in? Att han därför sällar sig till åskådarna vid mordplatsen för att han inte vågar röra sig på gatorna av rädsla för att bli gripen. Han vet att han har blivit iakttagen både på nära och långt håll (av Lisbet och sen har han på håll haft ögonkontakt med vittnet Lars). Han vet inte om polisen letar efter en man med hans signalement på gatorna. Kanske har han vapnet på sig. Han vågar inte gå tillbaka till jobbet öppet omedelbart, det verkar misstänkt. Han vågar inte röra sig på gatorna. Att smälta in bland folkmassan som samlas på trottoaren är säkrast. När tillräckligt lång tid förflutit går han till jobbet med sin vittneshistoria.
Dörren som larmade fram till mordet var en uppställd dörr mellan det yttre garaget och en gång fram till Le cartier lagerlokal. Detta på våning -1 eller som den kallas övre källaren.

Går inte att exakt till hundra procent säga exakt vilken dörr det är i källaren men typ 90 %.

Det är alltså ingen dörr som står öppen direkt ut mot gatan.

Däremot kan SE troligtvis gått ut och in genom cykelförrådet 24/7 utan att nått larm gått med hjälp av en nyckel.

Källa:

Ritningar för skandiahuset (se separat tråd)

Förhör med väktare och personal på le cartier

Larmlistorna

Trevlig helg
Citera
2023-02-12, 06:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, här är ju teorin att SE(GM) ska ha tagit höger(norrut) och inte vänster mot tunnelbanan.
En hypotes som i stort enbart består av spekulation.

Försyndelsen är kanske inte spekulationen i sig, utan att inte ta rättning efter prövning mot kända omständigheter. Eller att likt KP mena att vilket håll SE förmodligen hade intention att svänga åt på Sveavägen kan man inte ha nån motiverad uppfattning om.

Citat:
Även om nu SE(GM) skulle ha varit vid Grand efter föreställningens slut och sedan skyndat sig tillbaka till Skandia för att stämpla ut, så har han ingen aning om vart paret Palme tagit vägen under tiden.

Det enda scenariot jag ser framför mig är att SE(GM) får syn på paret Palme då han kliver ut på Sveavägen.

Är enig gällande det. Den enda rimliga högersvängsmöjlighet som finns blir då att SE fått syn på makarna en bit norrut när han tittar ut från S44 och därför svänger ditåt av någon anledning. För att sedan göra en u-sväng och börja famla efter medhavd Magnumrevolver.

Citat:
Vi har ju även "utredaren" som i intervju av Jeremiah, spekulerade i samtal vid Sari där SE ska ha blivit avsnäst. Här måste alltså SE ha tagit höger, mot bussarna vid Odenplan möjligen. Antingen ha turen att springa rätt i famnen på paret Palme, eller på något annat sätt veta vart dom är.
Men återigen finns inga som helst uppgifter som stödjer detta.
Lite skrämmande är ändå att det är en av utredarna.
Hur vill han exempelvis förklara att Lisbeth aldrig nämnt något om ett samtal?
Spekulera vidare om hur hon kunde missat detta?
Osäkra uppgifter på osäkra uppgifter bygger ingen stark teori.
https://youtu.be/7JyzdDio3ys

Detta är lika hårresande som när utredare/åklagare menar att SE i någon mån pekas ut av GMP:n. Omkonstruktion av tillvaron för att göra den GM-SE-kompatibel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in